• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הרב אבישי טהרני שליט"א.

עכשיו שמעתי שלדעת הרב טהרני ב13.5 גרם מצה קשה יש 27 סמק. והוא חידוש. ועוד במצה רכה אמר שהוא 27 גרם והרב דוד יוסף כתב בהגדה של פסח יחוה דעת שמרן היה שוקל בין 40 ל50 גרם
מה שהרב טהרני אמר שב-13.5 גרם יש 27 סמ''ק כנראה הוא הסתמך על המדידה שעשה הרב חיים פנחס בניש בספרו ויצא לו שבמצה שוקלת חצי ממשקל המים. אולם אנו מדדנו ויצא לנו שהמצה שוקלת שליש פחות ממשקל המים, וידיד שלי הלך לרב בניש והוכיח לו ע''י מדידה שאין הדבר כמש''כ בספרו.

לגבי המצה הרכה דבריו צודקים שמשקלה הסגולי קרוב למשקל המים כי אם עוטפים חתיכת מצה רכה בניילון נצמד ומשליכים לכוס מים היא תצוף. כמו כן במדידה שעשיתי יצא לי שב-11 סמ''ק יש 9 גרם במשקל. ומה שמקובל בקרב כמה רבנים שיש לקחת במצה רכה יותר ממשקל המים הוא טעות.

כמו כן יש להעיר על הרב טהרני שהכריע שהזית הוא חצי ביצה משום שכך דעת מרן דאין זה נכון, כי עיקר דעת מרן כהרמב''ם וכמש''כ בהל' ערובין ויוה''כ. וגם מה שאמר שדעת הרמב''ם שהזית שליש ביצה ג''כ טעות כי הרמב''ם דיבר על גרוגרת. ולא ברור אם הרב טהרני ירד לכל פרטי הסוגיא, או שכך דרכו לפסוק כמרן על אף כל הראיות שמוכיחות אחרת.
 
כי אם עוטפים חתיכת מצה רכה בניילון נצמד ומשליכים לכוס מים היא תצוף.
גם אני עשיתי כן וכך יצא לי. ובמצה עבה במשקל של 31 גרם יצא בבדיקה ע"י מים, 38 גרם משקל המים. יוצא שאם נוריד את 4 ג' מהמצה יהיה יותר בקרוב שנפתח המצה העבה שווה למשקלה ואף מעט יותר.
 
חזור
חלק עליון