אליהו שטיין
New member
באתי לציין על מה שאמר הרב בשיעור השבועי שאין טעם בזמנינו ללבוש גארטעל, משום דלא שייך טעם של לבו רואה את הערוה, דבספר יפה ללב כתב (בסימן צ"א סק"ב) להביא טעם אחר שיש לאזור אזור בשעת התפילה והביא דבריו בכף החיים וז"ל:
(כף החיים צא סק"ו) שם צריך לאזור אזור וכו' וכן כתב ספר חסידים סימן תשע"ג כשאדם מתפלל צריך שיהא האזור דבוק במתניו יעו"ש והטעם כתב הלבוש דכשחוגר אזור במתניו נראה הוא עומד יותר זריז משהוא בלא חגורה ועיין מה שפירשו המפרשים במלכים ב' ריש סימן ט' בפסוק ואלישע הנביא קרא וכו' ויאמר לו חגור מתניך וכו' ובירמיה סימן א' בפסוק ואתה תאזור מתניך וכו' ודו"ק -יפה ללב אות ב'
וכן הביא במ"ב סק"ד (בשם המגן גבורים) שע"פ מידת חסידות יש לחגור חגורה.
וח"ו שאני מעיר על מנהג הספרדים שמסורת אבותיהם וחכמיהם בידיהם שלא לחגור חגורה, אלא שבאתי לציין דאיכא טעם בזה גם בזמנינו וגם לבני הספרד הנוהגים כן במסורת אבותיהם.
ושוב ראיתי שהראשל"צ בילקוט יוסף (סימן צ"א) הביא דבריו וכתב שנראה לחלק דבזמנינו שהולכים עם בגדים מהודקים היטב ל"ש טעם זה [שהבאנו בשם היפה ללב]. ויש לדון בזה.
ויש לציין עוד שהביא (שם) בשם המנחת יצחק דמ"מ אף לרבינו ירוחם מידת חסידות איכא כמו שכתב המגן גבורים [מובא במ"ב סק"ד].
(כף החיים צא סק"ו) שם צריך לאזור אזור וכו' וכן כתב ספר חסידים סימן תשע"ג כשאדם מתפלל צריך שיהא האזור דבוק במתניו יעו"ש והטעם כתב הלבוש דכשחוגר אזור במתניו נראה הוא עומד יותר זריז משהוא בלא חגורה ועיין מה שפירשו המפרשים במלכים ב' ריש סימן ט' בפסוק ואלישע הנביא קרא וכו' ויאמר לו חגור מתניך וכו' ובירמיה סימן א' בפסוק ואתה תאזור מתניך וכו' ודו"ק -יפה ללב אות ב'
וכן הביא במ"ב סק"ד (בשם המגן גבורים) שע"פ מידת חסידות יש לחגור חגורה.
וח"ו שאני מעיר על מנהג הספרדים שמסורת אבותיהם וחכמיהם בידיהם שלא לחגור חגורה, אלא שבאתי לציין דאיכא טעם בזה גם בזמנינו וגם לבני הספרד הנוהגים כן במסורת אבותיהם.
ושוב ראיתי שהראשל"צ בילקוט יוסף (סימן צ"א) הביא דבריו וכתב שנראה לחלק דבזמנינו שהולכים עם בגדים מהודקים היטב ל"ש טעם זה [שהבאנו בשם היפה ללב]. ויש לדון בזה.
ויש לציין עוד שהביא (שם) בשם המנחת יצחק דמ"מ אף לרבינו ירוחם מידת חסידות איכא כמו שכתב המגן גבורים [מובא במ"ב סק"ד].