• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

כמה זה רביעית

כך אמר הרב יצחק לוי בשיעור:
1712616407413.png
 
 
מה פירוש בעבר
שמרן זצל חזר בו?
ואם כן איפה נכתבה משנה ראשונה ואיפה אחרונה
זה תלוי כמה זה דרהם.
אם דרהם זה כ-3.2 אז רביעית זה כ-86, ואם דרהם זה 3 אז רביעית זה 81.
[ואמנם הרב ללוש בקובץ בית יוסף גליון מז סי' קכד כתב להחמיר 3.2]
(וראה בעניין זה כאן וכאן וכאן)

ובמכתב מתאריך ‏י"ג כסלו תשפ"ג, כתב מרן הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א:
אודות מ"ש כמה מחברים שהוכיחו ששיעור הדרה"ם הוא 3 גרם, ולפ"ז שיעור הטפח כ 7.6 ס"מ מה דעת מרן מלכא אאמו"ר זצוק"ל האם יש להחמיר בזה לכתחלה כשזה לחומרא, כגון בדיני לבוד בסוכה שהמרחק של ג' טפחים בין קרש לקרש יהיה 22.8 ס"מ ולא 24.

ע' בספר ילקוט יוסף הלכות סוכה (מהדורת תשע"ד עמ' שי"ז) והלאה שהארכנו בזה והוכחנו שהדבר ברור כפי המנהג הפשוט לשער כשיעורי הגר"ח נאה גם לבני אשכנז, וכן המנהג בארץ ישראל, לשער כשיעור הגר"ח נאה. ושם הובא שעתה יש שמצאו ששיעור הדרהם הוא קטן יותר ממה ששיעור הגר"ח נאה, אתי שפיר טפי לשער במדות הגר"ח נאה. והגרש"ז שמע על כך והורה ששיעור רביעית, הוא לכל היותר 75 גרם, ששיעור הדרהם הוא 2.8 גרם, ויש ששיעורו 3.2 גרם. וכך נראה לחוש להחמיר לזה.

ולאחרונה פורסם שנמצא מטבע ששיעורו 3.2 גרם על כן נכון תמיד לשער לצאת ידי כולם, ובכמה וכמה מקומות נקט מרן מלכא זצוק"ל בשו"ת יבי"א ובשו"ת יחוה דעת, ששיעור הטפח לענין אורך ורוחב הוא 8 ס"מ, וכן הובא בילקוט יוסף שם (עמ' שט"ו), שכל טפח הוא ד' אצבעות, וכל אצבע שני סנטימטר, ונמצא הטפח שמונה סנטימטר וממדת חסידות ומשום מהיות טוב, במילי דאורייתא טוב ששיעור הסוכה יהיה כל טפח כ – 10 ס"מ. אך אין זה אלא חומרא בעלמא. יעו"ש.
 
חזור
חלק עליון