• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

לברך ברכת האילנות על זית

יכול להיות שיש שוני בן זנים
כי אצלינו ליד בית הכנסת יש עץ זית ורוצים לברך עליו
וחיפשתי את העלים ולא מצאתי [יש רק כמין עיגולים קטנים אך זה לא נראה פרחים]
ועוד דגם המחבר שם כתב בסוף ניסן ויש הבדל בין חול המועד לר"ח ניסן
מ"מ יש לבדוק שרואים הפרחים
ומצורף תשובה מהרב רצאבי [מאחד האתרים שבכל אתר ואתר]

לק"י שלום לכבוד הרב שליט"א

בשבת האחרונה ר"ח ניסן יצאו ציבור גדול של מתפללים לברך ברכת האילנות על עצי זית שנמצאים מחוץ לבית הכנסת. לאחר הברכה עורר אחד המתפללים שלא היתה כלל פריחה בעצי הזית ומשום כך הלכתי לברר את המציאות כפי שאתאר אותה כעת: עצי הזית היו ללא פרחים כלל, אך התחיל בהם השלב הראשוני שקודם לפריחה ובו מבין העלים יוצאים גבעולים קטנים שבראשם עיגול קטן שבעוד כמה שבועות יצא ממנו הפרח. הגבעולים הללו לא נמצאים בעץ בימי החורף והם תחילת תהליך ההתחדשות שלו. השאלה הנשאלת היא- האם בדיעבד, כשכבר בירכו על אילנות אלו יצאו ידי חובה או שמא צריכים לברך שוב על שני אילנות פורחים אחרים.

ברוך תהיה מכל העמים.

הצעיר באלפי ישראל,

אוראל זארב



להלן תשובת מרן שליט"א:

זה בכלל לבלוב, ולכן אינם צריכים לברך שוב.

ביקרא דאורייתא

הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו



חזר השואל וכתב:
לק"י

תודה רבה לרב על התשובה.

עוד אוסיף ואשאל- מה הדין במקרה הנזכר לכתחילה? האם ניתן לברך כך גם בפעמים הבאות?

במיוחד לאור העדיפות שיש לעץ זית שאינו מורכב. אוראל זאבי

להלן תשובת מרן שליט"א:

לכתחילה עדיף כשהוציאו פרח, כלשון הפוסקים, לפי שבזה ניכר שבחם ונויים, וההודאה לבוראם. ולא עוד אלא שיש אומרים להדר שתהא בראש הפרח כעין שושנה אדומה או לבנה, כמובא במעשה חמד הל' ברכת האילנות (בני ברק התשמ"ה) פרק שני סעיף ל"ו דף קי"ג קי"ד, וע"ע שם סעיף מ"ה בדף קי"ז.

ביקרא דאורייתא


הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו
 
חזור
חלק עליון