• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מדבקות בשבת

שאלה: יש גלגלת שיש בה דבק שמסירה סיבים מתוך הבגד. האם מותר להשתמש בה בשבת?

תשובה
: איתא בש"ע (סי' שב ס"ב) הלוקט יבולות שע"ג בגדים, כגון אלו היבולות שבכלי הצמר הנשארים בהם מן האריגה, חייב משום מכה בפטיש והוא שיקפיד עליהם, אבל אם הסירם דרך עסק, פטור, ע"כ. וע"פ זה אסר בשש"כ (מהדו"ח פט"ו סס"ט) להסיר שאריות צמר שנדבקו בדברי סריגה חדשים שיש בזה משום מכה בפטיש. ואין לדמות למה שכתב הרמ"א (שם ס"א) דשרי להוריד הנוצות מן הבגד בשבת, משום שהתם אינו בבגד עצמו אלא חיצוני, וכמש"כ המ"ב (שם ס"ק ז).

ישנם ב' סוגי סיבים שיש על הבגד א. סיבים שנוצרו מתוך הבגד עצמו (מצוי הוא בבגדים שעשויים מחומר מסויים) ב. סיבים שנהיו על הבגד מבגד אחר (כגון בגד שחור על בגד לבן וכל כיוצ"ב).

והנה מה שכתב הש"ע והוא שיקפיד עליהם, הוא לאפוקי מתעסק וכמש"כ להדיא הב"י (שם ד"ה הנוטל) ומ"א (שם ס"ק ה) והגר"א (שם). וכ"ה במ"ב (שם ס"ק י) וז"ל, פירוש שמסירם בכוונה כדי ליפות הבגד ולא כמתעסק, אע"פ שלא היה נמנע מללבשו אם לא היה מסירם, חייב, משום דהך דהכא הוי מלאכה טפי מהאי דסע' א ולכן אינו פטור אלא במתעסק. והוא דלא כהט"ז (שם ס"ק ב) דס"ל בדעת הרמב"ם (פ"י מהל' שבת הי"ח) שהעיקר הוא שלא יקפיד והוא כלשון הטור (שם ס"א). ועי' בשער הציון (שם ס"ק יא) שכתב שגם דעת האור זרוע (ח"ב סי' פא) ורבינו ירוחם (נתיב יב חלק יד) כדברי הטור וכמש"כ הט"ז בדעת הרמב"ם. עכ"פ דעת הב"י אינה כך. ולכן אם מסירם ע"מ ליפותם, אף שלא היה נמנע מללבשם כך, יש לאסור. וכ"פ מרן זצוק"ל בספרו חזו"ע (שבת ח"ה עמ' שכט). ושמא יש לדמות דין זה להוצאת תוית בשבת מבגד כגון שיש עליה מחיר או שם החברה שמאחר שתולים אותה לאחר עשיית הבגד, אין בזה משום מכה בפטיש כמבואר בספר בנין שבת (ח"ב פי"ב אות ג) בשם הגרש"ז אויערבאך. וגם כאן, אחר שהבגד היה מוכן נוצרו סיבים אלו ושמא אין בזה משום מכה בפטיש. ואמנם יש לחלק שתוית אינה מהבגד כלל, משא"כ הני סיבים דהוו מהבגד ולכן יהיה אסור. והכי משמע מהגר"ז (סי' שב ס"ה). שו"ר שמרן זצ"ל (שם עמ' של) התיר להפריד את הציציות אם עבר זמן מעת עשייתן ולא עשו אותן בערב שבת, והיינו טעמא שאין מכה בפטיש אם לא נעשה בגמר המלאכה אלא לאחר מכן, ע"ש. וא"כ לכאורה ה"נ הכא. ואין בגלגלת זו עובדין דחול ע"פ מש"כ מרן זצוק"ל בחזו"ע (שבת ח"ג עמ' מה בבאו' עמודה שניה בסוף) דאין עובדין דחול אלא בדברים שירגילו למלאכה וכמש"כ הרמב"ם בתשובה (סי' סד), ע"ש מש"כ בזה. ובאמת שבדקנו את הגלגלת הזאת והיא מוציאה סיבים חיצוניים מהבגד ולא פנימיים, ולכן הדבר מותר ואין לחוש בזה למכה בפטיש ולא לעובדין דחול.



כמו כן אין לחוש בזה לתופר שהרי הסיבים נשארים בדבק.



לכן להלכה, גלגלת שיש בה דבק שמסירה סיבים מתוך הבגד. מותר להשתמש בה בשבת.
 
השואל שאל על מדבקה לפרצוף. לפי הזכור לי היה על זה בשאל את הרב לגבי מדבקת אף. ואני הערתי שמדבקות אלו מסירות גם שיער.
 
חזור
חלק עליון