• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מה היהודים ראו ביאור במכת דם?

ניר כהן

Active member
הסתפקתי -במכת דם- מה היהודי היה רואה בנילוס, מים או דם?
ואת'ל שהיה רואה דם, האם הדגים מתו גם ליהודים ?
ואת'ל שמתו, האם כשהיהודי הפך את הדם למים בידו האם הדגים קמו לתחיה?
 
הסתפקתי -במכת דם- מה היהודי היה רואה בנילוס, מים או דם?
ואת'ל שהיה רואה דם, האם הדגים מתו גם ליהודים ?
ואת'ל שמתו, האם כשהיהודי הפך את הדם למים בידו האם הדגים קמו לתחיה?
תלוי כמובן במדרשים... (ראה כאן).
לפי מש"כ שמכת דם היתה גם בבני ישראל - אין שאלה.
לפי מש"כ שהמים נהפכו לדם רק ביד המצרי - אין שאלה.
לפי מש"כ שהיה רק מראה דם וטעם מים - מסתבר שגם לישראל היה מראה דם ועכ"פ הטעם של מים.
לפי מש"כ שזה היה רק לשעה אחת ואח"כ חזר לקדמותו - מסתבר שבאותה שעה גם לישראל היה נראה דם.
לפי מש"כ שהדם היה נהפל למים ביד הישראל (ואפי' דם צבי ואיל) - מסתבר שהישראל ראה דם ובידיו התחלף למים.

אגב, אני הסתפקתי לפי הפשטות שהיאור נהפך לדם וכו', מה היה קורה אם ישראל היה רוחץ ביאור? אולי ד' אמות מסביבו היה נהפך למים...
 
תלוי כמובן במדרשים... (ראה כאן).
לפי מש"כ שמכת דם היתה גם בבני ישראל - אין שאלה.
לפי מש"כ שהמים נהפכו לדם רק ביד המצרי - אין שאלה.
לפי מש"כ שהיה רק מראה דם וטעם מים - מסתבר שגם לישראל היה מראה דם ועכ"פ הטעם של מים.
לפי מש"כ שזה היה רק לשעה אחת ואח"כ חזר לקדמותו - מסתבר שבאותה שעה גם לישראל היה נראה דם.
לפי מש"כ שהדם היה נהפל למים ביד הישראל (ואפי' דם צבי ואיל) - מסתבר שהישראל ראה דם ובידיו התחלף למים.

אגב, אני הסתפקתי לפי הפשטות שהיאור נהפך לדם וכו', מה היה קורה אם ישראל היה רוחץ ביאור? אולי ד' אמות מסביבו היה נהפך למים...
אם רק ביד המצרי נהפך לדם, למה הדגה שביאור מתה?
וכן אם זה היה מים בצבע דם, למה הדגים מתו, ולמה המצרים לא יכלו לשתות, שיעצמו עינים וישתו?
 
אם רק ביד המצרי נהפך לדם, למה הדגה שביאור מתה?
וכן אם זה היה מים בצבע דם, למה הדגים מתו, ולמה המצרים לא יכלו לשתות, שיעצמו עינים וישתו?
וחןץ מזה שעדיין הקושיא במקומה האם [לפי איזה שיטה שתחפוץ] היהודי ראה דג חי או מת?
 
תראה במקורות הנ"ל...
אם רק ביד המצרי נהפך לדם, למה הדגה שביאור מתה?
בליקוטי שושנים הוא כותב שזה בדיוק העניין.
אם היאור נהפך לדם אז מה החידוש שהדגים מתו? הרי זה פשוט ופסיק רישיה שימותו.
1712692552133.png
וכן אם זה היה מים בצבע דם, למה הדגים מתו, ולמה המצרים לא יכלו לשתות, שיעצמו עינים וישתו?
זו בדיוק הסיבה שכתוב "ויבאש היאור", וכנ"ל, אם היה דם - פשוט שהיאור הסריח, אלא שאע"פ שהיה רק נראה דם ובאמת היה טעם מים, היאור הבאיש, ומסיבה זו לא יכלו לשתות, אבל אלמלא כן היה לו טעם מים.
 
אולי תראה במקורות...

הצג קובץ מצורף 19274
בליקוטי שושנים הנ"ל הוא כותב שזה בדיוק העניין.
אם היאור נהפך לדם אז מה החידוש שהדגים מתו? הרי זה פשוט ופסיק רישיה שימותו.
הצג קובץ מצורף 19278

הצג קובץ מצורף 19276
1. היכן כתוכ שגם ליהודים היה דם? [ בעלון שצירפת אין כזו דעה]
בספר ליקוטי שושנים כותב שהדגים כן מתו למרות שזה היה מים [וכ'ה בדעת זקנים]
וממילא הספק במקומו האם היהודי ראה דג חי או דג מת?
ומנין לך שאם זה רק צבע אדום גם ליהודים זה היה אדום?
 
1. היכן כתוכ שגם ליהודים היה דם? [ בעלון שצירפת אין כזו דעה]
1712693948905.png
בספר ליקוטי שושנים כותב שהדגים כן מתו למרות שזה היה מים [וכ'ה בדעת זקנים]
וממילא הספק במקומו האם היהודי ראה דג חי או דג מת?
אני לא חושב שיתכן שהיהודי ראה דג חי, שהרי כתוב שהדגים מתו (אא"כ נדגים קטנים).
אך לכאו' אין בזה מכה בשביל ישראל, כיון שלפי רוב הפירושים המכה היא שהיאור הבאיש מחמת הדגים, ואם לבנ"י היאור לא הבאיש, אז אה"נ אפש"ל שבאמת גם בשבילם הדגים מתו.
ומנין לך שאם זה רק צבע אדום גם ליהודים זה היה אדום?
איפה אמרתי כן?
 
הצג קובץ מצורף 19279

אני לא חושב שיתכן שהיהודי ראה דג חי, שהרי כתוב שהדגים מתו (אא"כ נדגים קטנים).
אך לכאו' אין בזה מכה בשביל ישראל, כיון שלפי רוב הפירושים המכה היא שהיאור הבאיש מחמת הדגים, ואם לבנ"י היאור לא הבאיש, אז אה"נ אפש"ל שבאמת גם בשבילם הדגים מתו.

איפה אמרתי כן?
בשורה הרביעית
 
חבל שהראת לי את האבן עזרא..
עד עכשיו התלהבתי גם ממכות דם צפרדע כינים, שהיהודים ראו ושמחו והמצרים סבלו [אשר התעללתי]
וכעת ...
אם גם בני ישראל סבלו מדם צפרדע כינים, אולי אין שום ענין לספר עליהם בליל הסדר?
ולהתחיל ישר ממכת ערוב [ לפי האבן עזרא]
 
חבל שהראת לי את האבן עזרא..
עד עכשיו התלהבתי גם ממכות דם צפרדע כינים, שהיהודים ראו ושמחו והמצרים סבלו [אשר התעללתי]
וכעת ...
אם גם בני ישראל סבלו מדם צפרדע כינים, אולי אין שום ענין לספר עליהם בליל הסדר?
ולהתחיל ישר ממכת ערוב [ לפי האבן עזרא]
רוב רובם חולקים על האבן עזרא בצורה מוחלטת! וכותבים נגד דברים אלו.
כך כתב בטור על התורה:
1712701104163.png
ועוד ראיתי שהביאו על דברי האבן עזרא:
1712701214580.png
 
נערך לאחרונה:
1. המילים "לא היה נראה " למחוק
למה? להיפך, אני רוצה לומר שזה לא היה נראה לישראל כדם אלא כמים.
2.כוונתו לא היו ניזוקין מפני שהיה מים ולא דם ולכן לא ניזוקו מהטעם ריח ומראה.
מה הכוונה "לא ניזוקים מהמראה"? אני מבין שהכוונה שחלק מסויים מהמכה היה בכך שהמצרי יוצא ורואה את כל הנילוס דם, וא"כ אם גם כשישראל היה יוצא היה רואה דם - אז גם הוא לקה, לכן צ"ל שכשישראל יצא וראה את הנילוס הוא ראה מים. (וזה מש"כ שהיאור נהפך לדם רק בפני המצרים).
 
למה? להיפך, אני רוצה לומר שזה לא היה נראה לישראל כדם אלא כמים.

מה הכוונה "לא ניזוקים מהמראה"? אני מבין שהכוונה שחלק מסויים מהמכה היה בכך שהמצרי יוצא ורואה את כל הנילוס דם, וא"כ אם גם כשישראל היה יוצא היה רואה דם - אז גם הוא לקה, לכן צ"ל שכשישראל יצא וראה את הנילוס הוא ראה מים. (וזה מש"כ שהיאור נהפך לדם רק בפני המצרים).
סליחה .לא הבנתי אותך טוב. ולכן עשיתי הגהות וכו'
 
סליחה .לא הבנתי אותך טוב. ולכן עשיתי הגהות וכו'
אציין ואבהיר, שבעצם הבאתי את דברי המדרש הגדול כראיה להיפך ממה שכתבתי לעיל.
בהתחלה כתבתי שמסתבר שהיה נראה בעיני ישראל כדם, ואח"כ הבאתי את המדרש הגדול שממנו נראה לי להבין שלא היה נראה בעיניהם כדם אלא כמים.
 
חזור
חלק עליון