מצגת על רגל אחת א' ב' עם תיעוד בלעדי, בירור דעתם של גדולי ישראל והפוסקים בכל הדורות בענין אורך החצאית הנדרש מעיקר הדין ומקום השוק.

היום קיבלתי עדכון במייל על המצגת החדשה 'על רגל אחת' חלק א
בירור מקיף ומדהים היכן מקום השוק לפי כל השיטות, ובפרט בירור מקיף מה דעת המשנה ברורה.

הצג קובץ מצורף 18863
מקודם הגבתי קצת על הסרטון הראשון. והאמת היא שלא ראיתי את כל הסרטון השני ("הלוואי" שהיה לי זמן לראות את כל הסרטונים...), אבל דפדפתי וראיתי בדקה 45:15, הם הביאו את הפתיחה של המכתב של הרב אלישיב, שהוא מברך את האדמו"ר הנ"ל שיזכה את הדור להיות בצניעות וכו' וכו', וכמובן עם תמונה של הרב אלישיב ברקע, שהרי זה חלק מהמלחמה הפסיכולוגית, שהם משקיעים עליה הון רב על כל הגרפיקא ועיצוב וידיאו, אבל הם שכחו לציין שהתשובה שהם צילמו, היא בדיוק אבל בדיוק ממה שהם רוצים למכור לאנשים. וגם אם אתם רוצים לחלוק על מרן הרב אלישיב, זכותכם, אבל למה לעבוד על הצופים התמימים שכך דעתו, תוך כדי נפנוף בברכה ואיחול שהוא כתב, שבתשובה שלמה לסתור.
והם שכחו שלשקר אין רגלים, ותורה אמת כתיב בה.
 
יש הרבה מאד מה להשיב על הדברים, בע"ה בימים הקרובים ממש [הספר כרגע בעיצוב הכריכה והשערים הפנימיים, ואני רוצה להעלות לכאן את הספר בשלימותו].
 
והנה בעבר בפורום הרב שמעון ללוש התייחס לדברים וזה לשונו (אני פשוט לא יודע איך עושים קישורית למקום אחר, אשמח לעזרה)
ב"ה
שלום וברכה,
מאחר שהעירו לתשומת ליבי אודות המכתב ממרן זיע"א שפורסם כאן, ולאחר התייעצות עם כמה ת"ח מתלמידי מרן זיע"א בענין, ראיתי לנכון להציג את ההתיחסות שנראית לכמה מתלמידי מרן זיע"א אודות דעתו דעת תורה מצד הדין לענין אורך החצאית, האם אכן יש חיוב הלכתי מן הדין הגמור לילך עם חצאית עד הקרסול, או שזוהי ממדת חסידות, אבל מן הדין יש לילך לכל הפחות כמנהג בנות ישראל הכשרות שהולכות עם חצאיות המכסות עד אחר הברכיים גם בעת ישיבתן.
וכך כתבתי להתייחס למכתב, בעניותי, במרוצת הכתיבה לפניהם, ונחיצת הזמן, והסכימו עימי:
שבתחילה כתב אלי ת"ח חשוב מתלמידי מרן הראש"ל שליט"א בזה"ל:
מכתב מרתק. וחובה לפרסמו, מרן חוזר בו ממה שכתב ביבי"א. היה ע"ז פולמוס במשנ"י הראשונים. גליון ב-ז.
עד כאן.
והשיבותיו בזה"ל:
ב"ה
מתון מתון ארבע מאות זוז שויין!
ובנידון דידן מאן דאמר שמונה מאות לא משתבש!
לענ"ד חובה שלא לפרסמו עדין!
אם כבר, אז כן יש להיוועץ ולהימלך בגדלו"י ובפרט בדעתו של מרן הראש"ל שליט"א בנושא, גם כיצד יש להתייחס לזה, וגם אם לעשות מעשה אז כיצד לעשות, כי זה לא ענין פשוט כלל לפי המציאות של דורות.
אולם לגופו של ענין לענ"ד קלה כמות שהיא יש ליתן את הדעת על כמה נקודות מהותיות לא פחות:
א. מעולם משנת תשל"ט שנכתב המכתב הנ"ל, ועד היום הזה, לא שמענו ולא ראינו ממרן זיע"א, לא בתושב"כ ולא בתושבע"פ, שהתריע או הודיע או אמר אמירה קלה ונעימה כדרכו בקודש, על פתגם דנא כנגד מה שנוהגות כל הנשים שעמו במחיצתו בסביבתו, (ולא דמי לפא"נ שיודעות דעתו ומה עליו לעשות). ומרן זיע"א האחרון שיאחז בפלך השתיקה מלהודיע בשער בת רבים את דעת התוה"ק ללא חת, וכ"ש שמדבריו ביבי"א מתבאר נגד הדין, והדבר מהוה מכשול אף בלי הנסיון של צניעות, וכגון האשה בביתה שהחצאית מכסה עד אחר הברך ויש גרביים אטומות על השוק, והאיש קורא פסוקים וק"ש כנגד הגרביים, שמהיבי"א מבואר להיתרא, וכיצד מרן זיע"א לא הבהיר חזרתו לא בכתב ולא בע"פ, רק במכתב אישי לחכם מסויים, וזה לפע"ד הוכחה גדולה שיש דברים בגו ואין להזדרז לפרסם כלל ועיקר.
ב. גם במילואים ובגליונות ובכת"י שבהמדו"ב של יבי"א לא מוזכר ולו ברמז קל ביותר איזה נדנוד חזרה או הזהרה או הסתייגות קלה כמות שהיא בנידון, ודבר זה אומר דורשני טובא.
ג. ואדרבא, מהגליון מס' 9 בסוף התשובה ביבי"א ח"ו חיו"ד סי' יד, מבואר להדיא ששמלה עד הברך היא צנועה, כפי שמבואר בתוך התשובה, ורק שמכנסים שאינם מהודקות לגוף הם יותר צנועות, (אלא שאין ללובשם לכתחילה מטעמים אחרים ע"ש בתשובה בפנים). ואם היה דעתו שאסורות מן הדין אפילו רק מצד צניעות, וכ"ש אם היה דעתו שיש בזה דין ערוה לענין ק"ש (ונ"מ אפילו כנגד אשתו), כיצד ניסח הדברים כפי שניסח, ואדרבא היה לו לבאר דשוב מצא להקת פוסקים שבחצאית עד הברך אף כשיש גרביים על השוק חשיב כמגולה ואסור מן הדין הן מצד ערוה לק"ש ומינה לענין צניעות, ופשוט. ונמצא שגליון זה הוא כמאה עדים שמרן זיע"א לא נשאר בדעתו מהמבואר במכתב הנזכר!!!
ד. אדרבא אם ראינו מאז המכתב דברים שנכתבו ע"פ דעת מי שגדול, הוא מה שהביאו באי ביתו ועל צבא תהילתם מרן הראש"ל שליט"א את דעת מרן זיע"א שמנהג הנשים הכשרות באופן שהחצאית מכסה את הברכיים גם בעת ישיבן, ואם היה אומר בביתו ובחומותיו דברים בנושא במשך השנים, וכ"ש אם דעתו היתה לשנות שזה אסור מן הדין, מסתמא היה מגיע לאזני בנו כרעא דאבוה לכל הפחות כשכתב בזה באוצר דינים להלכה ולמעשה.
ה. ולבי אומר לי אם יורשה לי הקטן, דאותם להקת פוסקים שראה מרן זיע"א בדברי החכם ששלח אליו, היינו אחרוני הזמן יחסית, שלמדו כן מדברי הב"ח והש"ך ביו"ד סי' שמ בקריעת אפרקסותו, שנחלקו הראשונים מהו, ובש"ע הביא את כל הפירושים, ובין דברי הב"ח והש"ך מבואר שאשה שקורעת הבגד שמעל הכותונת הסמוכה לבשר, נחשב פריצות כאילו הבשר מגולה, ומכאן היו שהוציאו שגם לענין ערוה בדין ק"ש נחשב שאינו מכוסה, ונ"מ באשתו דליכא משום איסור פריצות, ונשאר רק מדין כיסוי ערוה, דחשיב מגולה, ועל זה ששו כמה מחברי דורנו בספר שייחדו לזה להוכיח שבגד הסמוך לבשר אינו נחשב כיסוי בדין ק"ש, אף בדליכא הרהור כלל, דסו"ס חשיב מגולה. וכל מעיין ישר עיניו יחזו עפעפיו יבחנו זאת אחר העיון והדקדוק היטב בדברי הב"ח והש"ך הנ"ל, שאין מדבריהם כלל ראיה לדין כיסוי בערוה לק"ש, לא מיניה ולא מקצתיה, ורק דברו משום פריצות שלא שייך שיחייבו אשה לקרוע הבגד שמעל הבגד הצמוד לבשר, שאז בצמוד לבשר יש פריצות כאילו מגולה, והיינו משום פריצות גרידא, ללא כל קשר לכיסוי לק"ש בדליכא הרהור כגון אשתו. וז"ב. אלא שמרן זיע"א בענוותו ראה להקת פוסקים במכתב שקיבל, ומכיון דאיירי בק"ש מול ערוה שהוא דאורייתא, חשש דלכל הפחות לא יהא אלא ספק ויש להחמיר, ולכן הדר הוא לכל חסידיו ממה שהיה ברור לו כשכתב היבי"א. אלא שלאחר זמן כנראה הבין בהקדם שכל הפוסקים הנ"ל הם ממש מן אחרוני הזמן ההוא, וכל סמיכתם על מי שדייק שלא כהוגן מדברי הב"ח והש"ך וכנ"ל, ולכן משך ידו מזהירות זו ולא העיר ממנה אפילו ברמיזה, ולא כתבה בגליון ספרו ולא במחברותיו, כי לא מצא בה מקור מהימן כדי לסמכה אף לא בתורת ספק. וזוהי שתיקתו הארוכה, וזוהי הגהתו האחרונה בגליון באותה תשובה, שממנה מוכח כדאמרן לעיל שמועיל חצאית עד הברך, (כלומר גם בזמן הישיבה כמובן כמבואר תוך תשובתו), ונתקיימו בו דברי הגר"א על הש"ע או"ח סי' שא סמ"ב ד"ה אם יש וכו', שכתב וז"ל: ושאלו חכמי לוניל להרמב"ם קושיא זו, והשיב להם וז"ל בתשובתו, ודאי אמת כדבריכם וטעיתי וכו' ותקנו הנוסחא, ע"ש. אבל האמת יורה דרכו שדבריו הראשונים ברורים וקיימים ולא טעה כלל, ואשתמטתיה להרמב"ם בתשובתו וכו'. עכל"ק של הגר"א על הרמב"ם. וה"נ בנ"ד אם כנים אנו בהנ"ל היה אפשר לומר, שדבריו ביבי"א ברורים וקיימים ולא טעה כלל, ואשתמטתיה במכתבו שמקור סמיכת אותם פוסקים שנתפסו בדברי הב"ח והש"ך אין להם משען ומשענה. (שמא תאמר ומנין אני אומר כן, ושמא יש עוד פוסקים אחרים שהם למדו ממקורות יותר חזקים ונאמנים ומכריחים, ולא מדברי הב"ח והש"ך, או שמא הכריחו מדברי הב"ח והש"ך באופן שלא ידענו ממנו, הא ליתא, שהרי חיבור שלם ועב כרס יצא בדורנו בענין זה, ועבדו עליו כמה ת"ח במשך שנים ארוכות, ואני מכיר היטב אחד מן המחברים העיקריים של חיבור זה, ולא הניחו פינה וזוית שלא חיפשו לבסס דבריהם שמן הדין לא נחשבו כיסוי, אבל בכל דבריהם לא מצאו יותר ממקור הדברים בב"ח והש"ך הנ"ל, וכמה ספרים מאחרוני הזמן שכתבו כן ללמוד מהם, ובדרך של דימוי כללי שציינתי לעיל, בלי חידוש מיוחד ופלפול מלומד בלימוד ודיוק דברי הב"ח או הש"ך, וחזקה על אותו חבר ודעימיה, שעם כל מה שהשקיעו בזה, לא פסחו על שום איזה פוסק או פסק או אמירה שלא היו מביאים בספריהם. ודי בזה).
ו. ולענין הלכה למעשה, כבר קי"ל דאם אחר כל הדברים האלה, עדין הלכה רופפת בידך, פוק חזי מאי עמא דבר, והיינו מנהג בנות ישראל הכשרות והממושמעות, מהמשפחות הטובות, ועל צבא תהילתם נשותיהם בנותיהם ושאר קרובותיהם של גדולי הדור ובכללם מרן זיע"א ומרן הראש"ל שליט"א, ואין פוצה פה כנגדן מאותם גדולים ואף לא ברמז, ואינם מביעים בשום אופן כנגדם מורת רוח מהנהגה זו, ובודאי חשיב מנהג ללמוד ממנו הלכה כשהיא רופפת בידך.
(ז. איני כותב כאן מנגיעות כי אצל ביתי מכוסה עד הקרסול מאז ומתמיד ברצון שניהם ובשמחתם תלי"ת)

הנלע"ד כתבתי בדחילו ורחימו לבאר מנהגן של בנות ישראל תורה בשמו ובדעתו של מי שגדול מרן רשכבה"ג זיע"א, שבודאי אין הקב"ה מביא תקלה על ידו וע"י חיבורו להכשיל את הרבים בצניעות ובק"ש נגד הערוה, ואיהו גופיה לא משתיק מלגלות דעתו בדרכים שבוחר לעצמו לפי הענין. והיעבת"א.

זעירא דמן חבריא
שמעון ללוש ס"ט
 
זה עתה ראיתי כי נתפרסמו עוד שני מכתבים ממרן זיע"א בעניין אורך החצאית בה יידחו כמה מהטענות שנטענו כאן וגם מה שדייק המדייק מטהרת הבית
יה"ר שיהא זה לעורר דעת חברים המקשיבים ובייחוד בעת הזאת אשר חרון אף מתוח על עמו בית ישראל ועל לומדי התורה
זכרו "ולא יראה בך ערוות דבר ושב מאחריך"
וכבר ידועים דברי הגר"א וסרמן (בספרו אומר אני מעשי למלך) דגזירה על התורה היא מעשה שטן ולא גזירה מאת ה' ומעשה שטן מגיע מסילוק השכינה
וכבר כתב הגאון רבי דוד חג'בי זצוק"ל (רבה הראשון של ראש העין) במכתב תוכחת שאין צורך לחפש בנסתרות אלא בנגלות לנו בייחוד בענייני הצניעות אשר אנו רואים בעיננו לדאבון כל לב
בייחוד אנו בני עדות המזרח אשר אבותינו לו היו רואים במצבינו הלא היו מתים מצער כי לכל אדם בעל סברא מובן כי צמד המילים "גרבי רגל" הינו זיוף מעיקרו באותה מידה שכל בר דעת מבין כי פאה היא זיוף גדול של מצוות כיסוי הראש
ולעיתים אני מרגיש כי מה שמפורסם בשם מרן זיע"א שמא עשה תשובה בלילה היינו שמא כתב תשובה להתיר האיסור שעבר כי כך אנו נוהגים במקום לאזור כגבר חלצינו ולהסיר הבגדים הצואים מעלינו אנו מחזיקים במשענת הקנה הרצוץ בכל מאודינו
אנא אחי אל תרעו אנו באחד מהמצבים הקשים ביותר וזכות לימוד התורה בגברים וצניעות אמיתי בנשים אלו בלבד שיגאלונו
ואל נא נתעלם כי סוג לבוש זה הביאנו היום למצב עגום מאד כי רוב ככל הבנות (בדקתי עם חנויות גרביים) קונות 20 דנייר מעטות 40 דנייר ומקצת דמקצת 70 דנייר ואאף אלו הקונות 70 דנייר משתדלות מאד שיהא דומה ככל האפשר לצבע גופן
ומלבד זאת גרם הדבר לקיצור המלבושים בסמוך לברך ממש אף כי לעיתים סמוך לברך מלעיל ולא מלתחת ואין מכחישים את החי
ויתירה מזו כי עתה מלבישים ניילונים מהסוג הנ"ל לילדות קטנות וכדי ביזיון וקצף כי כל פלג גופם התחתון נחשף לעיני כל חי וקולר תלוי בצוואר הגדולות ההולכות כן
וכפי שכתב רבינו זיע"א כאן במכתב לרבי אברהם דוויק תוכחת על עניין זה

הכותב בצער רב
ומייחל לישועת עמו ישראל
 
שמצד אחד יש שלובשות פאה
מצד שני שעושים מצגת בצורה כזאת ומבלבלים את האנשים.
אין זה סותר,
וכי מי שמתחזק בדבר אחד, לא נאמר לו אבל בדבר אחר אתה לא מתחזק?

דבר זה מצינו בימי שפוט השופטים שעל הערה קטנה אמרו להם תתקנו אתם דברים גדולים יותר.

כל התחזקות בכל תחום שהוא, וכ"ש אם כך היא דעתו של מרן בכמה מקומות ראויה היא לשבח שמזכים ומעוררים את הרבים לכך, ובעז"ה שיזכו ויתקיים בהם כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו, ובכך יפסיקו גם לחבוש פאה
 
ומדברות קודשו של מרן הראש''ל שליט''א [שם באות ד ואות ה] אתה הוראת לדעת שאדרבה הנכון הוא להחמיר בזה ולהימנע מלבישת חצאית ארוכה עד הקרסול שהוא לבוש בולט [אם כי דבריו בהע' ד צ''ב]
אין חולקים על הגלויות.
ועל אף שבילקו"י שלפניך נכתב כך,

תדע שדעתו של מרן הראש"ל שליט"א (כפי ששמעתי ממנו) שיש להסתפק בזה מאחר וע"פ ההלכה וכמו שהוכח כאן ובקובץ בית יוסף והרב שמעון ללוש שכך היא דעתו של מרן רבנו זיע"א אורך החצאית צריכה להיות עד הקרסול!!
ולכן גם אמר לרב ללוש לפרסם הדברים בשמו שההלכה היא עד הקרסול,
ובמיוחד כיום שלצערנו צרו צעדינו (אני מחמת כן קניתי רכב...) ומצוי מאוד שלא שומרות על הכלל שמכסה את הברך בשעת ישיבה לא לדבר ע"כ שלפעמים מתגלה חלק מרגלה שזה לכו"ע איסור!!!

לכן לא כדאי להסיק מסקנות מהר, בפרט בדברים שהצניעות יפה להם
 
וכמו שהוכח כאן ובקובץ בית יוסף והרב שמעון ללוש שכך היא דעתו של מרן רבנו זיע"א אורך החצאית צריכה להיות עד הקרסול!!
הרי שלך לפניך הוראה שנכתבה עלי ספר לשעה ולדורות ככל ספרי הילק''י
האם יש לכת''ר מקור נאמן בו מרן שליט''א כתב להחמיר בזה להדיא וחזר בו או הבהיר דעתו
ראיתי מה שציינת ואינו תח''י אם יש אשמח אם תעלה ואקבל האמת ממי שאמרה
 
אין חולקים על הגלויות.
ועל אף שבילקו"י שלפניך נכתב כך,

תדע שדעתו של מרן הראש"ל שליט"א (כפי ששמעתי ממנו) שיש להסתפק בזה מאחר וע"פ ההלכה וכמו שהוכח כאן ובקובץ בית יוסף והרב שמעון ללוש שכך היא דעתו של מרן רבנו זיע"א אורך החצאית צריכה להיות עד הקרסול!!
ולכן גם אמר לרב ללוש לפרסם הדברים בשמו שההלכה היא עד הקרסול,
ובמיוחד כיום שלצערנו צרו צעדינו (אני מחמת כן קניתי רכב...) ומצוי מאוד שלא שומרות על הכלל שמכסה את הברך בשעת ישיבה לא לדבר ע"כ שלפעמים מתגלה חלק מרגלה שזה לכו"ע איסור!!!

לכן לא כדאי להסיק מסקנות מהר, בפרט בדברים שהצניעות יפה להם
אני שמעתי ממרן שליט"א דברים אחרים, ולא לחינם נמנע מלחתום בעצמו ואף לא נתן הסכמה בעצמו לספר המדבר בעניין הזה.
 
ולא לחינם נמנע מלחתום בעצמו ואף לא נתן הסכמה בעצמו לספר המדבר בעניין הזה.
נכון, לא לחינם, אך לא מטעם שהוא לא מסכים עם הדברים, אלא מטעם אחר [והוא עצמו אמר שיבוא יום ויכתוב את זה]. וע"ע בהסכמתו של הגר"ש ללוש לספר "בגדי קודש". בע"ה שבוע הבא אעלהו לכאן.
 
נכון, לא לחינם, אך לא מטעם שהוא לא מסכים עם הדברים, אלא מטעם אחר [והוא עצמו אמר שיבוא יום ויכתוב את זה]. וע"ע בהסכמתו של הגר"ש ללוש לספר "בגדי קודש". בע"ה שבוע הבא אעלהו לכאן.
הרב אמר לי את הסיבה. כך שאני לא צריך עדות על זה.
 
צירפתי אז את המכתבים ומשום מה הם לא עלו אני מפרסם כעת ויראה הרואה וישפוט בצדק
 

קבצים מצורפים

  • מכתב לרבי אברהם דוויק הכהן.pdf
    454.1 KB · צפיות: 17
  • מכתב לאברכים.pdf
    293.7 KB · צפיות: 20
  • מכתב לרבי בצלאל מזרחי.pdf
    315.6 KB · צפיות: 16
כבר ציינו ששאלו את צבי חקק ואמר בהדיא שזוכר את מרן כותב זאת
ובדברים אלו נסתר כל מי שטען לדייק מטה"ב או יבי"א שכתב אין ללבוש גרביים שקופות אלמא אם אינם שקופות שפיר דזה אינו דבתוך מכתביו מצריך חצאית עד הקרסול ומציין שכבר הסיק כן בטהרת הבית וא"כ ודאי שכוונתו בספרו שאין ללבוש גרביים שקופות מחמת דחשיב ערוה וכיוון כנגד המציאות הקיימת ודון מינה דאחר שיש לזה שם ערווה לא מהני כיסוי צמוד כנודע ולכן פשיטא שצריך לכסות בחצאית עד הקרסול
 
חזור
חלק עליון