• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

סיוע בעריכת תורת מרן רה"י זצוקללה"ה

בקשה מחו"ר הפורום החשוב הזה.
לכל מי שיש דברי הלכה או מנהג ממרן רה"י זצוק"ל, או שיכול לעזור בעזרה כספית או בעריכה וכו', נא יפנה למייל המצו"ב, או אלי באישי, וזכות מרן רה"י תעמוד לכם.



1666273857795.jpeg
 
נערך לאחרונה:
יש בידי חידו''ת אחד מבריק וחזק ביותר.
פעם אביו שאל אותו לגבי המתפלל במזרח והקיר שם מצופה בשיש או קרמיקה מבריקה, האם זה מותר, או שזה כמו להתפלל בפני מראה דקיי''ל שאסור.
ענה מרן זצוק''ל 'האם תסדר את העניבה שלך, או תסתרק במראה של השיש והקרמיקה, או שתלך למראה נורמלית?....' דהיינו, שאין כאן בעיה הלכתית כי מראה זה רק מה שבאמת נחשב מראה גמורה. וזה חידוש גדול לדינא.
 
יש בידי חידו''ת אחד מבריק וחזק ביותר.
פעם אביו שאל אותו לגבי המתפלל במזרח והקיר שם מצופה בשיש או קרמיקה מבריקה, האם זה מותר, או שזה כמו להתפלל בפני מראה דקיי''ל שאסור.
ענה מרן זצוק''ל 'האם תסדר את העניבה שלך, או תסתרק במראה של השיש והקרמיקה, או שתלך למראה נורמלית?....' דהיינו, שאין כאן בעיה הלכתית כי מראה זה רק מה שבאמת נחשב מראה גמורה. וזה חידוש גדול לדינא.
יישר כח העברתי את דברך למכון
 
מי שמכיר קצת את חכם שלום, יודע שבאופן כללי הוא 'לא היה חדשן גדול', הוא תמיד היה אומר שהוא לא 'מלמד' את התלמידים אלא 'לומדים ביחד' כמו חברותא. זה היה החינוך שלו, ללמוד הכל בפנים, לעיין טוב בפשט של הגפ''ת לפני מפרשים וכדו'. ולכן ברור שהוא לא התעסק כו''כ בכתיבת חידושים, כי עיקר הפצת מעיינותיו היא בעצם הדרך איך לומדים.
אשמח לשמוע ממי שקרוב אליו יותר לברר האם צודקים דברינו.
 
יש בידי חידו''ת אחד מבריק וחזק ביותר.
פעם אביו שאל אותו לגבי המתפלל במזרח והקיר שם מצופה בשיש או קרמיקה מבריקה, האם זה מותר, או שזה כמו להתפלל בפני מראה דקיי''ל שאסור.
ענה מרן זצוק''ל 'האם תסדר את העניבה שלך, או תסתרק במראה של השיש והקרמיקה, או שתלך למראה נורמלית?....' דהיינו, שאין כאן בעיה הלכתית כי מראה זה רק מה שבאמת נחשב מראה גמורה. וזה חידוש גדול לדינא.
יישר כוח על התגובה!
רציתי לחזק את מסקנת הדברים, בזה שלפני כמה שעות הייתי אצל הרב זיאת החתן של החכם זצ"ל בשביל לתחקר אותו על חכם שלום, ושם בבית יש בספרייה זכוכיות שמשם משתקף בבירור דמות הגוף, ואמר לי הרב זיאת שבזמן העמידה היה החכם פותח את כל הזכוכיות וכן כשהיו בטבריה בדירת נופש החכם עשה כן - וזה כמו שיצא כאן מתוך המשא ומתן. חזק וברוך. (יו"ר המכון)
 
אע''פ שנאמר בגמ' אין למדים הלכה ממעשה, בכגון דה בודאי יש ללמוד, כי היות ומצינו שלגבי קרמיקה ושיש הוא הקל ואמר שאין חשש, א''כ כאשר בכל אופן אנו רואים שהוא הקפיד לפתוח את הדלתות זכוכית הרי י בכך הוכחה גמורה שבאמת אחז שאסור בכה''ג.
כל סיפור על מרן רה''י זצוק''ל אני בולע בשקיקה, אפי' כדוגמת הסיפור עם הדלתות זכוכית. כי מרן מבחינתתי הוא ההההסמל של אדם ששום תערובת שקר לא היה אצלו, ומבחינתי אין כמעט תחום שא''א ללמוד ממנו. אשרינו שזכינו.
 
יש לי שתי הנהגות ממרן ראש הישיבה זצוק"ל ששמעתי:
א. שמעתי מפני בנו הגאון הגדול רבי אפרים שליט"א (לרפו"ש), שבבית מרן זצ"ל לא היו אומרים בליל שבת בפיוט שלום עליכם "בצאתכם לשלום" כי לא רוצים שהמלאכים יצאו, וכן שמעתי ממנו שכן נהג גם אביו של מרן זצ"ל המקובל האלוקי רבינו אפרים הכהן זיע"א.
ב. שמעתי מאחד מנכדיו של מרן זצ"ל, שבביתו שלח מרן זצ"ל לאחר הקידוש היו נשארים לעמוד גם בעת שתית היין ושכן נהג גם אביו של מרן זצ"ל המקובל האלוקי חכם אפרים הכהן זיע"א, ואע"פ שבבן איש חי כתוב שעדיף לשבת מפני דרך ארץ, לא נהג מרן כן, אלא עמד. ושמעתי שפעם אמר מרן זצ"ל בדרך צחות על דברי הבא"ח הנ"ל, שמה שאמר הבא"ח זה משום דרך ארץ, והיום הדרך ארץ היא לעמוד. ע"כ.
כולנו - כל עם ישראל, חייבים הכרת טובה למפעל יבקשו מפיהו, שעבדו ועמלו על הוצאת הספר החשוב, שזה זיכוי הרבים גדול, שעם ישראל צמא לדבר ה', ולדעת את פסקי רבינו הגדול ראש הישיבה רשכבה"ג מרן זצוקללה"ה. ויהי רצון שיזכו להמשיך ולהפיץ את תורתו שלך רבינו, וילכו מחיל אל חיל להוציא גם פסקים על הלכות שבת שזה דחוף ביותר, ותעמוד זכותו של רבינו הגדול זצוק"ל להגן עליהם, אכי"ר.
 
חזור
חלק עליון