ע' מה שהגיב על זה הכותב, שם.ולפ"ז גם אתרוג מורכב כשר מדין זה וזה גורם.
>> לרכישת המהדורה הדיגיטלית, לחצו כאן.
>> לרכישת המהדורה המודפסת, לחצו כאן (רכישה מוקדמת, אי"ה הספר אמור להגיע מהדפוס בימים הקרובים).
ע' מה שהגיב על זה הכותב, שם.ולפ"ז גם אתרוג מורכב כשר מדין זה וזה גורם.
אז איך אתה מסביר את זה שבהרבה שותי"ם של גדולי ישראל מאירופה מוצאים דיונים על כל מיני עופות שהיו אז שראו בהם שינויים מסויימים, ודנים האם השינויים נחשבים כשינויים מספיק משמועתייים בכדי שהעופות יחשבו כעופות ללא מסורת ויאסרו באכילה או שמא השינויים לא כ"כ משמעותיים?בעניין תרנגולי הודו שכידוע התגלו בגילוי אמריקה שלא דרך בה יהודי מעולם כך שלא היה להם מסורת ואעפ"כ כמעט כל היראים כולל האשכנזים אוכלים אותם הא למדת שמסורת היא רק חומרא בעלמא אף לדעת ק"ק אשכנזים
אולי סתם עוף ללא מסורת זו רעותא, כי אם היה כשר למה אין מסורת? אבל מה שלא היה בכלל בעולם לא נאסר מחוסר מסורתאז איך אתה מסביר את זה שבהרבה שותי"ם של גדולי ישראל מאירופה מוצאים דיונים על כל מיני עופות שהיו אז שראו בהם שינויים מסויימים, ודנים האם השינויים נחשבים כשינויים מספיק משמועתייים בכדי שהעופות יחשבו כעופות ללא מסורת ויאסרו באכילה או שמא השינויים לא כ"כ משמעותיים?
חשיבה מאד יפה, נהניתי, אך מכיוון שברש"י ובעוד מקומות מבואר שהסיבה שצריך מסורת על עופות היא משום שאם אין מסורת חוששים שמא העוף יימצא דורס ויתברר שהוא טמא, כפי שקרה בתרנגולתא דאגמא כמבואר במסכת חולין, לא אמורה להיות כלל נפק"מ בין עוף שהיה בעולם לעוף שלא היה בעולם. ואדרבא, בעוף שלא היה בעולם יש יותר חשש שמא ימצא דורס מאשר בעוף שהיה בעולם ושעד היום לא ראינו שהוא דורס, וע"כ אם בעוף שהיה בעולם חוששים שמא יגיע יום ויראו אותו דורס, ק"ו בעוף שלא היה בעולם ולא מכירים אותו, שיש לחשוש לכך.אולי סתם עוף ללא מסורת זו רעותא, כי אם היה כשר למה אין מסורת? אבל מה שלא היה בכלל בעולם לא נאסר מחוסר מסורת
ואיך אתה מסביר את עניין ההודו?אז איך אתה מסביר את זה שבהרבה שותי"ם של גדולי ישראל מאירופה מוצאים דיונים על כל מיני עופות שהיו אז שראו בהם שינויים מסויימים, ודנים האם השינויים נחשבים כשינויים מספיק משמועתייים בכדי שהעופות יחשבו כעופות ללא מסורת ויאסרו באכילה או שמא השינויים לא כ"כ משמעותיים?
מחמת שכל עניין המסורת הוא שמא יימצא דורס עוף שאנו אוכלים 40 50 שנה ולא ראינו שהוא דורס שפיר הוי מסורתחשיבה מאד יפה, נהניתי, אך מכיוון שברש"י ובעוד מקומות מבואר שהסיבה שצריך מסורת על עופות היא משום שאם אין מסורת חוששים שמא העוף יימצא דורס ויתברר שהוא טמא, כפי שקרה בתרנגולתא דאגמא כמבואר במסכת חולין, לא אמורה להיות כלל נפק"מ בין עוף שהיה בעולם לעוף שלא היה בעולם. ואדרבא, בעוף שלא היה בעולם יש יותר חשש שמא ימצא דורס מאשר בעוף שהיה בעולם ושעד היום לא ראינו שהוא דורס, וע"כ אם בעוף שהיה בעולם חוששים שמא יגיע יום ויראו אותו דורס, ק"ו בעוף שלא היה בעולם ולא מכירים אותו, שיש לחשוש לכך.
מנין לך שאותם עופות קרב שהפטם מורכב לא דורסים? אם יוכח שהם דורסים, והפסול שלהם זה לא רק חומרה של חוסר מסורת, אלא הם בחזקת אסורים באכילה כי הם דורסים, גם אז יש סברה להקל כשדנים בצאצאים שלהם הנקראים עופות הפטם?אני חושב שעיקר החידוש בדבריו של הקונטרס הנ"ל, הוא שלפי עיקר הדין (עכ"פ כך ודאי נראה בב"י) עוף הבא בג' סימנים אינו צריך שום בדיקה לגבי הדריסה. ומה שהשו"ע מצריך מסורת, כלומר ידיעה ברורה ע"פ מסורת שהעוף אינו דורס, זה אליבא דרש"י בתורת חומרא ואולי אף יותר מזה.
ואמנם אם המדובר בחשש עירוב עופות טמאים, אז יקוב הדין את ההר, וגם טענות ש'כל עם ישראל אוכל' לא יועילו, ואכ"מ.
אך ברגע שהדיון ירד מעופות טמאים, ל'עופות ללא מסורת', אך בעיקר ההלכה כשרים, פה כבר ודאי שהנח להם לישראל וההחלטה בזה מסורה לגדול"י אימתי לקרב ואימתי לרחק, ובינתיים ההחלטה הגורפת היא לקרב ולסמוך עכ"פ על שיטת רמב"י ורוב מוחלט של הראשונים (וכאמור הב"י) שסגי בג' סימנים כדי לאכול לכתחילה.
בקונטרס הנ"ל מאריך לבא שגם לפי שיטת רש"י אין בעיה, ובזה חזינן שגדולי הדורות לא סוברים כן, אך גם עם זה הוא מתמודד לענ"ד יפה, שלנו יש ידיעות שלהם לא היו. מי שמוכן לקבל חידושים יאהב את זה. מי ששמרן פחות.
לפי עיקר ההלכה כמבואר בראשונים ובב"י, עוף שיש לו ג' סימנים - זפק קורקבן נקלף ואצבע יתירה - אינו דורס והוא טהור ודאי, כשיטת רמב"י. כל זני התרנגולים בעולם, גם הזנים התוקפניים יותר (שמאמנים אותם לקרבות שעשועים בגלל מזגם החם, כמו שוורים כידוע שיש זנים מאוד תוקפניים ויש זנים שרגועים יותר מכבשים, למשל הזן ההולנדי) הם בעלי ג' סימנים אלו ולכן בודאות אינם דורסים.מנין לך שאותם עופות קרב שהפטם מורכב לא דורסים? אם יוכח שהם דורסים, והפסול שלהם זה לא רק חומרה של חוסר מסורת, אלא הם בחזקת אסורים באכילה כי הם דורסים, גם אז יש סברה להקל כשדנים בצאצאים שלהם הנקראים עופות הפטם?
לא מדובר במרכיב בידיים. אם מרכיב יתכן אולי שיהיה ג"ס כמש"כ לעילפי עיקר ההלכה כמבואר בראשונים ובב"י, עוף שיש לו ג' סימנים - זפק קורקבן נקלף ואצבע יתירה - אינו דורס והוא טהור ודאי, כשיטת רמב"י. כל זני התרנגולים בעולם, גם הזנים התוקפניים יותר (שמאמנים אותם לקרבות שעשועים בגלל מזגם החם, כמו שוורים כידוע שיש זנים מאוד תוקפניים ויש זנים שרגועים יותר מכבשים, למשל הזן ההולנדי) הם בעלי ג' סימנים אלו ולכן בודאות אינם דורסים.
וכאן גם אם יבדקו את עוף הפטם שלפנינו ואת ההורים שלו הקורניש והרוק עדיין אינו מספיק שהרי גם בהם מעורבבים כמה מינים אחרים, ואין לסמוך על בדיקת הבן בשביל האב והאם, שהעוף אינו כבהמה שהתירה התורה בסימנים, אלא התורה מנתה את העופות הטמאים וחכמים מצאו שלא יתכן שיהיו בעוף שלשה סימנים ויהיה מהעופות הטמאים, אבל אם מערבבים עוף טמא וטהור יתכן שימצא, ונהי שהמוצא סתם עוף אין לו לחשוש שבה מערבוב אבל אם יודע בוודאות שבה מערבוב של כמה וכמה סוגים אפשר שיש בו סימנים אפי' שמעורב בו גם עוף טמא ואפי' מצד הנקבה.
תמצית ההיתר, שכל תרנגול הוא תרנגול והוא כשר, ושכמעט ולא שייך להכליא תרנגול עם עוף שאינו תרנגול, כי זה יפגע בהפריה של העופות אח"כ.
אלא שהיתר זה מבטל מעיקרו את כל הצורך במסורת על עוף התרנגול, ואינו שייך לפי המנהג שחייב מסורת גם בעוף התרנגול.
לשיטתו שכל סוגי התרנגולים כשרים, גם המשונים, ובכללם תרנגולות הקרב, יוצא שגם אם יביאו לנו לאכול את התרנגול 'מלאי' או 'אסיל' בעצמם או את שאר עופות קרב שנהגו בהם איסור לאוכלם בכל הדורות היינו אוכלים אותם לכתחילה כי סוף סוף הם תרנגול...
אבל מה לעשות שהמהרי"ל והחת"ס ועוד גדולי עולם דנו בכל מיני תרנגולות כאלו שיש בהם אי אלו שינוים ואסרו אותם בגלל שלא היה להם מסורת למרות שהם תרנגולת ופרים ורבים משאר התרנגולות.
ולפ"ז מי שנוקט שתרנגולות אלו אסורים באכילה בגלל שאין מסורת ושיש להם שינויים מסוימים, לא יכול להתיר את הפטם שמורכב מעופות אלו ודומיהם.
וכ"ש שמי שאוסר את הבראקל בגלל מסורת, שזה מגוכח להפליא שיתיר את הפטם מהטעם שכל התרנגולות קרב שהוא הוכלא מהם סוף כל סוף הם תרנגול.
וזה ללא הנושא ההלכתי והמצאותי של ההכלאות הגנטיות שיתכן ונעשו גם הם בשלבים מסוימים של ההכלאות בלי שזה יזיק להפריית הצאצאים, והנה ציטוט מהחוברת מסורת העופות וז"ל
בגן החיות בירושלים עשו הזרעה בין ארי' לטיגריס וגידלו דורות של צאצאי כלאים פוריים וזה דוגמא מהמציאות שבאם יכניסו אותם לכלוב יחד לא יהי' צאצאים אבל בהזרעה מלאכותית הגיעו לצאצאים פוריים
ואני תמה מאד מי היה אוכל עופות אלו עצמם על סמך ההיתר שסוף כל סוף הם תרנגול.
מנין לך שאותם עופות קרב שהפטם מורכב לא דורסים? אם יוכח שהם דורסים, והפסול שלהם זה לא רק חומרה של חוסר מסורת, אלא הם בחזקת אסורים באכילה כי הם דורסים, גם אז יש סברה להקל כשדנים בצאצאים שלהם הנקראים עופות הפטם?
וכאן גם אם יבדקו את עוף הפטם שלפנינו ואת ההורים שלו הקורניש והרוק עדיין אינו מספיק שהרי גם בהם מעורבבים כמה מינים אחרים, ואין לסמוך על בדיקת הבן בשביל האב והאם, שהעוף אינו כבהמה שהתירה התורה בסימנים, אלא התורה מנתה את העופות הטמאים וחכמים מצאו שלא יתכן שיהיו בעוף שלשה סימנים ויהיה מהעופות הטמאים, אבל אם מערבבים עוף טמא וטהור יתכן שימצא, ונהי שהמוצא סתם עוף אין לו לחשוש שבה מערבוב אבל אם יודע בוודאות שבה מערבוב של כמה וכמה סוגים אפשר שיש בו סימנים אפי' שמעורב בו גם עוף טמא ואפי' מצד הנקבה.
תוכיח. אתה יודע?כל הזנים השונים והמקוריים של התרנגול הם בעלי ג' סימני טהרה באופן מובהק, ותרנגול הפרט הוכלא מהם ולא זולתם.
מרצונם בטבע עם התרנגול הטהור
בסתם אין לחשוש למיעוטונהי שהמוצא סתם עוף אין לו לחשוש שבה מערבוב
כל הזנים השונים והמקוריים של התרנגול הם בעלי ג' סימני טהרה באופן מובהק, ותרנגול הפרט הוכלא מהם ולא זולתם.
כמובן, לא נבדקו כל מאות הזנים השונים, אבל עיקר הזנים המשונים [שעליהם נתעורר חשש] - הקוצי'ן, המלאי, האסיל והסילקי, שמעתי ממקורות נאמנים שכולם נבדקו ונמצאו בעלי ג' סימני טהרה באופן מובהק. מאחר שהם נבדקו, כבר אין צורך לבדוק בכל השאר, שהרי בין הזנים הנ"ל לבין שאר כל הזנים הם שינויים קלים דכו"ע יודו שאין להשגיח בהם [כפי שאין משגיחים בין הזנים השונים הרגילים שהיו מצויים ברחבי אירופה במשך מאות שנים ומעולם לא נולד בהם שום פקפוק].תוכיח. אתה יודע?
אין כאן מיעוט [וכש"כ אם נחשוש במאות הזנים השונים שהם טמאים, וכולם פרים ורבים בברכה מלאה עם התרנגול העתיק], שהרי למעשה אפי' אם רק פעם אחת בלבד נקבה של של זן "טמא" תתעבר מזכר של זן טהור ותוולד נקבה, הלא הנקבה "הטמאה" הנ"ל [היוצאת מן הטמאה] תטיל ביצים רבות שהאף הם יפרו וירבו עם הזנים הטהורים עד שבמשך כמה עשרות שנים בלבד קרוב לודאי שרובם כבר יהיו צאצאים של אותה נקבה [כפי שאכן קרה במציאות לאחר שהובא לאירופה הזן "קוצ'ין" ודומיו שאחרי תקופה מסויימת כבר לא יכלו להבחין בין הזנים הישנים לבין הזנים החדשים].ונהי שהמוצא סתם עוף אין לו לחשוש שבה מערבובבסתם אין לחשוש למיעוט
אבל כל ביצה שיוצאת בצורה כזאת מתבטלת ישר ברוב ומה הבעיה אם אח"כ יולדו עוד ועוד....אין כאן מיעוט [וכש"כ אם נחשוש במאות הזנים השונים שהם טמאים, וכולם פרים ורבים בברכה מלאה עם התרנגול העתיק], שהרי למעשה אפי' אם רק פעם אחת בלבד נקבה של של זן "טמא" תתעבר מזכר של זן טהור ותוולד נקבה, הלא הנקבה "הטמאה" הנ"ל [היוצאת מן הטמאה] תטיל ביצים רבות שהאף הם יפרו וירבו עם הזנים הטהורים עד שבמשך כמה עשרות שנים בלבד קרוב לודאי שרובם כבר יהיו צאצאים של אותה נקבה [כפי שאכן קרה במציאות לאחר שהובא לאירופה הזן "קוצ'ין" ודומיו שאחרי תקופה מסויימת כבר לא יכלו להבחין בין הזנים הישנים לבין הזנים החדשים].
מחילה הסיפורים יפים אבל אני לא אוהב דמיונות, שוב כאן לא מדובר בעוף מלאי "תמים" אלא בעוף שידוע לנו בפירוש שהוא מורכב מהרבה סוגי עופות שלא ידועים לנו בבירור כמו שכתבתי לעיל ממכתבו של ד"ר קולין הנשיא לשעבר של אחת מהחברות הגדולות בתחום:כדי לסבר את האוזן, לו יצוייר שבדור הראשונים קהילה גדולה של יהודים תלמידי רמב"י היו גולים לסין, לפי דבריך לא היו יכולים להתיר ולאכול מן ה"מלאי" וה"אסיל" עפ"י ג' סימנים, משום שלעולם אפשר לומר שהוא עוף "טמא" שקיבל דמותו וסימני טהרתו מאביו הטהור אך נולד מאם טמאה, שהרי אפשר שאביו נזדווג עם הנקבה של איזה זן "טמא", וממילא כדי להתירם יצטרכו לבדוק סימני הטהרה בכל הזנים המצויים ברחבי סין וסביבותיה לראות שכולם בעלי ג' סימני טהרה ואין ביניהם טמא [שהוא כמובן דבר בלתי אפשרי מחמת גודל השטח ורוב השנים שאי אפשר לידע מה אירע לפני אלפי שנים שם, ואולי רוב מיני התרנגולים היו טמאים בתחילה ובמשך הזמן קיבלו ג' סימני טהרה מחמת הזדווגם עם מין תרנגול טהור אחד].
שבהתכתבות שנערכה עם ד"ר קולין בקסטר ג'ונס הנשיא לשעבר של אחת משתי החברות הגדולות היום לייצור עופות חברת רוס, במטרה לענות על השאלה מי היא האמא של האמא בגזעים התעשייתיים של היום, השיב: שזה בלתי אפשרי לענות על שאלה זו ויש קושי לקבוע האם הקווים האימהיים המוצעים ע"י חברות המגדלים באים ממקור של גזעים המותרים ע"י ההלכה היהודית[1].
מחילה הסיפורים יפים אבל אני לא אוהב דמיונות, שוב כאן לא מדובר בעוף מלאי "תמים" אלא בעוף שידוע לנו בפירוש שהוא מורכב מהרבה סוגי עופות שלא ידועים לנו בבירור כמו שכתבתי לעיל ממכתבו של ד"ר קולין הנשיא לשעבר של אחת מהחברות הגדולות בתחום:
הלא הוא בעל הקונטרס הנפלא "כל עוף למינהו" שהועלה לעיל באשכול זה. [וכנראה בשם משתמש נשתרבב טעות ונלחץ בטעות על האות ך שהיא ליד ל' ויצא: "כך" עוף למינהו].@כך עוף למינהו
פתחת משתמש רק בשביל הנושא הזה של ההכלאות?!?!