סערת העופות

היאך יוכל לקבוע כבודו כי המנהג נתפשט דוקא על פי הטעמים האחרים אשר הזכירו להתיר אף בלא מסורה, ובפרט שכל שאר המתירים נסמכו על העדויות מארץ הקדש, ואם כן מהיכא תיתי לחדש שהמנהג נתבסס דוקא על פי דברי השאילת שלום והשואל ומשיב לבדם, ולא על פי עיקר טעמם שנסתמכו על המסורת, אלא דוקא על מה שהוסיפו שהיה אפשר להקל בלא מסורת, כל אלו אינן אלא דברי נביאות, וכבר הזכרתי לעיל שכתבו הרב בית שלמה והרב מחנה ישראל, כי עיקר טעמם של המתירים היה על סמך המסורת, ואם כן כל מבקש האמת, ומעיין ביושר, יחזו פניו כי המנהג נתפשט בעיקר על סמך המסורת.
כמובן, אי אפשר לדעת בודאות גמורה עפ"י מה שנתפשט המנהג בכל הארצות להקל, אבל מד' צדדים נראים הדברים שההיתר לא נתבסס על עדות זו כלל [מלבד מה דבלא"ה מכמה טעמים יש מקום גדול לנטות לדבריהם המחוורים של המתירים ז"ל]:

(א) רואים בכמה וכמה מן התשובות שההיתר התפשט מהר מאד בכל המקומות אף קודם שעלה בידם לגבות שום עדות, והמהר"ם שיק כתב תשובתו הראשונה בתרכ"א וכותב בפירוש שעדיין לא עלה בידם לגבות עדות: "ועדיין לא בא עליהם העדות", והגרי"ש נתנזון התירם לפני גבית העדות [ביד שאול סי' פ"ב כתב: "הנה בשנת כת"ר כתבתי להתיר וכו' ובשנת תרכ"ב נתעורר שנית וכו' והנה נתברר שאוכלים אותו בארץ ישראל וכו'"].

(ב) רבים מאד ידעו שהעופות מקורם מסין שכידוע לא ישבו בה יהודים מעולם, ואעתיק לשון רבי אברהם יצחק גליק ז"ל בעל מחבר יד יצחק (או"ח סי' מ"ח, ואף הוא מן המתירים בלי מסורת פרטית או עדות, והיה חתן רבי ישעיה בנעט, בנו של מהר"ם בנעט ז"ל): "על דרך התרנגולים אשר חדשים מקרוב באו במדינתנו זה שנתיים ימים ויותר, ומקור ארץ תולדתם היא בארץ סינים, הוא כינא, כאשר יאמרו מעידי אמת, וכן יכנום עד היום, וכו' והנה מעת הובאו הנה לקחו להם גם הרבה מאחינו ב"י מכל אשר בחרו להם וכו' עד כי פרו ורבו וגם נזקקו להתרגולים אשר ילידי מדינתינו המה, וכמעט אין בית אשר אין בו וכו', ועד עתה לא היה פוצה פה עליהם, וגם לומדים מופלגים אשר בכל עיר ועיר המה ראו ולא ענו דבר, ועתה נשמע קול צווחה ברחובותינו שחכם אחד מחכמי הדור גזר אומר שאסור לאכלן, יען כי לא מבני ארצינו וכו' וטעמו ונמוקו לא ראיתיו עד הנה, ומזה יצאו מבוהלים כי איך יזדמן שעד עתה אכלו איסור ח"ו, וגם יש הפסד מרובה עד כי כמעט אין מספר למו וכו'", עכ"ל, וכן כתב רבי אברהם נפלתי הירץ ז"ל בעל מחבר צלותא דאברהם (שאלה ז' עמ' כ"ה, שאף הוא היה אחד המתירים ז"ל בלי מסורת פרטית): "אנכי סובר כי על גופי העופות אין לנו מסורה, הואיל שעופות שאנו דנין בהם נקראים קאחין חינא היננער, תולדתם באונדיא סמוך לחינא, ועופות קובריצער בא"י הם אחרות מאלו שאנו דנין בהם", עכ"ל.

(ג) וכן יש להסתייע מלשון הבית שלמה [שציין לו כבודו בעצמו]: "שרוב חכמי זמנינו במדינתינו הורו להקל בהם, וכו' ולמעשה איני מתיר, כי העיקר אשר סמכו עליו קצת גדולים הוא על מה שהעידו וכו'", עכ"ל, ומבואר בדבריו שבעיני הבית שלמה הטעם העיקרי להקל הוא רק עפ"י העדות, אבל גם לדבריו רק קצת גדולים סמכו על טעם זה, ואילו רוב החכמים הורו להקל בלעדיה.

(ד) היתר זה נתפשט בכל הארצות אף לאחר שרבים מגדולי הדור פקפקו על המסורת שכידוע היו עליה הרבה סתירות ובלבולים, ואדרבה המהר"ם שיק כבר בתשובתו השניה (שנכתב בתרכ"ג כשנתיים אחרי תשובתו הראשונה) דחה העדות שגבה הדברי חיים, וז"ל: "אבל היה נראה לי שרק באומדנא אומר כן, וכן כבר צווחו על קבלת העדות הנ"ל ואמרו שבשקר העידו וכו' וא"כ אכתי אין לנו מסורת ברור וכו'", וכן הוא בשו"ת מכתב סופר (יו"ד סי' ג') שדחה העדות מא"י, וכן כתב רבי אהרן דוד דייטש [נדפס בקובץ פנים מאירות ז' עמ' ל"א]: "אך אני ידעתי ששקר העידו, מפי נאמנים", עכ"ל, והכתב סופר במכתבו [שם] הודה שאכן שנתברר כעדות שקר, עיי"ש, וכן כתב בשו"ת יד הלוי (סי' ל"ו) שהביא בשמו ובשם אחרים שאין מקום לסמוך על העדות מא"י, וכהנה רבות, וכל מעיין ביושר יודה שבעוף חדש בודאי לא היו סומכים על מסורת כזו, ובמשך הזמן הלך ונתברר ענין זה יותר ויותר שאין מה להיתלות במסורת א"י, שהרי בלי ספק כל שורש הדבר נולד כתוצאה ממה שהקוצ'ין הגיע גם לא"י ונתערב עם הקובריצער עד שהתחילו להשוות ביניהם ובתולדותיהם, ואפ"ה נתפשט היתרם בכל הארצות בפשיטות גמורה בלי פקפוק ומפריע כלל.
 
נערך לאחרונה:
אשוב לשאול בפעם הרביעית, אולי יואיל כבודו להשיב.

האם לסברת כת"ר השינויים בין התרנגול הטהור, לבין הקורניש והמלאי הם שינויים קלים ?

לדעתי, בהחלט. אפי' למי שאינו בקיא בעופות ובתרנגולים, השינויים נראים כקלים, כש"כ ביחס לשינויים המצויים בשאר בעלי החיים בתוך מין אחד.

כל ישר לב שיצפה בסרטון קצר של תרנגול מלאי מסתובב בחצר יראה מיד שיש בינו לבין התרנגול הישן דמיונות גדולים. עכ"פ, השינויים שבין מיני הנשר ומיני העטלף ומיני היונה ומיני הינשוף ומיני הסוס ומיני הכלבים ומיני העכברים ומיני הנחש רחוקים וגדולים יותר.

בנוסף, הדמיונות הפנימיים שביניהם הם מובהקים, כולל במבנה סימני הטהרה. שניהם גם חולקים אותה מערכת של פריה ורביה במאה אחוזים (!!), מה שלא נמצא כן באלפי רבבות עופות ממינים שונים, והיא התכונה היסודית ביותר בכל בעל חי, וכמבואר בכמה מקומות בחז"ל [כגון שינוי בימי עיבור וצורת התשמיש וכמו שהבאתי בקונטרס עמ' פ', וכן השינוי בביצים בין אווז הבית לבין אווז הבר שבאווז הבית הן בפנים ואילו באווז הבר הן בחוץ וממילא נחשב כשינוי גדול המפריד לשני מינים כמבואר בב"ק נ"ה ע"א, והיינו משום שהוא שינוי באיברי ההולדה שהם ענין יסודי בכל בעל חי, וכמש"כ הערוך השלחן יו"ד סי' רצ"ז ב']. שניהם גם קוראים בקריאת הגבר, מה שאינו מצוי בשום מין אחר.

חכמי הטבע לא מצאו ביניהם שום שינוי משמעותי כפי שהם מוצאים בין מינים שונים ואפי' הפרים והרבים זה עם זה, כגון חזיר הבר עם חזיר ביתי שאינם נחשבים כמין אחד ממש מחמת שינוי גדול זה [אלא תת-מין], וכן ה"זבו" נחשב כתת-מין של הפר, אעפ"י שהם פרים ורבים זה עם זה בברכה מלאה, מחמת שינויים משמעותיים שביניהם, וכהנה וכהנה רבות.

לכל הפחות, ניתן לומר שאין לך עוף אחר בכל העולם כולו שיותר דומה ממנו לתרנגול העתיק, ואדרבה אם נבוא לאסור ה"מלאי", א"כ עלינו לאסור כל זני התרנגולים כולם, כפי שהיינו אוסרים מינים דומים בדמיון בשיעור כזה לנשר או לינשוף.
 
נערך לאחרונה:
אשוב לשאול בפעם הרביעית, אולי יואיל כבודו להשיב.

האם לסברת כת"ר השינויים בין התרנגול הטהור, לבין הקורניש והמלאי הם שינויים קלים ?
בהחלט, וכפי שבאר בטוב טעם ודעת בעל כל עוף למינהו בתגובתו [ויישר כוחו על הדברים הנפלאים], וביתר אריכות וביאור בקונטרסו הנפלא.

ובפרט מה שהם קוראים קריאת הגבר שהוא סימן מובהק בדברי חז"ל לתרנגולים, בוודאי שיש בו משמעות גדולה.

כדאי להזכיר שוב את מה שכבר הוזכר כאן בהודעות קודמות, שככל שיודעים על יותר סוגים של תרנגולים, ורואים את המשותף ביניהם, כך מתקטן יותר ויותר היחס לשינויים הקטנים, [וכמו בבני אדם שמי שמכיר רק שני אנשים משני מדינות, יראה לו שיש ביניהם הרבה שינויים, אבל כשמכיר עשרות סוגי בני אדם מעשרות מדינות, ורואה את הצד השוה בכולם, ממילא מבין שכל השינויים הם קלים ובלתי משמעותיים כלפי העיקר שהוא צורת האדם, ועל דרך זה בתרנגול].

למי שמעוניין הנני מציין לקובץ מעניין שהעלה הרב מירון יוחאי בפורום לתורה עמוד 50 [אינני יודע לעשות קישור, בעל כל עוף למינהו הביא קישור לפורום הנ"ל לפני כמה הודעות], שם העתיק קובץ עם תמונות של עשרות זנים של יונים, שבמבט ראשון יכולים לחשוב שיש שינויים גדולים בין אחד לשני, אבל כשרואים את כל מכלול הזנים, מבינים בצורה ברורה שהמחבר הוא יותר מהמפריד וכולם מין יונים.
 
איני רואה בדברי כבודו תשובה על הערותי.
לא השבתי, כי כבר השבתי על הכל לעיל והבאתי ציטוטים ברורים על כך מדברי האחרונים.
ויישר כוחו של בעל עוף כנף למינהו שטרח לחזור שוב על הדברים ולהראות לעין כל מבקש אמת שגדולי האחרונים שהתירו לא התבססו על המסורת מאר"י, אלא חלקם הביאום כצירוף נוסף לרווחא דמילתא, ודבריו ברורים ופשוטים לכל מבקש אמת.

ויש להוסיף עוד את מה שכבר הבאתי לעיל מלשונו של הדרכי תשובה שהמתירים היתירו ללא צורך במסורה [פרטית וכנ"ל], ומבואר בפירוש שהבין את דבריהם כפשטות לשונם ושמה שהזכירו את המסורת הוא לרווחא דמילתא, והדרכי תשובה הוא זה שכתב דבר זה שנתפשטה ההוראה לאוכלן בפשיטות גמור באין מפריע בכל המדינות' וברור שכוונתו מטעמים אלו ולא מטעם המסורת, והדברים ברורים.

והרוצה יוכל לעיין עוד בציטוטים שהובאו בהודעות קודמות הן משלי והם משל בעל עוף כנף למינהו, רק נקודה אחת רצוני להזכירה שוב למרות שכבר הזכרתיה לעיל, והוא לשונו של המהר"י אסאד (סימן צד) 'ואודיע לו ג"כ כי בשנת תרכ"א אחר שכתבתי תשובתי להגאון דיארמוטה ני' קבלתי עוד מכתבים מכמה רבנים גדולים הי"ו להתיר התרנגולים. והתירן ברור בעיניהם. וגם הגאון דטאלשווא כתב לי ושאל אותי על רזא דנא. ובו הודיעני כי כבר שאל ג"כ ע"ז לחמיו הגאון המפורסם מו"ה ישעיה בנעט ני' בן מו"ה רשכבה"ג מוהר"ם בנעט זצוק"ל והשיב לו בפלפול רב ועצום להתיר בלי פקפוק', משמע שדנו להתירו "בפלפול", והיינו בסוגיא, דאין מה לפלפל על עדויות מאר"י, ומשמע בהדיא שעיקר ההיתר מתבסס על הסוגיות ולא על העדויות, עוד למדנו מזה שהיו הרבה שהתירו ולא רק התשובות שנדפסו לפנינו אלא כולם עסקו בזה, וכשנתפשטה ההוראה להתיר פירושו שכך הסכימו רוב חכמי הזמן [וכמוש"כ באמת הבית שלמה].
 
רק נקודה אחת רצוני להזכירה שוב למרות שכבר הזכרתיה לעיל, והוא לשונו של המהר"י אסאד (סימן צד) 'ואודיע לו ג"כ כי בשנת תרכ"א אחר שכתבתי תשובתי להגאון דיארמוטה ני' קבלתי עוד מכתבים מכמה רבנים גדולים הי"ו להתיר התרנגולים. והתירן ברור בעיניהם. וגם הגאון דטאלשווא כתב לי ושאל אותי על רזא דנא. ובו הודיעני כי כבר שאל ג"כ ע"ז לחמיו הגאון המפורסם מו"ה ישעיה בנעט ני' בן מו"ה רשכבה"ג מוהר"ם בנעט זצוק"ל והשיב לו בפלפול רב ועצום להתיר בלי פקפוק', משמע שדנו להתירו "בפלפול", והיינו בסוגיא, דאין מה לפלפל על עדויות מאר"י, ומשמע בהדיא שעיקר ההיתר מתבסס על הסוגיות ולא על העדויות, עוד למדנו מזה שהיו הרבה שהתירו ולא רק התשובות שנדפסו לפנינו אלא כולם עסקו בזה, וכשנתפשטה ההוראה להתיר פירושו שכך הסכימו רוב חכמי הזמן [וכמוש"כ באמת הבית שלמה].
יישר כוחו לרב "מקיים דברי חכמים" שליט"א על הערה זו ועל הערתו לדברי מהר"י אסאד, שרואים בדבריו כמה כמה מן הידיעות בחכמת הטבע לא היו ברורות להם כלל בזמנם.

הערה אחת על דבריו לתועלת המעיינים: כוונת מהר"י אסאד בתשובתו ל"גאון דטאלשווא" הוא לרבי אברהם יצחק גליק ז"ל, שהיה חתנו של רבי ישעיה בנעט (בן מהר"ם בנעט), בעל מחבר הספר "יד יצחק" (או"ח סי' מ"ח) שהאריך להתיר בלי מסורת [פרטית].
 
יישר כוחו לרב "מקיים דברי חכמים" שליט"א על הערה זו ועל הערתו לדברי מהר"י אסאד, שרואים בדבריו כמה כמה מן הידיעות בחכמת הטבע לא היו ברורות להם כלל בזמנם.

הערה אחת על דבריו לתועלת המעיינים: כוונת מהר"י אסאד בתשובתו ל"גאון דטאלשווא" הוא לרבי אברהם יצחק גליק ז"ל, שהיה חתנו של רבי ישעיה בנעט (בן מהר"ם בנעט), בעל מחבר הספר "יד יצחק" (או"ח סי' מ"ח) שהאריך להתיר בלי מסורת [פרטית].
יישר כח
ולפי"ז, כפי שנראה מלשונו, מלבד התשובה שלו בעצמו שבספר יד יצחק הנ"ל, כתב גם חמיו רבי ישעיה בנעט תשובה "בפלפול רב ועצום" להתיר בלי פקפוק, שזו תשובה שכנראה אין לנו.
 
חשוב להעמיד דברים על דיוקם.

כבודו בהודעותיו לעיל חוזר כמה וכמה פעמים על אותה טענה כאילו מתירי הקוצ'ין ודומיו נסמכו כולם רק על גבית העדות מא"י שיש עליו מסורת פרטית.



על כן, העתקתי מדברי כמה וכמה מגדולי המתירים ז"ל [שכמה מהם כבודו בעצמו ציין לדבריהם] שמבואר בדבריהם שממש לא נסמכו על עדות מא"י, אלא רק לרווחא דמילתא הזכירוה, וכמה מהם מפורש להדיא באופן שאינו משתמע לשני צדדים שהיו מתירים בלי העדות על מסורת פרטית.

בסיכום, מצינו ג' דעות בין גדולי האחרונים ז"ל בענין ה"קוצין": (א) יש שאסרו ובראשם הבית שלמה ועוד, (ב) יש שהתירו רק על סמך העדות על מסורת פרטית ובראשם הדברי חיים ושו"ת הרי"ם [ואגב יש להעיר שהמעיין היטב בדברי שו"ת הרי"ם יראה שאף הוא לא סמך כ"כ על המסורת מא"י ופקפק עליה מכמה צדדים, ויותר נראה שנסמך על העובדא שהגאון אבד"ק טשעכנאווי אכל מהם, וז"ל: "ורציתי לחקור עוד [על המסורת], והעידו לי שבבית הרב הגאון אבד"ק טשעכנאווי אוכלים, וגם הוא בעצמו אוכל ומפורסם וגדול וצדיק, ולא רציתי לחקור עוד", עכ"ל], (ג) יש שהתירו מטעמים שונים ולאו דוקא מכח העדות הנ"ל.

ובין המתירים מהסוג הג' הנ"ל מצינו ג' דרכים: (א) השואל ומשיב וסיעתו שהם מתירים כמעט רק מצד שיטת רמב"י עם צירופים קלים בלבד [וכידוע היה רב גובריה, והמשנה ברורה החשיבו מאד ומביא לפחות בערך מאה פעמים מספרו "מגן גיבורים" שנתחבר יחד גם גיסו הגרמ"ז, ובהרבה מקומות אפי' כנגד השו"ע], (ב) מהר"י אסאד וסיעתו שמתירים עפ"י דמיונות או עיבור או פריה ורביה או שכנות וכו', ולא נזקקו למסורת מעיקר הדין ולא הביאוה אלא לרווחא דמילתא, (ג) המתירים מכח הטענות הנ"ל בצירוף קל של מסורת מפוקפקת או חלושה שאינה עומדת במבחן הרגיל של מסורת שהיינו מתירים עוף חדש ממש [ובדעה הג' הנ"ל אפשר לדון אם היו מקילים אף אם היתה מתבררת להם סתירת המסורת, וזהו ענין של שיקול הדעת].
מה שכבודו מנסה לצייר כביכול ישנה סייעה של פוסקים שמקילים בלא מסורת, אינו מכוון לאמת.

כל המתירים, הזכירו בדברים להסתמך על המסורת, או של הקובריצר או מסורות אחרות, אלא שהוסיפו עוד צירופים להקל, ורק בדברי השאילת שלום ואורי וישעי מצאנו שאחר שנסתמכו על המסורת, הוסיפו שאפשר להקל אף בלא מסורת, ואם כן זו דעת מיעוטא דמיעוטא, ולא שייך לומר שהמנהג התפשט לאכול בלא מסורת, או שחלילה האחרונים הורו למעשה נגד דין השלחן ערוך.

וכבר הארכתי להביא בזה לשונות הפוסקים, ואשוב להביא לתרי צנתרי דדהבא שכתבו באופן כללי על ההיתר של המתירים:

הראשון הוא שו"ת בית שלמה (יו"ד סי' קמו) שכתב בזה הלשון "האמת הוא שרוב חכמי זמנינו במדינתינו הורו להקל בהם, ולמעשה איני מתיר, כי העיקר אשר סמכו עליו קצת גדולים, הוא על מה שהעידו בפניהם אנשים מארצינו הקדושה שאוכלין שם ממין התרנגולים ההם".

והשני הוא, שו"ת מחנה ישראל (ח"ב דף פח.) שכתב, אודות התרנגולים אשר מארץ מרחק הובאו למדינתינו וכו', ועל פי עדות אנשי ארץ הקדושה אשר התגוררו לעת הזאת במדינתינו הותרו התרנגולים ההם, ואם לא שערום קדמונינו, עם כל זה אחרי אמרו שדומים המה לתרנגולים שבארץ הקדושה החזיקו איזה גדולים דגלילותינו בהיתרם.

ומה שמזכיר כבודו לדברי המהר"י אסאד, שכביכול התיר העופות בלא מסורת, על סמך טעמים אחרים, ידקדק כבודו בלשון המהר"י אסאד שכתב "שהם דומים לאלו בצורתם", וגם כתב "בתרנגולים הללו שדומים ממש לשלנו", וכן מבואר שם כמה פעמים בלשונו באותה התשובה שהתירם על סמך המסורת על התרנגולים הישנים, מחמת שהם דומים להם במראיהם, רק גדולים יותר, והביא על זה הראיה מאווז ואווז הבר שמבואר בתלמוד (ב"ק נה.) דאריך וזוטר לא חשיב שינוי. כמבואר למעיין בתשובתו בפנים.

נמצא ברור ומוחלט שלא בא להתיר בלא מסורת, אלא מחמת הדמיון בין התרנגולים החדשים לישנים, החשיבם למין אחד וסמך להתירם במסורת הישנים.

וכל זה שייך לענין התרנגולים ההם, כפי שכתב "שדומים ממש לשלנו", אך דומני שאם היה יודע המהר"י אסאד שכבודו יבוא לתלות בדבריו שהתיר תרנגולים בלא מסורת, ויתיר את המלאי והקורניש, אשר החילוק ביניהם לתרנגולים הרגילים רב כל כך, היה מוחה בכבודו על זה.

תרנגול מלאי וקורניש.jpg



ובפרט אחר שיש במלאי ובקורניש סימן טומאה שכל ביציהם כד וכד, כמו שהביא הרב פרידמאן בגינת ורדים (טבת תשע"ח, עמ' ריח), וכבר פסק השלחן ערוך (יו"ד פו ס"א) שכל ביצה ששני ראשיה כדין בידוע שהיא מעוף טמא.

ועוד יש בהם סימן טומאה, אחר שהודם כפות, כדאיתא בחולין (סג.) דוכיפת, שהודו כפות. ופירש רש"י שם 'שהודו כפות, כרבלתו עבה ודומה כמי שכפולה לתוך הראש וכפותה שם, והוא עוף גדול כתרנגול'. ואכן אנו רואים במלאי שאין כרבלתו עומדת בהוד כשאר התרנגולים אלא היא כמו שקיפלוה וקשרוה לראש ומחמת כריכת חוטי הקשירה נעשו בה כמין בליטות וסדקים, וגם התואר תרנגול הבר שכתב רש"י הולם את המלאי, כי הוא פראי ותוקפני ולמוד מלחמה. וכן אנו רואים בכרבולת הקורניש.

כרבולת מלאי תרנגול וקורניש.jpg

אם כן היאך יוכל לתלות כבודו דברים הללו בדעת המהר"י אסאד, שהיה מעלה על דעתו להתיר עופות הללו, דמלבד חסרון המסורת, אף יש בהם סימני טומאה?
 
זהו עיוות דבריהם. היה לו לכבודו לכתוב להיפך: "שניהם התירו בלי מסורת כלל, אם כי הוסיפו בדבריהם שיש מסורת לרווחא דמילתא" [וכפי שציינתי בהודעה הבאה, השואל ומשיב אף התירם בפועל קודם בירור מסורת או גבית עדות ואף בלי שנהגו במשך זמן רב באכילתם].
כאשר אנו רואים בשו"ת שאילת שלום (סי' כב) שההיתר הראשון שהזכיר בתשובתו הוא על סמך המסורת, וכתב שם "בעופות הללו שלא היו נמצאים במדינות הללו, ומחדש הביאום, ודאי יכולין לסמוך על מסורות המקומות שבאו משם ואוכלים אותם שמה", רק אחר כך הוסיף עוד צירופים, ודאי שעיקר ההיתר הוא על המסורת.

וכן בשו"ת שואל ומשיב (קמא, ח"א קנב) ישנה תשובה שלימה, שהביא בה רק את ההיתר של המסורת, ולא הזכיר שם שום טעם אחר להתיר, ודאי שנסמך על המסורת.

[ולענין מה שציין בהודעה הבאה, אגיב בעזר צור בהודעה הבאה].
 
כמובן, אי אפשר לדעת בודאות גמורה עפ"י מה שנתפשט המנהג בכל הארצות להקל, אבל מד' צדדים נראים הדברים שההיתר לא נתבסס על עדות זו כלל [מלבד מה דבלא"ה מכמה טעמים יש מקום גדול לנטות לדבריהם המחוורים של המתירים ז"ל]:
אם כבודו אינו יודע, הרי לפנינו דברי האחרונים אשר היו חלק מפולמוס הקוצ'ין, והם מעידים שהסמך של המקילים היה על המסורת.

שו"ת בית שלמה (יו"ד סי' קמו) שכתב בזה הלשון "האמת הוא שרוב חכמי זמנינו במדינתינו הורו להקל בהם, ולמעשה איני מתיר, כי העיקר אשר סמכו עליו קצת גדולים, הוא על מה שהעידו בפניהם אנשים מארצינו הקדושה שאוכלין שם ממין התרנגולים ההם".

שו"ת מחנה ישראל (ח"ב דף פח.) שכתב, אודות התרנגולים אשר מארץ מרחק הובאו למדינתינו וכו', ועל פי עדות אנשי ארץ הקדושה אשר התגוררו לעת הזאת במדינתינו הותרו התרנגולים ההם, ואם לא שערום קדמונינו, עם כל זה אחרי אמרו שדומים המה לתרנגולים שבארץ הקדושה החזיקו איזה גדולים דגלילותינו בהיתרם.
 
(א) רואים בכמה וכמה מן התשובות שההיתר התפשט מהר מאד בכל המקומות אף קודם שעלה בידם לגבות שום עדות, והמהר"ם שיק כתב תשובתו הראשונה בתרכ"א וכותב בפירוש שעדיין לא עלה בידם לגבות עדות: "ועדיין לא בא עליהם העדות", והגרי"ש נתנזון התירם לפני גבית העדות [ביד שאול סי' פ"ב כתב: "הנה בשנת כת"ר כתבתי להתיר וכו' ובשנת תרכ"ב נתעורר שנית וכו' והנה נתברר שאוכלים אותו בארץ ישראל וכו'"].

תמה אני היאך יוכל כבודו לתלות דבריו במהר"ם שיק.

הלא המהר"ם שיק עצמו (יו"ד סי' צח) כותב בראש תשובתו "וכבר סגר עלינו בשלחן ערוך יורה דעה סי' פ"ב סעיף ג' וכתב שאין עוף טהור נאכל אלא במסורת וכן נהגו ואין לשנות, ואם כן כבר קבלו כל ישראל עליהם את זה, ואין לנו דרך אחר להתיר, אלא על ידי מסורת, ועדיין אין כאן מסורת ברורה, וכבר דיברתי עם הרב הגאון אבדק"ק פרעשבורג עבור זה, וגם שם עדיין לא נקבע הלכה, ואחד משלוחי ארץ ישראל אמר שאוכלים אותם בארץ הקדש, וכתב הרב הגאון מפרשבורג להתם עבור המסורת, ועדיין לא בא העדות עליהם.

ובכל תשובתו שם הוא דוחה כל צד להתיר בלא מסורת, ומעלה לחומרא "ואין לנו אלא מסורת, עד שיתברר הדבר".

אם כן תחילה וראש אנו רואים בדבריו דבר נחרץ, שחלילה וחס להקל ולהתיר בלא מסורת.

ועוד אנו רואים בדבריו ששליח מארץ ישראל אמר שאוכלים אותם בארץ הקדש, אם כן כבר היה ידוע ענין המסורת מארץ ישראל, רק מה ששלח הרב מפרשבורג לבקש עדות, זה עדיין לא נתקבל.

ומה שהביא כבודו מהגרי"ש נתנזון, הנה בדבריו שם ביד שאול (סי' פב) הוא כותב "והנה בשנת כת"ר הגיע מכתב ממופלג אחר ושמו אברהם שלום מגלינא, ושאל שנמצא שם תרנגולים שיש להם ג' סימנים, וגם הביצים הם כמו שלנו, רק שהרגלים ארוכים קצת יותר משאר תרנגולים, והם שכנים ונדמים עם תרנגולים שלנו. והנה הדבר פשוט שמותר כמ"ש הכו"פ ומצאתי בספר כנפי יונה שהאריך להתיר וכ"ה בשו"ת חב"י, וע"כ לפענ"ד כל שאינם בחזקת שהם טמאים רק שאינו מקובל שהוא כשר יש להתיר, ועיין בפרמ"ג בשפ"ד כאן סק"א ועיין בכנפי יונה כאן שביאר בהדיא כן דיש לסמוך אף על יחיד המעיד כן, כל שאינו מקובל לאסור, רק שאין להם מסורת להיתר.

הנה מבואר בדבריו בתשובתו בשנת כת"ר, כי סומך על עדות יחיד המעיד שהם נאכלים במסורת, מאחר ובמקום שבאו לשם מחדש לא היתה מסורת לאסור, אלא רק אין להם מסורת להתיר, על כן יכולים לסמוך על הדעות שהם מותרים.

הרי שלא התיר בלא מסורת.

ועוד שכותב שם בהדיא שתרנגולים הללו ביציהם כמו שלנו, דהיינו שהם כד וחד, וכבודו מתיר לאכול תרנגולים אשר כל ביציהם כד וכד, כגון המלאי והקורניש [עי' גינת ורדים טבת תשע"ח, עמ' ריח], וכבר פסק השלחן ערוך (יו"ד פו ס"א) שכל ביצה ששני ראשיה כדין בידוע שהיא מעוף טמא.
 
(ב) רבים מאד ידעו שהעופות מקורם מסין שכידוע לא ישבו בה יהודים מעולם, ואעתיק לשון רבי אברהם יצחק גליק ז"ל בעל מחבר יד יצחק (או"ח סי' מ"ח, ואף הוא מן המתירים בלי מסורת פרטית או עדות, והיה חתן רבי ישעיה בנעט, בנו של מהר"ם בנעט ז"ל): "על דרך התרנגולים אשר חדשים מקרוב באו במדינתנו זה שנתיים ימים ויותר, ומקור ארץ תולדתם היא בארץ סינים, הוא כינא, כאשר יאמרו מעידי אמת, וכן יכנום עד היום, וכו' והנה מעת הובאו הנה לקחו להם גם הרבה מאחינו ב"י מכל אשר בחרו להם וכו' עד כי פרו ורבו וגם נזקקו להתרגולים אשר ילידי מדינתינו המה, וכמעט אין בית אשר אין בו וכו', ועד עתה לא היה פוצה פה עליהם, וגם לומדים מופלגים אשר בכל עיר ועיר המה ראו ולא ענו דבר, ועתה נשמע קול צווחה ברחובותינו שחכם אחד מחכמי הדור גזר אומר שאסור לאכלן, יען כי לא מבני ארצינו וכו' וטעמו ונמוקו לא ראיתיו עד הנה, ומזה יצאו מבוהלים כי איך יזדמן שעד עתה אכלו איסור ח"ו, וגם יש הפסד מרובה עד כי כמעט אין מספר למו וכו'", עכ"ל, וכן כתב רבי אברהם נפלתי הירץ ז"ל בעל מחבר צלותא דאברהם (שאלה ז' עמ' כ"ה, שאף הוא היה אחד המתירים ז"ל בלי מסורת פרטית): "אנכי סובר כי על גופי העופות אין לנו מסורה, הואיל שעופות שאנו דנין בהם נקראים קאחין חינא היננער, תולדתם באונדיא סמוך לחינא, ועופות קובריצער בא"י הם אחרות מאלו שאנו דנין בהם", עכ"ל.
היאך כבודו מביא ראיה לדבריו מזה, כאשר זו ראיה לסתור.

שהרי כבודו עצמו מעתיק לשונו של היד יצחק שכתב, "עד עתה לא היה פוצה פה עליהם, וגם לומדים מופלגים אשר בכל עיר ועיר המה ראו ולא ענו דבר, ועתה נשמע קול צווחה ברחובותינו שחכם אחד מחכמי הדור גזר אומר שאסור לאכלן, יען כי לא מבני ארצינו וכו' וטעמו ונמוקו לא ראיתיו עד הנה, ומזה יצאו מבוהלים כי איך יזדמן שעד עתה אכלו איסור ח"ו".

הרי מבואר בהיפך מדברי כבודו, שמתחילה לא ידעו שמקור העופות מארץ נכר, וכשנודע הדבר נזדעקו על זה, וכלשונו "נשמע קול צווחה ברחובותינו", וכן "מזה יצאו מבוהלים כי איך יזדמן שעד עתה אכלו איסור ח"ו".

והיאך עולה על דעת כת"ר לומר שבזדון חלילה וחס נהגו להקל לאכול עופות בלא מסורת, נגד דין השלחן ערוך והרמ"א (פב ס"ב וג') שאין לאכול אלא אך ורק במסורת.

ומה שהיקל היד יצחק שם לאוכלם, הנה ההיתר הראשון שכתב הוא על סמך דברי התלמוד (ב"ק נה.) אילימא משום דהאי אריך קועיה והאי זוטר וכו', דאלמא אריך וזוטר מין אחד הוא, נמצא שהשווה תרנגולים הללו לתרנגולים הישנים, לומר שהחילוק של ארוך וקצר אינו חילוק, וממילא מין אחד הם, ולכך הם מותרים במסורת התרנגולים הישנים, ואילו כבודו בא להתיר את המלאי והקורניש אשר אפילו ילד קט במבט חפוז ראה יראה בעיניו את גודל השינוי ביניהם לבין התרנגולים הטהורים, ועוד שיש בהם סימני טומאה כמבואר.

ומה שהביא כבודו מצלותא דאברהם, שכתב "אנכי סובר כי על גופי העופות אין לנו מסורה, הואיל שעופות שאנו דנין בהם נקראים קאחין חינא היננער, תולדתם באונדיא סמוך לחינא, ועופות קובריצער בא"י הם אחרות מאלו שאנו דנין בהם", אף זו ראיה לסתור, שהרי הוא ממשיך וכתוב מיד אחר כך "ומעלת קדשו מתירם רק מפאת המסורה שבארת ישראל שהיא רפויה בידינו", אלמא מקודם דברי הצלותא דאברהם נסמך ההיתר רק על המסורה, רק שהוא בא עתה לפקפק בה.

ואף מה שהמשיך וכתב טעם להקל, מצד שוכן ונדמה, לא מהני הא לקורניש והמלאי, אשר אינם נדמים כלל וכלל לעופות הטהורים, ועוד שיש בהם סימני טומאה כמבואר.
 
(ג) וכן יש להסתייע מלשון הבית שלמה [שציין לו כבודו בעצמו]: "שרוב חכמי זמנינו במדינתינו הורו להקל בהם, וכו' ולמעשה איני מתיר, כי העיקר אשר סמכו עליו קצת גדולים הוא על מה שהעידו וכו'", עכ"ל, ומבואר בדבריו שבעיני הבית שלמה הטעם העיקרי להקל הוא רק עפ"י העדות, אבל גם לדבריו רק קצת גדולים סמכו על טעם זה, ואילו רוב החכמים הורו להקל בלעדיה.
הנה שו"ת בית שלמה אשר כבודו בא להסתמך על דבריו, כותב בהדיא בפה מלא (יו"ד ס"ס קמו) "כיון שהשלחן ערוך ורמ"א סגרו עלינו הדרך להחמיר, מחמת שיטת רש"י, ורמ"א החמיר שאף על קבלת בעל המאור אין לסמוך למעשה, ואין לסמוך אלא במסורה, וכל שכן בתרנגולים החדשים שאין להקל רק במסורה".

ומה שדקדק כבודו מהלשון "שרוב" והלשון "קצת", יבדיל כבודו בין "חכמי זמנינו" בכללותם, לבין ה"גדולים", דהיינו גדולי הדור, שרובם אסרו הקוצ'ין, כמו הגר"ש קלוגר והכתב סופר.
ואילו היה הדבר כדברי כת"ר דרוב החכמים התירו מטעמים אחרים, איזו טעם יש במה שכתב "ולמעשה איני מתיר כי העיקר אשר סמכו עליו קצת גדולים, הוא על מה שהעידו בפניהם אנשים מארצינו הקדושה שאוכלין שם ממין התרנגולים ההם, ואני חקרתי גם כן מהבאים משם וכו' על כן קשה לסמוך על עדותן של אלו הבאים משם", דהלא אף דטעם קצת הגדולים מפוקפק, הלא טעם רוב הגדולים אינו מפוקפק.
 
(ד) היתר זה נתפשט בכל הארצות אף לאחר שרבים מגדולי הדור פקפקו על המסורת שכידוע היו עליה הרבה סתירות ובלבולים, ואדרבה המהר"ם שיק כבר בתשובתו השניה (שנכתב בתרכ"ג כשנתיים אחרי תשובתו הראשונה) דחה העדות שגבה הדברי חיים, וז"ל: "אבל היה נראה לי שרק באומדנא אומר כן, וכן כבר צווחו על קבלת העדות הנ"ל ואמרו שבשקר העידו וכו' וא"כ אכתי אין לנו מסורת ברור וכו'", וכן הוא בשו"ת מכתב סופר (יו"ד סי' ג') שדחה העדות מא"י, וכן כתב רבי אהרן דוד דייטש [נדפס בקובץ פנים מאירות ז' עמ' ל"א]: "אך אני ידעתי ששקר העידו, מפי נאמנים", עכ"ל, והכתב סופר במכתבו [שם] הודה שאכן שנתברר כעדות שקר, עיי"ש, וכן כתב בשו"ת יד הלוי (סי' ל"ו) שהביא בשמו ובשם אחרים שאין מקום לסמוך על העדות מא"י, וכהנה רבות, וכל מעיין ביושר יודה שבעוף חדש בודאי לא היו סומכים על מסורת כזו, ובמשך הזמן הלך ונתברר ענין זה יותר ויותר שאין מה להיתלות במסורת א"י, שהרי בלי ספק כל שורש הדבר נולד כתוצאה ממה שהקוצ'ין הגיע גם לא"י ונתערב עם הקובריצער עד שהתחילו להשוות ביניהם ובתולדותיהם, ואפ"ה נתפשט היתרם בכל הארצות בפשיטות גמורה בלי פקפוק ומפריע כלל.
אכן היו פוסקים שערערו על המסורת, אך היו כנגדם פוסקים שהעידו על המסורת, ובראשם עומד בעל הדברי חיים אשר מפרט בתשובה (ליקוטים והשמטות סי' מב) שחתנו הלך לארץ ישראל ולאזמיר, ושלח משם העופות הנאכלים במסורת, ובדק הדברי חיים עצמו למראה עיניו, וראה שהם דומים ממש לתרנגולים החדשים שנאכלו בעירו, ועל פי זה התירם באכילה.
 
לדעתי, בהחלט. אפי' למי שאינו בקיא בעופות ובתרנגולים, השינויים נראים כקלים, כש"כ ביחס לשינויים המצויים בשאר בעלי החיים בתוך מין אחד.

על זאת ניתן לומר כי את החוש אין להכחיש, יראה העם וישפוט למראה עיניו, אם הם שינויים קלים בין התרנגול הרגיל לבין המלאי והקורניש.

תרנגול מלאי וקורניש.jpg
 
ובפרט מה שהם קוראים קריאת הגבר שהוא סימן מובהק בדברי חז"ל לתרנגולים, בוודאי שיש בו משמעות גדולה.

וכבר כתב על טענה זו הרב מקמרנא בקונטרס כנפי נשרים (נדפס בחי' רבינו ישעיה שור עמ' עב) בזה הלשון, 'ראיתי באיזה מתיר שכתב בטביעות עינא דקלא מתירין דבר חמור, מכל שכן להתיר לזה שקורא כתרנגול, אחי היש מכאוב כזה להתיר בלתי מסורה מדברי הבל כזה, הרי גם שם בשינוי מועט ישתנה הכרה, מכל שכן זה הדוכיפת הטמא שקולו משונה וכל אבריו, וכי תרנגולתא דאגמא שבימי חז"ל לא קרא כתרנגול, ומאין היה הטעות לומר שהוא מין תרנגול, וכי הדוכיפת הטמא תרנגול ברא אינו קורא'.

וכן מבואר מדברי השלחן ערוך (פס ס"ב) שאין לאכול עוף אלא על ידי מסורת, וממילא לא מהני לן מידי הא דקורא כתרנגול.

וכן מתבאר מדברי כל האחרונים שדנו בענין הקוצ'ין והבראמא ושאר התרנגולים המשונים, ולא עלה על דעת אחד מהם להתיר על ידי קריאת הגבר.

ועתה יראה העם וישפוט אם במקום ספק אכילת עוף טמא, רוצה הוא לסמוך על סברא שקראה הרב מקמרנא דברי הבל, והיא בניגוד לדברי כל הפוסקים.
 
כדאי להזכיר שוב את מה שכבר הוזכר כאן בהודעות קודמות, שככל שיודעים על יותר סוגים של תרנגולים, ורואים את המשותף ביניהם, כך מתקטן יותר ויותר היחס לשינויים הקטנים, [וכמו בבני אדם שמי שמכיר רק שני אנשים משני מדינות, יראה לו שיש ביניהם הרבה שינויים, אבל כשמכיר עשרות סוגי בני אדם מעשרות מדינות, ורואה את הצד השוה בכולם, ממילא מבין שכל השינויים הם קלים ובלתי משמעותיים כלפי העיקר שהוא צורת האדם, ועל דרך זה בתרנגול].
אדרבה כאן המקום להזכיר, כי מבואר בדברי התלמוד, ודברי רבותינו הראשונים, ורוב האחרונים, שאין להתיר עוף אחד במסורת עוף אחר אפילו כשהשינוי ביניהם הוא מועט, וכדלהלן:

זה לשון הבית יוסף (יו"ד פב ד"ה מסקינן) 'מסקינן בגמרא (חולין סב.) דסנונית לבנה, אי ירוקא כריסה אסירא, ואי חיוורא כריסה שריא'. הרי לפנינו שני עופות ממין אחד הנקרא סנונית, וגם שניהם מאותו זן הנקרא סנונית לבנה, אלא שיש ביניהם הבדל בצבע הכרס, והירוק טמא והלבן טהור.

ובשו"ת מהרי"ק (סי' קנח) כתב 'סנונית הדרה בבית אסורה, ואם כריסה לבן מותרת. וכתב הרשב"א, במקומות הללו לא ראינו מי שנהג בהם היתר אף בכרס לבן. ונראה שנהגו כן מפני שהאסורה והמותרת נראין מין אחד ויבאו העולם לטעות'. הרי שהדמיון רב כל כך ביניהם, עד שיבואו לטעות בין זו לזו, ואף על פי כן זו טהורה וזו טמאה.

עוד כתב הבית יוסף (פב בענין ס"ה) בשם הרשב"א, 'היו נאכלין במקצת מקומות (כלומר, מין עופות שבחלק מהמקומות החזיקום כטהורים), ובמקצת מקומות אין נאכלין, יראה לי שסומכין על אותן מקומות שפשט בהם היתרן, שאלמלא שקבלו כן מאבות ראשונים הבקיאים בהם לא היו נוהגין בהם היתר. ואפשר דלאותן שנהגו בהם איסור, אוסרין, שאני אומר מותרין הם, אלא שנהגו בהם איסור מפני עופות טמאים הדומים לאלו הנמצאים באותן המקומות'.
הרי מבואר מדברי הרשב"א שעוף זה מותר הוא, אלא שנהגו בו איסור כדי שלא יבואו לטעות ולאכול עוף טמא הדומה לו. נמצא לפנינו שני מיני עופות, האחד טהור והשני טמא, והדמיון ביניהם רב כל כך עד כדי שיוכלו לטעות שהטמא הוא הטהור (וכעי"ז כתבו התוספות בחולין סג. ד"ה הא). ולפי זה בשני עופות דומים הבאים לפנינו, כל שיש ביניהם איזה חילוק, לא נוכל להתיר אחד על פי מסורת השני, דאף שהם דומים אפשר שזה טהור וזה טמא.

עוד אמרו במסכת חולין (סג.) שקיטנא אריכי שקי וסומקי, שריא, גוצי וסומקי, אסירי. אריכי שקי וירוקי אסירי. ופירש רש"י 'שקיטנא, שם העוף ויש בהן שני מינין אותם ששוקיהן ארוכין וגופו אדום שרי'. הרי מבואר שהעוף שקיטנא יש בו שני מינים שצבע שניהם סמוק, דהיינו אדום, אלא שהאחד שוקיו ארוכים והוא טהור, והשני שוקיו קצרים והוא טמא. וכן מתבאר שם דאפילו אותו ששוקיו ארוכים, דוקא אם צבעו אדום הוא טהור, אבל אם צבעו ירוק הוא טמא. נמצא שבשינוי אחד של צבע, או אורך השוקיים, נהפך מטהור לטמא. ולפי זה כל שיש איזה שינוי בין שני עופות לא נוכל להתיר אחד במסורת חבירו, שהרי אפשר שזה טהור וזה טמא.

עוד אמרו בחולין (סג:) נאמן הצייד לומר עוף זה טהור מסר לי רבי. ואמרינן התם דדוקא רבו צייד, אבל רבו חכם מי ידע להו. ופירש רש"י 'מי ידע בהו, כלום מכירן שלא יהא אחד דומה לזה והוא טמא'. הרי מבואר שיכולים להיות שני מינים דומים, אחד טמא ואחד טהור, והם דומים כל כך עד שהחכם שאינו בקי בכל מיני העופות יטעה ביניהם ויסבור שהטמא הוא ממין הטהור.

וכן כתב בשו"ת מהרי"ל (סי' צה) 'דבשינוי מועט מתהפך הענין.

וכן כתב הנודע ביהודה (תניינא, יו"ד כט) 'שבעופות הוא דבר מצוי שכמה מינים שוים זה לזה בתואר ובקומה, וצריך טביעת עין להכיר בין זה לזה, להבדיל בין טמא לטהור, ואין כל אדם יכול לבחון כי אם הציד'. וממילא כל שיש שינוי מועט בין שני המינים אין לטהר אחד על פי מסורת השני.

גם בכנסת הגדולה (הגב"י אות ל) הביא דברי מהרי"ל שהבאתי למעלה 'דבשינוי מועט מתהפך הענין'.

גם בדברי יחזקאל (הלברשטם, תשובות סי' כא) כתב, 'זה הכלל, כל עוד שאינו שווה לעופות שאנו אוכלין, הגם שדומין להם בתמונתו והשינוי מעט, אין אנו רשאין לאוכלן'. וכתב עוד (בראש ספר אילה שלוחה) 'בדבר הבר אווזות גדולות שבאו מחדש וכו', אם ירצה להתיר בטעם שאין זה שינוי מה שהם גדולים הרבה מאותם שאנו אוכלין עד עתה, גם זה טעות, כי גמרא מפורשת בפרק אלו טריפות, דהרבה עופות יש שדומין לטהורים, רק שהם בשינוי קטן, וטמאין הם, כמו דאיתא בדף ס"ג אמר רב יהודא אריכי שוקא שריא גיצי אסורי. יעוין ברש"י שם דיבור המתחיל אלא אינהו מי ידע בהו, שכתב וזה לשונו, כלום מכירן שלא יהא אחד דומה לזה והוא טמא. עד כאן לשונו.

גם בבית שלמה (דרימר יו"ד קמח, ד"ה ומבואר) כתב 'דכל שיש שינוי מועט אי אפשר להתיר רק על פי מסורת ממין זה ממש'.

גם במכתב סופר (יו"ד סי' ג) מתחילה צידד דשינוי מועט לא בעי מסורת, והזכיר גם הגמרא דבבא קמא הנ"ל, ואחר כך (בסי' ד) כתב 'באמת לעניות דעתי קשה להתיר בלי מסורת ברורה, דהיינו על פי בקי ורגיל ומכיר זה המין ובשמו, וקשה לסמוך על טביעת עין דמיון צורתם לצורת אותן שראה במקומו, כי בקל יש לטעות, יעיין בתשובת מהרי"ל סימן ק'.

גם בספר כמו השחר (אות ע', ס"ק כ) כתב בזה הלשון, 'כתב מהר"י כהן, אפשר מה שכתב רש"י שאין לאכול עוף אלא במסורת, מיירי במשונה הרבה מאותן שאנו אוכלין, אבל המשונה קצת אין לחוש. אלו דבריו. והשבתי, בחולין דף ס"ב (ע"א) סנונית לבנה חיורא כרסה שרי, ירוקה כרסה אסור. ושם (סב:) מרדו זגיד ואכל שרי סגיד ואכל אסור. ובדף ס"ג שקיטני אריכי שקי וסומקי שרי, גוצי וסומקי או אריכי וירוקי אסור. ושם תנו רבנן עורב זה עורב אוכמא, כל עורב להביא עורב העמקי, דהיינו עורב לבנה, עיין שם. מבואר שבמעט שינוי במראה, או בגודל וקוטן, תלי הטומאה והטהרה. ובשו"ת צמח צדק סימן כ"ט בקונטרס אחרון מבנו ז"ל, כתב דאפשר להיות שני עופות והמה מין אחד וזה טהור וזה טמא. ובחולין (סג.) בשקנאי ובטנאי דקאמר הא באתרא דשכיח פרס ועזניה, הא באתרא דלא שכיח. פירש רש"י, בשכיח פרס ועזניה דדמי חיישינן שמא ממינם הוא. ובלב אריה ביאר כוונת רש"י שהן דומין ולא לגמרי, אבל אין חלוקין רק בשינוי מועט, ומי ישער זה. הרי דבשינוי מועט זה טמא וזה טהור, לכך ודאי בעי מסורת על עוף זה דייקא'.

גם באגרות משה (יו"ד ח"א סי' לד) כתב 'צריך דוקא שהמעידים יראו ויכירו בטביעות עין שעוף זה הוא שאוכלין אותו במדינה ההיא, ויהיו אנשים מדקדקים שלא יאמרו בדדמי וכו', ובפרט שיש הרבה עופות הדומים לעוף זה, שצריך לזה דקדוק גדול, שאין לסמוך על סתם אנשים, ולא נחשב זה מסורת'.

ועיין עוד בדברי הרב יוסף טאוב (קונ' פולמוס עופות הפטם, אות ה) שהביא ראיה משכוי היער דבשינוי מועט מתהפך לטמא.
 
כבודו חוזר ומערבב ד' נידונים שונים בתוספת כל טענותיו הראשוניות.
כדי שתהיה תועלת לקוראים כאן, בואו נפריד בין הנושאים ונתמקד בכל אחד ואחד מהם לבדו.

יש כאן ד' נידונים שונים [הנוגעים לפולמוס הקוצ'ין בלבד]:
א) אם היו אחרונים שהיו מתירים את הקוצ'ין בלי מסורת פרטית מא"י [שאף אם היתה מתבררת להם סתירת המסורת היו מתירים] או שכולם נסמכו רק על המסורת?
ב) אם נודה שהיו מתירים בלי מסורת פרטית, אם המנהג שנתפשט להקל בכל הארצות נעשה על פי דבריהם או עפ"י המתירים שמכח המסורת הפרטית מא"י, או שענין זה הוא בלתי ידוע?
ג) אם נודה שהיו אחרונים שהיו מתירים בלי מסורת פרטית, מהו עיקר טעמם?
ד) אם נודה שהיו אחרונים שהיו מתירים בלי מסורת פרטית, האם נימוקיהם שייכים אף בעופות הפטם?

כמובן, אם אין הסכמה בינינו כבר בנידון האי, אין טעם לבוא ולדון בג' הנושאים האחרים.

לגבי הנידון הא', כדי שתהיה תועלת מהויכוח, עלינו לקבוע מראש ענין אחד הקשור להבנת הנקרא.

כאשר פוסק מסויים מביא למשל ג' טעמים שונים להקל באיזה נידון, לכל היותר אפשר לומר בדעתו בג' דרכים: (א) כל טעם הוא טעם מספיק בפני עצמו להקל, ולכן אף אם יפלו שנים מהם, עדיין ההיתר במקומו עומד, (ב) צריכים את צירוף כל הג' ביחד כדי להתיר, (ג) אחד מהם הוא העיקרי, וכל השאר אינו אלא לתוספת חיזוק.

אם הפוסק מביא כל ג' הטעמים מבלי לרמוז בלשונו שיש לו איזה פקפוק עליהם, א"כ עלינו להניח כאפשרות הא' [אא"כ הקושי באחד מהם גלוי מאליו], ואילו במקום שהוא מורה בלשונו שיש איזה פקפוקים או חולשות באחת או בכל טענותיו, א"כ עלינו לומר כאפשרות הב' או הג', הכל לפי נענין ולפי שיקול דעתו של המעיין.

ולכן, בנידון דידן, אפי' אם פוסק אחד למשל מביא להתיר עפ"י מסורת פרטית של עדות מא"י, דבר מובן מאליו הוא שאין מכך שום ראיה כלל וכלל שלא היה מתיר בלעדיה מטעמים אחרים [כש"כ כשהוא כותב כן בעצמו בפירוש...].

לכן, כדי שתהיה תועלת לקוראים כאן, בואו נתמקד תחלה רק בדעתם של ב' מגדולי אותו הדור: הגרי"ש נתנזון ז"ל ומהרי"א ז"ל בענין זה [רק בנידון של הקוצ'ין, ולא בנידון של עופות הפטם שבימינו כעת]. אם אין הסכמה בינינו בדעתם, אין שום תועלת להמשיך ולדון בשאר ג' הנידונים הנ"ל.

האם הגרי"ש נתנזון ומהרי"א היו סבורים שיש להתיר את הקוצי'ן אפי' אם היתה מתבררת לו סתירת המסורת הפרטית עליו או לא?
 
כבודו חוזר ומערבב ד' נידונים שונים בתוספת כל טענותיו הראשוניות.
כדי שתהיה תועלת לקוראים כאן, בואו נפריד בין הנושאים ונתמקד בכל אחד ואחד מהם לבדו.

יש כאן ד' נידונים שונים [הנוגעים לפולמוס הקוצ'ין בלבד]:
א) אם היו אחרונים שהיו מתירים את הקוצ'ין בלי מסורת פרטית מא"י [שאף אם היתה מתבררת להם סתירת המסורת היו מתירים] או שכולם נסמכו רק על המסורת?
ב) אם נודה שהיו מתירים בלי מסורת פרטית, אם המנהג שנתפשט להקל בכל הארצות נעשה על פי דבריהם או עפ"י המתירים שמכח המסורת הפרטית מא"י, או שענין זה הוא בלתי ידוע?
ג) אם נודה שהיו אחרונים שהיו מתירים בלי מסורת פרטית, מהו עיקר טעמם?
ד) אם נודה שהיו אחרונים שהיו מתירים בלי מסורת פרטית, האם נימוקיהם שייכים אף בעופות הפטם?

כמובן, אם אין הסכמה בינינו כבר בנידון האי, אין טעם לבוא ולדון בג' הנושאים האחרים.

לגבי הנידון הא', כדי שתהיה תועלת מהויכוח, עלינו לקבוע מראש ענין אחד הקשור להבנת הנקרא.

כאשר פוסק מסויים מביא למשל ג' טעמים שונים להקל באיזה נידון, לכל היותר אפשר לומר בדעתו בג' דרכים: (א) כל טעם הוא טעם מספיק בפני עצמו להקל, ולכן אף אם יפלו שנים מהם, עדיין ההיתר במקומו עומד, (ב) צריכים את צירוף כל הג' ביחד כדי להתיר, (ג) אחד מהם הוא העיקרי, וכל השאר אינו אלא לתוספת חיזוק.

אם הפוסק מביא כל ג' הטעמים מבלי לרמוז בלשונו שיש לו איזה פקפוק עליהם, א"כ עלינו להניח כאפשרות הא' [אא"כ הקושי באחד מהם גלוי מאליו], ואילו במקום שהוא מורה בלשונו שיש איזה פקפוקים או חולשות באחת או בכל טענותיו, א"כ עלינו לומר כאפשרות הב' או הג', הכל לפי נענין ולפי שיקול דעתו של המעיין.

ולכן, בנידון דידן, אפי' אם פוסק אחד למשל מביא להתיר עפ"י מסורת פרטית של עדות מא"י, דבר מובן מאליו הוא שאין מכך שום ראיה כלל וכלל שלא היה מתיר בלעדיה מטעמים אחרים [כש"כ כשהוא כותב כן בעצמו בפירוש...].

לכן, כדי שתהיה תועלת לקוראים כאן, בואו נתמקד תחלה רק בדעתם של ב' מגדולי אותו הדור: הגרי"ש נתנזון ז"ל ומהרי"א ז"ל בענין זה [רק בנידון של הקוצ'ין, ולא בנידון של עופות הפטם שבימינו כעת]. אם אין הסכמה בינינו בדעתם, אין שום תועלת להמשיך ולדון בשאר ג' הנידונים הנ"ל.

האם הגרי"ש נתנזון ומהרי"א היו סבורים שיש להתיר את הקוצי'ן אפי' אם היתה מתבררת לו סתירת המסורת הפרטית עליו או לא?

איני יודע מאין הביא כבודו את כל הנידונים הללו.

יש נידון אחד שנדון כאן.

מרן בשלחן ערוך (פב ס"ב) והרמ"א (שם ס"ג) הורו שאין לאכול עוף אלא במסורת, וכן נהגו בכל קהילות ישראל כבר מתקופת הראשונים במשך מאות שנים.

מה שטען חבר הפורום "מקיים דברי חכמים" הוא, כי במאה וחמישים שנים האחרונות, נהגו ישראל להקל לאכול תרנגולים בלי מסורת, והוא מפרש כי מה שנהגו לאכול את הקוצ'ין אינו מחמת המסורת, אלא מחמת שהקלו לאכול תרנגולים בלי מסורת.

ועל זה באתי לחלוק, כי לא באו חכמי ישראל, וכן עם ישראל, לפרוץ גדר ולהתיר תרנגולים בלא מסורת, אלא עיקר הסמך של המתירים, ועיקר הסמך של המנהג, היו על פי העדויות על מסורת.

זה הוא הנדון שהיה בפורום זה, ולא נדונו כאן שאלות תיאורטיות כגון "אילו היה עוף שאין עליו עדויות של מסורת האם היו מתירים אותו", אלא באתי לברר דבר אחד, שלא נעלה על דעתינו חלילה לומר שעם ישראל וחכמיו פרצו גדר והקלו לאכול תרנגולים בלא מסורת.

ועל זה הבאתי למעלה באורך דברי אחרונים רבים אשר היו מעורבים בפולמוס הקוצ'ין, ומבואר מדבריהם שעיקר הסמך והיסוד של המתירים, ושל הנוהגים להקל, היה על סמך העדויות של המסורת, וחלילה לא פרצו ישראל גדר לעבור על דין השלחן ערוך להתיר עופות בלא מסורת, וקל וחומר לא עופות שיש בהם סימני טומאה כגון המלאי והקורניש.
 
איני יודע מאין הביא כבודו את כל הנידונים הללו.

יש נידון אחד שנדון כאן.

מרן בשלחן ערוך (פב ס"ב) והרמ"א (שם ס"ג) הורו שאין לאכול עוף אלא במסורת, וכן נהגו בכל קהילות ישראל כבר מתקופת הראשונים במשך מאות שנים.

מה שטען חבר הפורום "מקיים דברי חכמים" הוא, כי במאה וחמישים שנים האחרונות, נהגו ישראל להקל לאכול תרנגולים בלי מסורת, והוא מפרש כי מה שנהגו לאכול את הקוצ'ין אינו מחמת המסורת, אלא מחמת שהקלו לאכול תרנגולים בלי מסורת.

ועל זה באתי לחלוק, כי לא באו חכמי ישראל, וכן עם ישראל, לפרוץ גדר ולהתיר תרנגולים בלא מסורת, אלא עיקר הסמך של המתירים, ועיקר הסמך של המנהג, היו על פי העדויות על מסורת.

זה הוא הנדון שהיה בפורום זה, ולא נדונו כאן שאלות תיאורטיות כגון "אילו היה עוף שאין עליו עדויות של מסורת האם היו מתירים אותו", אלא באתי לברר דבר אחד, שלא נעלה על דעתינו חלילה לומר שעם ישראל וחכמיו פרצו גדר והקלו לאכול תרנגולים בלא מסורת.

ועל זה הבאתי למעלה באורך דברי אחרונים רבים אשר היו מעורבים בפולמוס הקוצ'ין, ומבואר מדבריהם שעיקר הסמך והיסוד של המתירים, ושל הנוהגים להקל, היה על סמך העדויות של המסורת, וחלילה לא פרצו ישראל גדר לעבור על דין השלחן ערוך להתיר עופות בלא מסורת, וקל וחומר לא עופות שיש בהם סימני טומאה כגון המלאי והקורניש.
חבל שכבו' מנסה להתחמק,
הרב בעל כל עוף למינהו צודק במאת האחוזים שכדי שלא יצאו כולם מבולבלים מכל הצדדים כדאי למקד את הדברים,
וכולם יודעים וגם רואים בהודעות הקודמות ששורש הנידון הוא מה היה טעמם של המתירים בפולמוס הקוצ'ין, ולכן אם כבו' חפץ באמת כדאי מאוד להמשיך ולדון עם הרב בעל עוף כנף למינהו בצורה ממוקדת ומסודרת, ובאם לא, מבין כל אחד שאין כאן אלא התחמקות מהאמת.

ובאמת היה עדיף שלא אגיב בנתיים כדי שלא יווצר שוב בלבול וחוסר מיקוד, אבל מחמת שכבו' מזכיר את שמי, ע"כ בהכרח להעמיד דברים על דיוקם.
כבר כתבתי כמה פעמים, ואחוז על כך שוב, מעולם לא טענתי [לא אני ולא בעל כל עוף למינהו ולא אף אחד] שנהגו במאה חמישים שנה האחרונות לאכול עוף בלי מסורת ולא כדברי הרמ"א, ח"ו ח"ו.
ובוודאי שאף אחד לא בא לשנות את המנהג שיסד הרמ"א.
אבל מאידך לומר שההיתר בפולמוס הקוצ'ין היה בהסתמכות בעיקר על המסורת מאר"י, אינו אמת לכל המעיין בדברי השותי"ם שעסקו בנידון זה, ובפרט כפי שסיכם את הדברים בדרכי תשובה וכדלעיל [כלפי גוף הדברים אין צורך ואין עניין להיכנס לויכוח איתי, אלא לדון במו"מ אמיתי וישר עם בעל כל עוף למינהו, ובהתמקדות בנקודות שביקש].
וכל הציטוטים שהביא כבו' אין בהן רמז שזה עיקר הטעם, ואדרבא רוב הציטוטים מוכיחים להיפך, וכן מפורש בהרבה ציטוטים שהבאתי אני ובעל כל עוף מינהו, [וכנ"ל, המשך המו"מ במקומו הנכון].

אני שוב חוזר על הנ"ל שאם כבו' חפץ באמת, ציבור הקוראים מצפה לראות מו"מ ענייני וממוקד עם בעל כל עוף למינהו, דייקא בסדר שביקש, וכפי שכל אחד מבין שרק כך אפשר להגיע לבירור הדברים לאמיתתם, וכל כוונתי בהודעה זו היא מחמת שכבו' כתב בשמי דברים שלא אמרתי ע"כ הוכרחתי להעמיד את הדברים על דיוקם.
 
חזור
חלק עליון