ירמיה
Member
פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן
אני צריך העזרה של הת"ח כאן, ובפרט לאלו הבקיאים בתורת מרן הגר"ע יוסף זיע"א,
ביביע אומר חלק ט סי לה התיר פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן,
אלא שבכמה מקומות מחמיר השו"ע בפסיק רישא דלא ניחא ליה אפי' באיסור דרבנן!:
1) בסי' של"ו (סע' ח') אוסר השו"ע להרים עציץ שאינו נקוב, הגם שזה פסיק רישא של איסור דרבנן (עיי"ש בשעה"צ ס"ק ל"ט) דלא ניחא ליה.
2) בסי' רע"ז (סע' א') אוסר השו"ע לפתוח דלת כשיש נר מאחריו, אם עי"ז יכבנו הרוח (ואע"פ שכבוי ה"ל מלאכה שאצ"ל).
3) בסי' ש"כ (סע' כ') מביא השו"ע שיש ליזהר שלא יגע בידיו צבועות בבגדיו או במפה משום צובע, ולפי המ"ב שם (ס"ק נ"ז) מדובר במקלקל, ואעפ"כ אוסר השו"ע בפ"ר דלא נ"ל.
4) בסי' שכ"ח (סע' מ"ח) שאסור להניח בגד על מכה שיוצא ממנו דם, ובמ"ב (ס"ק קמ"ו) מפרש שמדובר במקלקל.
וביביע אומר הנ"ל לא התייחס לזה, האם יש למישהוא מראה מקום אולי התייחס מרן במקום אחר ליישב דברי השו"ע הנ"ל?
אני צריך העזרה של הת"ח כאן, ובפרט לאלו הבקיאים בתורת מרן הגר"ע יוסף זיע"א,
ביביע אומר חלק ט סי לה התיר פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן,
אלא שבכמה מקומות מחמיר השו"ע בפסיק רישא דלא ניחא ליה אפי' באיסור דרבנן!:
1) בסי' של"ו (סע' ח') אוסר השו"ע להרים עציץ שאינו נקוב, הגם שזה פסיק רישא של איסור דרבנן (עיי"ש בשעה"צ ס"ק ל"ט) דלא ניחא ליה.
2) בסי' רע"ז (סע' א') אוסר השו"ע לפתוח דלת כשיש נר מאחריו, אם עי"ז יכבנו הרוח (ואע"פ שכבוי ה"ל מלאכה שאצ"ל).
3) בסי' ש"כ (סע' כ') מביא השו"ע שיש ליזהר שלא יגע בידיו צבועות בבגדיו או במפה משום צובע, ולפי המ"ב שם (ס"ק נ"ז) מדובר במקלקל, ואעפ"כ אוסר השו"ע בפ"ר דלא נ"ל.
4) בסי' שכ"ח (סע' מ"ח) שאסור להניח בגד על מכה שיוצא ממנו דם, ובמ"ב (ס"ק קמ"ו) מפרש שמדובר במקלקל.
וביביע אומר הנ"ל לא התייחס לזה, האם יש למישהוא מראה מקום אולי התייחס מרן במקום אחר ליישב דברי השו"ע הנ"ל?