• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

תחנון בה' באייר?

הצעיר ני"ו

Well-known member
מה דעת מאור עיננו רבינו הגדול הראשון לציון שליט"א בדין אמירת התחנון ביום ה' באייר שקוראים לו "יום העצמאות"
ושמעתי מאת מו"ר הגר"ד יוסף שליט"א שמרן זצ"ל הורה לו שבבימ"ד יאמרו תחנון
 
אכתוב כאן ממ"ש בסה"ק דרך קצרה בענין
לטובת הפרט והכלל
והבוחר יבחר הקרוב אליו

אם אומרים תחנון ביום העצמאות וביום ירושלים

נידון זה הינו גם הלכתי וגם השקפתי.

דעצם הקמת המדינה היא בחינת עין במר בוכה ולב שמח. דהא בהקמת המדינה העבירו רבים מבני ישראל על דתם, הביאו אותם לקיבוצים חילוניים, ולא הביאו לבנות בגדים צנועים, ואמרו להם שאין עוד בגדים, ולא מכבסים הבגדים שבאתם עימהם, והשמיעו מוזיקה בשבת קדש, ומה יעשה הנער ולא יחטא ואין לו משען ומשענה. ויש שגזרו להם הסימנים של היהדות. וגנבו ילדים מחיק הוריהם. ועוד כהנה וכהנה צרות רבות ומשונות. וגדול המחטיאו יותר מההורגו [1]. ועד היום מופלאים בני התורה לרעה דרבים מבני ישראל צאן קדושים לומדים בקרוואנים הדולפים מים וקור בחורף, ולוהטים בקיץ. בעוד שאנשים שרוח התורה ואוירת קדושת ארץ ישראל רחוקה מהם מזרח ומערב, לומדים במקומות מפוארים על שטחי ענק. ומקבלים הון עתק של תקציבים וכל "מחנך" מקבל משכורת מכובדת. ועוד לבני התורה בחורי ישיבות ואברכים שעמלים לילה כיומם לא ינתנו הנחות בתחבורה ציבורית לעומת סטודנטים שמקבלים הנחה, וזה מלבד שהמדינה מממנת להם רבים מתשלום הלימודים. ואף בענף הבנייה לא יבנו ערי מושב לבני תורה דלבדם ישכונו. ועוד ועוד. [2] ואף הצבא אינו מתנהג ע"פ ההלכה, ולפעמים מסכנים חיילים בפיקוח נפש, ואין להם שיג ושיח בהלכות פיקוח נפש מתי מותר להיכנס למקום סכנה ואינם נועצים בגדולי הדור יושבים על מדין אורים ותומים [3]. ויש מקומות שהפריצות גוברת וא"א ללכת ברחובה של עיר וליכא דרכא אחרינא. ואף יש מקומות שמשרדי הממשל נמצאים במקומות פרוצים. ורבים מבני ישראל אינם יודעים שמע ישראל ואין להם אף זיק ליהדות, ומכניסים להם לימודי כפירה וספרי אמונות הגויים ב"מ [4] [ובחו"ל היו מקומות שלא היו מחללים שבת בקרב היהודים] ועוד ועוד כל אחד יוסיף לפי ידיעתו וידיעת חבריו. ולא לארץ כזו הזילו אבותינו דמעות לחונן את עפרה.

אולם מנגד כמה מעלות טובות למקום עלינו שקיבצנו לארץ ישראל מגלות העמים, ובחו"ל כמה פוגרמים עשו ביהודים במשך הדורות וטבחו והרגו ללא חמל, וכמה גזירות גזרו עלינו ועל אבותינו ללא מספר, ועלילות שונות ומשונות וגירושים ועוד ועוד, וכל שר ושליט שעינו היתה צרה ביהודים היה מכה והורג בעם ישראל ללא נתינת דין וחשבון. והשואה האיומה שהחריבה שליש מעם ישראל. משא"כ עתה שהתקבצנו לא"י ונתן לנו ה' צבא ואנשי ביטחון שמונעים רבים רבים מתכנוני זממם, ואף שגם בזמן זה יש פיגועים מזעזים ה ירחם [ואחרון הכביד בשמחת תורה תשפ"ד], מ"מ לא דומה ולו במקצת מה שעברו אבותינו. ובודאי שה' הוא המגן והשומר עלינו מכל משמר ובדרך נס שא"א להסביר פיגועים רבים מסתיימים ללא נפגעים [ועל זה אמרו רבותינו (שאילתות דרב אחאי וישלח סימן כו) הללו את ה' כל גויים לפי שרק הם מכירים הניסים]. מ"מ בחו"ל עם ישראל סבלו פי כמה וכמה [5]. וברוך ה' אכשור דרי ויש אלפי בחורי ישיבות ואברכי כוללים שעוסקים יומם ולילה ומתרבים ידיעותיהם, ורבתה התורה בארץ עשרת מונים מבחו"ל, ובחו"ל יש מקומות שרב רק העיירה היה בקי בספרים אשר בידו, וכל העיר עובדים לפרנס משפחתם, ורק מנהג אבותיהם בידיהם, ויש שלא ידעו קרוא וכתוב ולא יבינו במקרא וכ"ש בגמרא, ורק חק לישראל היה אומנתם. ובארץ בתי כנסיות מוצגים לרוב ובפרט בציבורים החרדיים, וכן אלפי בנות יעקב שמתחנכות בדרך אמותינו הקדושות. וריכוז היהודים בארץ ישראל מונע התבוללות. צא וראה שאחוז ההתבוללות הנמוך בעולם הוא בא"י ויש מקומות בחו"ל שעברו התשעים אחוז [ה' יצילנו], ורבה התשובה בארץ שמתקרבים אלפי יהודים רחוקים לכור מחצבתם, ורבים הארגונים שמקרבים אותם ליהדות [6] ומלבד זה ידוע שבדור הקודם רבתה ההשכלה בכל מקומות היהודים בחו"ל ורבים וטובים נמשכו אחריהם, ומי יודע עוד כמה היו נסחפים ונהיים כגויים ממש, ובפרט בדור האחרון שהעולם התקדם במדע וטכנלוגיה, והעולם לא נשאר כמקדם, והאנשים אינם נמצאים בביתם "כי אין האיש בביתו הלך בדרך מרחוק" והיצר הרע נכנס במכשירים שונים ומשונים, ותמימות האנשים נעדרת. וטוב אז מאתה.

[ובקום המדינה היו כמה מגדולי הדור שהתירו אף לומר הלל בברכה מחמת השמחה וההודיה לה' אך כמה חזרו בהם לאחר שנודע להם האמת הכואבת]

לכן לענין תחנון שהוא רשות, ודאי אותם שאינם אומרים ומסתכלים על חצי כוס המלאה [7] נוהגים בזה כשורה. וכן הורה מרן הגר"ע לישיבה אחת (הובא ביחו"ד ח"ז סימן פא בהערה) וזו לשונם הננו בזאת לשאול לדעתו דעת עליון כיצד עלינו לנהוג ביום העצמאות וביום ירושלים האם לומר תחנון ולהתפלל כרגיל מידי יום כנהוג בישיבות הקדושות או לנהוג אחרת. וענה להם מרן בלשון זו ד' אייר תשע"א אין לומר תחנון בשני הימים הנ"ל להתפלל כרגיל וללמוד בהתמדה ביתר שאת ויתר עוז עובדיה יוסף עכ"ל.

ועיין ארחות מרן (עמוד שלו) לרב דוד יוסף ששאל את אביו מרן הגר"ע [שנת תשמ"ו] אם לומר תחנון בבית המדרש יחוה דעת ואמר לו אם זה לא יעורר מחלוקת שיאמרו וידוי.



ולענין יום ירושלים דעת רבים מהפוסקים שלא לומר תחנון, לפי שביום זה נכבשה ירושלים ע"י חיילי ישראל והועברה לעם ישראל.

עיין בשו"ת ברכת יהודה (ח"ד סימן טו), ושכן דעת רבים מגדולי הפוסקים, ושכן דעת הגרב"ץ וכמ"ש מרן הגר"ע בחזו"ע (ארבע תעניות עמוד תצ). וכן דעת מרן הגר"ע, כמו שהביא בברכת יהודה, ושהורה אף לא לומר במנחה שלפניו.







[1] ושמעתי שחכם אחד ביום העצמאות לובש שק ואפר ובוכה על אחיו ובני משפחתו שפרקו עול. [ורק אותו הצילו ארגון אחד שהיה בתקופה ההיא].
[2] ובגלל זה ועוד טענות יש מפוסקי ההוראה המתירים לקחת כסף מהמדינה [בפרט בשוא"ת] בטענה שהרי כל כספי המיסים שהאזרחים משלמים צריכים להתחלק בשווה לכל תושבי המדינה, [והחרדים משלמים מיסים טבין ותקילין. ועיין מ"ש בזה באורך הרב שלמה בניזרי בקונטרס תקציב מדינת ישראל עובדות או הסתה]. והאנשים היושבים "למעלה" מרגישים כאילו כספם הוא ומחלקים לפי ראות עינהם ולפי חוקים אשר יחוקקו הם, ולפעמים נותנים סכומי עתק לאנשים שאינם בני ברית, ואף לבעלי חיים. אך ורק להעמיד ממשלה על תילה, ואין פוצה פה ומצפצף. והרי זה כמציל מן הארי. ויש להאריך בסוגיא זו בפני עצמה. ועוד חזון למועד. ויש ליזהר מחילול ה'.
[3] כן שמעתי בשיעור מהרב יעקב יוסף זצ"ל.
[4] ולפעמים הולכים ברחובה של עיר, וא"א להכיר אם הוא יהודי או לא.
[5] צא וראה שאף במדינות העולם שנלחמים זה בזה מתים אלפים ורבבות.
[6] נ.ב. ושמעתי מחכם אחד שאמר מדוע המספר של החרדים בבחירות אינו גודל בצורה משמעותית, ונימק דאף שחוזרים אלפים בתשובה ומביאים הרבה ילדים אך כיון שיש רבים המתקלקלים נהיים כל המשפחה הברוכה כהטועים ומצטרפת לאחוז החילוניים. וה' הטוב יכפר בעד.
[7] ושמעתי מחכם אחד שהמשיל הענין לאדם חסוך בנים שנים רבות ולעת זקנותו נולד לו ילד אך מלא מכאובים, וכי לא ישמח בבנו יחידו, ואף אנן חיכנו וציפנו לבוא לארץ הקדושה אלפים שנה, ואף שהיא מלאה מכאובים מ"מ היא ארצנו היחידה, אולם ע"פ הנ"ל אין המשל והנמשל שווים שכן הרוחניות ירדה וכנ"ל ואין הצר שווה בנזק, וגדול המחטיאו.
 
מה דעת מאור עיננו רבינו הגדול הראשון לציון שליט"א בדין אמירת התחנון ביום ה' באייר שקוראים לו "יום העצמאות"
ושמעתי מאת מו"ר הגר"ד יוסף שליט"א שמרן זצ"ל הורה לו שבבימ"ד יאמרו תחנון
מומלץ לחפש בפורום...
(לדוגמא, כאן וכאן).
 
לענ״ד כל פעם בשנה כשמגיע הזמן הזה צריך לנעוץ את הנושאים הרבים שנפתחו בזה כבר בראש הפורום.
וגם את שאר הנושאים שחוזרים על עצמם, כמו פפושדו וכד'. יחסוך לי עבודה להזכיר כל פעם מחדש...
 
וגם את שאר הנושאים שחוזרים על עצמם, כמו פפושדו וכד'. יחסוך לי עבודה להזכיר כל פעם מחדש...
 
הלכה כדברי המיקל באבל

לפעמים צריך לזכור את היסודות ההשקפתיים שלנו. לא להיסחף. לא להתבלבל בצוק העיתים.
מה יש “לחגוג” עצמאות ? הכי הרבה יהודים נהרגו דווקא במדינה מאז השואה. לצד אסון רוחני אדיר מימדים של מיליונים שהועברו מהדת. ושיום יום מיליון ילדים הולכים לבתי ספר בלי לדעת מה זה שמע ישראל.
אנחנו החרדים ראינו את כל זה קורה עוד לפני המדינה.
הזהרנו מהקונספציה של הרצל.
שזה לא יוריד את האנטישמיות. הפוך זאת התגרות בעולם האיסלם שלפני הרעיון הציוני לפני כמאה שנה לא הציקו ליהודים במיוחד.
המדינה זה הטריגר האנטישמי הכי גדול בימנו ! בשקר. בעלילה. ברוע. אבל זה הטריגר. זה לא “פתר את בעיית הגלות כשרק נהיה עם ככל העמים וניקח את גורלנו בידינו” כהבטחת החזון הציוני האוטופי.
התורה שיש במדינה, זה לא בזכות המדינה אלא למרות המדינה. כספי המיסים של כולם.
בזכות המאבקים של הנציגות החרדית במזימות המדינה מקבלים החזר. (וראה זה בגץ – שליטי המדינה המייסדים השמאלנים האמיתיים – עכשיו שעצרו את זה, ורודפים אותנו שעה שעה).
יש לא פחות תורה בחו”ל. זה בכלל לא פטנט ישראלי.
שלא תבינו לא נכון. אנחנו מכירים בעובדה שיש מדינה בדיעבד. זאת המציאות. מצביעים ומשתתפים בבחירות עושים כל אשר לאל ידינו להקל על החיים. ולעשות את המיטב במסגרת השלטון להרים את קרן התורה והיהדות. מתייחסים לזה עניינית.
לסגור את המדינה לא אופציה. יהיה עוד יותר גרוע מכל כיוון, בוודאי לא בדרך הטבע . ובוודאי שצריך לשמור עליה.
אבל אין פיתרון לבעיות הביטחוניות שידענו אנחנו והזהרנו ממנה מראש שזה דמיון, וזה לא פיתרון. ולעולם לא יהיה רגוע . ואין שום פיתרון מהגלות. לא לימין ולא לשמאל אין מוצא מהסבך שאנחנו הזהרנו מראש לא להיכנס לתוכה. אמרנו לכם.
עיני לא צר באנשים שמחים. במצב המלחמה הנורא שהמדינה נמצאת זה אף מרים קצת את המורל. אבל זו בוודאי לא שמחה שלנו. ועניינית איך לנו על מה לשמוח ביום התייסדות מדינת הכפירה והסכנה.
ולפני שקופצים. זו לא השקפה קנאית. זו השקפה חרדית פשוטה שכל גדולי אגודת ישראל דגלו בה, צאו ולמדו במקורות שאולי קצת נשכחו.
 
לפעמים צריך לזכור את היסודות ההשקפתיים שלנו. לא להיסחף. לא להתבלבל בצוק העיתים.
מה יש “לחגוג” עצמאות ? הכי הרבה יהודים נהרגו דווקא במדינה מאז השואה. לצד אסון רוחני אדיר מימדים של מיליונים שהועברו מהדת. ושיום יום מיליון ילדים הולכים לבתי ספר בלי לדעת מה זה שמע ישראל.
אנחנו החרדים ראינו את כל זה קורה עוד לפני המדינה.
הזהרנו מהקונספציה של הרצל.
שזה לא יוריד את האנטישמיות. הפוך זאת התגרות בעולם האיסלם שלפני הרעיון הציוני לפני כמאה שנה לא הציקו ליהודים במיוחד.
המדינה זה הטריגר האנטישמי הכי גדול בימנו ! בשקר. בעלילה. ברוע. אבל זה הטריגר. זה לא “פתר את בעיית הגלות כשרק נהיה עם ככל העמים וניקח את גורלנו בידינו” כהבטחת החזון הציוני האוטופי.
התורה שיש במדינה, זה לא בזכות המדינה אלא למרות המדינה. כספי המיסים של כולם.
בזכות המאבקים של הנציגות החרדית במזימות המדינה מקבלים החזר. (וראה זה בגץ – שליטי המדינה המייסדים השמאלנים האמיתיים – עכשיו שעצרו את זה, ורודפים אותנו שעה שעה).
יש לא פחות תורה בחו”ל. זה בכלל לא פטנט ישראלי.
שלא תבינו לא נכון. אנחנו מכירים בעובדה שיש מדינה בדיעבד. זאת המציאות. מצביעים ומשתתפים בבחירות עושים כל אשר לאל ידינו להקל על החיים. ולעשות את המיטב במסגרת השלטון להרים את קרן התורה והיהדות. מתייחסים לזה עניינית.
לסגור את המדינה לא אופציה. יהיה עוד יותר גרוע מכל כיוון, בוודאי לא בדרך הטבע . ובוודאי שצריך לשמור עליה.
אבל אין פיתרון לבעיות הביטחוניות שידענו אנחנו והזהרנו ממנה מראש שזה דמיון, וזה לא פיתרון. ולעולם לא יהיה רגוע . ואין שום פיתרון מהגלות. לא לימין ולא לשמאל אין מוצא מהסבך שאנחנו הזהרנו מראש לא להיכנס לתוכה. אמרנו לכם.
עיני לא צר באנשים שמחים. במצב המלחמה הנורא שהמדינה נמצאת זה אף מרים קצת את המורל. אבל זו בוודאי לא שמחה שלנו. ועניינית איך לנו על מה לשמוח ביום התייסדות מדינת הכפירה והסכנה.
ולפני שקופצים. זו לא השקפה קנאית. זו השקפה חרדית פשוטה שכל גדולי אגודת ישראל דגלו בה, צאו ולמדו במקורות שאולי קצת נשכחו.
זה מועתק מכתבה ב'כל רגע' להציל מבלבול והבאתי לזכוי הרבים כאן לא זכתי שכתבה זו תהיה על ידי.
 
חזור
חלק עליון