• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

פוסק שציטט פוסק אחר האם בהכרח שסובר כמותו לחלוטין

לא עברתי על כל הדברים שם, מחמת שאני עסוק בענין אחר, ומצורפים הדברים גם מקונטרס מנוח"ש הנ"ל בדעת הראב"ד כאמור לעיל, וגם מספרו ברכת יעקב שציין לו שם, בדעת שאר פוסקים. עיי"ש.
ומצורף מה שהביא בנד"ד בדעת הראב"ד ז''ל בקובץ גליונות האחרון פרשת חוקת תשפ"ד.

Screenshot_20240715-024201_Samsung Notes.jpg
 
כתב הגאון בעל בית מאיר בתשובה שהובאה בספר בינת אדם (שער הקבוע סימן ז), וז"ל: ודע שכבר כתבתי בספרי כמה פעמים, שנוח לי יותר ללמוד מסתימת דברי הראשונים, מפירושם של אחרונים. ע"כ. ובא לציו"ן בס' טהרת הבית (חלק א עמוד שפט). ע"ש.
 
נערך לאחרונה:
באחרונים יש מקום יותר לומר שציינו למחבר פלוני רק למ"מ, כי לא כל הספרים ידועים ומצויים תמיד.
משא"כ בראשונים שמביאים ראשונים אחרים, ששניהם נתפשטו, מאיזה טעם יביאו בשתיקה אם לא דס"ל כוותיה. ודו"ק
 
נערך לאחרונה:
באחרונים יש מקום יותר לומר שציינו למחבר פלוני רק למ"מ, כי לא כל הספרים ידועים ומצויים תמיד.
משא"כ בראשונים שמביאים ראשונים אחרונים, ששניהם נתפשטו, מאיזה טעם יביאו בשתיקה אם לא דס"ל כוותיה. ודו"ק
כוונתך גם בדעת הראב"ד?
 
האמת שלא עיינתי בכל השרשור, למה כבודו מתכוין?
הראב"ד הוחרג בנידון זה, שאע"פ שאינו משיג על הרמב״ם אין זה מחייב שסובר כמותו, כמו שהובא לעיל מהגרי"ח סופר שליט"א ומהגר"ד לנדו שליט"א (והוא הוסיף גם מהרמב"ן כן), עיין לעיל.
 
הראב"ד הוחרג בנידון זה, שאע"פ שאינו משיג על הרמב״ם אין זה מחייב שסובר כמותו, כמו שהובא לעיל מהגרי"ח סופר שליט"א ומהגר"ד לנדו שליט"א (והוא הוסיף גם מהרמב"ן כן), עיין לעיל.
על פניו, אינו דומה אם אינו משיג על הרמב"ם, לבין ראשון שמצטט ראשון אחר.
 
לכאו' יש לחלק בין מקום שדבריו לא נראים לו, שבזה מיירי הכה"ח, לבין מקום שלא הכריע בזה ומ"מ אין לו השגה עליו, שבזה מיירי החיד"א.
לזל"ד. ואין מקרא יוצא מידי פשוטו.
וכן כל דבר שנראה לפענ"ד שאינו מחוור לענין דינא איני מעתיקו.
וידיעת ההפכים שווה.
 
נערך לאחרונה:
כשמרן ז"ל בבית יוסף מביא דעה ולא מביא חולק, עיין בחקרי לב (מהדו"ב חו"מ סימן קנ"ז הגב"י ס"ק ל"ט), שנוקט שאין מוכרח שכך סבירא ליה.
המ"מ טעות!
ומקומו הוא בחקרי לב חו"מ מהדו"ב סימן ט"ו דף רי"ט ד"ה ואיך שיהיה. (ושם תמה על כנה"ג בציון שהוזכר לעיל במודגש, עיי"ש).
ועוד בחקרי לב חו"מ א' סימן ל' דף ל"ט ד"ה ואחרי המחילה.

ויישר כוחו של הרה"ג @ישראל שליט"א שהעירני לכך.
 
חזור
חלק עליון