• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

הדס שוטה

בעלון השיעור השבועי האחרון [חוקת] כתב:
image (5).png

אמנם כבר יישב קושיא זו נפלא הרה"ג יהודה ברכה וז"ל

בס"ד ו' תמוז תשפ"ד

ישוב דעת הגרי"ח זצ"ל בענין הדס שיש בו שני עלין ע"ג שני עלין

כתב הגרי"ח זצ"ל בשו"ת רב פעלים (ח"ד חאו"ח סי' כז) אודות מקום שלא נמצא הדס כי אם שהוא שני עלין ע"ג שני עלין, הרמ"א (סי' תרמו סעיף ג) התיר בשעת הדחק, ואע"ג דהרב בכורי יעקב (שם ס"ק יב) פקפק בדברי הרמ"א הנז', עכ"פ הם יכולים לסמוך על דברי הרמ"א ולברך עליו. ע"ש. אולם דבריו צ"ב שהרי הב"י הביא את מ"ש בתרומת הדשן בפסקים וכתבים (סי' רנט) שאין העולם מקפידים על הדס שוטה בלולב, וכתב ע"ז (הב"י) ואני אומר שאלו דברים בלא טעם וראיה כלל, ואין להם על מה שיסמוכו ומהר"י קולון בשורש מא נשאל על הדס שוטה שרוב מדינות אשכנז יוצאים בו, והשיב שנבהל מאד ע"ז, והיפך ללמד עליהם זכות אם יש להם על מה שיסמוכו, ובסוף דבריו כתב שאין לעשות מעשה לברך עליו. ע"כ דברי הב"י. ומעתה דברי הגרי"ח צ"ע אמאי לא חשש לדברי הב"י בזה ובפרט דמיירי בענין חשש ברכה לבטלה החמורא. ונראה בס"ד שסבר הגרי"ח זצ"ל שלא דיבר הב"י רק בהדס ששני עלין יוצאים בעיגול אחד ואחד עולה על גביהם, אולם היכא דאיכא שני עלין ע"ג שני עלין, אף איהו יודה שיש להקל בדבר, וכן מבואר בדבריו הב"ח שכתב וז"ל ובהדסים שלנו שהם שנים ע"ג שנים פשיטא שאפילו לא נקטם רק עלה אחד מכל קן ברוב שיעור אורך ההדס פסול, מאחר שלא היו שם מתחלה כי אם שנים בקן, ולא נשאר רוב הקן. עכ"ל. ומבואר מזה שאם לא נקטם ההדס הרי הוא כשר, וזאת על אף שהם שנים ע"ג שנים. ובספר שכנה"ג (הגה"ט סק"ב) הביא את דברי הב"ח הנ"ל בשתיקה ולא העיר שאין דבריו תואמים את דברי הב"י הנ"ל, וע"כ למימר דאיהו סבר דשאני היכא שהם שנים ע"ג שנים.

שו"ר בס"ד בשו"ת צל הכסף (ח"ב חאו"ח סי' ד דף נח ע"ב) שדן בפתגם דנא במעשה שארע במקומו (סלוניקי) בשנת תקפ"ב שהיה בצורת ומחמת כן לא גדלו הדסים רק כשהם שנים ע"ג שנים, והורה שאפשר לצאת בהם יד"ח ואף לברך עליהם, והאי טעמא שמבואר בדברי הרמ"א דעד כאן לא פליגי הפוסקים בזה רק היכא שהם ג' עלין שנים בגבעול ג' עלין שנים בגבעול א' והעלה הג' אינו יוצא בשוה להן דזה הוי הדס שוטה, ברם כשהם שנים ע"ג שנים לא מקרי הדס שוטה. והביא דבריו אלו הרב הלבוש להכשיר אלו ההדסים בהחלט. וגם הרב ב"ח כתב כן מסברא דנפשיה. והביא דבריו הרב שכנה"ג בלתי חולק. ומאחר דאנן יד עניי לא מצאנו ולא ראינו שום רב חולק בזה, הגם דמלשון גמ' דידן נראה דהדס האמור בתורה הוא דוקא משולש, מ"מ הא ודאי כדאי הנך גדולים לסמוך עליהם בשעת הדחק כזאת לצאת בו ולברך עליהם ברכה בלי שום פקפוק, דאל"כ בטלת מצות לולב בשנה זו, וקצת חכמי העיר הסכימו בזה לברך עליהם, והגם דשמענו משם מקצת חכמים שלא רצו לסמוך לברך כי ברכות אינם מעכבות, וכמה מהצבור חששו לדבריהם שלא לברך, הנראה לפענ"ד כתבתי דראוי והגון לברך עליהם בשעת הדחק כזאת. ע"כ.

וע"פ כל האמור מ"ש בשו"ת יבי"א (ח"י חאו"ח סי' נה ח"ד אות טז) לתמוה על הוראת הגרי"ח הנ"ל דהיאך לא חשש לדברי הב"י הנ"ל, הנה לפי דברינו ניחא דברי קודשו. עיין ודו"ק. ואפשר שאם היה רואה מו"ר את דברי הרב צל הכסף הוה הדר ביה מתמיהה זו, אולם שוב נדפס ספר חזו"ע על הלכות סוכות לאחר שנה (כי יבי"א ח"י נדפס בשנת תשס"ד, וספר חזו"ע הנ"ל נדפס בשנת תשס"ה), ושם ציין בסוף דבריו לספר הנ"ל, ואפ"ה כתב להעיר על הגרי"ח בלישנא "דנוראות נפלאתי" דהיאך עזב את דעת הב"י שקיבלנו הוראותיו. ע"ש. והוא פלא שלאחר שראה את דברי הרב הנז' לא היה לו לתמוה מדברי הב"י (וכאן המקום להעיר שאין אנו רשאים לכתוב על גדול"י לישנא "דנוראות נפלאתי", וכפי שכתבתי בשו"ת ברכי"ה ח"ז חחו"מ ס"ס ב, מ"מ לישנא דוהוא פלא, שפיר דמי למימר הכי), ואף שיש אחרונים שהחמירו בזה, מ"מ גברא אגרבא קא ארמית (ובפרט שכתב בשו"ת ר"פ (ח"ב חאו"ח סי' ז) שכל שסברת החולקים לא הובאה בשו"ע אפילו בשם י"א, הן בדברי מרן והן בדברי מור"ם, אין למנוע הברכה, דאם נבא לחוש לזה א"כ ימצא כמה דברים שיהיו פטורים מן הברכה משום סב"ל, כי העניינים רוב ככל לא פלטי מפלוגתא. ע"ש), והעיקר שאינו סותר את דברי מרן הב"י, ומעתה כסאו של הגרי"ח זצ"ל נקי, ונודע מ"ש בפוסקים במעלתו של מי שמיישב את דעת הגדולים.
 
ויש להוסיף, שבחזו"ע שם העתיק את לשונו של ה'צל הכסף' עד המילים 'וכמה מן הציבור חששו לדבריהם שלא לברך', וכתב על זה 'וכן ראוי לעשות שסב"ל'. אולם השמיט את המילים שכתב לאחר מכן: הנראה לפענ"ד כתבתי דראוי והגון לברך עליהם בשעת הדחק כזאת. ע"כ. והדבר צע"ג, שכבר השרישנו מרן הראש"ל שליט"א שאין להעתיק חצאי קטעים, וצווח ככרוכיא על אותם הנוהגים להשמיט את סופי הקטעים בספרי הפוסקים ושכן לא יעשה, ושבספרי מרן זצ"ל לא נשמע ולא נראה כדברים האלו, וכאן השמיט מרן זצ"ל את עיקר דברי הצל הכסף שהוא עצמו כתב שכן ראוי והגון לברך עליהם. וצריך נגר ובר נגר דיפרקיניה.
 
הן אמת שבשו"ע (סי' תרמ"ו ס"ג) לא הוזכר פסול אלא בהדס עם שני עלים ואחד על גביהם, מ"מ לאו דוקא הוא, שהרי ז"ל הרמ"א בהגה שם: "ויש מי שכתב דהדסים שלנו אין נקראים הדס שוטה, הואיל והם שנים ע"ג שנים ואינן כהדס שוטה הנזכר בגמ', ולכן נהגו להקל כמו שכתב מהר"י קולון ומהר"י איסרלן ז"ל בתשובותיהם. עכ"ל. והרי הב"י שם הביא את המהג שהובא במהרי"ק ובתרומת הדשן הנ"ל, ודחאו מכל וכל, ע"ש, אלמא גם בזה דעת הב"י שהוא פסול, ודלא כהצל כסף. ולכן תמה שפיר החזו"ע על הבא"ח.
ושים לב שבחזו"ע שם הקשה מלשון הב"י שם ולא מלשון השו"ע, עי"ש, והוא כפי שהתבאר.
ולכן אין כאן "השמטה" כפי שרצית לומר, היות ומרן הגרע"י סבר שדעת מרן בב"י שגם שני עלים זה ע"ג זה הוא בכלל הדס שוטה (ולא רק שני עלים ועלה א' על גביהם), וממילא אין ענין להביא את סיום דברי הצל כסף שכתב לברך בשעת הדחק, דמאי אולמיה דהצל כסף מהפוסקים האחרים שסוברים שאפשר לברך על הדס שוטה, על תרוויהו אמרינן סב"ל.

מיהו לקושטא, לכאורה יש לדחות, כי בתוך דברי התרומת הדשן והמהרי"ק לא מוזכר מנהג בב' עלין גרידא, ואדרבה לשון המהרי"ק שם בתוך דבריו היא: דאפשר לומר דבאותם המקומות שנוהגים בו לצאת באותו הדס דס"ל דאין זה הדס שוטה, ר"ל "אותו שיש לו ב' עלין יוצאים מעוקץ אחד ממש והשלישי עולה על גביהן" וכו'. עכ"ל. ומשמע שהמנהג המדובר הוא בכה"ג, ולא בב' עלין ע"ג ב' עלין.
וא"כ הקושיא היא על הרמ"א - שהביא שהמנהג להקל בב' עלין ע"ג ב' עלין כמ"ש המהרי"ק והתה"ד, והלא לא הוזכר בהם מנהג זה, כנ"ל.
וצ"ל דהיה ידוע לרמ"א שכך המנהג, ונהי דאין זה כתוב בהדיא בתוך דברי המהרי"ק והתה"ד, מ"מ זה בכלל נידונם, ועל אותו מנהג קיימי, והמהרי"ק נקט דוגמא חדא (שיש ב' מתחת וא' למעלה) וה"ה בהדס השני (ב' עלין ע"ג ב' עלין).
אלא שלפ"ז הב"י שהביא את המהרי"ק והתה"ד עצמם, יתכן דלא שמיע ליה על המנהג' של ב' עלין ע"ג ב' עלין, ולא על זה העיר שאין להם ע"מ שיסמוכו. וצ"ע בכל זה.

עכ"פ מפשט הראשונים לא משמע כחילוק זה, דלשון הריא"ז (פ"ג מסוכה ה"ג) הוא "שלא ייקרא עבות עד שיהיו שלשה עלין בקן". כפי שהביא בחזו"ע שם. ואע"פ שלפני כן כתב את הפסול של שני עלין ואחד על גביהן וא"כ י"ל דקאי רק לאפוקי את זה ולא את הב' עלין ע"ג ב' עלין, מ"מ מלשונו משמע דמילתא דפסיקתא הוא. ויש לעיין עוד בשאר לשונות הראשונים שהביא שם בחזו"ע.​
 
בעלון השיעור השבועי האחרון [חוקת] כתב:
הצג קובץ מצורף 22726

אמנם כבר יישב קושיא זו נפלא הרה"ג יהודה ברכה וז"ל

בס"ד ו' תמוז תשפ"ד

ישוב דעת הגרי"ח זצ"ל בענין הדס שיש בו שני עלין ע"ג שני עלין

כתב הגרי"ח זצ"ל בשו"ת רב פעלים (ח"ד חאו"ח סי' כז) אודות מקום שלא נמצא הדס כי אם שהוא שני עלין ע"ג שני עלין, הרמ"א (סי' תרמו סעיף ג) התיר בשעת הדחק, ואע"ג דהרב בכורי יעקב (שם ס"ק יב) פקפק בדברי הרמ"א הנז', עכ"פ הם יכולים לסמוך על דברי הרמ"א ולברך עליו. ע"ש. אולם דבריו צ"ב שהרי הב"י הביא את מ"ש בתרומת הדשן בפסקים וכתבים (סי' רנט) שאין העולם מקפידים על הדס שוטה בלולב, וכתב ע"ז (הב"י) ואני אומר שאלו דברים בלא טעם וראיה כלל, ואין להם על מה שיסמוכו ומהר"י קולון בשורש מא נשאל על הדס שוטה שרוב מדינות אשכנז יוצאים בו, והשיב שנבהל מאד ע"ז, והיפך ללמד עליהם זכות אם יש להם על מה שיסמוכו, ובסוף דבריו כתב שאין לעשות מעשה לברך עליו. ע"כ דברי הב"י. ומעתה דברי הגרי"ח צ"ע אמאי לא חשש לדברי הב"י בזה ובפרט דמיירי בענין חשש ברכה לבטלה החמורא. ונראה בס"ד שסבר הגרי"ח זצ"ל שלא דיבר הב"י רק בהדס ששני עלין יוצאים בעיגול אחד ואחד עולה על גביהם, אולם היכא דאיכא שני עלין ע"ג שני עלין, אף איהו יודה שיש להקל בדבר, וכן מבואר בדבריו הב"ח שכתב וז"ל ובהדסים שלנו שהם שנים ע"ג שנים פשיטא שאפילו לא נקטם רק עלה אחד מכל קן ברוב שיעור אורך ההדס פסול, מאחר שלא היו שם מתחלה כי אם שנים בקן, ולא נשאר רוב הקן. עכ"ל. ומבואר מזה שאם לא נקטם ההדס הרי הוא כשר, וזאת על אף שהם שנים ע"ג שנים. ובספר שכנה"ג (הגה"ט סק"ב) הביא את דברי הב"ח הנ"ל בשתיקה ולא העיר שאין דבריו תואמים את דברי הב"י הנ"ל, וע"כ למימר דאיהו סבר דשאני היכא שהם שנים ע"ג שנים.

שו"ר בס"ד בשו"ת צל הכסף (ח"ב חאו"ח סי' ד דף נח ע"ב) שדן בפתגם דנא במעשה שארע במקומו (סלוניקי) בשנת תקפ"ב שהיה בצורת ומחמת כן לא גדלו הדסים רק כשהם שנים ע"ג שנים, והורה שאפשר לצאת בהם יד"ח ואף לברך עליהם, והאי טעמא שמבואר בדברי הרמ"א דעד כאן לא פליגי הפוסקים בזה רק היכא שהם ג' עלין שנים בגבעול ג' עלין שנים בגבעול א' והעלה הג' אינו יוצא בשוה להן דזה הוי הדס שוטה, ברם כשהם שנים ע"ג שנים לא מקרי הדס שוטה. והביא דבריו אלו הרב הלבוש להכשיר אלו ההדסים בהחלט. וגם הרב ב"ח כתב כן מסברא דנפשיה. והביא דבריו הרב שכנה"ג בלתי חולק. ומאחר דאנן יד עניי לא מצאנו ולא ראינו שום רב חולק בזה, הגם דמלשון גמ' דידן נראה דהדס האמור בתורה הוא דוקא משולש, מ"מ הא ודאי כדאי הנך גדולים לסמוך עליהם בשעת הדחק כזאת לצאת בו ולברך עליהם ברכה בלי שום פקפוק, דאל"כ בטלת מצות לולב בשנה זו, וקצת חכמי העיר הסכימו בזה לברך עליהם, והגם דשמענו משם מקצת חכמים שלא רצו לסמוך לברך כי ברכות אינם מעכבות, וכמה מהצבור חששו לדבריהם שלא לברך, הנראה לפענ"ד כתבתי דראוי והגון לברך עליהם בשעת הדחק כזאת. ע"כ.

וע"פ כל האמור מ"ש בשו"ת יבי"א (ח"י חאו"ח סי' נה ח"ד אות טז) לתמוה על הוראת הגרי"ח הנ"ל דהיאך לא חשש לדברי הב"י הנ"ל, הנה לפי דברינו ניחא דברי קודשו. עיין ודו"ק. ואפשר שאם היה רואה מו"ר את דברי הרב צל הכסף הוה הדר ביה מתמיהה זו, אולם שוב נדפס ספר חזו"ע על הלכות סוכות לאחר שנה (כי יבי"א ח"י נדפס בשנת תשס"ד, וספר חזו"ע הנ"ל נדפס בשנת תשס"ה), ושם ציין בסוף דבריו לספר הנ"ל, ואפ"ה כתב להעיר על הגרי"ח בלישנא "דנוראות נפלאתי" דהיאך עזב את דעת הב"י שקיבלנו הוראותיו. ע"ש. והוא פלא שלאחר שראה את דברי הרב הנז' לא היה לו לתמוה מדברי הב"י (וכאן המקום להעיר שאין אנו רשאים לכתוב על גדול"י לישנא "דנוראות נפלאתי", וכפי שכתבתי בשו"ת ברכי"ה ח"ז חחו"מ ס"ס ב, מ"מ לישנא דוהוא פלא, שפיר דמי למימר הכי), ואף שיש אחרונים שהחמירו בזה, מ"מ גברא אגרבא קא ארמית (ובפרט שכתב בשו"ת ר"פ (ח"ב חאו"ח סי' ז) שכל שסברת החולקים לא הובאה בשו"ע אפילו בשם י"א, הן בדברי מרן והן בדברי מור"ם, אין למנוע הברכה, דאם נבא לחוש לזה א"כ ימצא כמה דברים שיהיו פטורים מן הברכה משום סב"ל, כי העניינים רוב ככל לא פלטי מפלוגתא. ע"ש), והעיקר שאינו סותר את דברי מרן הב"י, ומעתה כסאו של הגרי"ח זצ"ל נקי, ונודע מ"ש בפוסקים במעלתו של מי שמיישב את דעת הגדולים.
דברי הרב ברכה תמוהים
כיון שיש מחלוקת בגמרא מהו שילוש האם שלוש בעיגול או אפילו שניים ואחד על גביהן
ולהלכה הב''י פסק כהאי שיטה שצריך דוקא שלוש והרמ''א הליץ על המנהג שלוקחים שתים
ועיין באחרונים שתמהו [עין משנ''ב וביאוה''ל] ע''ד הרמ''א וכתבו שכל דברי הרמ''א הם דוקא בשנים ואחד על גביהם אבל בשניים אפילו הרמ''א לא העלה בדעתו להקל נמצאת למד שפשוט ששנים ואחד ע''ג יותר טוב משנים ע''ג שניים .

והוא גם פשוט מסברא שהלא אם שתיים ע''ג שתיים כשר מדוע כאשר אחד על גביו הוא פסול הלא יכול להוריד את אותו עלה ויהיה כשר אע''פ שיש לדחות שזה מגלה שזה לא מין עבות אבל פשוט בפוסקים כמש''כ ששתיים ע''ג שתיים גרוע יותר.

ורק נחלקו הראשונים מה הדין אם היה שלוש ונפל אחד והשו''ע הביא בזה מחלוקת גם
 
ויש להוסיף, שבחזו"ע שם העתיק את לשונו של ה'צל הכסף' עד המילים 'וכמה מן הציבור חששו לדבריהם שלא לברך', וכתב על זה 'וכן ראוי לעשות שסב"ל'. אולם השמיט את המילים שכתב לאחר מכן: הנראה לפענ"ד כתבתי דראוי והגון לברך עליהם בשעת הדחק כזאת. ע"כ. והדבר צע"ג, שכבר השרישנו מרן הראש"ל שליט"א שאין להעתיק חצאי קטעים, וצווח ככרוכיא על אותם הנוהגים להשמיט את סופי הקטעים בספרי הפוסקים ושכן לא יעשה, ושבספרי מרן זצ"ל לא נשמע ולא נראה כדברים האלו, וכאן השמיט מרן זצ"ל את עיקר דברי הצל הכסף שהוא עצמו כתב שכן ראוי והגון לברך עליהם. וצריך נגר ובר נגר דיפרקיניה.
רק בשעת הדחק כזאת!!! ולא בדרך כלל
 
הן אמת שבשו"ע (סי' תרמ"ו ס"ג) לא הוזכר פסול אלא בהדס עם שני עלים ואחד על גביהם, מ"מ לאו דוקא הוא, שהרי ז"ל הרמ"א בהגה שם: "ויש מי שכתב דהדסים שלנו אין נקראים הדס שוטה, הואיל והם שנים ע"ג שנים ואינן כהדס שוטה הנזכר בגמ', ולכן נהגו להקל כמו שכתב מהר"י קולון ומהר"י איסרלן ז"ל בתשובותיהם. עכ"ל. והרי הב"י שם הביא את המהג שהובא במהרי"ק ובתרומת הדשן הנ"ל, ודחאו מכל וכל, ע"ש, אלמא גם בזה דעת הב"י שהוא פסול, ודלא כהצל כסף. ולכן תמה שפיר החזו"ע על הבא"ח.
ושים לב שבחזו"ע שם הקשה מלשון הב"י שם ולא מלשון השו"ע, עי"ש, והוא כפי שהתבאר.
ולכן אין כאן "השמטה" כפי שרצית לומר, היות ומרן הגרע"י סבר שדעת מרן בב"י שגם שני עלים זה ע"ג זה הוא בכלל הדס שוטה (ולא רק שני עלים ועלה א' על גביהם), וממילא אין ענין להביא את סיום דברי הצל כסף שכתב לברך בשעת הדחק, דמאי אולמיה דהצל כסף מהפוסקים האחרים שסוברים שאפשר לברך על הדס שוטה, על תרוויהו אמרינן סב"ל.

מיהו לקושטא, לכאורה יש לדחות, כי בתוך דברי התרומת הדשן והמהרי"ק לא מוזכר מנהג בב' עלין גרידא, ואדרבה לשון המהרי"ק שם בתוך דבריו היא: דאפשר לומר דבאותם המקומות שנוהגים בו לצאת באותו הדס דס"ל דאין זה הדס שוטה, ר"ל "אותו שיש לו ב' עלין יוצאים מעוקץ אחד ממש והשלישי עולה על גביהן" וכו'. עכ"ל. ומשמע שהמנהג המדובר הוא בכה"ג, ולא בב' עלין ע"ג ב' עלין.
וא"כ הקושיא היא על הרמ"א - שהביא שהמנהג להקל בב' עלין ע"ג ב' עלין כמ"ש המהרי"ק והתה"ד, והלא לא הוזכר בהם מנהג זה, כנ"ל.
וצ"ל דהיה ידוע לרמ"א שכך המנהג, ונהי דאין זה כתוב בהדיא בתוך דברי המהרי"ק והתה"ד, מ"מ זה בכלל נידונם, ועל אותו מנהג קיימי, והמהרי"ק נקט דוגמא חדא (שיש ב' מתחת וא' למעלה) וה"ה בהדס השני (ב' עלין ע"ג ב' עלין).
אלא שלפ"ז הב"י שהביא את המהרי"ק והתה"ד עצמם, יתכן דלא שמיע ליה על המנהג' של ב' עלין ע"ג ב' עלין, ולא על זה העיר שאין להם ע"מ שיסמוכו. וצ"ע בכל זה.

עכ"פ מפשט הראשונים לא משמע כחילוק זה, דלשון הריא"ז (פ"ג מסוכה ה"ג) הוא "שלא ייקרא עבות עד שיהיו שלשה עלין בקן". כפי שהביא בחזו"ע שם. ואע"פ שלפני כן כתב את הפסול של שני עלין ואחד על גביהן וא"כ י"ל דקאי רק לאפוקי את זה ולא את הב' עלין ע"ג ב' עלין, מ"מ מלשונו משמע דמילתא דפסיקתא הוא. ויש לעיין עוד בשאר לשונות הראשונים שהביא שם בחזו"ע.​
אחרי כל הפלפול אין כאן השגה על הבא"ח כפי שחשב בתחלה.
יש כאן לכל היותר 'מחלוקת' איך לפסוק. אין כאן 'נוראות נפליתי', וא"א להביא את זה בתור דוגמא למקומות שהבא"ח 'חלק' על מרן, כיון שכאן לפי הבנתו זה לא מחלוקת על מרן. מי שחולק על ההבנה שלו זה זכותו.
צריך לשים לב להבדיל בין 'מחלוקת' ובין 'השגה'.
 
אחרי כל הפלפול אין כאן השגה על הבא"ח כפי שחשב בתחלה.
יש כאן לכל היותר 'מחלוקת' איך לפסוק. אין כאן 'נוראות נפליתי', וא"א להביא את זה בתור דוגמא למקומות שהבא"ח 'חלק' על מרן, כיון שכאן לפי הבנתו זה לא מחלוקת על מרן. מי שחולק על ההבנה שלו זה זכותו.
צריך לשים לב להבדיל בין 'מחלוקת' ובין 'השגה'.
כנראה מרן הגרע"י הבין בפשטות שזה נחשב נגד מרן, וכנ"ל:
שהרי ז"ל הרמ"א בהגה שם: "ויש מי שכתב דהדסים שלנו אין נקראים הדס שוטה, הואיל והם שנים ע"ג שנים ואינן כהדס שוטה הנזכר בגמ', ולכן נהגו להקל כמו שכתב מהר"י קולון ומהר"י איסרלן ז"ל בתשובותיהם. עכ"ל. והרי הב"י שם הביא את המהג שהובא במהרי"ק ובתרומת הדשן הנ"ל, ודחאו מכל וכל, ע"ש, אלמא גם בזה דעת הב"י שהוא פסול, ודלא כהצל כסף. ולכן תמה שפיר החזו"ע על הבא"ח.
 
חזור
חלק עליון