להיכן נעלם אליעזר עבד אברהם???

דבק בתורת מרן

Well-known member
כ"כ רואים דומיננטיות של אליעזר בפרשיות, לוחם לומד שליח אחראי על כל בית אברהם, ופתאום נעלם מהמפה???

ויותר מזה למה צריך "ויזרע יצחק" יש את עבד אברהם למה יצחק לא קיבל בירושה גם את העבד??
 
פִּתָרוֹן
זקן ביתו של אברהם היה עבדו אליעזר, ומאין היה עבדו, אלא כיון שיצא מאור כשדים עמדו כל גדולי הדור ונתנו לו מתנות, ועמד נמרוד וכתב את עבדו אליעזר לאברהם, וכשגמל חסד עם יצחק בנו הוציאו לחירות, ונתן לו הקב"ה שכרו בעולם הזה בשביל שלא יהא שכר לרשעים בעולם הבא והקימו למלך והוא עוג מלך הבשן. (פרקי דר"א פרק ט"ז, ועי' בדעת זקנים מבעלי התוס' בפסוק אולי לא תאבה)​
יפה!

עוד תי' -
הרב חיד"א מביא באחד מספריו שאברהם שחררר את אליעזר לחירות קודם ששלח אותו לחרן כי אין שליחות בעבד.

עוד י"ל (שמעתי מחכם משה צדקה) אחרי שאברהם אומר לאליעזר אין ארור מידבק בברוך קשה מאוד שיעשה את השלחיות עם כל המאמץ, ואליעזר משקיע, משכנע מתפלל על יד הבאר וכו' לכן כשחזר אומר לו לבן בא "ברוך ה'" שיצא מכלל ארור לברוך
וכמו שהגמ' במס' יומא אומרת אליעזר...
להיכן נעלם אליעזר עבד אברהם???
למה יצחק לא קיבל בירושה גם את העבד??
זקן ביתו של אברהם היה עבדו אליעזר, ומאין היה עבדו, אלא כיון שיצא מאור כשדים עמדו כל גדולי הדור ונתנו לו מתנות, ועמד נמרוד וכתב את עבדו אליעזר לאברהם, וכשגמל חסד עם יצחק בנו הוציאו לחירות, ונתן לו הקב"ה שכרו בעולם הזה בשביל שלא יהא שכר לרשעים בעולם הבא והקימו למלך והוא עוג מלך הבשן. (פרקי דר"א פרק ט"ז, ועי' בדעת זקנים מבעלי התוס' בפסוק אולי לא תאבה)​
 
זקן ביתו של אברהם היה עבדו אליעזר, ומאין היה עבדו, אלא כיון שיצא מאור כשדים עמדו כל גדולי הדור ונתנו לו מתנות, ועמד נמרוד וכתב את עבדו אליעזר לאברהם, וכשגמל חסד עם יצחק בנו הוציאו לחירות, ונתן לו הקב"ה שכרו בעולם הזה בשביל שלא יהא שכר לרשעים בעולם הבא והקימו למלך והוא עוג מלך הבשן. (פרקי דר"א פרק ט"ז, ועי' בדעת זקנים מבעלי התוס' בפסוק אולי לא תאבה)​
יפה!

עוד תי' -
הרב חיד"א מביא באחד מספריו שאברהם שחררר את אליעזר לחירות קודם ששלח אותו לחרן כי אין שליחות בעבד.

עוד י"ל (שמעתי מחכם משה צדקה) אחרי שאברהם אומר לאליעזר אין ארור מידבק בברוך קשה מאוד שיעשה את השלחיות עם כל המאמץ, ואליעזר משקיע, משכנע מתפלל על יד הבאר וכו' לכן כשחזר אומר לו לבן בא "ברוך ה'" שיצא מכלל ארור לברוך
וכמו שהגמ' במס' יומא אומרת אליעזר זקן ויושב בישיבה לכן אינו ממשיך לעבוד אצל יצחק.
והוספתי בדרך מליצית - אם היום היה אחד שאחראי על כל הכסף של אחד מעשירי עולם, ופתאום פותח לעצמו ישיבה... היו פותחים לו תיק על גניבה והפרת אמונים.... אבל אליעזר נכנס חי לגן עדן (כמו שהזכיר חיים אלוש)
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
תרי עוג הוו עיין דעת זקנים.
כנ"ל
ועי' בדעת זקנים מבעלי התוס' בפסוק אולי לא תאבה​
ובמדרש תלפיות מבאר שאברהם הפריד ע"י שמות הקודש את חלק הטוב מחלק הרע של אליעזר (כפי שעשה מרדכי לאסתר), החלק הטוב נכנס לגן עדן, והחלק הרע הוא עוג​
 
נערך לאחרונה:
עוד תי' - הרב חיד"א מביא באחד מספריו שאברהם שחררר את אליעזר לחירות קודם ששלח אותו לחרן כי אין שליחות בעבד.
ויתבאר באופן אחר, ונבין מה שדרשו רז"ל (ב"ר נט ח) המשל בכל אשר לו ששלט ביצרו, והוא דיש לחקור דהלכה רווחת דאין העבד נעשה שליח לגיטין וקדושין דליתיה בתורת גיטין וקדושין (גיטין כג. קדושין מא:), והתוס' כתבו פרק קמא דכתובות דף ז' ע"ב (ד"ה שנאמר) דאליעזר היה שליח לקדושין עיי"ש, ואיך אברהם אבינו ע"ה שוויה שליח, והתירוץ לזה דשחררו, והראיה, דלמדו תורה, ואי לאו דשחרריה אסור ללמד לעבדו תורה, כמו שכתב הר"מ פרק ח' דעבדים (הי"ז), ומדחזינן שלמדו תורה והיה דולה ומשקה מתורת רבו לאחרים כמו שאמרו ז"ל (יומא כח:) על פסוק הוא דמשק אליעזר, מוכח דשחררו והיה גר גמור וכשר לשליחות וכו'. (ראש דוד)​
לכן כשחזר אומר לו אברהם בא "ברוך ה'" שיצא מכלל ארור לברוך
ליתר דיוק, ה' שם בפי לבן לאמר לו בּוֹא בְּרוּךְ ה', ומכאן למדו חז"ל שיצא מכלל ארור לכלל ברוך על ששרת אותו צדיק באמונה
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון