• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ויכולו באחים

בזמנו שאלתי את הגרח"ק ז"ל, באופן שהארכתי בעמידה, וכבר התחילו באמירת ויכולו, וכשסיימתי עמידה אני רוצה להצטרף לציבור בתוכ"ד, שבהלכות עדות זהו צירוף לעדות. והשיב לי דשפיר למיעבד הכי, אבל ציין לדברי החזו"א ז"ל שאין צורך לומר ויכולו בשניים.
 
אבל ציין לדברי החזו"א ז"ל שאין צורך לומר ויכולו בשניים.
הדבר ידוע ומובא להלכה בכמה ספרים
אבל יש קבלה שהחזו"א חזר בו מדבריו, והורה שכן יש לומר ויכולו בשנים, עי' בס' מעשה איש ח"ז עמ' קמה, ובס' תשובות אביגדור הלוי של רבי אביגדור נבנצל שליט"א עמ' רסח).
 
הדבר ידוע ומובא להלכה בכמה ספרים
אבל יש קבלה שהחזו"א חזר בו מדבריו, והורה שכן יש לומר ויכולו בשנים, עי' בס' מעשה איש ח"ז עמ' קמה, ובס' תשובות אביגדור הלוי של רבי אביגדור נבנצל שליט"א עמ' רסח).
מתשובתו אליי משמע דלא שמיע ליה כלומר לא סבירא ליה דהחזו"א הדר ביה.
 
מתשובתו אליי משמע דלא שמיע ליה כלומר לא סבירא ליה דהחזו"א הדר ביה.
אכן
כך נראה גם שבספרו 'שונה הלכות' ס"ז הביא דברי החזו"א ולא כתב שחזר בו...
ובאמת שאם החזו"א כתב כן בספרו, א"א להיות ניזון משמועות... בפרט ששמועות שמביאים בשם החזו"א, רבים מהם אינם נכונות, עי' בשו"ת אז נדברו (ח"ו סי' נ) דברים חריפים שכתב בזה... ואכמ"ל.
 
מדין אל תתחבר לרשע, או אל תשת ידך עם רשע להיות עד?
כוונתו להלכות יין נסך שמרן פסק בחזו"ע (שבת @אושרי רביב ) שאם אדם שאינו שומר תורו"מצ אומר ויכולו אינו נחשב כ"כופר במעשה שמים וארץ".
ולכן אם נגע ביין שאינו מבושל יש להקל שאין בזה דין יי"נ [אפי' במחלל שבת בפרהסיא דמבואר בחולין ד' ה כמדומני דחשיב כגוי לכ"ד].

אך השאלה בבעל סמאטרפון שלא יעזור שאומר ויכולו כי עדיין...
 
כוונתו להלכות יין נסך שמרן פסק בחזו"ע (שבת @אושרי רביב ) שאם אדם שאינו שומר תורו"מצ אומר ויכולו אינו נחשב כ"כופר במעשה שמים וארץ".
ולכן אם נגע ביין שאינו מבושל יש להקל שאין בזה דין יי"נ [אפי' במחלל שבת בפרהסיא דמבואר בחולין ד' ה כמדומני דחשיב כגוי לכ"ד].

אך השאלה בבעל סמאטרפון שלא יעזור שאומר ויכולו כי עדיין...
יביע אומר חלק א יורה דעה סימן יא
 
חזור
חלק עליון