• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

קריאת שם 'מתן'

שלום רב,

רבינו הראשל"צ שליט"א אמר לשואל אחד, שכתב תשובה בענין קריאת שם 'מתן' [אשר עליו הוראת הגר"ח קנייבסקי זצ"ל היתה חד משמעית לשנותו, בהיותו שם של אחד מנביאי הבעל]. האם ניתן להשיג תשובה זו?

תודה מראש
 
אם תרצה יש כאן תשובה ממורי ורבי שליט"א, אם זה לא קשור בבקשה מהמנהלים למחוק

הגר"ד קוק שליט"א
שם "מתן" האם יש לשנותו...


א. ידידינו הרב סאלי דדון שליט"א נשאל מאדם ששמו "מתן", שהעיר לו מאן דהוא שהשם "מתן" לא טוב, וכפי שפורסם בעולם בשם גאון עזינו מהר"ר עבדיה יוסף זיע"א שהוא שם רע, דכתיב בספר מלכים ב (יא, יח) ובדברי הימים ב (כג, יז), "ואת מתן כהן הבעל הרגו לפני המזבחות", וכבר אמרו רבותינו ביומא (לח ע"ב) על הפסוק "שם רשעים ירקב", שאין לקרות בשמות של רשעים. וכן הובאה תשובתו בס' "מעין אומר" חי"ב (עמ' כו).

ב. וכן היה מורה ובא שר התורה הגר"ח קניבסקי זיע"א שלא לקרוא בשם זה, וכפי שכתב בספרו "טעמא דקרא" (משלי עמ' שפה) דחלילה לקרוא בשם "מתן". וידידי ר"א סרוסי שליט"א כתב בס' "אוצר שמות חיים" (עמ' צ), שהיה הגר"ח אומר למי ששמו מתן, לשנות ל"נתן" ע"ש נתן הנביא, או ל"מתניה" (נחמיה יא, כב, ועוד).

ג. וכששאלנו את מרן הגר"ד קוק שליט"א בענין זה, אמר, שאינו צריך להחליף שמו, כיון שמצינו בירמיה (לח, א) "שפטיה בן מתן", ו"מתן" זה לא שמענו שהיה רשע, [אם כי בנו רשע הוה, אך אין לנו שום ראיה שאחז מעשה אבותיו ברשעו], אם כן הו"ל שם שאינו מיוחד לרשעים, ובזה לא נאמר "שם רשעים ירקב", ויכול להותיר שמו על כנו, ויקויים בו (משלי יח, טז) "מתן אדם ירחיב לו", ובזכות "איש מתן" (שם יט, ו), יקויים בו "מתן בסתר יכפה אף" (שם כא, יד).

[ושמעתי מרב אחאי הרה"ג ר' יוסף חיים שליט"א שכן דעת הגרב"צ מוצפי שליט"א שאין חשש לקרוא בשם "מתן" מטעם הנ"ל].

ד. וכן מצינו בשם "יורם" [שלפעמים נקרא גם "יהורם"] בן אחאב שהיה רשע, וכן "יהורם" בן יהושפט שסרח אחר מיתת אביו, וע' כתובות (קג ע"ב), ומ"מ אמר מרן הגר"ד קוק שליט"א שכבר אינו מוחה במי שנקרא בשם זה, כיון שמצינו יורם בקדושה בדברי הימים א (כו, כה) דור חמישי של משה רבינו שנקרא "יורם", וכן מצינו בדברי הימים ב (יז, יח) אלישמע ויהורם הכהנים.

ה. ודעת מרן שר התורה זיע"א היא, דכיון ש"מתן" המפורסם בתנ"ך הוא כהן הבעל, ע"כ יש להמנע ממנו. וכן יורם הידוע בתנ"ך הוא בן אחאב, וסבר הגרח"ק שלא לקרוא בשם זה, וכדביארנו במקום אחר בס"ד.

בברכה רבה
יקותיאל דטבריה​
 
שלום רב,

דברי מרן זצ"ל ברורים מאד, ואין כוונתי כלל לדון בזה, רק יותר נוח להעביר מכתב למי שביקש ממני, ובפרט שזה מה שביקש.

ולעצם המכתב הנ"ל, אני תמה על מה שכתוב --ו"מתן" זה לא שמענו שהיה רשע, [אם כי בנו רשע הוה, אך אין לנו שום ראיה שאחז מעשה אבותיו ברשעו --
והרי איתא להדיא במגילה (טו.) במתניתא תנא כל שמעשיו ומעשה אבותיו סתומין ופרט לך הכתוב באחד מהן לשבח כגון {צפניה א-א} דבר ה' אשר היה אל צפניה בן כושי בן גדליה בידוע שהוא צדיק בן צדיק וכל שפרט לך הכתוב באחד מהן לגנאי כגון {ירמיה מא-א} ויהי בחדש השביעי בא ישמעאל בן נתניה בן אלישמע בידוע שהוא רשע בן רשע. ע"כ.

בברכה
 
ולעצם המכתב הנ"ל, אני תמה על מה שכתוב --ו"מתן" זה לא שמענו שהיה רשע, [אם כי בנו רשע הוה, אך אין לנו שום ראיה שאחז מעשה אבותיו ברשעו --
והרי איתא להדיא במגילה (טו.) במתניתא תנא כל שמעשיו ומעשה אבותיו סתומין ופרט לך הכתוב באחד מהן לשבח כגון {צפניה א-א} דבר ה' אשר היה אל צפניה בן כושי בן גדליה בידוע שהוא צדיק בן צדיק וכל שפרט לך הכתוב באחד מהן לגנאי כגון {ירמיה מא-א} ויהי בחדש השביעי בא ישמעאל בן נתניה בן אלישמע בידוע שהוא רשע בן רשע. ע"כ.
דברי טעם
 
אם תרצה יש כאן תשובה ממורי ורבי שליט"א, אם זה לא קשור בבקשה מהמנהלים למחוק

הגר"ד קוק שליט"א
שם "מתן" האם יש לשנותו...


א. ידידינו הרב סאלי דדון שליט"א נשאל מאדם ששמו "מתן", שהעיר לו מאן דהוא שהשם "מתן" לא טוב, וכפי שפורסם בעולם בשם גאון עזינו מהר"ר עבדיה יוסף זיע"א שהוא שם רע, דכתיב בספר מלכים ב (יא, יח) ובדברי הימים ב (כג, יז), "ואת מתן כהן הבעל הרגו לפני המזבחות", וכבר אמרו רבותינו ביומא (לח ע"ב) על הפסוק "שם רשעים ירקב", שאין לקרות בשמות של רשעים. וכן הובאה תשובתו בס' "מעין אומר" חי"ב (עמ' כו).

ב. וכן היה מורה ובא שר התורה הגר"ח קניבסקי זיע"א שלא לקרוא בשם זה, וכפי שכתב בספרו "טעמא דקרא" (משלי עמ' שפה) דחלילה לקרוא בשם "מתן". וידידי ר"א סרוסי שליט"א כתב בס' "אוצר שמות חיים" (עמ' צ), שהיה הגר"ח אומר למי ששמו מתן, לשנות ל"נתן" ע"ש נתן הנביא, או ל"מתניה" (נחמיה יא, כב, ועוד).

ג. וכששאלנו את מרן הגר"ד קוק שליט"א בענין זה, אמר, שאינו צריך להחליף שמו, כיון שמצינו בירמיה (לח, א) "שפטיה בן מתן", ו"מתן" זה לא שמענו שהיה רשע, [אם כי בנו רשע הוה, אך אין לנו שום ראיה שאחז מעשה אבותיו ברשעו], אם כן הו"ל שם שאינו מיוחד לרשעים, ובזה לא נאמר "שם רשעים ירקב", ויכול להותיר שמו על כנו, ויקויים בו (משלי יח, טז) "מתן אדם ירחיב לו", ובזכות "איש מתן" (שם יט, ו), יקויים בו "מתן בסתר יכפה אף" (שם כא, יד).

[ושמעתי מרב אחאי הרה"ג ר' יוסף חיים שליט"א שכן דעת הגרב"צ מוצפי שליט"א שאין חשש לקרוא בשם "מתן" מטעם הנ"ל].

ד. וכן מצינו בשם "יורם" [שלפעמים נקרא גם "יהורם"] בן אחאב שהיה רשע, וכן "יהורם" בן יהושפט שסרח אחר מיתת אביו, וע' כתובות (קג ע"ב), ומ"מ אמר מרן הגר"ד קוק שליט"א שכבר אינו מוחה במי שנקרא בשם זה, כיון שמצינו יורם בקדושה בדברי הימים א (כו, כה) דור חמישי של משה רבינו שנקרא "יורם", וכן מצינו בדברי הימים ב (יז, יח) אלישמע ויהורם הכהנים.

ה. ודעת מרן שר התורה זיע"א היא, דכיון ש"מתן" המפורסם בתנ"ך הוא כהן הבעל, ע"כ יש להמנע ממנו. וכן יורם הידוע בתנ"ך הוא בן אחאב, וסבר הגרח"ק שלא לקרוא בשם זה, וכדביארנו במקום אחר בס"ד.

בברכה רבה
יקותיאל דטבריה​
אתה חלק מההנהלה כידוע
 
חזור
חלק עליון