אם יש מצות ואהבת לאדם אנוכי

אליהו חמוי

Active member

'ואהבת' לאדם אנוכי​

שאלה: האם יש מצות 'ואהבת לרעך כמוך' לאדם אנוכי?

תשובה: מצות 'ואהבת לרעך' הינה עשה של תורה ועיקרה שיתנהג האדם עם חבירו כמו שיתנהג עם עצמו לשמור ממונו ולהרחיק ממנו כל נזק ואם יספר עליו דברים יספרם לשבח ויחוס על כבודו ומצוה זו נוהגת אף באדם אנוכי ובעל מידות רעות שאף הוא בכלל 'רעך' ומ''מ עיקר החיוב של ואהבת הינו במניעת מעשי צער ונזק מחבירו אולם ההטבה עם חבירו אינה אלא מצוה קיומית[1]



[1] הנה מצות ואהבת מצות עשה של תורה היא (עי' ויקרא יט, יח) וכתבוה כל מוני המצות כמו שהאריך בזה בספר שו''ע המידות (ח''ב סי' א אות א) ובביאור מצוה זו כתב החינוך (מצוה רמג) ''כלל הכל הוא שיתנהג האדם עם חבירו כמו שיתנהג עם עצמו לשמור ממונו ולהרחיק ממנו כל נזק ואם יספר עליו דברים יספרם לשבח ויחוס על כבודו ולא יתכבד בקלונו''
וכן כתב הרמב''ם (בהלכות דעות פ''ו הלכ' ג) ''מצוה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו שנאמר ואהבת לרעך כמוך לפיכך צריך לספר בשבחו ולחוס על ממונו כאשר הוא חס על ממון עצמו ורוצה בכבוד עצמו'' והובא במג''א (סי' קנו ריש ס''ק ב) במשנ''ב (שם ס''ק ד) ובכה''ח (שם ס''ק יד)
ומצוה זו נוהגת אף באדם אנוכי העובר על מצות שבין אדם לחבירו וכמ''ש החפץ חיים (באר מים חיים כלל י ס''ק ל) דאכתי הוי בכלל 'רעך' וכ''כ בספר שו''ע המידות (שם אות ד) [א.ה ויתירה מזו מצינו שאף את שונאיו אין האדם רשאי לשנוא כמ''ש להוכיח כן בספר קרית מלך (קנייבסקי דעות פ''ו הלכ' ה וכן הוא בפירושו על האורחות חיים אות ז ס''ק יב הנדפס בספר שיח השדה) ודלא כמ''ש בשו''ת חלק לוי (סי' סה)
אולם יש לציין שעיקר חיוב מצות ואהבת הינו במניעת רע מחבירו וקיום ההטבה עם חבירו אינה מצוה חיובית אלא קיומית וכמבואר מדברי רש''י בסנהדרין בביאור מצות ואהבת (פד: ד''ה ואהבת) ''לא הוזהרו ישראל מלעשות לחבריהם אלא דבר שאינו חפץ לעשות לעצמו'' וכן מבואר יוצא מדברי החינוך וכ''כ המהרש''א (שבת לא:) והובא בפמ''ג (בא''א סי' קנו שם) ע''ש וכ''כ בשו''ת מהרי''ל דסקין (סי' רמ) ע''ש וכן השיב החזו''א (הובא בספר מעשה איש ח''ב פי''ב) וז''ל נשאל מתי ובאיזה מעשים האדם מבטל את מצות ואהבת לרעך כמוך והשיב הרי רואים בחז"ל שעיקר המצוה היא בדרך השלילה דעלך סני לחברך לא תעביד זהו עיקר העניין של ואהבת לרעך כמוך אמנם מצוה קיומית היא לסייע לחבירו באופן חיובי בגוף ובממון אבל ביטול מצות ואהבת לרעך כמוך' כשהאדם פוגע בחבירו זהו עיקר החומרה והקפידא שלא לפגוע בזולת'' וכן כתב הגראי''ה קוק בשו''ת אורח משפט (חו''מ סי' כו) ע''ש וכן מבואר יוצא ממ''ש הגרח''ק בספרו אורחות יושר (ס''ס ג) ע''ש וע''ע בשו''ע המידות (שם הע' ב) באורך [א.ה ועיקר הוכחותיו דאף בקום ועשה איכא מצוה אינם מוכרחות דהוי מצוה חיובית) [א.ה וקצת ראיה לענין זה כי בגמ' בברכות ו נתבאר כי כל הנהנה מסעודת חתן עובר בחמישה קולות ויעויין בסמ''ע ריש סי' סה שאף אם אינו נהנה מהסעודה יש עליו מצוה לשמח החתן ע''ש וצ''ב דמבואר ברמב''ם דמכלל מצות ואהבת הוא לשמח החתן ע''ש ואמאי הוצרכו לחמישה קולות ולמצוה חדשה לשמח החתן וע''כ דמצד ואהבת אי אפשר לחייבו ודו''ק)
 
חזור
חלק עליון