אתי דיבור ומבטל דיבור

בקידושין נט נחלקו ר' יוחנן ור"ל אי אתי דיבור ומבטל דיבור או לא אתי דיבור ומבטל דיבור, דעת ריו"ח דאת"ד ומבט"ד ודעת ריש לקיש דלא את"ד,
ופלוגתתם מבוארת שם בענין המוכשר להיות כגון קידושין לאחר ל, שליחות,לשמה בגט, יחוד כלי לקב"ט, [אשר יש לעמוד גם על כאו"א מהם מדוע אין ההגדרה שהוא כבר חל אך אי"ז מה שברצוני לעורר] ונראה בסוגיא דאין הויכוח בין ריו"ח ור"ל ויכוח עקרוני אם שייך לחזור או לא שייך לחזור ולכו"ע שייכת חזרה, ונח' אי שייך לחזור בדיבור, וכל הויכוח הוא בדרגות והחכמים הרבה מהם כתבו שגם לר"ל שייך לחזור במעשה.
ויש להבין מה טעמו של ר"ל הרי עד כמה ששיך חזרה למה שבדיבור לא יהיה חזרה.
 
בקידושין נט נחלקו ר' יוחנן ור"ל אי אתי דיבור ומבטל דיבור או לא אתי דיבור ומבטל דיבור, דעת ריו"ח דאת"ד ומבט"ד ודעת ריש לקיש דלא את"ד,
ופלוגתתם מבוארת שם בענין המוכשר להיות כגון קידושין לאחר ל, שליחות,לשמה בגט, יחוד כלי לקב"ט, [אשר יש לעמוד גם על כאו"א מהם מדוע אין ההגדרה שהוא כבר חל אך אי"ז מה שברצוני לעורר] ונראה בסוגיא דאין הויכוח בין ריו"ח ור"ל ויכוח עקרוני אם שייך לחזור או לא שייך לחזור ולכו"ע שייכת חזרה, ונח' אי שייך לחזור בדיבור, וכל הויכוח הוא בדרגות והחכמים הרבה מהם כתבו שגם לר"ל שייך לחזור במעשה.
ויש להבין מה טעמו של ר"ל הרי עד כמה ששיך חזרה למה שבדיבור לא יהיה חזרה.
כי דיבור לא מספיק חזק ע"מ לעקור דיבור אחר,
משא"כ מעשה שהוא יותר חזק.
 
בקידושין נט נחלקו ר' יוחנן ור"ל אי אתי דיבור ומבטל דיבור או לא אתי דיבור ומבטל דיבור, דעת ריו"ח דאת"ד ומבט"ד ודעת ריש לקיש דלא את"ד,
ופלוגתתם מבוארת שם בענין המוכשר להיות כגון קידושין לאחר ל, שליחות,לשמה בגט, יחוד כלי לקב"ט, [אשר יש לעמוד גם על כאו"א מהם מדוע אין ההגדרה שהוא כבר חל אך אי"ז מה שברצוני לעורר] ונראה בסוגיא דאין הויכוח בין ריו"ח ור"ל ויכוח עקרוני אם שייך לחזור או לא שייך לחזור ולכו"ע שייכת חזרה, ונח' אי שייך לחזור בדיבור, וכל הויכוח הוא בדרגות והחכמים הרבה מהם כתבו שגם לר"ל שייך לחזור במעשה.
ויש להבין מה טעמו של ר"ל הרי עד כמה ששיך חזרה למה שבדיבור לא יהיה חזרה.
מאי שנא האי דיבור מהאי דיבור.
וידוע לומר שלפרק יותר קשה מלבנות...
ואם דיבור יכול להחיל חלות, פשיטא שהדיבור יוכל לפרק את החלות שג"כ פיו עשה.
יש כאן שתי נושאים:
הרב רב פעלים שאל עד כמה שיכול לחזור למה דיבור לא מועיל לחזרה.
ולזה התשובה פשוטה שא"א לחזור אפשר לבטל מה שאמרתי וזה רק אם דיבור מבטל דיבור.
והרב ואזכה לחדש שאל למה באמת עומק הסברא שלא אתי דיבור ומבטל דיבור, שהרי ודאי (סברא קצת שטחית, אבל בכל אופן...) לבטל יותר קל מלהחיל.
וגם בזה י"ל בפשטות (לא מכיר את הסוגייא) שאחרי שהדיבור החיל חלות כבר חל כאן כביכול משהו יותר גדול מהדיבור, שדיבור לבדו לא יכול לבטל זאת. ודו"ק.
 
חזור
חלק עליון