בדיקת אנטיגן בשבת האם מותרת.

הושע

New member
רציתי לדעת האם מותר לעשות בדיקת אנטיגן בשבת,,.
אשמח מאוד לקבל לא רק תשובה כן/לא, אלא את הבעיות ההלכתיות שיש בנידון זה, ואם יש פתרונות שאכן הבעיות אינן בעיות.
תודה רבה
 
בעניין מה שכתב לדון מדין סוחט, לא הבנתי מה הוא סוחט, שהרי רק מכניס הקיסם לכלי עם החומר, ושופך את המים לבד לתוך המכשיר, ולא עושה כלום.
וכן מדין שרייתו זהו כיבוסו, הוא לא מלבן כלום, אדרבה מלכלך את מה שיש בתוך המכשיר, וכן שהוא בבגד נקי, ומה שיש לדון בדעת השו"ע בבגד נקי האם אמרינן שרייתו זהו כיבוסו, אכמ"ל, ומ"מ או דרך לכלוך או בגד נקי שייך הכא.
ולכאורה הנידון הוא משום צובע. ויש לו מטרה בצביעה זו, לדעת אם הוא חולה או לא.
תודה רבה
 
לכאו' דמי לבדיקת הריון, שבספר "משנת חיים (ללוש)" כתב להתיר. ומרן הראש"ל שליט"א בהסכמתו כתב שמסכים עמו. ע"ש.

וראה עוד להלן:

בס"ד, ‏ה' תשרי תשע"ח

10-2/ע"ח



לכבוד היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת כה"ר נריה שלום נ"י



שלום רב,



אודות כוס שחורה, ובמגע עם מים חמים מתגלה תמונה או כיתוב שהודפסה על הכוס, האם מותר להשתמש בכוס זה בשבת, ראיתי את אשר כתב כב' להתיר בזה, והרחיב כיד ה' הטובה עליו בטוב טעם ודעת.



ומ"מ נראה דמצד ההנהגה לכתחלה ראוי שלא להשתמש בדברים כגון אלה בשבת, בפרט ברבים שלא יראה זלזול בקדושת השבת, קדש עצמך במותר לך. אבל מעיקר הדין יש לצדד להתיר להשתמש בשבת בכוס זה. שאין זו כתיבה גמורה. וגם לא דרך כתיבה. ובפרט שאח"כ התמונה נעלמת כלפי חוץ. והכל קיים שם, ואין כתיבה ואין מחיקה, רק שחומר מסויים גורם להיעלמות התמונה, ועל ידי החום חוזרת התמונה להיראות.



וכן בבקבוקי שתיה לתינוקות שבתוכו יש מוט ויש בו חומר כימי, שכאשר המים חמים צבעו סגול, וכשמתקרר צבעו כחול, מעיקר הדין מותר לתת לתוך הבקבוק שתיה חמה בשבת, באופן דלא איכפת ליה בדבר, משום דהוי פסיק רישא דלא איכפת ליה בדרבנן, וע' בספר ילקוט יוסף שבת כרך ה' (סי' ש"מ סעיף ט'), בדין מד חום העשוי כרצועת סרט, ואם יש לחולה חום נראים מספרים כגובה החום, וכשמסירים אותו מעל מצח החולה המספרים נעלמים, שאין בזה משום כותב ולא משום מוחק, וע' בהערה שם כל נמוקי הדין, וה"ה הכא.



אבל אם רוצה להחמיר בכל אלה תבוא עליו ברכה, כדי להרגיש את קדושת שבת. אבל זה בדרך הנהגה, כי מעיקר ההלכה אין בזה בעיא.



בברכת התורה,





יצחק יוסף

הראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא בית הדין הרבני הגדול​
 
ראיתי את הנ"ל ,ונראה דעיקר ההיתר משום שנעלת הכתיבה ואינה עומדת, אך בבדיקת אנטיגן נראה לי שאינו נמחק, [ועכ"פ לא כמו הדוגמאות שהביא שם הראשון לציון שליט"א בתשובה]. אבל אבדוק בתשובה במשנת חיים.
תודה רבה רבה.
 
לכאורה בכדי לדעת אם יוכל ללכת לביהכנ"ס כשקצת לא חש בטוב.
חוץ מזה, גם אם אין עניין ואולי עדיף שלא, תורה היא וללומדה אנחנו צריכים, האם מותר הדבר מעיקר הדין או לא.
 
לכאו' דמי לבדיקת הריון, שבספר "משנת חיים (ללוש)" כתב להתיר. ומרן הראש"ל שליט"א בהסכמתו כתב שמסכים עמו. ע"ש.

וראה עוד להלן:

בס"ד, ‏ה' תשרי תשע"ח

10-2/ע"ח



לכבוד היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת כה"ר נריה שלום נ"י



שלום רב,



אודות כוס שחורה, ובמגע עם מים חמים מתגלה תמונה או כיתוב שהודפסה על הכוס, האם מותר להשתמש בכוס זה בשבת, ראיתי את אשר כתב כב' להתיר בזה, והרחיב כיד ה' הטובה עליו בטוב טעם ודעת.



ומ"מ נראה דמצד ההנהגה לכתחלה ראוי שלא להשתמש בדברים כגון אלה בשבת, בפרט ברבים שלא יראה זלזול בקדושת השבת, קדש עצמך במותר לך. אבל מעיקר הדין יש לצדד להתיר להשתמש בשבת בכוס זה. שאין זו כתיבה גמורה. וגם לא דרך כתיבה. ובפרט שאח"כ התמונה נעלמת כלפי חוץ. והכל קיים שם, ואין כתיבה ואין מחיקה, רק שחומר מסויים גורם להיעלמות התמונה, ועל ידי החום חוזרת התמונה להיראות.



וכן בבקבוקי שתיה לתינוקות שבתוכו יש מוט ויש בו חומר כימי, שכאשר המים חמים צבעו סגול, וכשמתקרר צבעו כחול, מעיקר הדין מותר לתת לתוך הבקבוק שתיה חמה בשבת, באופן דלא איכפת ליה בדבר, משום דהוי פסיק רישא דלא איכפת ליה בדרבנן, וע' בספר ילקוט יוסף שבת כרך ה' (סי' ש"מ סעיף ט'), בדין מד חום העשוי כרצועת סרט, ואם יש לחולה חום נראים מספרים כגובה החום, וכשמסירים אותו מעל מצח החולה המספרים נעלמים, שאין בזה משום כותב ולא משום מוחק, וע' בהערה שם כל נמוקי הדין, וה"ה הכא.



אבל אם רוצה להחמיר בכל אלה תבוא עליו ברכה, כדי להרגיש את קדושת שבת. אבל זה בדרך הנהגה, כי מעיקר ההלכה אין בזה בעיא.



בברכת התורה,





יצחק יוסף

הראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא בית הדין הרבני הגדול​
שבוע טוב
אם תוכל בבקשה להעלות צילום של ההסכמה של הרב על הספר הנ"ל
במכתב הזה הרב לא מדבר על מקרה כזה, ויש חילוק בין מקום שיש בזה צורך כגון חולה וכיו"ב, למקום שאין שום צורך. כתבתי בעבר תשובה לגבי בדיקת ביוץ בשבת, להתיר בזה, אבל כאן מה עניין בבדיקה זו, ומי שלא חש בטוב בכל מקרה לא ילך לבית הכנסת, שלא ידביק את סובביו, בין באומיקרון ובין בשפעת או כל כיו"ב.
 

קבצים מצורפים

  • בדיקת ביוץ בשבת.pdf
    24.6 KB · צפיות: 17
שבוע טוב
אם תוכל בבקשה להעלות צילום של ההסכמה של הרב על הספר הנ"ל
במכתב הזה הרב לא מדבר על מקרה כזה, ויש חילוק בין מקום שיש בזה צורך כגון חולה וכיו"ב, למקום שאין שום צורך. כתבתי בעבר תשובה לגבי בדיקת ביוץ בשבת, להתיר בזה, אבל כאן מה עניין בבדיקה זו, ומי שלא חש בטוב בכל מקרה לא ילך לבית הכנסת, שלא ידביק את סובביו, בין באומיקרון ובין בשפעת או כל כיו"ב.
חזק וברוך!!
 
נראה שחוץ מהבעיה של צובע שמרן הראש"ל מתיר בכל מיני הזדמנויות כגון בכוס ובדיקת הריון ובקבוק של תינוק וכדו'
כאן יש בעיה של פתיחת בקבוקון קטן עם נוזל להכניס בו את המטוש לפני ששמים בבודק והרי מתקן מנא.
 
יש ברשותי תשובה מפורשת של בדיקת קורונה בשבת ממרן הראשון לציון והוא מתיר שם במפורש על אף שכמה מורי הוראה חשובים אמרו לי שאסור במפורש ביניהם הגאון רבי עמרם פריד שליט"א מב"ב, מו"צ בבי"ד שע"י הגר"נ קרליץ זצ"ל.
אין להפיץ כל קטע מהתשובה שהועלתה לכאן, המפיץ עובר על איסור גזל גמור. [התשובה הנ"ל היא חלק ממאגר תשובות שהולך לצאת בקונטרסים מסודרים אי"ה בלנ"ד]
1653171290338.png
 
יש ברשותי תשובה מפורשת של בדיקת קורונה בשבת ממרן הראשון לציון והוא מתיר שם במפורש על אף שכמה מורי הוראה חשובים אמרו לי שאסור במפורש ביניהם הגאון רבי עמרם פריד שליט"א מב"ב, מו"צ בבי"ד שע"י הגר"נ קרליץ זצ"ל.
אין להפיץ כל קטע מהתשובה שהועלתה לכאן, המפיץ עובר על איסור גזל גמור. [התשובה הנ"ל היא חלק ממאגר תשובות שהולך לצאת בקונטרסים מסודרים אי"ה בלנ"ד]
הצג קובץ מצורף 3481
מנין לכת"ר הכח לאסור פרסום תשובות שמרן הראש"ל שליט"א כתב?
 
חזור
חלק עליון