לכאו' דמי לבדיקת הריון, שבספר "משנת חיים (ללוש)" כתב להתיר. ומרן הראש"ל שליט"א בהסכמתו כתב שמסכים עמו. ע"ש.
וראה עוד להלן:
בס"ד, ה' תשרי תשע"ח
10-2/ע"ח
לכבוד היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת כה"ר
נריה שלום נ"י
שלום רב,
אודות כוס שחורה, ובמגע עם מים חמים מתגלה תמונה או כיתוב שהודפסה על הכוס, האם מותר להשתמש בכוס זה בשבת, ראיתי את אשר כתב כב' להתיר בזה, והרחיב כיד ה' הטובה עליו בטוב טעם ודעת.
ומ"מ נראה דמצד ההנהגה לכתחלה ראוי שלא להשתמש בדברים כגון אלה בשבת, בפרט ברבים שלא יראה זלזול בקדושת השבת, קדש עצמך במותר לך. אבל מעיקר הדין יש לצדד להתיר להשתמש בשבת בכוס זה. שאין זו כתיבה גמורה. וגם לא דרך כתיבה. ובפרט שאח"כ התמונה נעלמת כלפי חוץ. והכל קיים שם, ואין כתיבה ואין מחיקה, רק שחומר מסויים גורם להיעלמות התמונה, ועל ידי החום חוזרת התמונה להיראות.
וכן בבקבוקי שתיה לתינוקות שבתוכו יש מוט ויש בו חומר כימי, שכאשר המים חמים צבעו סגול, וכשמתקרר צבעו כחול, מעיקר הדין מותר לתת לתוך הבקבוק שתיה חמה בשבת, באופן דלא איכפת ליה בדבר, משום דהוי פסיק רישא דלא איכפת ליה בדרבנן, וע' בספר ילקוט יוסף שבת כרך ה' (סי' ש"מ סעיף ט'), בדין מד חום העשוי כרצועת סרט, ואם יש לחולה חום נראים מספרים כגובה החום, וכשמסירים אותו מעל מצח החולה המספרים נעלמים, שאין בזה משום כותב ולא משום מוחק, וע' בהערה שם כל נמוקי הדין, וה"ה הכא.
אבל אם רוצה להחמיר בכל אלה תבוא עליו ברכה, כדי להרגיש את קדושת שבת. אבל זה בדרך הנהגה, כי מעיקר ההלכה אין בזה בעיא.
בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא בית הדין הרבני הגדול