האם למדים מקודם מתן תורה

אד יעלה

Well-known member
הגמרא בברכות ו: כל הקובע מקום לתפלתן אלוקי אברהם בעזרו וכו' וכשמת אומרים לו הי חסיד הי עניו מתלמידיו של אברהם אבינו.
וכן נפסק להלכה בסיצן צ' סעיף יט וברמבם הלכות תפילה פרק ה' הלכה ו.
ובספר קרית מלך [להגר''ח קנייבסקי על הרמב''ם הנ''ל] הביא להקשות מדברי הירושלמי מועד קטן שמובא בתוס' מו''ק כ: מנין לאבלות שהיא שבעה ימים ובהתחלה מביא את הפסוק ויעש לאביו אבל שבעת ימים שעשו ליעקב אבילות שבעה ימים וע''ז הירושלמי שואל וכי למדין מקודם מתן תורה וכיצד אפשר ללמוד מיעקב ולכן הירושלמי מביא ילפותות אחרות .
אבל בבלי במו''ק כ. מביא פסוק אחר מעמוס והפכתי חגיכם לאבל והחגים סוכות ופסח זה שבעה ימים א''כ האבילות זה ג''כ שבעה ימים והתוס' שואלים מדוע לא למדים מיעקב ומתרץ כיון ששם היה קודם הקבורה ומביא עוד תירוץ מהירושלמי שאין למדין קודם מתן תורה.
וע''ז שואל הגר''ח קניבסקי א''כ כיצד הבבלי לומד שצריך לקבוע מקום לתפלתו מאברהם הרי זה קודם מתן תורה וביותר שהירושלמי בפ''א ה''ז ממו''ק על מה שכתוב במשנה במו''ק שאין נושאין נשים במועד בגלל שאין מערבין שמחה בשמחה ויש שם ילפותות מלבן הארמי שתגמור את השבע ברכות של לאה ואח''כ של רחל וא''כ בירושלמי עצמו יש סתירה שרואים שלומדים קודם מתן תורה
והגר''ח קניבסקי מביא בערך מאה ראיות מברכות שלומדים קודם מתן תורה וכותב שם שצריך לחלק .
ושמעתי ממו''ר שליט''א הלא אם היה פסוק על יהשוע שעשו אבילות שבעה ימים היה אפשר ללמוד כיון שהיה קודם מתן תורה ואע''פ שהוא אדם גדול אלא שבמתן תורה העולם השתנה ולכן א''א ללמוד אבל לאחר שהירושלמי מביא שגם לאחר מתן תורה אבילות שבעה ימים א'כ ראוים שבאמת אפשר ללמוד מקודם מתן תורה וממילא מיושבת כל הקושיות שבאמת אפשר ללמוד ממתן תורה.
 
חזור
חלק עליון