האם למקובלים שלא גוזזים ציפרניים בלילה, אחרי חצות מותר?

dvidcohen

Active member
לדעת המקובלים אין לגזוז ציפורניים בלילה, ואף לא להסתפר שיער הראש, ולא להזכיר י"ג מידות רחמים, מפני שבזה מנגח לחיצוניים ולדינים בזמן שליטתם, כמפורסם.
השאלה שלי היא האם הדבר נכון גם אחרי חצות, או שמא משום שאז כבר נחשב לפחות דינים [כפי שמותר לומר י"ג מידות] וממילא מותר ג"כ לגזוז ציפורניים?
אשמח לתשובה עם מקור.
 
שער המצות - פרשת קדושים
גם היה מורי זלה"ה נזהר מאד שלא לגלח ראשו אחר שעת המנחה גדולה ואפילו בערב שבת לא היה מגלח ראשו אלא קודם חצות היום דוקא
וביחו"ד כתב שזה לא בגלל קבלה.
 
מועד לכל חי - סימן ו
אף על גב דהפרי חדש והא"ר, הקלו להסתפר בליל ל"ג לאשכנזים וליל ל"ד לספרדים, מלבד דמורינו הרב שיירי כנסת הגדולה והבית דוד כתבו דלא אמרינן מקצת לילה כלילה, עוד הן בה דאעיקרא בקושי התירו להסתפר קודם ערב שבועות דהם ימי דין, ואיך יתכן דיסתפר גם בלילה, דאפילו אחר חצות אין להסתפר כאמור למעלה, ואפילו באשמורת כל שלא האיר היום לא טוב להסתפר בכל ימות השנה, כל שכן בימי העומר, ועיין שם להבית דוד סימן ר"פ, דהתיר למי שיש לו אונס ליום ערב שבת היכא דחל ל"ג בערב שבת דיסתפר בלילה, ועיין זכור לאברהם:
 
שער המצות - פרשת קדושים
גם היה מורי זלה"ה נזהר מאד שלא לגלח ראשו אחר שעת המנחה גדולה ואפילו בערב שבת לא היה מגלח ראשו אלא קודם חצות היום דוקא
וביחו"ד כתב שזה לא בגלל קבלה.
אינו נוגע לענין ששאלתי.
כאן זה נוגע לשאלה של לא ישב לפני הספר אחר חצות היום שמא ישבר הזוג כו'. זה הלכה בפשט.
אני דיברתי על הענין הקבלי של הלילה.
 
מועד לכל חי - סימן ו
אף על גב דהפרי חדש והא"ר, הקלו להסתפר בליל ל"ג לאשכנזים וליל ל"ד לספרדים, מלבד דמורינו הרב שיירי כנסת הגדולה והבית דוד כתבו דלא אמרינן מקצת לילה כלילה, עוד הן בה דאעיקרא בקושי התירו להסתפר קודם ערב שבועות דהם ימי דין, ואיך יתכן דיסתפר גם בלילה, דאפילו אחר חצות אין להסתפר כאמור למעלה, ואפילו באשמורת כל שלא האיר היום לא טוב להסתפר בכל ימות השנה, כל שכן בימי העומר, ועיין שם להבית דוד סימן ר"פ, דהתיר למי שיש לו אונס ליום ערב שבת היכא דחל ל"ג בערב שבת דיסתפר בלילה, ועיין זכור לאברהם:

מעולה, תודה.
אם כן ניתן להסיק שגם גזיזת הציפרניים אסורה. דחד טעמא נינהו.
 
חזור
חלק עליון