תשובה:
אין הדברים מדוייקים ומר"ן זצ"ל פסק כי אין להתיר להביא קוסם העושה מעשה קסמים ע"י זריזות ידים, ודבר זה אסור אף כשמודיע שאין כאן קסמים, והוא רק זריזות ידים. אמנם, כשהוא לצורך שמחת חתן וכלה, או סעודת פורים, או לשמח ילדים חולים, יש להתיר ע"י גוי ושיודיע מראש שהכל זריזות ידים, ויעשה קסם אחד שיראה לקהל את הטריק שעושה בו. אבל סתם מופע לילדים אין להתיר אפילו כשמגלה ובפרט כשהוא יהודי.
ואמרתי להביא תשובה שעניתי בזמנו בעלון "מורשת מרן"
הנה בברייתא סנהדרין (סה:) ת"ר מעונן, ר"ש אומר זה המעביר שבעה מיני זכור על העין, וחכמים אומרים זה האוחז את העינים. ופרש"י, שאוחז וסוגר עיני הבריות שמראה להם כאילו עושה דברים של פלא, והוא אינו עושה כלום. וכתב הרמב"ם בספר המצות (מצות ל"ת לב) ולשון חכמים, מעונן, זה האוחז עינים, והוא מין גדול מן התחבולה מחובר אליו קלות התנועה ביד עד שתדמה לאנשים שיעשה ענינים שאין אמיתות להם, כמו שנראה אותם יעשו תמיד, יקחו חבל וישימוהו בכנף בגדיהם ויוציאו נחש, וישליכו טבעת לאויר ואחר כך יוציאוהו מפי אדם אחד מן העומדים לפניו, ומה שידמה לזה מפעולות החרטומים המפורסמים אצל ההמון, כל פועל מהם אסור. והעושה כן יקרא אוחז עינים, והוא מין ממיני הכישוף, ומפני זה לוקה, והוא עם זה גונב דעת הבריות. וכ"כ החינוך (מצוה רנ), והרדב"ז (סימן אלף תרצה), ועוד.
והש"ך (סימן קעט ס"ק יז) הביא להלכה דברי הרמב"ם בספר המצוות, שגם באחיזת עינים שלא על ידי כישוף אלא על ידי קלות התנועה בידיו אסור. וכן כתב בספר בית לחם יהודה. וראה בכל זה בשו"ת יביע אומר ח"ה (יו"ד סי' יד), ובשו"ת יחוה דעת ח"ג (סימן סח). ע"ש.
ועיין בחשוקי חמד (סנהדרין דף סז עמוד ב) שכתב בשם הגרי"ש אלישיב, שאמר שאף לשיטת הרמב"ם והחינוך שאחיזת עיניים אסור, אם יראה לרואים באיזה אופן עושה הוא את מעשיו, שוב אין זה אחיזת עינים. ע"ש.
ואמנם בשו"ת שבט הלוי ח"ה (סימן קכט) נשאל אם מותר להניח לילדים לראות מעשה אחיזת עינים, באופן שלא יהי' מעשה אחיזת עינים ממש, רק להראות האיך העושים כך מרגילים עצמם לאחוז עינים ולומדים זה, והשיב, דלדידי פשיטא דאסור, ולא ידעתי שום צד היתר.
ואמנם עיין למורנו מרן הראשל"צ שליט"א בילקוט יוסף (שובע שמחות ח"א פי"ד סעיף טו') כתב שיש לאסור להזמין קוסם שעושה מעשה להטוטים באחיזת עינים על ידי קלות התנועה וזריזות מעשיו, אע"פ שאינו עושה שום פעולה של כישוף. שהוא איסור תורה, ואסור לעשות כן גם לצורך שמחת חתן וכלה. ועיי"ש במקורות שכתב דיש אומרים שאם הקוסם מראה לכל הקהל בתחלה דרך והאופן שהוא עושה, ומוכיח להם שהכל הוא על ידי זריזות ידים, ואין כאן שום מעשה קוסמות, יש שיצדדו להתיר לשמחת חתן וכלה וכדו'. וע' בתשובות והנהגות (כרך א סימן תנה) שכתב, צידד להקל במודיע מראש שזו זריזות ידים בעלמא. ואמנם ביביע אומר, וביחוה דעת הנ"ל לא חילק בכל זה, ומבואר מדבריו שעל ידי ישראל אין להקל אף אם מראה להם דוגמא מאחיזת העינים שעושה. אמנם שוב יצא לאור חזון עובדיה שבת ח"ג ושם בסוף הספר כתב להקל באופן הנז' רק בקוסם גוי ולצורך שמחת ילדים חולים, או שמחת חתן וכלה.
המורם מכל האמור: אין להתיר להביא קוסם העושה מעשה קסמים ע"י זריזות ידים, ודבר זה אסור אף כשמודיע שאין כאן קסמים, והוא רק זריזות ידים. אמנם, כשהוא לצורך שמחת חתן וכלה, או סעודת פורים, או לשמח ילדים חולים, יש להתיר ע"י גוי ושיודיע מראש שהכל זריזות ידים, ויעשה קסם אחד שיראה לקהל את הטריק שעושה בו.