הזמנת קוסם, אחיזת עיניים.

oriaz12

Member
ידוע שמרן הרב עובדיה זצוק"ל מחמיר שאסור לעשות קסמים של אחיזת עיניים אפילו פשוטה.

ראיתי מישהו שאומר: באחד מעלוני 'אל המעיין' (מלפני הרבה שנים) שאלו איך מזמינים באירועים שלהם קוסם והרי כתב בילקו"י שאסור וענו שם שהגר"ע יוסף (וכן פוסקים נוספים) הורו שאם מגלה קסם אחד מותר.

האם ידוע לכם על אמיתות הדבר?
 
תשובה:
אין הדברים מדוייקים ומר"ן זצ"ל פסק כי אין להתיר להביא קוסם העושה מעשה קסמים ע"י זריזות ידים, ודבר זה אסור אף כשמודיע שאין כאן קסמים, והוא רק זריזות ידים. אמנם, כשהוא לצורך שמחת חתן וכלה, או סעודת פורים, או לשמח ילדים חולים, יש להתיר ע"י גוי ושיודיע מראש שהכל זריזות ידים, ויעשה קסם אחד שיראה לקהל את הטריק שעושה בו. אבל סתם מופע לילדים אין להתיר אפילו כשמגלה ובפרט כשהוא יהודי.

ואמרתי להביא תשובה שעניתי בזמנו בעלון "מורשת מרן"
הנה בברייתא סנהדרין (סה:) ת"ר מעונן, ר"ש אומר זה המעביר שבעה מיני זכור על העין, וחכמים אומרים זה האוחז את העינים. ופרש"י, שאוחז וסוגר עיני הבריות שמראה להם כאילו עושה דברים של פלא, והוא אינו עושה כלום. וכתב הרמב"ם בספר המצות (מצות ל"ת לב) ולשון חכמים, מעונן, זה האוחז עינים, והוא מין גדול מן התחבולה מחובר אליו קלות התנועה ביד עד שתדמה לאנשים שיעשה ענינים שאין אמיתות להם, כמו שנראה אותם יעשו תמיד, יקחו חבל וישימוהו בכנף בגדיהם ויוציאו נחש, וישליכו טבעת לאויר ואחר כך יוציאוהו מפי אדם אחד מן העומדים לפניו, ומה שידמה לזה מפעולות החרטומים המפורסמים אצל ההמון, כל פועל מהם אסור. והעושה כן יקרא אוחז עינים, והוא מין ממיני הכישוף, ומפני זה לוקה, והוא עם זה גונב דעת הבריות. וכ"כ החינוך (מצוה רנ), והרדב"ז (סימן אלף תרצה), ועוד.
והש"ך (סימן קעט ס"ק יז) הביא להלכה דברי הרמב"ם בספר המצוות, שגם באחיזת עינים שלא על ידי כישוף אלא על ידי קלות התנועה בידיו אסור. וכן כתב בספר בית לחם יהודה. וראה בכל זה בשו"ת יביע אומר ח"ה (יו"ד סי' יד), ובשו"ת יחוה דעת ח"ג (סימן סח). ע"ש.
ועיין בחשוקי חמד (סנהדרין דף סז עמוד ב) שכתב בשם הגרי"ש אלישיב, שאמר שאף לשיטת הרמב"ם והחינוך שאחיזת עיניים אסור, אם יראה לרואים באיזה אופן עושה הוא את מעשיו, שוב אין זה אחיזת עינים. ע"ש.
ואמנם בשו"ת שבט הלוי ח"ה (סימן קכט) נשאל אם מותר להניח לילדים לראות מעשה אחיזת עינים, באופן שלא יהי' מעשה אחיזת עינים ממש, רק להראות האיך העושים כך מרגילים עצמם לאחוז עינים ולומדים זה, והשיב, דלדידי פשיטא דאסור, ולא ידעתי שום צד היתר.
ואמנם עיין למורנו מרן הראשל"צ שליט"א בילקוט יוסף (שובע שמחות ח"א פי"ד סעיף טו') כתב שיש לאסור להזמין קוסם שעושה מעשה להטוטים באחיזת עינים על ידי קלות התנועה וזריזות מעשיו, אע"פ שאינו עושה שום פעולה של כישוף. שהוא איסור תורה, ואסור לעשות כן גם לצורך שמחת חתן וכלה. ועיי"ש במקורות שכתב דיש אומרים שאם הקוסם מראה לכל הקהל בתחלה דרך והאופן שהוא עושה, ומוכיח להם שהכל הוא על ידי זריזות ידים, ואין כאן שום מעשה קוסמות, יש שיצדדו להתיר לשמחת חתן וכלה וכדו'. וע' בתשובות והנהגות (כרך א סימן תנה) שכתב, צידד להקל במודיע מראש שזו זריזות ידים בעלמא. ואמנם ביביע אומר, וביחוה דעת הנ"ל לא חילק בכל זה, ומבואר מדבריו שעל ידי ישראל אין להקל אף אם מראה להם דוגמא מאחיזת העינים שעושה. אמנם שוב יצא לאור חזון עובדיה שבת ח"ג ושם בסוף הספר כתב להקל באופן הנז' רק בקוסם גוי ולצורך שמחת ילדים חולים, או שמחת חתן וכלה.
המורם מכל האמור: אין להתיר להביא קוסם העושה מעשה קסמים ע"י זריזות ידים, ודבר זה אסור אף כשמודיע שאין כאן קסמים, והוא רק זריזות ידים. אמנם, כשהוא לצורך שמחת חתן וכלה, או סעודת פורים, או לשמח ילדים חולים, יש להתיר ע"י גוי ושיודיע מראש שהכל זריזות ידים, ויעשה קסם אחד שיראה לקהל את הטריק שעושה בו.
 
שלום וברכה

ולחזק דברי ידידי הגאון רבי שלמה דנינו שליט"א יש להוסיף שמרן זיע"א בשו"ת יביע אומר (חלק ה - יורה דעה סימן יד סוף אות ב) כתב לאפוקי ממ"ש בס' יבין דעת בחי' ליו"ד (דף קיט ע"ג), שאם אינו עושה שום פעולה רק מטעה את הרואים, והוא אומר כן בפירוש, ואפ"ה אינם מרגישים, מותר, וע"ז סמכו הבדחנים בדורות הראשונים שהיו עושים מעשים זרים בשמחת חתן וכלה. ע"ש. והעיקר להחמיר כד' האחרונים הנ"ל. ובגיליון הוסיף וע"ע בצל החכמה ח"ד (סי' יג) שג"כ אוסר בנד"ד. וע"ש. ודלא כמו שכתב להקל רח"ד הלוי בספר עשה לך רב. דליתא. ע"ש.

בברכה רבה
 
יישר כח לידידנו הרב אורן נזרית שליט"א
וכעת מצאתי באמתחתי מכתב ממרן הראשון לציון פוסק דורנו שליט"א בעניין ואני מצרפו לתועלת הרבים
 

קבצים מצורפים

  • קוסם.pdf
    43.4 KB · צפיות: 19
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון