• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ

גרינפלד

Well-known member
מצאנו בפסוק זה מספר ביאורים:
א. בילקוט לך לך סי' ע"ה [צויין בילקוט כאן] איתא: יעקב הפריש מעשר ראשון, הדא הוא דכתיב: "וכל אשר תתן לי עשר אעשרנו לך".
ופי' בזית רענן ש"לך" מתפרש מעשר ראשון כי מעשר שני הבעלים אוכלים אותו.
ויל"ע בכל הילקוט שם אם הכוונה כפשוטו מעשר מצמחים, או שהכוונה מעין מעשר ראשון.
גם יל"ע למי נתן זאת; ועי' בהמשך.

ב. עוד שם בילקוט שכלול פה שהופרש לוי שהוא עשירית מהבנים [ובדרך שיחה כתב שזה מתרבה מ"וכל אשר תתן לי", שעמד בזה החיד"א], ואמנם היו גם עוד שני בנים ועוד אפרים ומנשה, אבל מתוך הבנים היו ארבעה בכורות מהאמהות שהם קדושים ולא צריך לעשר מהם.

ג. למי נתן זאת [ששאלתי באות א'] - י"א לעניים (כן נראה בלשון הרמב"ן חולין ב' סוף ע"א); וכמדומה שי"א לעמלי תורה, עי' אבן עזרא ל"ה י"ד: "ונתן מעשר מהונו לכבוד השם, למי שהיה בדור ראוי לקחתו", וכאן בקצרה (כ"ח כ"ב).
ד. יש ראשונים הכותבים שזה היה קרבנות - כ"כ הרשב"ם [זה ודאי שהיה גם נדר על קרבן כי כן משמע בפרשת וישלח - עי' אבן עזרא ל"ה י"ד, רק יתכן שזה בכלל ה"יהיה בית אלוקים", כמבואר בלשון רש"י ל"א י"ג, ולא בכלל ה"עשר אעשרנו לך"].
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון