• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

וַיִּפְגַּ֨ע בַּמָּק֜וֹם [וברש"י]

גרינפלד

Well-known member
הקשה הרמב"ן על רש"י דס"ל שהר המוריה קפץ עד בית א-ל, מדוע הר המוריה לא קפץ עד חרן, ששם היה יעקב; ותירץ המהר"ל בגור אריה שבית המקדש אינו יוצא מארץ ישראל, כיון שבחו"ל האדמה טמאה, ואם כבר יעקב צריך לחזור - חזר לבית א-ל שהוא מקום נכבד שיבוא לשם הר המוריה, עכ"ד.
וחזינן שמקום בית המקדש הוא דוקא בארץ ישראל.
וזה מתאים עם הגור אריה לקמן ל"ח ה' שבנימין נולד בארץ ישראל, כי בחלקו נבנה בית המקדש.
ובספרי וזאת הברכה שנ"ב איתא שבית המקדש נבנה בחלקו של בנימין כי נולד בארץ.
ובאוצר הספרי להגר"מ זמבא [מובא בהערות לדרך חיים אבות פ"ה הערה 709] כתב שעומר ושתי הלחם באים דוקא מארץ ישראל כי זה מקום המקדש.
וכן חזינן ביצחק שהיה עולה והיה אסור לו לצאת מארץ ישראל, כמבואר במדרש רבה ס"ד ג'.
ועי' מכילתא בשלח "נפסלו כל הארצות מלהיות מקום המקדש". ויתכן לקשר לזה הנידון אי יש במה בחו"ל קודם שגלו.​
 
נערך לאחרונה:
הקשה הרמב"ן על רש"י דס"ל שהר המוריה קפץ עד בית א-ל, מדוע הר המוריה לא קפץ עד חרן, ששם היה יעקב; ותירץ המהר"ל בגור אריה שבית המקדש אינו יוצא מארץ ישראל, כיון שבחו"ל האדמה טמאה, ואם כבר יעקב צריך לחזור - חזר לבית א-ל שהוא מקום נכבד שיבוא לשם הר המוריה, עכ"ד.
וחזינן שמקום בית המקדש הוא דוקא בארץ ישראל.
וזה מתאים עם הגור אריה לקמן ל"ח ה' שבנימין נולד בארץ ישראל, כי בחלקו נבנה בית המקדש.
ובספרי וזאת הברכה שנ"ב איתא שבית המקדש נבנה בחלקו של בנימין כי נולד בארץ.
ובאוצר הספרי להגר"מ זמבא [מובא בהערות לדרך חיים אבות פ"ה הערה 709] כתב שעומר ושתי הלחם באים דוקא מארץ ישראל כי זה מקום המקדש.
וכן חזינן ביצחק שהיה עולה והיה אסור לו לצאת מארץ ישראל, כמבואר במדרש רבה ס"ד ג'.
ועי' מכילתא בשלח "נפסלו כל הארצות מלהיות מקום המקדש". ויתכן לקשר לזה הנידון אי יש במה בחו"ל קודם​
 
ישר כח על הדברים. דבריך נכונים.
אבל לענ"ד אין צורך להביא כ"כ הרבה ראיות לזה אלא הדברים פשוטים, ועי' שם ברא"ם לגבי יצחק. ומוכח כן מיניה וביה, מדברי רש"י שכותב שקפיצת הארץ שנאמרה אינה קפיצת הדרך כלגבי אליעזר, אלא שהארץ קפצה, שנעקר הר המוריה ובא לכאן.
וא"כ לא שייך שתעקר א"י לחו"ל.
וכן מדברי רש"י שקיפל הקב"ה כל ארץ ישראל כדי שתהא נוחה ליכבש לבניו, וא"כ מוכרח להיות כן דוקא בא"י. ופשוט.
 
חזור
חלק עליון