• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

וַיִּקַּח֙ מֵאַבְנֵ֣י הַמָּק֔וֹם

גרינפלד

Well-known member
כתיב (בראשית כח, יא) ויקח מאבני המקום וכתיב ויקח את האבן אמר רבי יצחק מלמד שנתקבצו כל אותן אבנים למקום אחד וכל אחת ואחת אומרת עלי יניח צדיק זה ראשו תנא וכולן נבלעו באחד.​
ותוס' אומרים שלפי פשוטו יש לפרש שלקח אחת מהאבנים; ובפשטות תוס' אומרים עוד פירוש מלבד הגמ'. אמנם החוט המשולש על התורה, וכן התפארת יעקב (חולין שם) שהכוונה [ואפשר לומר כן בלא התוס', וכזאת בגור אריה] שלכאורה קשה בלשון הגמ', שבפשטות עיקר התירוץ הוא שכולן נבלעו באחד, וא"כ היה צריך להיות כתוב בגמ' ותנא, ובלשון תנא משמע שהוא ענין או תירוץ בפני עצמו.
ולכן מפרשים (התוס') שבעצם היה אפשר לומר שלקח אחד מהאבנים, רק קשה על זה שבשביל מה התורה מזכירה שהיו כמה אבנים , הול"ל ויקח אבן; וע"ז התירוץ שבאה לרמוז שהיו כאן כמה אבנים שרצו שיניח עליהם יעקב את ראשו, ומלמד חשיבותו של יעקב, והתנא זו מעין עוד תירוץ שבאמת היו כמה אבנים.​
 
חזור
חלק עליון