מובא בשם הגר"א [עי' בהמאור הגדול; ושם שכן הוא בבעלי התוס' ובר"י מוינא] שכוונת רחל הייתה באמת שהיא יושבת על ע"ז שהיא מטמאה במשא כנידה, עי' שבת פ"ג א'.
והביא כן הגר"י ברלין [פיק], בספרו הפלאה שבערכין; ושם הביא פירוש נוסף [הובא בעלים לתרופה] ע"פ הפרקי דר"א שבתרפים היו עושים כישופים וניחוש, וז"ל:
והביא כן הגר"י ברלין [פיק], בספרו הפלאה שבערכין; ושם הביא פירוש נוסף [הובא בעלים לתרופה] ע"פ הפרקי דר"א שבתרפים היו עושים כישופים וניחוש, וז"ל:
ושמעתי מפי אחותי המלומדת מופלגת מאוד ביראה וחכמה מרת קרינדל תחי' הרבנית בק"ק פיורדא, זה הדבר אשר אמרה רחל לאביה: 'לא אוכל לקום מפניך כי דרך נשים לי' (פסוק לה), לפי מה דאיתא בסנהדרין (סז.): "'מכשפה לא תחיה' - אחד האיש ואחד האשה, ואם כן מה תלמוד לומר 'מכשפה', מפני שרוב נשים מצויות בכשפים". נמצא כי התרפים, שהיו מעשה כשפים, עליהם אמרה 'דרך נשים לי', באמת שרוב נשים מצויות.
ובהערה שם הובא שהגאון הנ"ל אמר לה שכיוונה לגדול אחד.