כללי תערובות המרכזיים

אד יעלה

Active member
כללי תערובות הכללים מחולקים לארבע [אע''פ שיש חולקים אבל זה העיקר להלכה]
א.תערובת יבש ביבש מין במינו- בשר של פרה כשירה שנתערב בטרף לא צריך שישים לא מהתורה ולא מדרבנן
ב. תערובת יבש ביבש מין בשאינו מינו- כגון שיש בשר של אתון שהתערב עם פרה ומהתורה מספיק רוב ומדרבנן צריך שישים [והש''ך ביאר שמא יבשל ויהפוך ללח]
ג. לח בלח מין במינו -כגון חלב של פרה כשרה שנתערב עם טריפה ומהתורה מספיק רוב וחז''ל גזרו שצריך שישים אטו המקרה הבא ששם צריך מהתורה.
ד. לח בלח מין בשאינו מינו-חלב של אתון שהתערב עם מים מהתורה צריך שישים כיון שיש נתינת טעם וטעם כעיקר מהתורה לכן צריך שישים מהתורה ולא סגי ברוב.
ובכל המקרים מהתורה מספיק רוב חוץ מלח בלח במין בשאינו מינו שכיון שנותן טעם צריך שישים מהתורה
 
כללי תערובות הכללים מחולקים לארבע [אע''פ שיש חולקים אבל זה העיקר להלכה]

א.
תערובת יבש ביבש מין במינו- בשר של פרה כשירה שנתערב בטרף לא צריך שישים לא מהתורה ולא מדרבנן

ב. תערובת יבש ביבש מין בשאינו מינו- כגון שיש בשר של אתון שהתערב עם פרה ומהתורה מספיק רוב ומדרבנן צריך שישים [והש''ך ביאר שמא יבשל ויהפוך ללח]

ג. לח בלח מין במינו -כגון חלב של פרה כשרה שנתערב עם טריפה ומהתורה מספיק רוב וחז''ל גזרו שצריך שישים אטו המקרה הבא ששם צריך מהתורה.

ד. לח בלח מין בשאינו מינו-חלב של אתון שהתערב עם מים מהתורה צריך שישים כיון שיש נתינת טעם וטעם כעיקר מהתורה לכן צריך שישים מהתורה ולא סגי ברוב.

ובכל המקרים מהתורה מספיק רוב חוץ מלח בלח במין בשאינו מינו שכיון שנותן טעם צריך שישים מהתורה
ואוו, כזה סיכום קצר ותכליתי, ממש מאיר עיניים.
תודה.
 
חזור
חלק עליון