• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

כמה שאלות בענייני ברכות - סי' רי"ד

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
א. מי שאמר "בא"י אמ"ה בורא העץ" או "בורא פרי" [ואכל] האם יצא יד"ח?
ב. מי שלא אמר תיבת "מלך", האם הוי ברכה לבטלה וצריך לומר בשכמל"ו?
ג. מי שהרהר תיבת "מלך" האם לא יחזור ויברך?
 
א. נראה שכן שהרי הוא משנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות
הוא משנה ממטבע וכו' ולכן יצא יד"ח?
ב. מפורש שהוי ברכה לבטלה
אבל אם זה ברכה בלי "מלך" אינה ברכה, אז איך זה ברכה לבטלה, אולי זה הזכרת שם ה' לחינם אבל איך זה "ברכה לבטלה" אם זה כלל לא ברכה?
ג. נכנס לספק ברכות אם הרהור כדיבור דמי או לא
כמובן, זו השאלה, האם מכיון שאנחנו סוברים שלאו כדיבור דמי, לכן כאילו כלל לא אמר מלך ויכול לברך שוב, או שנחשוש לדעות שהרהור כדיבור דמי ואז יצא יד"ח ולא יברך. (וסב"ל).
 
הוא משנה ממטבע וכו' ולכן יצא יד"ח?
טעות, הפוך, לא יצא.
אבל אם זה ברכה בלי "מלך" אינה ברכה, אז איך זה ברכה לבטלה, אולי זה הזכרת שם ה' לחינם אבל איך זה "ברכה לבטלה" אם זה כלל לא ברכה?
זה הזכרת שם לבטלה, וצריך לומר בשכמל"ו, יכול להיות שיש נפק"מ אחרת אם זה לא נקראת ברכה, אבל לא לגבי חומרת "לא תשא".
כמובן, זו השאלה,
אם הוא נכנס לספק ברכות, אזי התשובה פשוטה שהרי ספק ברכות להקל.
 
זה הזכרת שם לבטלה, וצריך לומר בשכמל"ו, יכול להיות שיש נפק"מ אחרת אם זה לא נקראת ברכה, אבל לא לגבי חומרת "לא תשא".
אם מישהו אומר [סתם] "אתה ה' אלוקינו מלך העולם בורא פרי האדמה" זה לא הזכרת ה' לבטלה כיון שזו לא ברכה. (ואחת הראיות שאם אמר כך קודם שרוצה לאכול לא יוצא יד"ח), לכאו' אולי היה מקום לומר שזה קצת דומה, ואחר שהחסיר מלך הוא לא יוצא יד"ח, אולי גם לא הוי ברכה לבטלה.

אם הוא נכנס לספק ברכות, אזי התשובה פשוטה שהרי ספק ברכות להקל.
השאלה אם אנחנו חוששים לצד שהרהור כדיבור.
הרי אם הרהר ברכה ראשונה הוא יכול אח"כ לברך אותה, ולא אמרינן סב"ל. [אמנם בילקו"י (סי' ק"א סעיף ה') כתב שיאמר בשכמל"ו אך אח"כ יברך את הברכה, ולא חוששים שמא יצא כבר יד"ח].
 
אמרתי כיוונים ממה שעלה לי בראש, צריך לעייין בפנים כמו שהבאת מהילקו"י וכדו'. אבל בלי כל ספק אם אמר ה' אלקינו צריך לומר בשכמל"ו, האם זה נקרא ברכה שאינה צריכה? יכול להיות שלא, השאלה היא מה הנפק"מ, כי מהפוסקים משמע שזה כן איסור לומר כך.
 
חשבתי אולי נפק"מ (בשאלה ב' לעיל) אם יענו אמן, אך ראיתי במשנ"ב סי' רט"ו ס"ק י"א, וכן בכה"ח ס"ק י"ג, שאסור לענות אחריו אמן.
ואמנם המשנ"ב כתב "הרי הוא כמברך ברכה לבטלה" והכה"ח כתב שאינה ברכה, אך לא כתבו להדיא שהיא ממש ברכה לבטלה.
 
חזור
חלק עליון