• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מדוע אברהם אמר רק ארבעים "וחמשה" צדיקים בשונה מהשאר

אמונה ובטחון

Well-known member
בפרשת וירא מובא (יח, כו) שאמר הקב"ה לאברהם אבינו שאם יהיו חמישים צדיקים בסדום אז ירחם ה' עליהם ולא ישחית את העיר בזכות החמישים, ואח"כ מבקש אברהם אולי יהיה שם ארבעים וחמש ואח"כ ארבעים ואח"כ שלשים ואח"כ עשרים ואח"כ עשר. ויל"ע מדוע רק בארבעים אמר ארבעין 'וחמשה' בשונה מהשאר שלא אמר שלשים וחמשה או עשרים וחמשה וכדו'.
 
עמדו בזה המפרשים.
אחד הביאורים הוא כי 45 חלקי 5 ערים שהיו צריכים לההיפך, נמצא 9 צדיקים בכל עיר וה' מצטרף בכל עיר כמו במכירת יוסף וכך יגיעו לעשרה בכל מקום
וזה לא ניתן לעשות ב - 35 או 23 וכו

שבוע טוב
אז היה צריך לומר 36 ו27?
 
זה לא הכוונה שיורד עיר אחת ושאר הערים נשארים אם 9 אלא זה יורד לכולם ביחד ולכן אחר שאברהם ראה שלא ישאר 9 בכל עיר התחיל לרדת ב 10 10
עיין כלי יקר כמדומני.
בכל אופן, כמו שכתבתי רק כשבכל עיר יש 9 אז יש אפשרות לבקש כזו בקשה, אבל אם לא אז למה שה' יצטרף לכמה ערים בלבד?
וזה פשוט
אז למה לא ביקש על כל עיר בפנ"ע?
 
כבר אמרתי גם אם תהיה עיר אחת שיש בה 9 לא יועיל לה, כי רק כאשר כל הערים כולם יש בכל אחת 9 ה' מסכים לבקשת אברהם
ואולי כבודו קודם יעיין בכלי יקר על הפסוקים האלו?
עיינתי בדבריו הנפלאים, אבל לא מצאתי בהם מענה לשאלתי.
אדרבה אשמח אם מישהו יסביר לי איך ע"פ דבריו מיושבת שאלתי.
 
חזור
חלק עליון