• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

מחפש שיעור ממרן

hay111

New member
שלום, אנו מחפשים בכולל שיעור מוצאי שבת של מרן פרשת חוקת שנת תשסה (בו הוא אומר לרב ראובן אלבז שליט"א שמותר להכין קפה עם הל בשבת) נשמח מאוד מי שיכול לעזור בעניין
 
אתמול היה שיעור של מרן ואמר שמותר בשופי להכין קפה בשבת ע''י עירוי רותחין עליו, והן אמת ששמעתי מאחד מגדולי הרבנים הספרדים בדורינו שאחרי שהראו למרן זצ''ל את הפוסקים שלמדו לאסור בדעת השו''ע כתב שנכון להחמיר בזה.
 
אמת כולכם צודקים אני יודע שמותר להכין קפה לדעת הרב, אלא שבמעין אומר הוא כתב בשם הרב שמותר להכין אפילו עם הל למרות שהוא לא מבושל כלל וצירף כמה סברות אלא שיש לי קצת קושי בצירוף הזה שאינו דומה כל כך לרוטב שהרי כאן אינו מבושל כלל, לכן אני מחפש את השיעור המקורי שהוא אמר את זה לרב אלבז (הוא כותב שם מי שלא מאמין שמרן אמר זאת שיסתכל בשיעור) ואם יצא מפיו של מרן זאת ההלכה גם כשאנחנו לא כ"כ מבינים..
 
אמת כולכם צודקים אני יודע שמותר להכין קפה לדעת הרב, אלא שבמעין אומר הוא כתב בשם הרב שמותר להכין אפילו עם הל למרות שהוא לא מבושל כלל וצירף כמה סברות אלא שיש לי קצת קושי בצירוף הזה שאינו דומה כל כך לרוטב שהרי כאן אינו מבושל כלל, לכן אני מחפש את השיעור המקורי שהוא אמר את זה לרב אלבז (הוא כותב שם מי שלא מאמין שמרן אמר זאת שיסתכל בשיעור) ואם יצא מפיו של מרן זאת ההלכה גם כשאנחנו לא כ"כ מבינים..
כשאני חיפשתי את השיעור הנ"ל עם הרב אלבז, ונאמר לי כין את זה מוקלט או מוסרט, בכל אופ אני לא הגעתי לזה, מצטרף לבקשה אם יש למאן דהו הקלטה או הסרטה מהשיעור הנז'.
לגבי ההערה שאי"ז דומה לרוטב של דגים.
יעיין כבודו בב"י (סי' שי כמדומני) לגבי עירוי על תבלין, מרן מביא מח' בין הפוסקים אם מותר לערות בשבת על תבלין יש אומרים שעירוי מבשל כדי קליפה, ויש מתירין.
להלכה אנו מחמירים שלא לערות על התבלין מחשש איסור שבת, אלא שהדעה המתירה אם אני לא טועה היא או עמודי הוראה או גאון.
ולפ"ז ניתן לעשות צירוף כמו ברוטב של הדגים.
שמא הלכה כמו מי שאומר שמותר לערות על התבלין בשבת, ואם תאמר שהלכה כמו האוסר, העיקר זה הקפה ולא ההל (שהרי לא מצינו מי שיכין לו כוס מים עם הל לבד).

הבהרה - (מקווה שכולם קוראים גם את ההבהרה שלי) כתבתי הכל רק מזכרון, לכן מקווה שלא יקומו עלי מרעים עם קושיות או צילומים מתוך אוצה"ח וכוד' למצוא שאין בדברי כלום. כי לא מליבי אני בודה.
ובזמנו אמרתי דברים אלו למרן הראש"ל והסכים עמי.
 
הבנתי את כוונתך וכך גם כתוב במעין אומר (אם אני לא טועה).. אבל אתה מצרף סברא של עיקר וטפל, לומר שכיון שהוא טפל אין בו בישול וזאת בדיוק השאלה, מאיפה יצא שאם הוא לא עיקר במאכל אין בו בישול הרי הוא לא מבושל כלל ומה לי בזה שהוא רק טפל ? ואולי אפילו דומה למנה חמה שיש שם קצת ירקות שאינם מבושלים יש לאסור..
ואגב הלכה זאת נאמרת גם לגבי נס קפה בטעמים של וניל או מוקה ועוד..
 
הבנתי את כוונתך וכך גם כתוב במעין אומר (אם אני לא טועה).. אבל אתה מצרף סברא של עיקר וטפל, לומר שכיון שהוא טפל אין בו בישול וזאת בדיוק השאלה, מאיפה יצא שאם הוא לא עיקר במאכל אין בו בישול הרי הוא לא מבושל כלל ומה לי בזה שהוא רק טפל ? ואולי אפילו דומה למנה חמה שיש שם קצת ירקות שאינם מבושלים יש לאסור..
ואגב הלכה זאת נאמרת גם לגבי נס קפה בטעמים של וניל או מוקה ועוד..
בב"י על דיני תבלין הנידון הוא על תבלין לא מבושל! ולכן ז ראיה לכאן.

דבר שני לעניין נס קפה ומוקה וכדו' אלו דברים שעברו קליה, ומרן זיע"א פוסק גם בקליה אומרים אין בישול אחרי קליה!!

ולגבי מנה חמה לידיעתי הירקות מבושלים, רק שאח"כ ייבשו אותם
 
חזור
חלק עליון