מרן מזוית שלך

אלעזר אטיאס

Active member
חשבתי לקראת יום ההילולא
שאנו בני התורה שבאמת ממשכים מורשתו של מרן
נכתוב כל אחד מהפן הרוחני נקודת אור ממרן זיע"א
הן בענין לימוד הן סיפור חזק שלא מוכר וכדומה שנוכל להתחזק יחד
 
אני נהנה מהבהירות שאפשר לקרא תשובה ביביע אומר בכמה דקות
ולא צריך לשבור את הראש שעות
הכל מובן וקריא זה גדולה שאין לה אך ורע שגם במיטה אפשר ללמוד יביע אומר

ולפעמים שאני צריך דקות של רוגע תופס לי ענף עץ אבות
ואתה מבין שמרן היה גם שר החסידות שום סוד ושיח לא אניס ליה. אשרינו שזכינו
 
ציטוט שהרב... כתב לי:
"אני נהנה מהעומק, שאי אפשר לקרוא תשובה ביביע אומר בכמה דקות,
צריך לשבור את הראש שעות, ורק אז הכל מובן, זה גדולה שאין לה אח ורע, זה עומק שתופס אותך גם במיטה... ולכן לפעמים שאני צריך דקות של רוגע, אני תופס לי ענף עץ אבות..."
 
ציטוט שהרב... כתב לי:
"אני נהנה מהעומק, שאי אפשר לקרוא תשובה ביביע אומר בכמה דקות,
צריך לשבור את הראש שעות, ורק אז הכל מובן, זה גדולה שאין לה אח ורע, זה עומק שתופס אותך גם במיטה... ולכן לפעמים שאני צריך דקות של רוגע, אני תופס לי ענף עץ אבות..."
ההיפך הגמור!!! גאונותו הינה (לא היתה!) בכך שהכל ברור ומובן לכל בכל עת, ולא צריך לשבור את הראש בשום דבר. הוא הנחיל לכולם את העניין של כתיבת החידושים ואופן הכתיבה, וכפי שכבר אמרו שהוא לא היה גדול הדור, אלא שהוא יצר את הדור.
 
ציטוט שהרב... כתב לי:
"אני נהנה מהעומק, שאי אפשר לקרוא תשובה ביביע אומר בכמה דקות,
צריך לשבור את הראש שעות, ורק אז הכל מובן, זה גדולה שאין לה אח ורע, זה עומק שתופס אותך גם במיטה... ולכן לפעמים שאני צריך דקות של רוגע, אני תופס לי ענף עץ אבות..."
לא הבנתי, זה אותו דבר?!
 
שאפשר לקרא תשובה ביביע אומר בכמה דקות
"אני נהנה מהעומק, שאי אפשר לקרוא תשובה ביביע אומר בכמה דקות,
זה הגדולה העצומה של מרן זצוק"ל, שאפשר ללמוד תשובה בכמה דקות, ואת אותה תשובה צריך לשבור ת'ראש כדי להבין את כל מה שטמון בפנים.
 
פעם עברתי מלמעלה על התשובה בענין הקראים, שהיא אחת התשובות הארוכות ביותר ביבי"א, ופשוט התחלתי לבכות, מה הפסדנו!!!
ומצד שני הרבה פעמים שאני משתומם מהתשובות ביבי"א אני פורץ בשמחה, של מה הרווחנו!!!
 
מיזם מדהים.
אני נהנתי לקרוא בספר מלך שהשלום שלו, שמרן היה מתפלל בבית הכנסת ברחביה עם אנשים רבים כאשר היה מתגורר שם, ואז שהוא רצה לעבור להר נוף הפצירו בו רבות שלא יעשה כן, והרב לא שעה לתחנוניהם ולשכנועיהם. ואז יום אחרי התפילה ניגש אליו ר' שלום סעדון הי"ו (מספר הסיפור) בדרך לבית לבדו ואמר למרן למה הרב לו שומע להם מה עם הכרת הטוב וכו' שהם מתפללים עמו וכו'. ואז מרן הסתובב אליו בבת אחת ואמר לו: בחייך ר' שלום, מה יש לי מהם?! פעם אחת הם שמעו לקולי לשלוח את ילידהם לת"ת?! לא!! הם המשיכו להניח את ילידהם במוסדות הממלכתי. איזה הכרת הטוב יש לי כלפיהם?! הכבוד שהם היו מתפללים עימי זה גם לטובתם!". ע"כ. ואני הקטן שקראתי זאת הזדעזעתי!! מה מעניין את מרן? רק התורה. אם אדם לא שומע לקול חכמים, יעשה למרן את הכבוד הגדול ביותר, "כל זה איננו שווה לי". רק תורה להתקדם ברוחניות, במצוות, זה מה שמעניין אותו. מצמרר!!!
 
אני תמיד אומר לכולם אצלנו בבית המדרש, יש שתי הנאות שבעיניי יש בתוכם הנאה אחת:
יש מי שלומד תשובה יביע אומר כסדר, תשובה אחרי תשובה.
ויש מי שלומד תשובה ביביע אומר אחרי שלמד את הסוגייה והקיף אותה מכל הצדדים מעצמו, ואז לומד אותה.
ההנאה העיקרית היא מי שלומד אחרי שפתח את הכל, ואז לומד תשובה ביביע אומר ומגלה כמה לא למד.... אז עומדים אחד מיני אלף ומתחילים טיפה להתחיל להבין (אם כי לעולם לא יבינו) את גדולתו של מרן זיע"א.
 
פעם ישיבתי לכתוב תשובה הלכתית, ואמרתי אני לא יעיין בספרי מרן אלא קודם אעיין לבד. וישבתי וחיפשתי מקורות באוצר החוכמה ובפרויקט השו"ת ובעוד תוכנות, ובאמת מצאתי אוצרות עצומים. וספר מביא ספר והפוסק ההוא שולח להוא וכו' עד שגיבשתיעשרות מקורות מספרים נדחים לא הידועים אלא הפחות ידועים כגון כותנות יוסף וכדו' ועוד מחכמי שאלוניקי ועוד וקבצים וירחונים. ואחרי שסיימתי ישבתי ללמוד את התשובה ביביע אומר והנה חשך עלי עולמי (חלישות הדעת) כל מה שאספתי שעות על גבי שעות(!) ממש, ללא גוזמא המקורות הרבים שנאספו לאט לאט. הביאם כולם ללא יוצא מן הכלל מרן זצוק"ל בספרו כלאחר יד. ועוד הוסיף עוד מקורות רבים שלא ראיתי וכו' והאיש משתאה ומשתומם כשעה חדא על המראה. וזה בעצם מראה לי שהתשובות ביביע אומר שאנו קוראים ללא עיון לפני כן אנו לא יודעים לאחוז את העוצמה שיש למרן. זה דבר שאין לו אח ורע בשום אחד מן הפוסקים. לא נפל דבר אחד מכל דברו ארצה. בדברי הראשונים ובדברי האחרונים. זה מבהיל. אשרינו שזכינו להינות מאור תורתו ומזיו פניו ומועם אמריו. לפעמים אני יושב ולומד מתוך ספריו של מרן ופשוט בוכה ממש מגעגוע. חד בדורות.
 
חזור
חלק עליון