"זָהָב" זה אברהם שנבחן בכבשן האש כזהב
"וָכֶסֶף" זה יצחק שנצרף ככסף ע"ג המזבח
"וּנְחֹשֶׁת" זה יעקב שנאמר (בראשית לב, כז): "נחשתי ויברכני ה' בגללך".
והנה בשמות רבה ל"ה ה' ע"פ החלום של נבוכדנצר: זהב - רומז לבבל, כסף - רומז למדי, נחושת - רומז ליון.
ומתאים לפי האור החיים הקדוש ריש פר' תצוה [הובא במאמר זה] (ע"פ תיקו"ז) שבזכות אברהם ניצלו מבבל, בזכות יצחק ניצלו מפרס, ובזכות יעקב ניצלו מיון; ונפלא, שמגלות בבל שנמשלה לזהב - ניצלו בזכות אברהם שנמשל לזהב, ומגלות מדי שנמשלה לכסף - ניצלו בזכות יצחק שנמשל לכסף, ומגלות יון שנמשלה לנחושת - ניצלו בזכות יעקב שנמשל לנחושת.
ויתכן לרמוז עוד בלשון לבן "כי נכסף נכספת לבית אביך", שלבן אמר ליעקב שרוצה להיות עם אביו שנמשל לכסף, ואינני יודע אם זה נכון.
בקשר לכך שמנחושת כנגד יון, כתבו הראשונים שנחשת באתב"ש טסבא - בגימטריא יון.
ומתאים לפי האור החיים הקדוש ריש פר' תצוה [הובא במאמר זה] (ע"פ תיקו"ז) שבזכות אברהם ניצלו מבבל, בזכות יצחק ניצלו מפרס, ובזכות יעקב ניצלו מיון; ונפלא, שמגלות בבל שנמשלה לזהב - ניצלו בזכות אברהם שנמשל לזהב, ומגלות מדי שנמשלה לכסף - ניצלו בזכות יצחק שנמשל לכסף, ומגלות יון שנמשלה לנחושת - ניצלו בזכות יעקב שנמשל לנחושת.
ויתכן לרמוז עוד בלשון לבן "כי נכסף נכספת לבית אביך", שלבן אמר ליעקב שרוצה להיות עם אביו שנמשל לכסף, ואינני יודע אם זה נכון.
בקשר לכך שמנחושת כנגד יון, כתבו הראשונים שנחשת באתב"ש טסבא - בגימטריא יון.
כתב השבלי הלקט סי' קפ"ה [הובא בקובץ שיטות קמאי שבת ח"א עמ' של"א] לבאר דברי הגמ' שלדעת ב"ש נרות חנוכה פוחת והולך כנגד פרי החג, וז"ל: מצאתי בטעמי ר' יהודה החסיד זצ"ל טעמייהו דבית שמאי דאמרי פוחת והולך כנגד פרי החג שכן מצינו רמז לחנוכה אחר סוכות בפרשת אמור אל הכהנים לאחר פרשת החג כתוב ויקחו אליך שמן זית זך רמז לנרות חנוכה, עכ"ל.
ויתכן להוסיף ע"פ מה שהובא מהגר"ב זילבר שאיתא בזוהר שנחושת [האמור בתרומה] הוא רמז לפרי החג; א"כ יתכן שבזכות פרי החג שנמשל בהם נחושת - ניצלו מיון שנמשל לנחושת.
ויתכן להוסיף ע"פ מה שהובא מהגר"ב זילבר שאיתא בזוהר שנחושת [האמור בתרומה] הוא רמז לפרי החג; א"כ יתכן שבזכות פרי החג שנמשל בהם נחושת - ניצלו מיון שנמשל לנחושת.
נערך לאחרונה: