• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

נטילת ידיים אחרי שירותים ולפני אכילת לחם לשיטת מרן שליטא

amit26

Active member
שלום לכל הצדיקים!
רציתי לשאול. במשנה ברורה הרב כתב שם שבמקרה הנ"ל כך הוא הסדר:
יטול ידיו ללא כלי לסירוגין. יברך אשר יצר. יטול ידיים ללחם ויברך ענט"י וכו'

ומרן שליטא בילקוט יוסף כתב 2 אופציות , אבל לעניין השאלה היסוד בהם שווה לכן אציג רק הצעה אחת שכתב הרב:
יטול ידיו לסירוגין עם כלי,יברך ענט"י, יברך אשר יצר,יברך המוציא

מה הכריח את מרן שליטא לא להציע על שיטת המשנה ברורה? לכאורה היא הכי טובה - לא מוותרים על החומרה הטובה של לא לדבר בין נט"י ראשונה להמוציא(יש הרבה ראשונים שאסרו זאת כידוע) וכן סדר הנטילת ידיים הוא כרגיל, 3 לכל יד, ולא מעין חידוש של 3 לסירוגין לפני לחם(ואע"פ שמעיקר הדין מספיק רביעית אחת וכו',עדיין בדר"כ לא מצינו נטילה כזו לפני לחם)

ואם תאמר שמרן רצה להרוויח נטילת ידיים בכלי אחר שירותים,ולא להכנס לספק ברכה שאינה צריכה, הרי מרן במפורש כתב בילקוט יוסף : "היוצא מבית הכסא צריך ליטול ידיו, ומעיקר הדין די בנטילה מהברז פעם אחת, ומכל מקום מנהגינו לכתחלה ליטול ג' פעמים. ואין צריך כלי לנטילה זו. והמחמיר ליטול ידיו בכלי, תבוא עליו ברכה." ואם כן מעיקר הדין אין כלל הכרח ליטול ידים בכלי לאחרי בית הכסא לדעת מרן. ואם כן,מדוע מרן לא הלך בשיטת המשנה ברורה?
 
אמת בדבריך, שדעת מרן שליט"א שאין הכרח שיטול ידיו בכלי!
ההצעה של מרן שיטול לסירוגין ויברך ענט"י אש"י וברכת המוציא - שמא היא כמו שהזכיר בשיעור הקודם לזה האחרון שאין איסור או בעיה לדבר בין הנטילה לברכה.
וזכורני כי העלו כאן במקום אחר תשובה של הרב בנושא: אם יש מי שיעלה כאן
 
יתכן גם שמאחר ובאופנים מסויימים בדיעבד מקיימים מצוות נט"י לסעודה ע"י פתיחת ברז, מרן חושש לברכה שאינה צריכה על הנטילה השניה כיוון שיצא יד"ח בנטילה הראשונה. (ולכאו' לא יכול לברך כעת על הנטילה הראשונה, כי הנטילה השניה חשובה כהפסק).
 
שלום לכל הצדיקים!
רציתי לשאול. במשנה ברורה הרב כתב שם שבמקרה הנ"ל כך הוא הסדר:
יטול ידיו ללא כלי לסירוגין. יברך אשר יצר. יטול ידיים ללחם ויברך ענט"י וכו'

ומרן שליטא בילקוט יוסף כתב 2 אופציות , אבל לעניין השאלה היסוד בהם שווה לכן אציג רק הצעה אחת שכתב הרב:
יטול ידיו לסירוגין עם כלי,יברך ענט"י, יברך אשר יצר,יברך המוציא

מה הכריח את מרן שליטא לא להציע על שיטת המשנה ברורה? לכאורה היא הכי טובה - לא מוותרים על החומרה הטובה של לא לדבר בין נט"י ראשונה להמוציא(יש הרבה ראשונים שאסרו זאת כידוע) וכן סדר הנטילת ידיים הוא כרגיל, 3 לכל יד, ולא מעין חידוש של 3 לסירוגין לפני לחם(ואע"פ שמעיקר הדין מספיק רביעית אחת וכו',עדיין בדר"כ לא מצינו נטילה כזו לפני לחם)

ואם תאמר שמרן רצה להרוויח נטילת ידיים בכלי אחר שירותים,ולא להכנס לספק ברכה שאינה צריכה, הרי מרן במפורש כתב בילקוט יוסף : "היוצא מבית הכסא צריך ליטול ידיו, ומעיקר הדין די בנטילה מהברז פעם אחת, ומכל מקום מנהגינו לכתחלה ליטול ג' פעמים. ואין צריך כלי לנטילה זו. והמחמיר ליטול ידיו בכלי, תבוא עליו ברכה." ואם כן מעיקר הדין אין כלל הכרח ליטול ידים בכלי לאחרי בית הכסא לדעת מרן. ואם כן,מדוע מרן לא הלך בשיטת המשנה ברורה?
רבו השיטות בפו' כיצד יעשה
ומרן בילקו"י במהדורה הישנה הביא את שתי האפציות והבוחר יבחר
באופציה השנייה בגלל שמעיקר הדין מותר לדבר בין הנטילה להמוציא לכן אפשר לכתחילה לברך
וכנראה שכן יותר נוח ליטול בפעם אחת וכן כתב החזו"א ס"ס כד שנוהגים ליטול נטילה אחת ומברכים ענט"י ואח"כ א"י
וכן כתבו כה"ח והבא"ח לעניין נטילה אחת שאם ממהר או שאין לו מים יטול לסירוגין פעם אחת ומה שרשם הבא"ח שיברך אחר אכילת "כזית" כתב מרן שליט"א שיש חשש שמא יגרר אחרי אכילתו וישכח וכן כתבו עוד פוס' כמובא במהדורה החדשה סימן קסה
 
מחילה לכל העונים לא שמתי לב שהיו תשובות לפרסום שלי,תודה על התשובות המחכימות!

ומרן בילקו"י במהדורה הישנה הביא את שתי האפציות והבוחר יבחר
באופציה השנייה בגלל שמעיקר הדין מותר לדבר בין הנטילה להמוציא לכן אפשר לכתחילה לברך
וכנראה שכן יותר נוח ליטול בפעם אחת וכן כתב החזו"א ס"ס כד שנוהגים ליטול נטילה אחת ומברכים ענט"י ואח"כ א"י
וכן כתבו כה"ח והבא"ח לעניין נטילה אחת שאם ממהר או שאין לו מים יטול לסירוגין פעם אחת ומה שרשם הבא"ח שיברך אחר אכילת "כזית" כתב מרן שליט"א שיש חשש שמא יגרר אחרי אכילתו וישכח וכן כתבו עוד פוס' כמובא במהדורה החדשה סימן קסה
לכאורה לא מובן - אם חושש שיימשך אחר אכילתו - למה צריך לחכות אחרי אכילה כזית?? דווקא מהטעם הזה צריך לומר שמיד בטעימה ובליעה אחר ברכת המוציא יברך אשר יצר,כי אם ימשיך עד הכזית ורק אז יברך ישכח מלברך! (אמנם שמעתי שיש עניין לא לדבר עד אכילת כזית,אבל מנהג העולם לא להקפיד בזה,אני לא מכיר מישהו שבכל סעודה של לחם לא מוציא הגה מהפה עד שאוכל כזית! ועד שחוששים לזה,נחשוש לא לדבר בין נטילה לברכה)
יתכן גם שמאחר ובאופנים מסויימים בדיעבד מקיימים מצוות נט"י לסעודה ע"י פתיחת ברז, מרן חושש לברכה שאינה צריכה על הנטילה השניה כיוון שיצא יד"ח בנטילה הראשונה. (ולכאו' לא יכול לברך כעת על הנטילה הראשונה, כי הנטילה השניה חשובה כהפסק).
באמת זה עלה לי בראש אבל לא הכרתי אף שיטה כזו! יש לכבודו מקורות?(גם אם רק שמות הפוסקים שסברו או חששו לכך)
 
חזור
חלק עליון