ניסיון ההתנקשות - מדוע?

גרינפלד

Active member
במהלך פגישת אליעזר עם בתואל ולבן, הם תחילה חפצים בקידושי רבקה אך לאחר מכן נסוגים בהם. כותב הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב זצ"ל בספרו 'קדושת לוי' שהתכנון שלהם היה להרוג את אליעזר כדי למנוע מיצחק זרע - וממילא את המשך קיום עם ישראל [וכ"כ בחנוכת התורה].
החשבון שלהם התבסס על הגמרא בגיטין (סד.) האומר לשלוחו צא וקדש לי אשה סתם, ומת שלוחו, אסור בכל הנשים שבעולם, חזקה שליח עושה שליחותו. פירש"י: "אסור בכל השנים. שמא זו קרובת ארוסתו שקידש לו שלוחו היא. אלא אם כן חזר שלוחו לומר לו פלונית קידשתי לך, או לא קידשתי לך שום אשה".

וצ"ע שהלוא שליחותו של אליעזר הוגבלה אך ורק לבני משפחתו של יצחק, ואם הייתה המשפחה מסרבת לתת אשה ליצחק נאסר על אליעזר לקחת עבורו אשה מבנות הכנעני (כמבואר בתוס' קידושין סא: ד"ה בשלמא) ולפי"ז גם אם ימות השליח - אליעזר - יהי' מותר ליצחק לקחת מבנות הכנעני?!
בימי חורפו - עוד בעת מגוריו במונקאטש - ביאר זאת הגאון רבי יצחק יעקב וייס זצ"ל, כך (נדפס ב'צפונות' ח"ג עמ' 47):

הדברים נכונים המה, וראויים למי שאמרם, ע"פ שיטת רש"י (בקידושין שם, ובביאורו עה"ת בפרשתנו) שאם תסרב המשפחה לתת לו את בתה, מותר השליח לקחת בבנות כנען - וממילא אם ימות השליח ייאסר יצחק בכל הנשים שבעולם. לפי שאין ההיתר מוגבל לבנות כנען בלבד, אלא מכל שכן שהותרו שאר אומות - וכפי שאליעזר עצמו אומר להם: "ועתה אם ישכם עשים חסד ואמת את אדני הגידו לי ואם לא הגידו לי ואפנה על ימין או על שמאל" (כד, מט) פירש"י: "על ימין. מבנות ישמעאל: על שמאל. מבנות לוט". וראה במהרש"א (שם) ראייה גדולה לשיטת רש"י.

אמנם, מגדולי מפרשי רש"י כהמזרחי והגור אריה משמע, שלא הותר לאליעזר ליקח אלא מבנות ענר אשכול וממרא - שהם הכשרים שכנענים - אבל משאר נשים נאסר. ולפי"ז הדרא קושיא לדוכתה: גם אם ימות אליעזר עדיין יותר יצחק בשאר נשים, ומה ירוויחו בתואל ולבן מהריגתו ?!

אלא שהאמת תורה דרכה, שהסיבה לחלק בין בנות ענר אשכול וממרא הוא מחמת לשון אברהם בהשביעו את אליעזר "ואשביעך בד' אלקי השמים ואלהי הארץ אשר לא תקח אשה לבני מבנות הכנעני אשר אנכי יושב בקרבו" (כד, ג. וכפי שמעידים הכתובים ועי' במפרשי רש"י) אמנם כאשר סיפר אליעזר לבתואל ולבן על השבועה שינה ואמר: "וישבעני אדני לאמר לא תקח אשה לבני מבנות הכנעני אשר אנכי ישב בארצו" (שם, לז) ומזה הבינו שאין לחלק בין בנות ענר אשכול וממרא לשאר (וכ"ש לשאר נשות העולם שאינן בכלל בגדר ארור) ואם תותר השבועה תותר לכולן - ממילא סברו שאם יהרגו את השליח ייאסר יצחק בכל הנשים שבעולם!​

מתוך יתד נאמן תשע"ה​
 
נערך לאחרונה:
ואכתי קשה שהיה יכול להתחתן עם אשה שאין לה קרובות, כמבואר בנזיר י"ב א'; ועוד דלא אתי שפיר עם דברי התוס' שכתבו ששורש דין זה הוא קנס דרבנן על שלא ביאר לשליח איזו אשה לקחת והכניס עצמו לספק, ולאברהם וודאי הייתה סיבה למעשיו, ולא שייך שיקנסו אותו, וע"ז י"ל שבתואל לא ידע שזה מצד קנס או שאין מה לקנוס את אברהם...​
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון