נתינת הצמידים לרבקה, ובמסתעף לענין ניחוש

גרינפלד

Active member
הגמ' בחולין צ"ה ב' מביאה את דברי רב שכל נחש שאינו כאליעזר וכו' אינו נחש, ופירש רש"י שנחש נקרא רק כשעושה ע"פ מה שקובע אם יקרה כך וכך; ותוס' מפרשים שהכוונה שאז יש איסור לא תנחשו, ונראה מדבריהם שכיון שאליעזר היה לפני מתן תורה לפיכך יכל לתת הנזם והצמידים על פי מה שאמרה שתה וגם לגמליך אשקה; והקשו תוס' למ"ד שבן נח גם אסור בניחוש איך יכל אליעזר לתת הנזם והצמידים, ותירצו שלשיטה זו קודם שאל, ורק כשענתה לו שהיא בת בתואל נתן הנזם והצמידים, וכמו שכשסיפר להם הזכיר קודם השאלה בת מי את ואת תשובתה ואז את נתינת הנזם והצמידים [ואילו למ"ד שבן נח מותר בניחוש, אכן נתן לפני השאלה, ורק כשסיפר להם שינה כדי שלא ישאלוהו איך נתן קודם ששאל, וכמו שפירש רש"י]. והר"ן בחידושיו ובדרוש י"ב כתב שאין איסור ניחוש כאן כיון שאמר דבר שיש בו הגיון, שאם תענה שתה וגם לגמליך אשקה - זה מראה שיש לה מידות טובות, ומסתמא משמים רוצים כזאת אשה ליצחק. ועי' ראב"ד בהשגות הל' ע"ז פי"א ה"ד, ורד"ק שמואל א' י"ד ט' שציין הרעק"א בגליון הש"ס.​
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון