אמונה ובטחון
Well-known member
אשכול לחידושי תורה ודברים נפלאים על פרשת השבוע.
מובא כאן חלק מתוך ספרי "נשיח בחוקיך" (כת"י כעת)
פרשת חיי שרה
מי שמקטין את עצמו השי"ת מגביהו
"ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים". (בראשית כג, א).
והנה יש להקשות מדוע כתוב מאה 'שנה' עשרים 'שנה', ואילו בהמשך כתוב ושבע 'שנים', ומה ההבדל ביניהם או שבכולם יכתבו שנה או שבכולם יכתבו שנים, ויתרה מזו יש להקשות דאדרבה למספר מאה וכן לעשרים שהם רבים יש לכתוב אצליהם 'שנים' ואילו למספר שבע שהוא נמוך יש לכתוב 'שנה', ומדוע כתוב בפס' להפך.
וכבר עמד על כך בזוהר הקדוש (פר' חיי שרה בהוספות לדף קכב:) ותירץ שמי שהוא מתגאה, מהשמים מקטינים אותו, ומי שהוא עניו מגביהים אותו. וכן הוא בספיה"ע שעד עשר אומרים 'ימים', ואח"כ 'יום'. וכ"ה בכתובה שכ' ה' 'ימים', אבל חמשה עשר 'יום' וכדו'.
וזה לשונו של הזהר הקדוש, "מאן דאיהו זעיר איהו רב, מאן דאיהו רב איהו זעיר, דכתיב ויהיו חיי שרה וגו' מאה דאיהו חושבן רב כתב ביה שנה זעירו דשנין חד אזעיר ליה, שבע דאיהו חושבן זעיר אסגי ליה ורבי ליה דכתיב שנים, תא חזי דלא רבי קודשא בריך הוא אלא לדאזעיר ולא אזעיר אלא לדרבי, זכאה איהו מאן דאזער גרמיה בהאי עלמא, כמה איהו רב בעלויא לההוא עלמא, ע"כ, מאן דפסק יתפסק מאן דקצר יתקצר מאן דקצר יתארך ר"ל מאן דפסק מלין דאורייתא על מלין בטלין יתפסקון חיוהי מהאי עלמא ודיניה קיימא בההוא עלמא, מאן דקצר אמן ולא מאריך גו נייחא יתקצר מחיין דהאי עלמא מאן דאמר אחד אצטריך לחטפא אל"ף ולקצר קריאה דיליה ולא יעכב בהאי אות כלל ומאן דיעביד דא יתארכון חייו" (אלו הם חדושים שהגידו לרשב"י בישיבה של מעלה). ע"כ.
נערך לאחרונה: