• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

סערת העופות

לפי הרב קליין עקב שניסה לסדר שחיטה ולא עלתה בידו... וכן ידוע לו שכל ההכשרים לוקחים מהכלאות, מה שמעניין שלהכשרים לא נותנים להכנס לבדוק אבל יש כאלו שללא כל ספק יודעים מה יש בהם ומה מערבים בהם.
הרב רוזנברג כותב מפורש שיש חשש גדול ולא איסור ברור.
הרב לובין כותב מפורש וכפי ששמעתי.
ולכל הרבנים האלו אין גוף כשרות הידוע בציבור...
 
לפי הרב קליין עקב שניסה לסדר שחיטה ולא עלתה בידו... וכן ידוע לו שכל ההכשרים לוקחים מהכלאות, מה שמעניין שלהכשרים לא נותנים להכנס לבדוק אבל יש כאלו שללא כל ספק יודעים מה יש בהם ומה מערבים בהם.
הרב רוזנברג כותב מפורש שיש חשש גדול ולא איסור ברור.
הרב לובין כותב מפורש וכפי ששמעתי.
ולכל הרבנים האלו אין גוף כשרות הידוע בציבור...
אני שמעתי מהרב לובין שהוא סובר שישנו איסור לאכול את הפטם וכן שמעתי מאנשים נוספים ששמעו זאת ממנו.
לגבי הרב רוזנברג, גם אם מדובר על חשש גדול ולא איסור ברור, ללא ספק העופות האלו כבר ירדו מדרגת כשרות למהדרין, שכן כשר למהדרין הכוונה למאכל שאין עליו חששות. ויותר מכך, בדבר שהוא "חשש גדול" של איסור דאורייתא, פשוט שזה מחייב לפרוש ממנו.

ולגבי עצם עניין הכשרויות ומה שמשתמע מדברייך שזה חיסרון שלרבנים שהוזכרו אין גוף כשרות, בנידון דידן אין ייתרון לרבני הכשרויות על פני רבנים אחרים, וזאת משום שגם הכשרויות מודים שאין להם פיקוח וגם לא היה מעולם פיקוח על הנעשה במפעלי ייצור הפטם. זה לא דומה לשחיטה ושאר הענייינים עליהם מפקחים בכשרויות, ששם יש להם השגחה והרבה ניסיון ופרקטיקה. כאן מדובר על דבר שהם לא התעסקו איתו בפועל ולא עשו על כך שימוש חכמים. זוהי שאלה הלכתית גרידא לאור הנתונים שיודעים היום.
 
אני שמעתי מהרב לובין שהוא סובר שישנו איסור לאכול את הפטם וכן שמעתי מאנשים נוספים ששמעו זאת ממנו.
לגבי הרב רוזנברג, גם אם מדובר על חשש גדול ולא איסור ברור, ללא ספק העופות האלו כבר ירדו מדרגת כשרות למהדרין, שכן כשר למהדרין הכוונה למאכל שאין עליו חששות. ויותר מכך, בדבר שהוא "חשש גדול" של איסור דאורייתא, פשוט שזה מחייב לפרוש ממנו.

ולגבי עצם עניין הכשרויות ומה שמשתמע מדברייך שזה חיסרון שלרבנים שהוזכרו אין גוף כשרות, בנידון דידן אין ייתרון לרבני הכשרויות על פני רבנים אחרים, וזאת משום שגם הכשרויות מודים שאין להם פיקוח וגם לא היה מעולם פיקוח על הנעשה במפעלי ייצור הפטם. זה לא דומה לשחיטה ושאר הענייינים עליהם מפקחים בכשרויות, ששם יש להם השגחה והרבה ניסיון ופרקטיקה. כאן מדובר על דבר שהם לא התעסקו איתו בפועל ולא עשו על כך שימוש חכמים. זוהי שאלה הלכתית גרידא לאור הנתונים שיודעים היום.
לניילון
לכלים חד פעמי
למשחת שיניים
ולעוד הרבה דברים
הם יודעים בדיוק ממה זה עשוי ואנחנו סומכים עליהם בענייים עצומות, אבל באיסור דאורייתא הם לא יודעים ומכשילים את הציבור ביודעים...
קצת מופרך
 
לניילון
לכלים חד פעמי
למשחת שיניים
ולעוד הרבה דברים
הם יודעים בדיוק ממה זה עשוי ואנחנו סומכים עליהם בענייים עצומות, אבל באיסור דאורייתא הם לא יודעים ומכשילים את הציבור ביודעים...
קצת מופרך
אף אחד לא אמר שהם לא יודעים ומכשילים את הציבור ביודעים,
ברור שהם סוברים שזה מותר מכל מיני טעמים, וברור שיש מקום לדון בזה כדרכה של תורה, [וטעמם ונימוקם נתבאר בתשובה שבתשובות והנהגות ח"ה סי' רמד וקנה בושם ח"ד סי' מו ומאז נכתבו עוד כמה וכמה מאמרים בעניין מכמה ת"ח, ומאידך גם האוסרים כתבו כמה וכמה מאמרים וקונטרסים וכו' והיא סוגיא שלימה שיש בה הרבה מקום לעיון ומו"מ ויש הרבה לדון בה כדרכה של תורה].
וזה שהם נותנים כשרות שפירושה "השגחה" על מה שצריך השגחה, וזה שסומכים עליהם בניהול הכשרות, לא מכריח כלל לסמוך עליהם בהכרעה ה"הלכתית", מה דינם של עופות אלו, ואין קשר כלל בין זה לזה וכפי שכבר העירו שזה לא קשור בעצם לכשרות אלא זוהי מציאות ידועה ודינה מסור לגדולי ההוראה שבדור ואין טעם לערב ולקשר את זה לעצם הסמיכה על גוף הכשרות.

נ. ב. אני הקטן באופן אישי נוטה מאוד לדבריו של בעל כל עוף למינהו, ולענ"ד דבריו ברורים וישרים, והארכתי בזה קצת בהודעות קודמות בפורום זה [בעמודים 14-23] הרוצה יקחנו משם, [ומי שרוצה להרחיב עוד את היריעה יוכל לעיין גם בפורום לתורה שם הרחיבו הגרי"ח כהן והרב בעל כל עוף למינהו מאוד, זה כבר אוחז שם ב71 עמודים, הרב בעל כל עוף למינהו שם קישור לשם בפורום זה בעמוד 16],
אבל מאידך אני בהחלט חושב שהצדק עם הגרי"ח כהן בנקודה זו שיש הרבה רבנים שלא מספיק נכנסו לסוגיא מכל מיני טעמים, ובחלק מהמקרים יש אנשים שדואגים לכך שלא יכנסו לנושא, [וזה נכון בעוד נושאים כיוצ"ב], וזה חבל מאוד, ובהחלט כדאי שכמה שיותר ת"ח יכנסו לעניין, ובפרט גדולי ההוראה כדוגמת מרן הראשון לציון, ולא משנה מה תהיה מסקנתם (לענ"ד יתירו, אבל לא זה הנקודה) העיקר זה עצם הדבר שיש בזה הוראה ברורה ומסודרת מהם כמו בשאר חלקי התורה, ולמה יגרע נידון זה שהוא כ"כ מעשי ונוגע לכל אחד, שישארו הדברים בגדר פולמוס ולא תהיה בהם הכרעה מנומקת כשאר חלקי התורה.
 
שוב פעם.
אלו שלא יודעים... אתה לא אוכל מאז את הכשרות שלהם, או שבחלק מהדברים אתה כן סומך עליהם שהם יודעים?? מה הפירוש לא יודעים ואם הם לא יודעים מאיפה החיטים, הענבים, אז בשביל מה יש חותמת, סתם???
וכן הרבנים שהבאת בסוף אני לא ממעט בחשיבותם אבל אין להם גוף כשרות ידוע.
באופן כללי אני סומך על הכשרות שלהם, אבל בענין העופות נתברר שיש בהם ריעותא, ובנוסף פניתי אל כמה גופי כשרות, וכן אנשים אחרים פנו לגופי כשרות, ולא נתקבלה מהם כל תשובה שמניחה את הדעת, אם כן היאך אוכל לסמוך עליהם בדבר זה?
 
טוב, צר לי מאוד, אבל אני יורד מהענין.
אני מאוד רוצה להמשיך להאמין בגוף הכשרויות ולא לחפש בעיות, אני סומך בלב שלם על הבדצי"ם שאני נוהג לאכול על הכל!! וכל עוד שאינני מוסמך מטעם ההכשרים להתערב אני אוכל ויאכל בעז"ה, לא חושב שמישהו פתח הכשר בשביל להכשיל אותי במאכלות אסורות.
מתנצל שעליתי להשיב מה שאני עושה.
בהצלחה לכולם.
על איזה השגחה אתה סומך?
 
לפי הרב קליין עקב שניסה לסדר שחיטה ולא עלתה בידו... וכן ידוע לו שכל ההכשרים לוקחים מהכלאות, מה שמעניין שלהכשרים לא נותנים להכנס לבדוק אבל יש כאלו שללא כל ספק יודעים מה יש בהם ומה מערבים בהם.

זה שכל ההכשרים לוקחים מההכלאות, אינו חידוש של הרב קליין, זה הוא דבר ידוע שכל העופות בארץ הם משני חברות ענק של גוים בחו"ל, חברת רוס וחברת קוב. וישנם מסמכים של חברת קוב וחברת רוס המעידים שנעשו הרכבות של כמה מיני עופות, ובמכתב של נשיא חברת רוס מבואר שלא ניתן לדעת מי הם כל העופות שהוכלאו. אם כן יבאר כבודו על מה ניתן לסמוך כדי להתיר את העופות?

הרב רוזנברג כותב מפורש שיש חשש גדול ולא איסור ברור.

אינני מבין את כוונתך, כאשר יש חשש שמעורבים בפטם עופות טמאים, אזי מותר לאכול את הפטם?
הלא מפורש בשלחן ערוך (פב ס"ב) שאין לאכול עוף אלא אם יש לנו עליו מסורת טהרה מאבותינו, וכאשר יש חשש שהעוף טמא, האם זה נחשב שיש עליו מסורת טהרה?

הרב לובין כותב מפורש וכפי ששמעתי.

אכן הוא כותב "כפי ששמענו מהרב פינחס בינדר", הרב פינחס בינדר הוא מבד"ץ העדה החרדית, והוא נשלח על ידם למפעל של קוב כדי לברר אם אפשר לתת להם כשרות, ועל פי מה ששמע הרב לובין מהרב בינדר, הוא כותב "מה שייך ליתן הכשר על הדבר ?".

ולכל הרבנים האלו אין גוף כשרות הידוע בציבור...

אדרבה, הם אינם נוגעים בדבר, וממילא יש יותר מקום לומר שדבריהם כנים.
 
לניילון
לכלים חד פעמי
למשחת שיניים
ולעוד הרבה דברים
הם יודעים בדיוק ממה זה עשוי ואנחנו סומכים עליהם בענייים עצומות, אבל באיסור דאורייתא הם לא יודעים ומכשילים את הציבור ביודעים...
קצת מופרך

אם לא היה לנו מידע שמעורר בעיות בכשרות העופות, היינו יכולים לסמוך עליהם בעינים עצומות [כמו לגבי הניילון והחד פעמי וכו'], אך כאשר נודע לנו שהוכלאו בפטם כמה מינים ואין לנו בירור מי הם כל המינים שהוכלאו, וכן נודע שהם מטילים ביצים כד וכד, וכן נודע שהם אוכלים מחיים, אל לנו לעצום עינים ולהמשיך הלאה, אלא שומה עלינו לעורר את בעלי הכשרויות על הדבר ולברר אם יש סמך לאכול את העופות, ולדאבון הלב אין בפי בעלי הכשרויות תשובה המניחה את הדעת.
 
השאלה היתה על איזה נספח בקונטרס כבודו נסמך לומר שהוא משמיט את כל הצורך לדון בעניין
הנספח של הקובץ הנ"ל (כל עוף למינהו)
ואח"כ דברתי עם המחבר והוא אמר לי שדברתם איתו כבר ולא הסכמתם
כך שהדברים כבר לובנו.
והוא גם אמר לי שהרב בן דוד חזר בו להתיר לגמרי
 
ציטוט ממסקנת הרב אמיתי בן דוד
לאור כל האמור לע"ד שוודאי אם אפשר לפתח עוף ממקורות כשרים ובדוקים ומושגחים שיהיה ראוי לעלות על שולחן מלכים, ודאי זה עדיף ומובחר. אך היות ועדיין לא מתאפשר הדבר, יש סמך גדול וחזק לכלל ישראל להמשיך ולאכול את תרגול הפטם התעשייתי, כפי שהגו עד היום במשך עשרות שים, ואין להוכיחם או לגעור בהם, והנח להם לישראל. אמם הרוצים לקדש עצמם במותר, כדרך בעלי הנפש הנמעים מלאכול כל דבר שיש בו שאלה, קדוש ייאמר להם, ואין ללעוג להם או למנוע מהם מאומה.
 
ציטוט נוסף מפתיחת הרב אמיתי בן דוד
וז"ל 'ובפרט שיצאו לאחרונה קונטרסים ומאמרים לבירור הנושא, ובפרט תשובת מו"ר נשיא בית מדרשנו הג"ר שלמה ידידיה זעפראני שליט"א שפורסמה בסוף המהדורה החדשה של ספרו ויזרע יצחק, וכן קונטרס 'כל עוף למינהו' להרה"ג חזקיה פורטמן שליט"א, שכל דבריו אמת וצדק בסברה ישרה וברורה, עד שכמעט הנחתי קולמוסי מידי ונתתי לו משפט הבכורה וכו'.
 
מאמרו של הרב אמיתי בן דוד נדפס בקובץ אור ישראל, והבאתי בקונטרס עוף פטם בארוכה את דבריו, והשבתי עליהם בהרחבה, כפי שיוכל המעיין לחזות בעיניו.

תוכל להוריד את הקונטרס בסוף ההודעה הזאת
 
עם זאת לאחר יציאת הקונטרס, הוסיף הרב אמיתי כמה דברים קצרים במאמרו, ובהם התייחס למה שכתבתי בקונטרס.

הדברים שהוסיף הרב בן דוד במאמרו, הם חלק מההתכתבות שלי עמו.
בזמנו שלחתי לרב אמיתי את הערותי על הוראת ההיתר שלו, וקיבלתי ממנו תשובה, הדברים שנכתבו בתשובתו לעניות דעתי אינם משיבים על ההשגות, ולכן שלחתי לו בשנית שאלות על תשובתו, וכבר עברו מאז כמה חודשים ולא זכיתי לקבל ממנו תשובה.

הרי התכתובת מצורפת למראה עיני הציבור
 

קבצים מצורפים

  • א - שאלות על תשובת הרב אמיתי בן דוד.pdf
    636.7 KB · צפיות: 7
  • ב - תשובת הרב אמיתי בן דוד.pdf
    183.7 KB · צפיות: 5
  • ג - שאלות על תשובת הרב אמיתי בן דוד.pdf
    466.5 KB · צפיות: 6
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון