• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

סערת העופות

בנוסף לאחר ששלחתי לו את המכתב המצורף לעיל, הייתי אצל הרב אברהם כהן מהעדה החרדית הספרדית, והצגתי בפניו השגה על היתרו של הרב אמיתי, והוא ביקש ממני לשלוח לרב אמיתי השגה זו, ושלחתי אל הרב אמיתי הודעה נוספת בנוסח הזה:

כבוד הרב אמתי בן דוד שליט"א

הייתי השבוע אצל הרב אברהם כהן שליט"א, מהעדה החרדית הספרדית, והעלתי בפניו כמה דברים בענין העופות, והוא הפנה אותי לשאול את כבודו שאלה זו:

כבודו כתב לי במכתבו האחרון בזה הלשון:

שלחו לי שתי תבניות ביצים ממדגרה ליד נתניה שאמרו עליה ששם מגדלים את דור האמהות של הפטם, ואכן בין הביצים היו כמה שהיו נראות במבט ראשון עגולות ככדור. ואז מדדתי אותן בדרך המדידה שקיבלתי מהגר"א כ"ץ שליט"א מו"צ סטמר ב"ב, בתוך כוסית קטנה, והראיתי להם שיש הבדל בין הצדדים. וטענו לי שלפי הגר"ש קלוגר צריך להיות הבדל ניכר הנראה לעין, ואמרתי להם שאני סומך על ההלק"ט, וטענו לי שדברי הלק"ט הם רק בביצה שהגיעה מלול תרנגולות ודאיות, אבל לא במגיעה מעופות המסופקים שאז צריך הבדל ניכר כדי להוציאה מהספק. ועניתי, שאם הבדל דק כשר בעוף טהור ודאי, מה ההבדל בכך שאנו מסופקים בעוף אחר, וכי משום שלנו יש חסרון ידיעה – ישתנה שיעור כשרותו?

נמצא שכבודו סומך על הסברא שהזכיר, כי מאחר שלדעת הלק"ט בהפרש כחוט השערה הניכר במדידה חשיב כד וחד, ממילא אף בעופות הבאים מגוי אכתי חשיב כד וחד ואינו סימן טומאה.

אמנם יש לכבודו סיוע מדברי עיקרי הד"ט (חיו"ד סי' ח, ב) אשר כתב כסברת כבודו.

אך נראה שדעתו היא דעת יחידאה, כנגד כמה אחרונים.

דהנה בפחד יצחק (ערך ביצים ודיניהם, השני) כתב, 'ואני ראיתי ביצי תרנגולת, לקחם מן הגוי בשוק גיסי רבי אליקים מנורצי, ומצא ביניהם שנים כדוריים ועגולים ככדור, ושאל מן הגוי מה זה דאלו הביצים משונות מן האחרות, והוא השיב כי בלולו תרנגולת אחת המיוחדת המטלת כל הביצים כן. ואף על גב דעיני ראו ולא זר השנוי המעט הנמצא כאשר כתב הלק"ט הנ"ל, שהיה מצד האחד חד מן האחר כחוט השערה, לא מלאני לבי להקל ולהתיר, דדילמא כי התיר הלק"ט הנ"ל דוקא כשנמצא הביצה כן בלול של תרנגולים של ישראל, אבל לא בנלקחת מן הגוי בשוק'.

[ואף שכבודו טוען מצד הסברא דאי חשיב כד וחד מאי שנא מהיכא אתי, אפשר לבאר טעמו של הפחד יצחק, דדרכו של הכד וחד שהוא ניכר יפה לעין, ואם כי במקום שברור לנו שבאה הביצה מלול תרנגולים של ישראל אנו אומרים שנשתנית מעט מדרכה, כפי שמצויים פעמים ביצים שצורתן מעוותת מעט וכדומה, וכמו כן זו נשתנית מעט ואין הכד חד ניכר בה יפה, אבל במקום שבאה הביצה מגוי, אנו חוששים שההפרש מועט מאד מחמת טומאתה, ולא מפני שנשתנית ויצאה בצורה שונה].

גם בקופת הרוכלים (ערך ביצה, אות ג) הביא דברי הפחד יצחק, ואחר כך כתב, 'ובשנת תרמ"ב בא לפנינו ביצה אחת כנדון הרב ז"ל, שנלקחה מן השוק ואסרנו אותה, קודם שנראה לפנינו דברי הרב פחד יצחק ז"ל, ותהלות לאל שנתכוונו לכך, והאיסור יורה דרכו'.

גם בחסד לאלפים (פו אות א) כתב 'דבשל גוי אין להאמינו ולסמוך על שינוי מועט'.

וכן נראה מדברי הלחם הפנים והבית לחם יהודה והפרי מגדים. דהנה כתב הבית לחם יהודה (פו סק"א) 'אם נמצא בלול של תרנגולין ביצה ששני ראשיה כדין או חדין, אין לחוש, שאם יבואו לידי המדידה ימצא השינוי. הלכות קטנות'. גם בלחם הפנים (פו סק"א) כתב בזה הלשון 'כתב הלכות קטנות שאין לחוש לביצה ששני ראשיה כדין או חדין שנמצאת בלול של תרנגולים, שאם יבואו לידי המדידה ימצא השינוי, כאשר מצאו תלמידיו'. גם הפרי מגדים (פו שפ"ד ו) כתב 'בדק בלול של תרנגולים ומצא ביצה ששני ראשיה כדין או חדין, כתב הלכות קטנות דשרי, דאם ימדוד יראה שראשה אחד כד ואחד חד'. ומלשונם מבואר דאף בלא שימדוד, הביצה מותרת, דבודאי אם ימדוד ימצא הפרש. ולכאורה קשה דההלכות קטנות לא כתב דמתחילה ידוע לנו שאם יבדוק ימצא שאחד כד ואחד חד, אלא דיבר באופן שכבר בדקו הביצה ומצאו הפרש בין הצדדים, ועל סמך זה התיר, אבל אם לא בדקו, אפשר ששני הצדדים שווים והיא ביצת עוף טמא ואסורה, שהרי עיקר דין השלחן ערוך (פו ס"א) מיירי בהכי שבאה ביצה לפנינו ואנו רואים ששני ראשיה כדין, ומטמאים אותה. [וכבר הקשו כן במחזיק ברכה (פו סק"א) ובתועפות ראם (על היראים סי' סח, אות יד)]. אלא צריך לומר דמשמע להו להנך רבנן, שכל מה שהתיר ההלכות קטנות היינו דוקא בלול של תרנגולים של ישראל, שידוע לנו בבירור שהם טהורים, הלכך מעיקרא פשיטא להו דאם יבדוק ימצא הפרש ביניהם. [וכן מתבאר מדברי התועפות ראם (על היראים סי' סח, אות יד) דבכהאי גוונא אפשר להקל בלא מדידה]. נמצא דסברי הנך רבנן כסברת המפרשים דלעיל דבביצה של גוי לא הקל ההלכות קטנות.

ומהשתא מלבד זה שעיקר דברי ההלכות קטנות שהקל במדידה אינם מוסכמים, ולדעת הגר"ש קלוגר לא שרי, הלא אף לדעת ההלכות קטנות, לפי רוב האחרונים מלבד הלק"ט, אין היתר בהפרש הניכר במדידה בביצה שבאה מגוי ולא נתברר לנו שבאה מעוף טהור.

ומהשתא כיון דבדאורייתא קיימינן, [דהא ודאי ביצה כד וכד מוכיחה שהעוף טמא ואסור מהתורה], ובדאורייתא קיימא לן דאפילו ספק שקול דינו להחמיר, שהרי ספק דאורייתא לחומרא, קל וחומר בנדון דידן שאין כאן ספק שקול, אלא רוב גדול של הפוסקים אוסרים, ועוד שיש לנו ספק ספיקא להחמיר [שמא כדברי הגר"ש קלוגר, ושמא כדברי קופת הרוכלים וסייעתו], ודאי שיש לנו לאסור.

אשמח אם יוכל כבודו לעיין בשאלה ולהשיבני דבר.

בברכת גמר חתימה טובה
יוסף חיים כהן

עד כאן נוסח השאלה, אשר נשלחה לפני כשבעה חודשים, ועד עתה לא זכיתי לקבל תשובה.
 
סוף סוף אנוכי הרואה שיש כאן מחלוקת בסברא (מה בדיוק ההבדל בין מריבה לדריסה) ובדרכי הפסיקה (עד כמה אפשר לצרף את דעת רמב"י) ובזה הרב אמיתי בן דוד ושאר גדולים בקיאים יותר ממנו וממכם
 
טוב, צר לי מאוד, אבל אני יורד מהענין.
אני מאוד רוצה להמשיך להאמין בגוף הכשרויות ולא לחפש בעיות, אני סומך בלב שלם על הבדצי"ם שאני נוהג לאכול על הכל!! וכל עוד שאינני מוסמך מטעם ההכשרים להתערב אני אוכל ויאכל בעז"ה, לא חושב שמישהו פתח הכשר בשביל להכשיל אותי במאכלות אסורות.
מתנצל שעליתי להשיב מה שאני עושה.
בהצלחה לכולם.
גם בעניין הפאות שאומרים שהכל כשר ולא מגיע מהודו אלא מרוסיה מאיטליה משיער שנשים מוכרות, אפי' שיש על זה בד"ץ של הרב גרוס... התברר לבסוף שהכל שקר מוחלט כפי שפסק מרן גאון ישראל הגר"מ שטרנבוך שליט"א [לאחר שבדק עם עם עדים נאמנים עשרות פעמים] שרוב הפאות רובם ככולם הם מהודו וכל שקרים של הסוחרים שמרמים את כולם.... אז אתה רואה שיש הרבה מסחרה בענין הכשרויות.

ולגבי טענתך, לגבי היין, ושאר המוצרים, זה לא דומה ולא כמעט, כי ביין למשל אם אתה מדבר בנושא של טבל וערלה הרי זה אפשר לבדוק בעצמנו ואנחנו יודעים שהכל נעשה באופן כשרותי מלא, משא"כ לגבי העופות שמובאים מרובם מחו"ל והם דומים לפאות, הרי א"א לדעת שום דבר, אין כיום לאף אחד מידע מה הולך שם, מה הכליאו, מה האבא והאמא, שום דבר.... אז אפי' שהרבנים אומרים את דעתם בנידון, אבל תשים לב שכל אחד מסתמך על השני, הרב מחפוד מסתמך על העדה והרב טהרני ובעיקר הם מסתמכים על הרמב"ם ורש"י שלא כתבו את הסימן של נאכל מחיים אבל רוב הראשונים כתבו סימן זה של נאכל מחיים שהוא עוף טמא לכל דבר אפי' שהוא רעב וצמא כי עוף טהור לעולם אינו אכזרי רק אוכל לאחר מיתה, והעדה לא רוצים לגלות דבר ואפי' חצי דבר בנידון אלא הכל מוסתר בסודיות רבה, ומה גם ששלש רבנים מתוכם נטו לאסור את זה....

אני אישית מכיר כמה וכמה רבנים [חלקם מוכרים] שלא אוכלים מהעופות של היום כלל רק שמפחדים לדבר בגלל שיש הרבה גורמים שינסו להשתיק וכדו'.
ואגב אם כבר אנחנו מדברים על הבדצי"ם אז הרה"ג אברהם יוסף שליט"א אמר כמה וכמה פעמים שיש ברבנות דברים שעולים פי כמה וכמה על הבדצי"ם משום דבבדצי"ם יש לחצים של גורמים כאלה ואחרים, משא"כ ברבנות שלא מופעל עליהם שום לחץ משום גורם... אבל זה לא קשור לעוף הפטם...

והרי קיי"ל ספק דאורייתא לחומרא, ואם יש לנו ספק תורה צריך להחמיר, ומה השגעון של התאווה הזאת לאכול עופות פטם דווקא, הרי עם ישראל נענשו על זה במדבר רק בגלל התאווה הזאת לאכול עופות... העופות הוא דבר שלא הכרחי לאדם, רק הלחם!!! הרמב"ם כותב בכמה מקומות שהלחם בלבד הוא קיום האדם כל השאר זה רק מותרות בעלמא, וגם רוב העופות היום בכלל לא בריאים כ"כ לאכילה מחמת כמות הארסן האדירה שיש בעופות שגורם לאנשים לחלות ברוב המחלות [ראה ספר "מזון, מה נשאר כבר לאכול" של ד"ר העולמי מארק היימן] ובפרט שכבר אמרו כמה גדולים שיתכן מאד שרוב הירידה של הבחורים היום ביראת שמים זה בגלל אכילת עופות טמאים שאין עליהם מסורת [רק שכיון שאינם עושים זאת במזיד אז הטמטום הוא פחות...,]
 
נערך לאחרונה:
בנוסף לאחר ששלחתי לו את המכתב המצורף לעיל, הייתי אצל הרב אברהם כהן מהעדה החרדית הספרדית, והצגתי בפניו השגה על היתרו של הרב אמיתי, והוא ביקש ממני לשלוח לרב אמיתי השגה זו, ושלחתי אל הרב אמיתי הודעה נוספת בנוסח הזה:

כבוד הרב אמתי בן דוד שליט"א

הייתי השבוע אצל הרב אברהם כהן שליט"א, מהעדה החרדית הספרדית, והעלתי בפניו כמה דברים בענין העופות, והוא הפנה אותי לשאול את כבודו שאלה זו:

כבודו כתב לי במכתבו האחרון בזה הלשון:

שלחו לי שתי תבניות ביצים ממדגרה ליד נתניה שאמרו עליה ששם מגדלים את דור האמהות של הפטם, ואכן בין הביצים היו כמה שהיו נראות במבט ראשון עגולות ככדור. ואז מדדתי אותן בדרך המדידה שקיבלתי מהגר"א כ"ץ שליט"א מו"צ סטמר ב"ב, בתוך כוסית קטנה, והראיתי להם שיש הבדל בין הצדדים. וטענו לי שלפי הגר"ש קלוגר צריך להיות הבדל ניכר הנראה לעין, ואמרתי להם שאני סומך על ההלק"ט, וטענו לי שדברי הלק"ט הם רק בביצה שהגיעה מלול תרנגולות ודאיות, אבל לא במגיעה מעופות המסופקים שאז צריך הבדל ניכר כדי להוציאה מהספק. ועניתי, שאם הבדל דק כשר בעוף טהור ודאי, מה ההבדל בכך שאנו מסופקים בעוף אחר, וכי משום שלנו יש חסרון ידיעה – ישתנה שיעור כשרותו?

נמצא שכבודו סומך על הסברא שהזכיר, כי מאחר שלדעת הלק"ט בהפרש כחוט השערה הניכר במדידה חשיב כד וחד, ממילא אף בעופות הבאים מגוי אכתי חשיב כד וחד ואינו סימן טומאה.

אמנם יש לכבודו סיוע מדברי עיקרי הד"ט (חיו"ד סי' ח, ב) אשר כתב כסברת כבודו.

אך נראה שדעתו היא דעת יחידאה, כנגד כמה אחרונים.

דהנה בפחד יצחק (ערך ביצים ודיניהם, השני) כתב, 'ואני ראיתי ביצי תרנגולת, לקחם מן הגוי בשוק גיסי רבי אליקים מנורצי, ומצא ביניהם שנים כדוריים ועגולים ככדור, ושאל מן הגוי מה זה דאלו הביצים משונות מן האחרות, והוא השיב כי בלולו תרנגולת אחת המיוחדת המטלת כל הביצים כן. ואף על גב דעיני ראו ולא זר השנוי המעט הנמצא כאשר כתב הלק"ט הנ"ל, שהיה מצד האחד חד מן האחר כחוט השערה, לא מלאני לבי להקל ולהתיר, דדילמא כי התיר הלק"ט הנ"ל דוקא כשנמצא הביצה כן בלול של תרנגולים של ישראל, אבל לא בנלקחת מן הגוי בשוק'.

[ואף שכבודו טוען מצד הסברא דאי חשיב כד וחד מאי שנא מהיכא אתי, אפשר לבאר טעמו של הפחד יצחק, דדרכו של הכד וחד שהוא ניכר יפה לעין, ואם כי במקום שברור לנו שבאה הביצה מלול תרנגולים של ישראל אנו אומרים שנשתנית מעט מדרכה, כפי שמצויים פעמים ביצים שצורתן מעוותת מעט וכדומה, וכמו כן זו נשתנית מעט ואין הכד חד ניכר בה יפה, אבל במקום שבאה הביצה מגוי, אנו חוששים שההפרש מועט מאד מחמת טומאתה, ולא מפני שנשתנית ויצאה בצורה שונה].

גם בקופת הרוכלים (ערך ביצה, אות ג) הביא דברי הפחד יצחק, ואחר כך כתב, 'ובשנת תרמ"ב בא לפנינו ביצה אחת כנדון הרב ז"ל, שנלקחה מן השוק ואסרנו אותה, קודם שנראה לפנינו דברי הרב פחד יצחק ז"ל, ותהלות לאל שנתכוונו לכך, והאיסור יורה דרכו'.

גם בחסד לאלפים (פו אות א) כתב 'דבשל גוי אין להאמינו ולסמוך על שינוי מועט'.

וכן נראה מדברי הלחם הפנים והבית לחם יהודה והפרי מגדים. דהנה כתב הבית לחם יהודה (פו סק"א) 'אם נמצא בלול של תרנגולין ביצה ששני ראשיה כדין או חדין, אין לחוש, שאם יבואו לידי המדידה ימצא השינוי. הלכות קטנות'. גם בלחם הפנים (פו סק"א) כתב בזה הלשון 'כתב הלכות קטנות שאין לחוש לביצה ששני ראשיה כדין או חדין שנמצאת בלול של תרנגולים, שאם יבואו לידי המדידה ימצא השינוי, כאשר מצאו תלמידיו'. גם הפרי מגדים (פו שפ"ד ו) כתב 'בדק בלול של תרנגולים ומצא ביצה ששני ראשיה כדין או חדין, כתב הלכות קטנות דשרי, דאם ימדוד יראה שראשה אחד כד ואחד חד'. ומלשונם מבואר דאף בלא שימדוד, הביצה מותרת, דבודאי אם ימדוד ימצא הפרש. ולכאורה קשה דההלכות קטנות לא כתב דמתחילה ידוע לנו שאם יבדוק ימצא שאחד כד ואחד חד, אלא דיבר באופן שכבר בדקו הביצה ומצאו הפרש בין הצדדים, ועל סמך זה התיר, אבל אם לא בדקו, אפשר ששני הצדדים שווים והיא ביצת עוף טמא ואסורה, שהרי עיקר דין השלחן ערוך (פו ס"א) מיירי בהכי שבאה ביצה לפנינו ואנו רואים ששני ראשיה כדין, ומטמאים אותה. [וכבר הקשו כן במחזיק ברכה (פו סק"א) ובתועפות ראם (על היראים סי' סח, אות יד)]. אלא צריך לומר דמשמע להו להנך רבנן, שכל מה שהתיר ההלכות קטנות היינו דוקא בלול של תרנגולים של ישראל, שידוע לנו בבירור שהם טהורים, הלכך מעיקרא פשיטא להו דאם יבדוק ימצא הפרש ביניהם. [וכן מתבאר מדברי התועפות ראם (על היראים סי' סח, אות יד) דבכהאי גוונא אפשר להקל בלא מדידה]. נמצא דסברי הנך רבנן כסברת המפרשים דלעיל דבביצה של גוי לא הקל ההלכות קטנות.

ומהשתא מלבד זה שעיקר דברי ההלכות קטנות שהקל במדידה אינם מוסכמים, ולדעת הגר"ש קלוגר לא שרי, הלא אף לדעת ההלכות קטנות, לפי רוב האחרונים מלבד הלק"ט, אין היתר בהפרש הניכר במדידה בביצה שבאה מגוי ולא נתברר לנו שבאה מעוף טהור.

ומהשתא כיון דבדאורייתא קיימינן, [דהא ודאי ביצה כד וכד מוכיחה שהעוף טמא ואסור מהתורה], ובדאורייתא קיימא לן דאפילו ספק שקול דינו להחמיר, שהרי ספק דאורייתא לחומרא, קל וחומר בנדון דידן שאין כאן ספק שקול, אלא רוב גדול של הפוסקים אוסרים, ועוד שיש לנו ספק ספיקא להחמיר [שמא כדברי הגר"ש קלוגר, ושמא כדברי קופת הרוכלים וסייעתו], ודאי שיש לנו לאסור.

אשמח אם יוכל כבודו לעיין בשאלה ולהשיבני דבר.

בברכת גמר חתימה טובה
יוסף חיים כהן

עד כאן נוסח השאלה, אשר נשלחה לפני כשבעה חודשים, ועד עתה לא זכיתי לקבל תשובה.
אתה יכול לעלות תמונה של ביצת עוף פטם?
 
אני לא יודע אם כבר הזכירו בפורום הנ"ל, אבל בהוראה ברורה של כסא רחמים, דחו דבריו של קונטרס עוף הפטם ועוד שאסרו, וביארו את ההיתר בטוב טעם, ואף שבחודשים האחרונים הוא דחה את דבריהם בירחון אור תורה, הם השיבו לו על טענותינו בטוב טעם.
 
אני לא יודע אם כבר הזכירו בפורום הנ"ל, אבל בהוראה ברורה של כסא רחמים, דחו דבריו של קונטרס עוף הפטם ועוד שאסרו, וביארו את ההיתר בטוב טעם, ואף שבחודשים האחרונים הוא דחה את דבריהם בירחון אור תורה, הם השיבו לו על טענותינו בטוב טעם.
אפי' אם נאמר כך שהגרי"ח לא צודק. מ"מ כיון דהנידון הוא בספק, קיי"ל ספק דאורייתא לחומרא, והלך בשל תורה להחמיר.
 
אפי' אם נאמר כך שהגרי"ח לא צודק. מ"מ כיון דהנידון הוא בספק, קיי"ל ספק דאורייתא לחומרא, והלך בשל תורה להחמיר.
לא כל שאלה וחסרון ידיעה הופך לספק, וא"כ כל שאלה הלכתית שיש בה מחלקות והיא דאורייתא, נפסוק לחומרא, אלא לומדים את הסוגיא, וכמו בברכות אם כל ספק יחשב סב"ל, לא תוכל לברך כמעט מימך, אלא צריך ללמוד ולראות אם זה ספק בכלל או לא.
 
אפי' אם נאמר כך שהגרי"ח לא צודק. מ"מ כיון דהנידון הוא בספק, קיי"ל ספק דאורייתא לחומרא, והלך בשל תורה להחמיר.
וזה טענה דומה למפיצי 'התכלת', שלא יהיה אלא ספק, הרי ספק דאורייתא לחומרא, ועל זה עונים להם שלא כל חסרון ידיעה הופך לספק, עי' בקונטרס בין תכלת לארגמן, ובשו"ת רחשי לב (של הרב אוחנה מכוכב יעקב) סימן ו'.
 
ואגב בחול המועד סוכות שנת תשע"ד או תשע"ה התפללתי עם הרב יצחק יוסף, ואחר התפילה משהו נגש אליו ושאלו האם כל עופות הפטם טרפים, והשיב לו: מה פתאום, הרי מרן (ועוד גדולים) היה אוכל עופות אלו, ואין הקב"ה מביא תקלה בידי צדיקים, בענייני אכילה.
 
וזה טענה דומה למפיצי 'התכלת', שלא יהיה אלא ספק, הרי ספק דאורייתא לחומרא, ועל זה עונים להם שלא כל חסרון ידיעה הופך לספק, עי' בקונטרס בין תכלת לארגמן, ובשו"ת רחשי לב (של הרב אוחנה מכוכב יעקב) סימן ו'.
בדיוק ההיפך ותחשוב טוב לפני שאתה עונה פעם הבאה, בציצית זה בעיה כי אפי' אם נשים יש עדיין ספק ובזה לא אמרי' ספק דאורייתא לחומרא.
וכן הביא בשות הראשון לציון וז"ל ושאלו את הגר"ח מבריסק מדוע לא נחשיב ענין זה כספק דאורייתא שהדין הוא שצריך לחחיב לחומרא . על כך השיב שהכלל ספיקא דאוריתא לחומרא נאמר רק כאשר החיוב הוא מסופק וע"י הקיום יצא מכלל ספק , אולם כאשר החיוב הוא ודאי והקיום הוא מסופק ,הרי גם לאחר הקיום נשאר בספק ,ועל כן לא מצינו שנאמר הכלל ספק דאורייתא לחומרא .
עיי"ש באורך.
אבל בעוף שהנידון הוא איסור אכילה אזי ברור שצריך להחמיר ולא לאכול כיון שהחיוב הוא ודאי שאסור לאכול עוף טמא.
 
ואגב בחול המועד סוכות שנת תשע"ד או תשע"ה התפללתי עם הרב יצחק יוסף, ואחר התפילה משהו נגש אליו ושאלו האם כל עופות הפטם טרפים, והשיב לו: מה פתאום, הרי מרן (ועוד גדולים) היה אוכל עופות אלו, ואין הקב"ה מביא תקלה בידי צדיקים, בענייני אכילה.
אני לא מקבל את הדברים הללו כל אחד נופל על השני, אפי' אם כבודו מרן הראשל"צ שליט"א אומר את הדברים, א"א לסמוך עליו, משום שהוא מסתמך על מרן זיע"א, ומרן כידוע מעולם לא כתב תשובה בהלכה בנידון זה, וכיון שמרן לא כתב תשובה להתיר הרי אנו חוזרים לספק דאורייתא לחומרא... וכבר כתב הגרי"ח שליט"א שהרי מבואר בגמ' שאפי' האמוראים ע"ה היו אוכלים עופות שלא ידעו על כשרותם אולם כיון שראו את העוף שאוכלים שהיא דורסת ואוכלת מחיים אסרוה על עצמם, וכי מרן היה יותר גדול מהאמוראים???????
וז"ל הגמ' חולין סב:
דרש מרימר תרנגולתא דאגמא אסירא חזיוה דדרסה ואכלה והיינו גירותא
וכיון שהעוף הפטם דורס את חבירו מחיים הרי היא אסורה.
 
נערך לאחרונה:
בדיוק ההיפך ותחשוב טוב לפני שאתה עונה פעם הבאה, בציצית זה בעיה כי אפי' אם נשים יש עדיין ספק ובזה לא אמרי' ספק דאורייתא לחומרא.
וכן הביא בשות הראשון לציון וז"ל ושאלו את הגר"ח מבריסק מדוע לא נחשיב ענין זה כספק דאורייתא שהדין הוא שצריך לחחיב לחומרא . על כך השיב שהכלל ספיקא דאוריתא לחומרא נאמר רק כאשר החיוב הוא מסופק וע"י הקיום יצא מכלל ספק , אולם כאשר החיוב הוא ודאי והקיום הוא מסופק ,הרי גם לאחר הקיום נשאר בספק ,ועל כן לא מצינו שנאמר הכלל ספק דאורייתא לחומרא .
עיי"ש באורך.
אבל בעוף שהנידון הוא איסור אכילה אזי ברור שצריך להחמיר ולא לאכול כיון שהחיוב הוא ודאי שאסור לאכול עוף טמא.
טוב טעיתי בדימוי, ואת הגמ' בחולין הנ"ל לא ידעתי, ןצ"ע איך זה מסתדר עם הגמ' שהקב"ה לא מביא תקלה לצדיקים, וכתבו התוס' בענייני אכילה. ויש לעיין.

אבל על כל פנים כוונתי שלא כל ת"ח שהוציא חוברת מחייבת אותי להחמיר ולהיות ספק דאורייתא לחומרא, אא"כ עיינתי בב' הצדדים ויצא לי לאיסור, ולכן הבאתי שבהוראה ברורה ובאור תורה ת"ח דחו את דברי הגרי"ח, ואני לא בא לשכנע משהו לפסוק כמותם, אלא באתי להראות מקום למי שרוצה לעיין בסוגיא.
ויישר כח על הערותיך המחכימות.
 
טוב טעיתי בדימוי, ואת הגמ' בחולין הנ"ל לא ידעתי, ןצ"ע איך זה מסתדר עם הגמ' שהקב"ה לא מביא תקלה לצדיקים, וכתבו התוס' בענייני אכילה. ויש לעיין.

אבל על כל פנים כוונתי שלא כל ת"ח שהוציא חוברת מחייבת אותי להחמיר ולהיות ספק דאורייתא לחומרא, אא"כ עיינתי בב' הצדדים ויצא לי לאיסור, ולכן הבאתי שבהוראה ברורה ובאור תורה ת"ח דחו את דברי הגרי"ח, ואני לא בא לשכנע משהו לפסוק כמותם, אלא באתי להראות מקום למי שרוצה לעיין בסוגיא.
ויישר כח על הערותיך המחכימות.
ואיך הקב"ה הביא תקלה לאמוראים זה לא שאלת את עצמך? אז אני יסביר לך, הטענה הזאת של "הקב"ה לא מביא תקלה לצדיקים" יכולה להישאל גם על משה רבינו שטעה בכמה מקומות כמבואר בתורה עצמה, ומי שאומר שאין דבר כזה שמרן יטעה, יש לו בעיה חמורה בידיעות התורה... כל המושג של "אין הקב"ה מביא תקלה לצדיקים" זה נאמר דוקא בדברים שהם ידועים לאיסור ורק צריך עדות להתירו ובזה מסתמכת הגמ' על טענה שאין הקב"ה מביא תקלה לידי צדיקים, כמו אליהו הנביא ע"ה שאכל מבית המטבחיים של אחאב ממה שהביא לו העורב שע"ז אמרו בגמ' ובתוס' שאין הקב"ה מביא תקלה לידי צדיקים שיביא לו בשר טריפה או נבילה שידועים לאיסור, אבל לגבי שאלות כמו אם העוף עצמו אם הוא מזן הכשר או לא דהוי דברים שגדולי ישראל עצמם צריכים לברר ברור שאין אומרים בזה "אין הקב"ה מביא תקלה לידי צדיקים" שהרי מרן לא ראה את הסרטון של התרנגול פטם שאוכל את חבירו מחיים ולא ראה את הביצים שלו שהם כדכד... וכיון דזה דבר שגדולי ישראל צריכים לברר ברור שיש כאן ספק דאורייתא כל עוד שמרן זיע"א לא כתב תשובה להתיר....
ויש לי אריכות גדולה בנושא הזה של "אין הקב"ה מביא תקלה לידי צדיקים" שהיום זה נהפך ללעג וקלס וכל שטות אומרים "אין הקב"ה מביא תקלה לידי צדיקים".
ואם כבר דיברת על מרן הראשל"צ שליט"א, אז תדע שהוא אמר לי [אני תלמיד שלו לכן הוא אמר לי עוד שהיה בחזון עובדיה בישיבה] בפירוש שרק מתי שהוא יודע בבירור ב100 אחוז שלא מקליטים אותו אז הוא אומר את כל האמת, אבל בחוץ שהוא מדבר ככה אז לא להסתמך.......וד"ל.
אני יתן לך דוגמא מרן שליט"א אמר שכולם ללכת להתחסן לקורונה, והוא עצמו לא לקח אפי' חיסון אחד..... מידיעה ברורה אמר את זה בשבת שלא מקליטים.
 
ואם כבר דיברת על מרן הראשל"צ שליט"א, אז תדע שהוא אמר לי [אני תלמיד שלו לכן הוא אמר לי עוד שהיה בחזון עובדיה בישיבה] בפירוש שרק מתי שהוא יודע בבירור ב100 אחוז שלא מקליטים אותו אז הוא אומר את כל האמת, אבל בחוץ שהוא מדבר ככה אז לא להסתמך.......וד"ל.
אני יתן לך דוגמא מרן שליט"א אמר שכולם ללכת להתחסן לקורונה, והוא עצמו לא לקח אפי' חיסון אחד..... מידיעה ברורה אמר את זה בשבת שלא מקליטים.
לא הבנתי אם לא מקליטים אז לא אומרים את האמת?
וגם לגבי החיסונים למה הוא לא לקח, כי חשש שזה מסוכן, וא"כ למה בשיעוריו בזמנו הורה להתחסן, וכי הוא לא חושש לסכנת כל תלמידיו?. וצ"ע גדול.
 
ואיך הקב"ה הביא תקלה לאמוראים זה לא שאלת את עצמך?
זה מה ששאלתי על עצמי, כמו שמבואר.
ואת הגמ' בחולין הנ"ל לא ידעתי, ןצ"ע איך זה מסתדר עם הגמ' שהקב"ה לא מביא תקלה לצדיקים, וכתבו התוס' בענייני אכילה. ויש לעיין.
אז לא הבנתי למה צריך לחפש עקיצות על השני, כמו בהתחלה שכתבתה לי:
בדיוק ההיפך ותחשוב טוב לפני שאתה עונה פעם הבאה,
זה לשונות לא נעימות, ולא מתאימות לת"ח כמותך. ולא נשכח שאנו כעת מתאבלים על תלמידי ר"ע שלא נהגו כבוד זה בזה, אז כדאי שנתחזק בזה בפורום. תודה.
 
לא הבנתי אם לא מקליטים אז לא אומרים את האמת?
וגם לגבי החיסונים למה הוא לא לקח, כי חשש שזה מסוכן, וא"כ למה בשיעוריו בזמנו הורה להתחסן, וכי הוא לא חושש לסכנת כל תלמידיו?. וצ"ע גדול.

אין פה מה להבין, מרן שליט"א אמר שמרן זיע"א לימד אותו גם פוליטיקה, ומי שיודע פוליטיקה קצת מבין שהוא לא יכול לדבר איך שהוא רוצה בגלל שיש הקלטות היום בדור החשוך הזה, שכחת שחז"ל אמרו "האמת תהיה נעדרת", והראיה הכי גדולה שאין תשובה אחת של מרן הראש"ל שליט"א בנידון הנ"ל של העופות. ולמה??? אני כבר יודע את התשובה. השאלה אם גם בירחון אור תורה חושבים שכבר נהיו פוסקים גדולים שיכולים להתיר ולאסור כאוות נפשם. בנתיים יש כאן טענות שהגרי"ח עורר וזה טענות קשות מאד... אני לא מחמיר בגללו אני פשוט רואה בעינים בעיות... ולכן אני צריך להחמיר על עצמי.
ואגב, יש לי הקלטות של מרן שליט"א שהיה במקום סגור בחדר סגורה ודיבר שם כאוות נפשו על הכל. ודו"ק
 
זה מה ששאלתי על עצמי, כמו שמבואר.

אז לא הבנתי למה צריך לחפש עקיצות על השני, כמו בהתחלה שכתבתה לי:

זה לשונות לא נעימות, ולא מתאימות לת"ח כמותך. ולא נשכח שאנו כעת מתאבלים על תלמידי ר"ע שלא נהגו כבוד זה בזה, אז כדאי שנתחזק בזה בפורום. תודה.
ח"ו. וכי אתה חושב שבאתי לפגוע בך, ואם נפגעת אני מבקש מחילה, רק רשמתי שתשים לב למה שאתה כותב.
 
חזור
חלק עליון