• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הגדלת החברים בפורום 'מורשת מרן' - כמות מול איכות!

כמות או איכות - הצביעו!


  • סה"כ בוחרים
    48
צרות האופקים
יש לציין שאע״פ שאני מסכים ברמת העיקרון לנקודה ש״צריך לפתוח אופקים״, צריך למצוא את דרך האמצע ולא ללכת לצד הקיצון. שילוב של הרבה השקפות וקהילות אף פעם לא מטיב.
צא וראה בפורום לתורה כמה פעמים נושאים נגררים ל-10 עמודים ויותר בגלל מחלוקת בהשקפה בין חסידים וליטאים, והן בתוך הליטאים עצמם והן בתוך החסידים בעצמם. וזה בפורום שאמור להיות כדברך ״כללי״.

אני לא חושב שהבעיה טמונה בזה שהפורום עומד בדרכו של מרן. אדרבה, דרכו של מרן זה להביא כל דעה אפשרית ולראות איך היא מסתדרת עם האסכולה ההלכתית וכללי הפסיקה.
הבעיה שאני מציג היא העובדה שברגע שמובא פסק הלכה של מרן או ראשל״צ, הדיון שבקושי התחיל כבר נגמר.
עכשיו, הבעיה הזו היא לא כזו חמורה כמו שטענו כאן, סופו של דבר זהו פורום ״מורשת מרן״. אבל א״כ אין כאן מקום ל״פורום״ אלא ל״בירורים בדעתם״ ופחות עיונים.
לענ״ד מה שיכול לשנות את המשוואה, זה שכל חבר פורום כאן, שמסתמא לומד את ספרי מרן והראשל״צ, יציגו בפורום איפה שהם בדיוק לומדים, ויתחילו לדון בראיות ובקושיות והתירוצים שהם מביאים. אם יש דוחק/קושיא/הערה/הארה. כל דבר. וסביב זה יכול להתפתח דיון מעמיק מאד בכתביהם כיאה.
הבעיה היא שזה מאד מגביל ויכול להיות מאד קשה.
הפיתרון השני והיותר נוח, זה שחברי הפורום יביאו דעות הלכתיות שאינן מרן או הראשל״צ, ויביאו שאלה עליהם. או לחלופין ינסו לתרץ קושיא של מרן על דברי מאן דהוא. (אני מוכן לפתוח נושא ביישוב דעת החזו״א נגד קושיית מרן בעניין המחיצות שלא ינועו ברוח,אך אולי בסוכות הבא) במסגרת פיתרון זה אפשר לדון בכל דעה הלכתית אחרת מבלי להגביל את התשובות ל-כך כתב מרן בחזו״ע/הנה מכתב הראשל״צ בנידון וכו׳.
הבעיה הגדולה יותר כאן, זה לא רק התחייבות חברי הפורום למסגרת, אלא שמסגרת הפורום לא אמורה להחליף בית מדרש, אלא להוות בית מדרש לבין הסדרים/בין הזמנים. ודאי וודאי שהפורום נפתח בשביל להגדיל תורה ולהאדיר, אך אי אפשר לעשות את בית המדרש הוירטואלי עיקר, ואת בית המדרש עם הספרים טפל. וכמדומני שאפילו הרב @מורשת מרן יסכים לי עם זאת.
 
נערך לאחרונה:
לדעתי צריך את שתי הדברים יחד, ואסביר!
דרכו של מרן הייתה לגדל ולחזק את כלל הציבור באשר הוא, ולכן כדאי שיהיה פורום שיוצר חיבור גדול ומשמעותי מבחינה ציבורית שיהיה כמו הפורום הזה שהוא היחיד שמביא ומממשיך להפיץ את תורת רבותינו (וקיצרתי).
אולם צריך גם פורום של איכות אע"פ שהכמות קטנה, כמו שרואים בספריו של מרן זיע"א כמה עמקות וגאונות יש.
ובוודאי שרצונו של רבנו שכולם יגיעו לרבות גבוהות באכיות ובעמקות התורה.

וניתן לראות כן בספריו שיש ספרים עמוקים יותר ויש שנועדו יותר לציבור העמך, ועכ"ז ידע בשיעוריו לקחת שאלה ביבי"א ולהעבירה לציבור הכללי שלא כולם ת"ח.

ולכן הצעת ייעול - לפתוח פורום חדש או לכמות או לאיכות,
וע"ז לעשות משאלה, האם כעת הפורום נמצא יותר בכמות או באיכות, והיכן שהפורום נמצא, לפתוח פורום משנה לצד השני

הבהרה לא קראתי את העודעות מתחילה כלל
 
לענ״ד מה שיכול לשנות את המשוואה, זה שכל חבר פורום כאן, שמסתמא לומד את ספרי מרן והראשל״צ, יציגו בפורום איפה שהם בדיוק לומדים, ויתחילו לדון בראיות ובקושיות והתירוצים שהם מביאים. אם יש דוחק/קושיא/הערה/הארה. כל דבר. וסביב זה יכול להתפתח דיון מעמיק מאד בכתביהם כיאה.
הבעיה היא שזה מאד מגביל ויכול להיות מאד קשה.
כיוון שכבר פירסמתי הודעתי, לא רציתי להוסיף תוכן מאד גדול בעריכה בזמן שמאן דהוא יקרא את דבריי ויפספס.
אך אבוא ואומר שדרך זו ניסיתי לא מעט בפורום, למעט מאד הצלחה. אני יכול להביא מספר נושאים שפתחתי בהערות/הארות על הראשל״צ וכדומיו, אך רק מעטים מאד מהם התפתח לכדי דיון ממשי.
יש לזה מספר סיבות, אך הסיבה העיקרית לכך היא שלא כל ניק יכול להיות מיושב בכל ספרי / מכתבי מרן והראשל״צ בכל רגע נתון. ולכן אם אפתח נושא -דוג׳ לנושא שבאמת פתחתי- על הערה בביאור הראשל״צ בדברי מרן ביחו״ד, התגובות שאקבל יהיו מועטות מאד.
הנה הנושא המדובר:


סתם כך תוך כדי עיון בנושא התם, קשה לי מאד שכל פעם חוזרים ואומרים ״ודאי שלא סר מעינו של הראשל״צ דברי מרן עצמם״ וכדומיו. דברים אלו ידועים, לא צריך לחזור עליהם כל פעם. ובמיוחד בדיון תורני ענייני.

ואלו נושאים שפתחתי שלא קיבלו אפילו מענה אחד:




יודע אני שלא כל הנושאים שווים, ולפעמים קשה להתחיל דיון. אך זה לא תירוץ.
ובאופן אישי זה מוריד [לי, לפחות] את המוטיבציה לפתוח דיונים תורניים כמו אלו.

יש עוד נושאים שפתחתי אך נפתח מהם דיון מועט עד למאד, או שלא הגיעו אפילו למסקנא, אך אשאיר זאת בכך.
 
נערך לאחרונה:
יש לציין שאע״פ שאני מסכים ברמת העיקרון לנקודה ש״צריך לפתוח אופקים״, צריך למצוא את דרך האמצע ולא ללכת לצד הקיצון. שילוב של הרבה השקפות וקהילות אף פעם לא מטיב.
צא וראה בפורום לתורה כמה פעמים נושאים נגררים ל-10 עמודים ויותר בגלל מחלוקת בהשקפה בין חסידים וליטאים, והן בתוך הליטאים עצמם והן בתוך החסידים בעצמם. וזה בפורום שאמור להיות כדברך ״כללי״.

אני לא חושב שהבעיה טמונה בזה שהפורום עומד בדרכו של מרן. אדרבה, דרכו של מרן זה להביא כל דעה אפשרית ולראות איך היא מסתדרת עם האסכולה ההלכתית וכללי הפסיקה.
הבעיה שאני מציג היא העובדה שברגע שמובא פסק הלכה של מרן או ראשל״צ, הדיון שבקושי התחיל כבר נגמר.
עכשיו, הבעיה הזו היא לא כזו חמורה כמו שטענו כאן, סופו של דבר זהו פורום ״מורשת מרן״. אבל א״כ אין כאן מקום ל״פורום״ אלא ל״בירורים בדעתם״ ופחות עיונים.
לענ״ד מה שיכול לשנות את המשוואה, זה שכל חבר פורום כאן, שמסתמא לומד את ספרי מרן והראשל״צ, יציגו בפורום איפה שהם בדיוק לומדים, ויתחילו לדון בראיות ובקושיות והתירוצים שהם מביאים. אם יש דוחק/קושיא/הערה/הארה. כל דבר. וסביב זה יכול להתפתח דיון מעמיק מאד בכתביהם כיאה.
הבעיה היא שזה מאד מגביל ויכול להיות מאד קשה.
הפיתרון השני והיותר נוח, זה שחברי הפורום יביאו דעות הלכתיות שאינן מרן או הראשל״צ, ויביאו שאלה עליהם. או לחלופין ינסו לתרץ קושיא של מרן על דברי מאן דהוא. (אני מוכן לפתוח נושא ביישוב דעת החזו״א נגד קושיית מרן בעניין המחיצות שלא ינועו ברוח,אך אולי בסוכות הבא) במסגרת פיתרון זה אפשר לדון בכל דעה הלכתית אחרת מבלי להגביל את התשובות ל-כך כתב מרן בחזו״ע/הנה מכתב הראשל״צ בנידון וכו׳.
הבעיה הגדולה יותר כאן, זה לא רק התחייבות חברי הפורום למסגרת, אלא שמסגרת הפורום לא אמורה להחליף בית מדרש, אלא להוות בית מדרש לבין הסדרים/בין הזמנים. ודאי וודאי שהפורום נפתח בשביל להגדיל תורה ולהאדיר, אך אי אפשר לעשות את בית המדרש הוירטואלי עיקר, ואת בית המדרש עם הספרים טפל. וכמדומני שאפילו הרב @מורשת מרן יסכים לי עם זאת.
אני חושב שהבעיה היחידה היא כמה חברים מהפורום שראייתם מצומצמת, ולא יכולים לדון עניינית בסברא או ראייה או על פסק שמרן זיע"א או בנו מרן הראש"ל שליט"א כתבו.
והם חייבים להצדיק אותם, גם אם באמת אינם מבינים.
וגם כמה שתמיד ניגשים לענין של בעד או נגד מרן וכו'.
כמובן שאני מתלמידי מרן זיע"א וא"צ לזה ראיות, וזכיתי במשך שנים רבות לשמש בתורה את בנו מרן הראש"ל שליט"א.
אבל כדרכה של תורה, יש לדון גם בדבריהם, (היה פעם שמישהו הקשה קושיא על מרן הראש"ל שליט"א, וא' מתלמידיו יצא מיד ליישב את דבריו בדוחק גדול. אולם כשהצגנו בפניו את הקושיא מיד חזר בו. מה שאומר שלא תמיד צריך להדחק ולהפוך את היוצרות בכדי ליישב, למרות שאנחנו מחוייבים לעמול ליישב דבריהם).
ואלו ואלו דברי אלוקים חיים, (כמובן איני מכוון לאלו שחולקים לקנטר).

פרט לזאת, יש עוד חסרון (לא בעיה) שאין כאן כמות גדולה של חברים כמו בפורומים אחרים, וממילא יש פחות תגובות. אבל זה מום עובר. (אני מקוה שגם הבעיה הראשונה תהיה בבחינת מום עובר, ולא בבחינת מוסיף והולך).

אבל חוץ מזה הפורום הוא מצויין, והוא תורם רבות לבירור דעת מרן זיע"א ובנו הראש"ל שליט"א הן במה שכתבו, הן בעניינים שלא כתבו להדיא, וגם בעוד עניינים שלא קשורים לפסקי מרן זיע"א ישירות. וכן להרמת קרן יהדות ספרד. בצורה נפלאה.
בהרבה נושאים הלכתיים שכתבתי מצאתי כאן הן מראי מקומות הן הערות ומו"מ חשוב. וזו מטרת החלק התורני של הפורום.

ויבורכו כל העוסקים במלאכת הקודש.
 
כיוון שכבר פירסמתי הודעתי, לא רציתי להוסיף תוכן מאד גדול בעריכה בזמן שמאן דהוא יקרא את דבריי ויפספס.
אך אבוא ואומר שדרך זו ניסיתי לא מעט בפורום, למעט מאד הצלחה. אני יכול להביא מספר נושאים שפתחתי בהערות/הארות על הראשל״צ וכדומיו, אך רק מעטים מאד מהם התפתח לכדי דיון ממשי.
יש לזה מספר סיבות, אך הסיבה העיקרית לכך היא שלא כל ניק יכול להיות מיושב בכל ספרי / מכתבי מרן והראשל״צ בכל רגע נתון. ולכן אם אפתח נושא -דוג׳ לנושא שבאמת פתחתי- על הערה בביאור הראשל״צ בדברי מרן ביחו״ד, התגובות שאקבל יהיו מועטות מאד.
הנה הנושא המדובר:


סתם כך תוך כדי עיון בנושא התם, קשה לי מאד שכל פעם חוזרים ואומרים ״ודאי שלא סר מעינו של הראשל״צ דברי מרן עצמם״ וכדומיו. דברים אלו ידועים, לא צריך לחזור עליהם כל פעם. ובמיוחד בדיון תורני ענייני.

ואלו נושאים שפתחתי שלא קיבלו אפילו מענה אחד:




יודע אני שלא כל הנושאים שווים, ולפעמים קשה להתחיל דיון. אך זה לא תירוץ.
ובאופן אישי זה מוריד [לי, לפחות] את המוטיבציה לפתוח דיונים תורניים כמו אלו.

יש עוד נושאים שפתחתי אך נפתח מהם דיון מועט עד למאד, או שלא הגיעו אפילו למסקנא, אך אשאיר זאת בכך.
אני גם פתחתי כמה דיונים בפורום לתורה ולא זכו למענה, או להודעה אחת. זה לא אומר כלום. כי לא תמיד יש מישהו שיש לו מה לענות. וזה בהכרח קשור לכמות החברים. ככל שיש יותר חברים יש סיכוי גדול שיהיה מישהו עם מענה.
 
אבל חוץ מזה הפורום הוא מצויין, והוא תורם רבות לבירור דעת מרן זיע"א ובנו הראש"ל שליט"א הן במה שכתבו, הן בעניינים שלא כתבו להדיא, וגם בעוד עניינים שלא קשורים לפסקי מרן זיע"א ישירות. וכן להרמת קרן יהדות ספרד. בצורה נפלאה.
בהרבה נושאים הלכתיים שכתבתי מצאתי כאן הן מראי מקומות הן הערות ומו"מ חשוב. וזו מטרת החלק התורני של הפורום.
כמובן. מעולם לא באתי להתרעם על מעלת ואיכות הפורום.
כל טענותיי הן רק למען דברים שכבר מתוקנים ונאים, וניתן לשפרם יותר.
אני גם פתחתי כמה דיוננים בפורום לתורה ולא זכו למענה, או להודעה אחת. זה לא אומר כלום. כי לא תמיד יש מישהו שיש לו מה לענות. וזה בהכרח קשור לכמות החברים. ככל שיש יותר חברים יש סיכוי גדול שיהיה מישהו עם מענה.
אענה בעיקר למודגש כי אני מסכים בעיקר דבריך.
אך בהרבה פעמים, הן כאן והן בפורום לתורה, כשאני רואה נושא שאין בו תגובות, אני תמיד מנסה לפחות מאמץ מועט לעיין בספרים וכיו״ב לראות איך אפשר לענות לשאלות פותח הנושא. רק במידה שאני באמת לא רואה איך אני יכול לתרום איני מגיב.
אני לא בא ח״ו בטרוניא על אלו שלא מתאמצים כמוני. אך כמובן שכל אחד שיתאמץ וינסה לעשות כן יראה כמה שווה לעשות כן.
ובאמת בכל פעם שאני עושה זאת אני מופתע מחדש מהיקף הידיעות והחידושים שעולים לי בסוגיות שמעולם לא פתחתי או שזמן רב לא פתחתי, לו רק בגלל שהתאמצתי להגיב בנושא שאין עליו מגיבין, או מחמת הדיון שהתפתח.
 
אענה בעיקר למודגש כי אני מסכים בעיקר דבריך.
אך בהרבה פעמים, הן כאן והן בפורום לתורה, כשאני רואה נושא שאין בו תגובות, אני תמיד מנסה לפחות מאמץ מועט לעיין בספרים וכיו״ב לראות איך אפשר לענות לשאלות פותח הנושא. רק במידה שאני באמת לא רואה איך אני יכול לתרום איני מגיב.
אני לא בא ח״ו בטרוניא על אלו שלא מתאמצים כמוני. אך כמובן שכל אחד שיתאמץ וינסה לעשות כן יראה כמה שווה לעשות כן.
ובאמת בכל פעם שאני עושה זאת אני מופתע מחדש מהיקף הידיעות והחידושים שעולים לי בסוגיות שמעולם לא פתחתי או שזמן רב לא פתחתי, לו רק בגלל שהתאמצתי להגיב בנושא שאין עליו מגיבין, או מחמת הדיון שהתפתח.
תראה מתוך למעלה מ12,000 חברים שם, יש אחד שכשרואה כזה דבר מתאמץ להגיב, ואני בטוח שגם לך לא תמיד יש מה להגיב, וגם אתה לא רואה כל אשכול שלא היו בו תגובות.
אז כמובן שכאן עם פחות חברים יהיה כזה דבר.
 
תראה מתוך למעלה מ12,000 חברים שם, יש אחד שכשרואה כזה דבר מתאמץ להגיב, ואני בטוח שגם לך לא תמיד יש מה להגיב, וגם אתה לא רואה כל אשכול שלא היו בו תגובות.
אז כמובן שכאן עם פחות חברים יהיה כזה דבר.
(בד״כ כשאני מוצא שם נושאים בלי תגובות זה בשעת פתיחתן, ודו״ק) (וכפי שכתבת, אכן אני לא תמיד מוצא מה להגיב, אך לפחות אני משתדל לכבוד ה׳)
 
חזור
חלק עליון