• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הערות והארות במסכת בבא קמא

דב״ש

Member
גוט וואך!

בבא קמא דף ב:

רש״י ד״ה בעיטה - שבעטה ברגליה ושברה את הכלים ואהכי הוו תולדה דקרן דכוונתן להזיק כי קרן ואין הנאה להזיקה כי קרן ואין הזיקו מצוי תדיר והלכך הוו כי קרן ״דכל אימת דלא הועדה בב"ד ג' פעמים בכך אינה משלמת נזק שלם״

צ״ב במש״כ רש״י בסו״ד ״דכל אימת דלא הועדה״ כו׳ לכאורה מה ענין העדאה לכאן, והכי הול״ל והלכך הוו כקרן ומשלם חצי נזק ותו לא.
 
אשריך! הולך מחיל אל חיל ומזכה את הרבים! יה"ר שתזכה לסיים וכו'.
מזל טוב על סיום מסכת קידושין והתחלת מסכת בבא קמא.
 
כמובן שבתחילת המסכת יש לחקור מה שחקרו האחרונים, מהו יסוד המחייב בנזקי ממון, האם הפשיעה בשמירה, או בגלל שממונו הזיק. ויש בזה הרבה נפ"מ.
ועיין בש"ע סי' שפט שמדוייק מדבריו כהצד שהמחייב הוא הפשיעה. ממה שהעתיק דברי הרמב"ם או הטור, והשמיט כמה מילים.
וע"ע בזה רבות בספרי האחרונים.
 
כמובן שבתחילת המסכת יש לחקור מה שחקרו האחרונים, מהו יסוד המחייב בנזקי ממון, האם הפשיעה בשמירה, או בגלל שממונו הזיק. ויש בזה הרבה נפ"מ.
ועיין בש"ע סי' שפט שמדוייק מדבריו כהצד שהמחייב הוא הפשיעה. ממה שהעתיק דברי הרמב"ם או הטור, והשמיט כמה מילים.
וע"ע בזה רבות בספרי האחרונים.
או מדין השבת אבידה.. יעויין בקהילות יעקב...
 
למה השבת אבידה??? זה לא הוזכר כלל לפי זכרוני בספרי האחרונים!
שאם כשנגרם נזק מאיליו וממון חבירך אובד, התורה מחייבת אותך להשיב "השב תשיבם" [מלבד אופני הפטור], כל שכן שאתה גורם נזק, שאתה חייב להשיב!
 
זה לא הוזכר כלל לפי זכרוני בספרי האחרונים!
שמא במקומכם לא למדו קהילות יעקב?
וטרחתי להביא לך כאן ממקום אחר את דברי הקהילות יעקב זצ"ל בעניין. צ'רוף צ'ורף.
ואחר שתראה את זה, בל"נ אומר לך קושיא ששמעתי מת"ח מופלג שליט"א שלכאורה יש גמרא ערוכה דלא כהקה"י.
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_קהלות יעקב - יב (בבא קמא) - קנייבסקי, יעקב ישראל בן חיים פרץ_8_10.pdf
    6.5 MB · צפיות: 8
שמא במקומכם לא למדו קהילות יעקב?
וטרחתי להביא לך כאן ממקום אחר את דברי הקהילות יעקב זצ"ל בעניין. צ'רוף צ'ורף.
ואחר שתראה את זה, בל"נ אומר לך קושיא ששמעתי מת"ח מופלג שליט"א שלכאורה יש גמרא ערוכה דלא כהקה"י.
א. אני התכוונתי שהאחרונים חקרו מה יסוד "המחייב" בנזק"מ. ואילו הקה"י דן מה יסוד "האיסור" להזיק. וזה ב' דברי שונים.
ב. עברתי על הקה"י, ונשמח שתביא כאן את הקושיא.

[ובכלל נשמח שכבודו ישיב על שאלות שמתעוררות לחברים כאן בש"ס ופוסקים. יש מייל שאליו אפשר להפנות שאלות לכת"ר?, אתה יכול לשלוח לי באישי את המייל].
 
[ובכלל נשמח שכבודו ישיב על שאלות שמתעוררות לחברים כאן בש"ס ופוסקים. יש מייל שאליו אפשר להפנות שאלות לכת"ר?, אתה יכול לשלוח לי באישי את המייל].
יש תלמידי חכמים שעונים על שאלות בש"ס ופוסקים. לא בטלנים כמוני.
 
הקושיא היא מדברי הגמ' ששור ההפקר פטור.
ולכאורה אם הוא מדין השבת אבידה, אדם יהיה חייב לכה"פ לנסות לעיף את השור שלא יזיק.
לפום ריהטא נראה לישב דמכיון שבשור הפקר, אין את סיבת האיסור, שהרי כל האיסור נלמד מהשבת אבידה, ובהפקר שאין למי להשיב, אין חיוב לדאוג שלא יזיק.
 
לפום ריהטא נראה לישב דמכיון שבשור הפקר, אין את סיבת האיסור, שהרי כל האיסור נלמד מהשבת אבידה, ובהפקר שאין למי להשיב, אין חיוב לדאוג שלא יזיק.
מדובר שיש כאן 3 צדדים [להמחשה, כמו בחוזה או להבדיל בתביעות בערכאות, ואפילו בבתי הדין הקדושים],
צד אחד, אתה יהודי צדיק שהולך לכולל "תורה בפאנאן"
צד ב', ראובן יש לו פרה בשם שושי
צד ג' שור הפקר שרץ ברחוב עזה [הנייה]


צד ג' [השור] בא לנגוח את הפרה שושי, ואתה הוא שחייב לכאורה להציל את שושי מהשור הפקר ימ"ש.
אלא על כרחך שאין דין של "השבת אבידה" בנזיקין.
 
חסר? אם תרצה תגיד לי מקום מגוריך, ואמנה לך כמה אי"ה.
וכבודו בכלל לא בטלן, ח"ו, ניכר לכל בר דעת שכבודו הוא ת"ח עצום! ואני כותב רק מקצת שבחו.
חחח, כיף לשמוע בדיחות בזמן מלחמה...! רק כאן יש בזה צער מסוים לי. ואם לא צער בעלי חיים דארייתא עכ"פ צער בע"ח דרבנ"ן.
 
מדובר שיש כאן 3 צדדים [להמחשה, כמו בחוזה או להבדיל בתביעות בערכאות, ואפילו בבתי הדין הקדושים],
צד אחד, אתה יהודי צדיק שהולך לכולל "תורה בפאנאן"
צד ב', ראובן יש לו פרה בשם שושי
צד ג' שור הפקר שרץ ברחוב עזה [הנייה]


צד ג' [השור] בא לנגוח את הפרה שושי, ואתה הוא שחייב לכאורה להציל את שושי מהשור הפקר ימ"ש.
אלא על כרחך שאין דין של "השבת אבידה" בנזיקין.
כמו שכתבתי שאין חיוב להציל את הפרה שושי, מכיון שכל האיסור להזיק נלמד מהשבת אבידה ובכה"ג שהשור הפקר, אין את שורש החיוב, ולכן פטור מלשמור על שושי הפרה.
 
חזור
חלק עליון