• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: איזה עוד שם היה לנח?

פִּתָרוֹן
איזה שם נוסף היה ל'נח' - שנזכר בתורה? [לא השמות שקראו לו אביו וזקנו]
מן הארץ ההוא יצא אשור, תני רב יוסף אשור זה נח. הכי גרסינן במקצת ספרים. ואם תמנה שנות נח כלים בשנת נ"ח[1] לאברהם אבינו, והפלגה היתה בשנת מ"ח[2] לאברהם, נמצא שהיה נח לאחר הפלגה י' שנים, ובאותן י' שנים בנה נינוה ורחובות עיר וכלח [3]. (תוס' רי"ד יומא י.)​

[1] כי נח חי לאחר המבול ש"נ שנה (בראשית ט כח), וארפכשד נולד שנתים אחר המבול (שם יא, י) וכשתמנה עוד ל"ה שנה לארפכשד ול' שנה לשלח ול"ד שנה לעבר ול' שנה לפלג ול"ב שנה לרעו ול' שנה לשרוג וכ"ט שנה לנחור וע' שנה לתרח ונ"ח שנה לאברהם אבינו הרי ש"נ שנה. והאבן עזרא נתן סימן לדבר אברהם אבינו בן נ"ח כשמת נח.
[2] כמובא החשבון ברש"י...​
ואע"פ שכתב בהקדמתו שרובו ככולו מלא טעויות לא חשש להזכירו
אמת, אבל זה עצמו אינו פרדוקס.
מכיוון שאם הוא עצמו כתב שהוא מלא טעויות- למה ציטט אותו?
מוכרח שמה שהוא כן ציטט בשמו- הוא אחז שהוא אמת.
 
שמעתי שיש איזה רש"י בישעיה שכותב שנח היה איש מתוק
אשנח למקור מדויק
כַּאֲשֶׁר יִמָּצֵא הַתִּירוֹשׁ בָּאֶשְׁכּוֹל (ישעיה סה, ח) הַתִּירוֹשׁ זה נח שהיה מתוק (רש"י).
זה לא הפיתרון
רש"י מרתק.
אני לא יודע אם זה יעניין את הרבנים החשובים.
אבל הנה מה ששאלו את הגר"ח על רש"י זה
מתוק.png
 
נערך לאחרונה:
אמת, אבל זה עצמו אינו פרדוקס. מכיוון שאם הוא עצמו כתב שהוא מלא טעויות- למה ציטט אותו? מוכרח שמה שהוא כן ציטט בשמו- הוא אחז שהוא אמת.
על זה תמה הגחיד"א.
זה בדיוק מה שאני טוען, שזה לא 'הכצעקתה' אם מביאים ציטוט מ'שלשלת הקבלה', היות שיש גדולים שכן ציטטו ממנו למרות שידעו שיש שם דברים לא מדוייקים או טעויות. וכמדומה שגם הרב חיד"א ז"ל בעצמו מביא בשמו כאשר דבריו נכונים.​
 
חזור
חלק עליון