אושרי רביב
Well-known member
בס”ד, כב אלול תשע”ה
לכבוד היקר והנעלה, איש על העדה, כש”ת הרב אופיר בן סעדון שליט”א
שלום רב,
לענין ברכת הגומל, מי שבירך ברכת הגומל ונתכוון להוציא את חבירו, וחבירו שמע הברכה ואף הוא נתכוון לצאת, יצא י”ח, וכ”ש אם ענה אמן אחר חבירו. כמבואר בש”ע (סי’ רי”ט ס”ה). ולכן כאשר רבים צריכים לברך הגומל, אחד עומד ומברך ומוציא את כולם, כמ”ש בנתיבי עם (עמ’ ק”ט). וכן פסק בתורת חיים סופר. וראה להחתם סופר בספר הזכרון (עמ’ כ”ה) שלאחר שנעשה נס לכל בני קהלתו כתב, וביום הכניסה עליתי לתורה וברכתי הגומל בלשון רבים, ואנשי הקהל שהיו עמו ענו אחרי בלשון רבים, מי שגמלנו כל טוב הוא יגמלנו כל טוב סלה. והשומעים המכוונים לצאת י”ח מהמברך אינם צריכים לעמוד, אלא רק המברך עומד ומברך.
בברכת התורה,
יצחק יוסף,
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא בית הדין הרבני הגדול
לכבוד היקר והנעלה, איש על העדה, כש”ת הרב אופיר בן סעדון שליט”א
שלום רב,
לענין ברכת הגומל, מי שבירך ברכת הגומל ונתכוון להוציא את חבירו, וחבירו שמע הברכה ואף הוא נתכוון לצאת, יצא י”ח, וכ”ש אם ענה אמן אחר חבירו. כמבואר בש”ע (סי’ רי”ט ס”ה). ולכן כאשר רבים צריכים לברך הגומל, אחד עומד ומברך ומוציא את כולם, כמ”ש בנתיבי עם (עמ’ ק”ט). וכן פסק בתורת חיים סופר. וראה להחתם סופר בספר הזכרון (עמ’ כ”ה) שלאחר שנעשה נס לכל בני קהלתו כתב, וביום הכניסה עליתי לתורה וברכתי הגומל בלשון רבים, ואנשי הקהל שהיו עמו ענו אחרי בלשון רבים, מי שגמלנו כל טוב הוא יגמלנו כל טוב סלה. והשומעים המכוונים לצאת י”ח מהמברך אינם צריכים לעמוד, אלא רק המברך עומד ומברך.
בברכת התורה,
יצחק יוסף,
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא בית הדין הרבני הגדול