• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

האם היוצאים ידי חובה בברכת הגומל צריכים לעמוד?

אושרי רביב

Well-known member
בס”ד, ‏כב אלול תשע”ה

לכבוד היקר והנעלה, איש על העדה, כש”ת הרב אופיר בן סעדון שליט”א

שלום רב,

לענין ברכת הגומל, מי שבירך ברכת הגומל ונתכוון להוציא את חבירו, וחבירו שמע הברכה ואף הוא נתכוון לצאת, יצא י”ח, וכ”ש אם ענה אמן אחר חבירו. כמבואר בש”ע (סי’ רי”ט ס”ה). ולכן כאשר רבים צריכים לברך הגומל, אחד עומד ומברך ומוציא את כולם, כמ”ש בנתיבי עם (עמ’ ק”ט). וכן פסק בתורת חיים סופר. וראה להחתם סופר בספר הזכרון (עמ’ כ”ה) שלאחר שנעשה נס לכל בני קהלתו כתב, וביום הכניסה עליתי לתורה וברכתי הגומל בלשון רבים, ואנשי הקהל שהיו עמו ענו אחרי בלשון רבים, מי שגמלנו כל טוב הוא יגמלנו כל טוב סלה. והשומעים המכוונים לצאת י”ח מהמברך אינם צריכים לעמוד, אלא רק המברך עומד ומברך.

בברכת התורה,

יצחק יוסף,

הראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא בית הדין הרבני הגדול
 
והשומעים המכוונים לצאת י”ח מהמברך אינם צריכים לעמוד, אלא רק המברך עומד ומברך.
אין עניין שיעמדו כמו שעומדים בברכות של המגילה וכד' שיוצאים בהם יד"ח וצריך לעמוד בהם?
כמו שהמברך עומד אולי גם מי ששומע יצטרך לעמוד כאילו הוא מברך.
או שזה דומה לכך שלא צריך להפסיק את הנשימה כשהחזן קורא את עשרת בני המן, כיון שכל מה שקורה עם הש"ץ קורא גם עם מי שיוצא.
וא"כ למה צריך לעמוד בברכות המגילה ותקיעת שופר?
 
אין עניין שיעמדו כמו שעומדים בברכות של המגילה וכד' שיוצאים בהם יד"ח וצריך לעמוד בהם?
כמו שהמברך עומד אולי גם מי ששומע יצטרך לעמוד כאילו הוא מברך.
או שזה דומה לכך שלא צריך להפסיק את הנשימה כשהחזן קורא את עשרת בני המן, כיון שכל מה שקורה עם הש"ץ קורא גם עם מי שיוצא.
וא"כ למה צריך לעמוד בברכות המגילה ותקיעת שופר?

הרב זילברשטיין פסק כך ב"חשוקי חמד".
אמנם הילקוט יוסף חולק עליו.
 
נערך לאחרונה:
לדעת ההלכה ברורה גם הקהל שיוצאים ידי חובה צריכים לעמוד.
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_הלכה ברורה - יא - יוסף, דוד בן עובדיה_202.pdf
    1.2 MB · צפיות: 6
בס”ד, ‏כב אלול תשע”ה

לכבוד היקר והנעלה, איש על העדה, כש”ת הרב אופיר בן סעדון שליט”א

שלום רב,

לענין ברכת הגומל, מי שבירך ברכת הגומל ונתכוון להוציא את חבירו, וחבירו שמע הברכה ואף הוא נתכוון לצאת, יצא י”ח, וכ”ש אם ענה אמן אחר חבירו. כמבואר בש”ע (סי’ רי”ט ס”ה). ולכן כאשר רבים צריכים לברך הגומל, אחד עומד ומברך ומוציא את כולם, כמ”ש בנתיבי עם (עמ’ ק”ט). וכן פסק בתורת חיים סופר. וראה להחתם סופר בספר הזכרון (עמ’ כ”ה) שלאחר שנעשה נס לכל בני קהלתו כתב, וביום הכניסה עליתי לתורה וברכתי הגומל בלשון רבים, ואנשי הקהל שהיו עמו ענו אחרי בלשון רבים, מי שגמלנו כל טוב הוא יגמלנו כל טוב סלה. והשומעים המכוונים לצאת י”ח מהמברך אינם צריכים לעמוד, אלא רק המברך עומד ומברך.

בברכת התורה,

יצחק יוסף,

הראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא בית הדין הרבני הגדול
אגב מענין לענין גבי מש"כ מרן הראש"ל שיחי'
שמעתי פעם שיש מקפידים לברך ברכת הגומל כל אחד ואחד בפנ"ע - בקהילות החסידים והאשכנזים
האם יש מקור לזה
ומה עם ברוב עם הדרת מלך
אני שמעתי שעושים כן משום מש"כ באבודרהם שבהודיה כל אחד ואחד צריך להודות בפנ"ע
וצ"ע
 
אגב מענין לענין גבי מש"כ מרן הראש"ל שיחי'
שמעתי פעם שיש מקפידים לברך ברכת הגומל כל אחד ואחד בפנ"ע - בקהילות החסידים והאשכנזים
האם יש מקור לזה
ומה עם ברוב עם הדרת מלך
אני שמעתי שעושים כן משום מש"כ באבודרהם שבהודיה כל אחד ואחד צריך להודות בפנ"ע
וצ"ע
זה נכון שבציבור הליטאים יראשי השמים לא מקובל לפטור אחרים ב"הגומל" מעניין.
למרות שלשיטתם זה די נדיר לברך הגומל...
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון