(ב) אם התרנגולים המשונים הנ"ל הם מכלל מין התרנגול שיש עליו מסורת [מכח כל מיני ראיות שונות], או שיש ביניהם שינויים גדולים המחייבים אותנו לומר שהם שני מינים נפרדים וממילא חייבים מסורת בפני עצמה.
לפי המבואר בתלמוד ובדברי רבותינו הראשונים, ובדברי רוב האחרונים, בכל שינוי שהוא, אפילו שינוי מועט, אין מסורת עוף אחד מועילה לחבירו, אלא צריך מסורת נפרדת על כל אחד מהם, וכמו שהבאתי כמה פעמים בפורום זה באורך, ולפי שכבודו כותב
או שיש ביניהם שינויים גדולים המחייבים אותנו לומר שהם שני מינים נפרדים וממילא חייבים מסורת בפני עצמה
שנראה מזה שבשינוי קטן לכולי עלמא הם מין אחד, [וגם משתמע מדבריו שסבור שאף אני מודה לזה, וכל המחלוקת בינינו היא רק בענין שינויים גדולים], כפי הנראה לא ראה כבודו מה שהבאתי בענין זה, על כן אשוב להביא בפני כבודו מה שמתבאר מדברי חכמי התלמוד, ומדברי רבותינו הראשונים, ורוב האחרונים:
זה לשון הבית יוסף (יו"ד פב ד"ה מסקינן) 'מסקינן בגמרא (חולין סב.) דסנונית לבנה, אי ירוקא כריסה אסירא, ואי חיוורא כריסה שריא'. הרי לפנינו שני עופות ממין אחד הנקרא סנונית, וגם שניהם מאותו זן הנקרא סנונית לבנה, אלא שיש ביניהם הבדל בצבע הכרס, והירוק טמא והלבן טהור.
ובשו"ת מהרי"ק (סי' קנח) כתב 'סנונית הדרה בבית אסורה, ואם כריסה לבן מותרת. וכתב הרשב"א, במקומות הללו לא ראינו מי שנהג בהם היתר אף בכרס לבן. ונראה שנהגו כן מפני שהאסורה והמותרת נראין מין אחד ויבאו העולם לטעות'. הרי שהדמיון רב כל כך ביניהם, עד שיבואו לטעות בין זו לזו, ואף על פי כן זו טהורה וזו טמאה.
עוד כתב הבית יוסף (פב בענין ס"ה) בשם הרשב"א, 'היו נאכלין במקצת מקומות (כלומר, מין עופות שבחלק מהמקומות החזיקום כטהורים), ובמקצת מקומות אין נאכלין, יראה לי שסומכין על אותן מקומות שפשט בהם היתרן, שאלמלא שקבלו כן מאבות ראשונים הבקיאים בהם לא היו נוהגין בהם היתר. ואפשר דלאותן שנהגו בהם איסור, אוסרין, שאני אומר מותרין הם, אלא שנהגו בהם איסור מפני עופות טמאים הדומים לאלו הנמצאים באותן המקומות'.
הרי מבואר מדברי הרשב"א שעוף זה מותר הוא, אלא שנהגו בו איסור כדי שלא יבואו לטעות ולאכול עוף טמא הדומה לו. נמצא לפנינו שני מיני עופות, האחד טהור והשני טמא, והדמיון ביניהם רב כל כך עד כדי שיוכלו לטעות שהטמא הוא הטהור (וכעי"ז כתבו התוספות בחולין סג. ד"ה הא). ולפי זה בשני עופות דומים הבאים לפנינו, כל שיש ביניהם איזה חילוק, לא נוכל להתיר אחד על פי מסורת השני, דאף שהם דומים אפשר שזה טהור וזה טמא.
עוד אמרו במסכת חולין (סג.) שקיטנא אריכי שקי וסומקי, שריא, גוצי וסומקי, אסירי. אריכי שקי וירוקי אסירי. ופירש רש"י 'שקיטנא, שם העוף ויש בהן שני מינין אותם ששוקיהן ארוכין וגופו אדום שרי'. הרי מבואר שהעוף שקיטנא יש בו שני מינים שצבע שניהם סמוק, דהיינו אדום, אלא שהאחד שוקיו ארוכים והוא טהור, והשני שוקיו קצרים והוא טמא. וכן מתבאר שם דאפילו אותו ששוקיו ארוכים, דוקא אם צבעו אדום הוא טהור, אבל אם צבעו ירוק הוא טמא. נמצא שבשינוי אחד של צבע, או אורך השוקיים, נהפך מטהור לטמא. ולפי זה כל שיש איזה שינוי בין שני עופות לא נוכל להתיר אחד במסורת חבירו, שהרי אפשר שזה טהור וזה טמא.
עוד אמרו בחולין (סג:) נאמן הצייד לומר עוף זה טהור מסר לי רבי. ואמרינן התם דדוקא רבו צייד, אבל רבו חכם מי ידע להו. ופירש רש"י 'מי ידע בהו, כלום מכירן שלא יהא אחד דומה לזה והוא טמא'. הרי מבואר שיכולים להיות שני מינים דומים, אחד טמא ואחד טהור, והם דומים כל כך עד שהחכם שאינו בקי בכל מיני העופות יטעה ביניהם ויסבור שהטמא הוא ממין הטהור.
וכן כתב בשו"ת מהרי"ל (סי' צה) 'דבשינוי מועט מתהפך הענין.
וכן כתב הנודע ביהודה (תניינא, יו"ד כט) 'שבעופות הוא דבר מצוי שכמה מינים שוים זה לזה בתואר ובקומה, וצריך טביעת עין להכיר בין זה לזה, להבדיל בין טמא לטהור, ואין כל אדם יכול לבחון כי אם הציד'. וממילא כל שיש שינוי מועט בין שני המינים אין לטהר אחד על פי מסורת השני.
גם בכנסת הגדולה (הגב"י אות ל) הביא דברי מהרי"ל שהבאתי למעלה 'דבשינוי מועט מתהפך הענין'.
גם בדברי יחזקאל (הלברשטם, תשובות סי' כא) כתב, 'זה הכלל, כל עוד שאינו שווה לעופות שאנו אוכלין, הגם שדומין להם בתמונתו והשינוי מעט, אין אנו רשאין לאוכלן'. וכתב עוד (בראש ספר אילה שלוחה) 'בדבר הבר אווזות גדולות שבאו מחדש וכו', אם ירצה להתיר בטעם שאין זה שינוי מה שהם גדולים הרבה מאותם שאנו אוכלין עד עתה, גם זה טעות, כי גמרא מפורשת בפרק אלו טריפות, דהרבה עופות יש שדומין לטהורים, רק שהם בשינוי קטן, וטמאין הם, כמו דאיתא בדף ס"ג אמר רב יהודא אריכי שוקא שריא גיצי אסורי. יעוין ברש"י שם דיבור המתחיל אלא אינהו מי ידע בהו, שכתב וזה לשונו, כלום מכירן שלא יהא אחד דומה לזה והוא טמא. עד כאן לשונו.
גם בבית שלמה (דרימר יו"ד קמח, ד"ה ומבואר) כתב 'דכל שיש שינוי מועט אי אפשר להתיר רק על פי מסורת ממין זה ממש'.
גם במכתב סופר (יו"ד סי' ג) מתחילה צידד דשינוי מועט לא בעי מסורת, והזכיר גם הגמרא דבבא קמא הנ"ל, ואחר כך (בסי' ד) כתב 'באמת לעניות דעתי קשה להתיר בלי מסורת ברורה, דהיינו על פי בקי ורגיל ומכיר זה המין ובשמו, וקשה לסמוך על טביעת עין דמיון צורתם לצורת אותן שראה במקומו, כי בקל יש לטעות, יעיין בתשובת מהרי"ל סימן ק'.
גם בספר כמו השחר (אות ע', ס"ק כ) כתב בזה הלשון, 'כתב מהר"י כהן, אפשר מה שכתב רש"י שאין לאכול עוף אלא במסורת, מיירי במשונה הרבה מאותן שאנו אוכלין, אבל המשונה קצת אין לחוש. אלו דבריו. והשבתי, בחולין דף ס"ב (ע"א) סנונית לבנה חיורא כרסה שרי, ירוקה כרסה אסור. ושם (סב:) מרדו זגיד ואכל שרי סגיד ואכל אסור. ובדף ס"ג שקיטני אריכי שקי וסומקי שרי, גוצי וסומקי או אריכי וירוקי אסור. ושם תנו רבנן עורב זה עורב אוכמא, כל עורב להביא עורב העמקי, דהיינו עורב לבנה, עיין שם. מבואר שבמעט שינוי במראה, או בגודל וקוטן, תלי הטומאה והטהרה. ובשו"ת צמח צדק סימן כ"ט בקונטרס אחרון מבנו ז"ל, כתב דאפשר להיות שני עופות והמה מין אחד וזה טהור וזה טמא. ובחולין (סג.) בשקנאי ובטנאי דקאמר הא באתרא דשכיח פרס ועזניה, הא באתרא דלא שכיח. פירש רש"י, בשכיח פרס ועזניה דדמי חיישינן שמא ממינם הוא. ובלב אריה ביאר כוונת רש"י שהן דומין ולא לגמרי, אבל אין חלוקין רק בשינוי מועט, ומי ישער זה. הרי דבשינוי מועט זה טמא וזה טהור, לכך ודאי בעי מסורת על עוף זה דייקא'.
גם באגרות משה (יו"ד ח"א סי' לד) כתב 'צריך דוקא שהמעידים יראו ויכירו בטביעות עין שעוף זה הוא שאוכלין אותו במדינה ההיא, ויהיו אנשים מדקדקים שלא יאמרו בדדמי וכו', ובפרט שיש הרבה עופות הדומים לעוף זה, שצריך לזה דקדוק גדול, שאין לסמוך על סתם אנשים, ולא נחשב זה מסורת'.
ועיין עוד בדברי הרב יוסף טאוב (קונ' פולמוס עופות הפטם, אות ה) שהביא ראיה משכוי היער דבשינוי מועט מתהפך לטמא.
ולאחר אשר ראה כבודו כי הדין מוכרע באופן ברור שבשינוי מועט אין לסמוך על מסורת מין אחר, יבין לבבו כי מה שמורה כבודו להתיר תרנגולים שאין עליהם מסורת, הוא אכן נגד דין השלחן ערוך והרמ"א (פב ס"ב) שהורו שאין לאכול עוף שאין עליו מסורת.
וכל זה הוא לענין תרנגולים שיש ביניהם שינוי מועט, שלענין זה ישנם כמה אחרונים שכתבו לסמוך בזה על מסורת המין השני, [אם כי העיקר לדינא כדברי האוסרים בזה כמבואר], אמנם מה שבא כבודו להקל אפילו בתרנגולים שיש חילוק עצום ביניהם לבין התרנגול הטהור, כגון הקורניש והמלאי, בזה אף אותם שהקלו בשינוי מועט, אינם מודים לדברי כבודו, וקל וחומר בנדון זה שעופות הללו יש בהם סימני טומאה, שכל ביציהם כד וכד, ועוד שהודם כפות, אם כן קרוב הדבר ממש לומר שהם ממיני הדוכיפת הטמא, ואסורים מן התורה.