סערת העופות

חבל שכבו' מנסה להתחמק,
הרב בעל כל עוף למינהו צודק במאת האחוזים שכדי שלא יצאו כולם מבולבלים מכל הצדדים כדאי למקד את הדברים,
וכולם יודעים וגם רואים בהודעות הקודמות ששורש הנידון הוא מה היה טעמם של המתירים בפולמוס הקוצ'ין, ולכן אם כבו' חפץ באמת כדאי מאוד להמשיך ולדון עם הרב בעל עוף כנף למינהו בצורה ממוקדת ומסודרת, ובאם לא, מבין כל אחד שאין כאן אלא התחמקות מהאמת.
מנסה להתחמק ממה? מדיון תיאורטי?

אינני מתחמק, אני אומר בפה מלא שאיני רואה כל טעם בדיון תיאורטי, זה דבר ברור שהקהילות שנהגו להקל ולאכול את הקוצ'ין הסתמכו על המציאות שהיתה בפועל [בה היו עדויות שעוף זה נאכל בארץ ישראל], וכן הסתמכו על מה שהורו הפוסקים בפועל בנידון זה, ולא שייך לומר שנסמכו על מחשבות ותיאוריות מה היו הפוסקים אומרים אילו המציאות היתה שונה, הלכך איני רואה כל טעם לאבד זמן יקר בדיון כזה, מה גם שמאד קשה לשער מה היה הפוסק מורה במקרה שהמציאות היתה שונה.
 
ובאמת היה עדיף שלא אגיב בנתיים כדי שלא יווצר שוב בלבול וחוסר מיקוד, אבל מחמת שכבו' מזכיר את שמי, ע"כ בהכרח להעמיד דברים על דיוקם.
כבר כתבתי כמה פעמים, ואחוז על כך שוב, מעולם לא טענתי [לא אני ולא בעל כל עוף למינהו ולא אף אחד] שנהגו במאה חמישים שנה האחרונות לאכול עוף בלי מסורת ולא כדברי הרמ"א, ח"ו ח"ו.
ובוודאי שאף אחד לא בא לשנות את המנהג שיסד הרמ"א.
הרמ"א וגם מרן, לא חילקו בין משפחות התרנגולים, ובין משפחות התוכים, ובין משפחות שאר העופות, אלא אמרו דבר אחד ברור, שאין לאכול עוף אלא אם כן יש להם מסורת שמסרו להם אבותיהם שהוא טהור, וכבודו רוצה להתיר עופות שאין להם מסורת כלל וכלל, כגון המלאי והאסיל, שבאו מהמזרח הרחוק שלא היו שם קהילות של יהודים, ומעולם לא שמענו על יהודי שאכל מעופות אלו, ועוד שכל ביציהם כד וכד שהוא סימן טומאה, וכן הודם כפות. אם כן ברור שכבודו בא לשנות ממה שנהגו כמה מאות שנים כדעת רש"י והרא"ש וסייעתם וכמו שפסקו מרן והרמ"א.
 
אבל מאידך לומר שההיתר בפולמוס הקוצ'ין היה בהסתמכות בעיקר על המסורת מאר"י, אינו אמת לכל המעיין בדברי השותי"ם שעסקו בנידון זה, ובפרט כפי שסיכם את הדברים בדרכי תשובה וכדלעיל [כלפי גוף הדברים אין צורך ואין עניין להיכנס לויכוח איתי, אלא לדון במו"מ אמיתי וישר עם בעל כל עוף למינהו, ובהתמקדות בנקודות שביקש].
וכל הציטוטים שהביא כבו' אין בהן רמז שזה עיקר הטעם, ואדרבא רוב הציטוטים מוכיחים להיפך, וכן מפורש בהרבה ציטוטים שהבאתי אני ובעל כל עוף מינהו, [וכנ"ל, המשך המו"מ במקומו הנכון].
כבר ערכתי לעיל באורך את דברי הפוסקים, ואם כבודו אינו מקבל את דברי, הרי הדברים מונחים בפני הציבור, והבוחר יבחר את אשר נראה לו קרוב לאמת.
 
מנסה להתחמק ממה? מדיון תיאורטי?

אינני מתחמק, אני אומר בפה מלא שאיני רואה כל טעם בדיון תיאורטי, זה דבר ברור שהקהילות שנהגו להקל ולאכול את הקוצ'ין הסתמכו על המציאות שהיתה בפועל [בה היו עדויות שעוף זה נאכל בארץ ישראל], וכן הסתמכו על מה שהורו הפוסקים בפועל בנידון זה, ולא שייך לומר שנסמכו על מחשבות ותיאוריות מה היו הפוסקים אומרים אילו המציאות היתה שונה, הלכך איני רואה כל טעם לאבד זמן יקר בדיון כזה, מה גם שמאד קשה לשער מה היה הפוסק מורה במקרה שהמציאות היתה שונה.
כבו' מתחמק מדיון אמיתי לעיין היטב בדברי השותי"ם מה מבואר בדבריהם, מאיזה טעם התירו, מה הטעם העיקרי, ומה לרווחא דמילתא, ואחרי שיתברר מהו טעמם של גדולי האחרונים, להמשיך ולדון האם אכן יש דברים שבפטם יותר גרוע או שלא, והאם סימני הביצים הם סיבה לאסור או שלא [מכמה טעמים המבואר בגדולי האחרונים], והאם יש מקום לחשוש לתרנגולת שהיא הדוכיפת או לא.
ודיון אמיתי הוא לעיין היטב בדברי השותי"ם ולהבין מתוך דבריהם מהו עיקר הטעם ומה טפל, ולא לחזור שוב ושוב על אותם שתי שורות, ולהתעלם מכל שאר הציטוטים שמביאים לכבו' מגדולי האחרונים שאותם הוא מצטט שמבואר שם הפוך.
אם כבו' חושב שבציטוט שתי שורות מכל שו"ת יצליח להטעות את הציבור כאילו זה כל מה שכתוב בתשובות שם, וכשמבקשים דיון של בירור אמיתי מה כתוב בשותי"ם, כבו' מתחמק בחלקלקות לשון, שידע כבו' שהציבור אינו טיפש.
במחילה מכבו' אם כתבתי מעט בחריפות.
 
הרמ"א וגם מרן, לא חילקו בין משפחות התרנגולים, ובין משפחות התוכים, ובין משפחות שאר העופות, אלא אמרו דבר אחד ברור, שאין לאכול עוף אלא אם כן יש להם מסורת שמסרו להם אבותיהם שהוא טהור, וכבודו רוצה להתיר עופות שאין להם מסורת כלל וכלל, כגון המלאי והאסיל, שבאו מהמזרח הרחוק שלא היו שם קהילות של יהודים, ומעולם לא שמענו על יהודי שאכל מעופות אלו, ועוד שכל ביציהם כד וכד שהוא סימן טומאה, וכן הודם כפות. אם כן ברור שכבודו בא לשנות ממה שנהגו כמה מאות שנים כדעת רש"י והרא"ש וסייעתם וכמו שפסקו מרן והרמ"א.
זה חושבים כשלומדים רק שו"ע ורמ"א ושורה פה שורה שם בדברי האחרונים,
אבל כשמעיינים בכל התשובות שכתבו גדולי האחרונים מתחילתם ועד סופם, רואים איך הם למדו את דברי השו"ע והרמ"א, איזה מיו צריך מסורת פרטית ואיזה לא, וכשמתבוננים בעין האמת רואים על פי מה נתפשט המנהג [כלשון הדרכי תשובה שפשטה ההוראה בכל המדינות לאכלן בלי שום מפריע, ומבואר בדבריו בהדיא מהו טעם המתירים שעל פיו נתפשט המנהג, וכדלעיל], ואז מבינים היטב את הוראת רוב ככל גדולי ההוראה שבדורנו שאף אחד לא שכח את דברי השו"ע והרמ"א ח"ו.
 
כבו' מתחמק מדיון אמיתי לעיין היטב בדברי השותי"ם מה מבואר בדבריהם, מאיזה טעם התירו, מה הטעם העיקרי, ומה לרווחא דמילתא, ואחרי שיתברר מהו טעמם של גדולי האחרונים, להמשיך ולדון האם אכן יש דברים שבפטם יותר גרוע או שלא, והאם סימני הביצים הם סיבה לאסור או שלא [מכמה טעמים המבואר בגדולי האחרונים], והאם יש מקום לחשוש לתרנגולת שהיא הדוכיפת או לא.
ודיון אמיתי הוא לעיין היטב בדברי השותי"ם ולהבין מתוך דבריהם מהו עיקר הטעם ומה טפל, ולא לחזור שוב ושוב על אותם שתי שורות, ולהתעלם מכל שאר הציטוטים שמביאים לכבו' מגדולי האחרונים שאותם הוא מצטט שמבואר שם הפוך.
אם כבו' חושב שבציטוט שתי שורות מכל שו"ת יצליח להטעות את הציבור כאילו זה כל מה שכתוב בתשובות שם, וכשמבקשים דיון של בירור אמיתי מה כתוב בשותי"ם, כבו' מתחמק בחלקלקות לשון, שידע כבו' שהציבור אינו טיפש.
דומני שהבאתי מתוך דבריהם של האחרונים, על מה סמכו, ומבואר ברור בדבריהם שסמכו על המסורת, ואם יש לכבודו הערה על דברי, כבודו מוזמן לכותבה, ואפשר לדון בה.

אך באשר למה שהציע בעל הכל עוף למינהו, להתחיל לדון מה היו אומרים הפוסקים על מציאות אחרת, אילו לא היו עדויות על מסורת, על זה השבתי שזה הוא דיון תיאורטי, ומלבד זה שלעניות דעתי אין לנו יכולת לנבא בבירור מה היה מורה הפוסק במציאות שונה מהמציאות שנשאל עליה, לבד מזה, איני רואה שום צורך לדון בדבר תיאורטי, כי ברור מאיליו שהמנהג התפשט מכח מה שאירע בפועל, ומכח מה שכתבו הפוסקים בפועל, ולא נתפשט המנהג מכח שאלות תיאורטיות, ולכך איני רואה כל טעם לדון בזה.

וכבר ביארתי לעיל את כל זאת, ואיני יודע מפני מה לא נתבארו הדברים לכבודו.
 
זה חושבים כשלומדים רק שו"ע ורמ"א ושורה פה שורה שם בדברי האחרונים,
אבל כשמעיינים בכל התשובות שכתבו גדולי האחרונים מתחילתם ועד סופם, רואים איך הם למדו את דברי השו"ע והרמ"א, איזה מיו צריך מסורת פרטית ואיזה לא, וכשמתבוננים בעין האמת רואים על פי מה נתפשט המנהג [כלשון הדרכי תשובה שפשטה ההוראה בכל המדינות לאכלן בלי שום מפריע, ומבואר בדבריו בהדיא מהו טעם המתירים שעל פיו נתפשט המנהג, וכדלעיל], ואז מבינים היטב את הוראת רוב ככל גדולי ההוראה שבדורנו שאף אחד לא שכח את דברי השו"ע והרמ"א ח"ו.
אכן כשרואים את כל דברי האחרונים שדנו על הבראמא, ועל הקוצ'ין, והתרנגולים בעלי חמש האצבעות, וכל שאר התרנגולים החדשים, שכולם טרחו לברר בכל מין ומין ממיני התרנגולים אם יש לו מסורת, מבואר בבירור שהבינו כולם שגם תרנגול חדש צריך מסורת, ואין שום היתר כללי על כל התרנגולים.

ואין כל חדש תחת השמש כי כבר היו כאלו שרצו לטעון כדברי כבודו כמו שהביא בשו"ת לבושי מרדכי (מהדו"ק יו"ד מד) וזה לשונו, "ימים לא כבירים היה במחיצתי אחד מהרבנים המתירים ושאלתיו על ההיתר, ואמר תרנגול אינו אלא תרנגול דא ודא אחת הוא, והוכחתיו על פניו, לא כן אלפן רבותינו הקדושים, הלא מקובלין אנחנו להחמיר במנהגי ישראל יותר מדברי תורה. וכי השם תרנגול גורם להתיר אותו הלא גם תרנגול דאגמא בשם תרנגול יקרא.

וכן כתב בשו"ת חבצלת השרון (תניינא סי' כו) וזה לשונו:
והנה פגיעתו בכבוד כל גדולי התורה הנ"ל גרם לו שחשד בכשרים לומר שטעו, ולקה בגופו שהוא טעה לגמרי בענין זה, דהנה כל המציאה שמצא בהעתקה מחכמי הטבע הוא שיש מינים חלוקים כמו מיני תרנגולים, אווזים, וכדומה, ויש במין אחד ראססען חלוקים שעשו על ידי הרכבה וכולם מין אחד הם, והנה מי יאמר לו שאנו מכחישים זאת, והרי הוא ש"ס מפורש חולין (סג:) דמאה מיני עופות טמאים יש במזרח וכולן מין איה הם, ועם כל זה אשאלהו, וכי לא מוכרח הוא להודות דאם נמצא ראססע אחת שאין לה סימני טהרה שהיא אסורה אף שהיא ממין הטהור, דאי אפשר לו להכחיש ש"ס מפורש בתרנגולא דאגמא בחולין (סה:) ונדה (נ:) דאסור, ובין לתירוץ ראשון שבתוס' שם שמין אחד הם לגמרי, ובין לתירוץ השני שבתוס' שם דתרנגול ותרנגולתא דשם שני מינים הם, על כל פנים נכנסים שניהם בסוג מין תרנגולים, דשמם מוכיח עליהם, רק בע"כ הכוונה דהם ראססען חלוקים, ואפילו הכי התרנגול שאין לו סימני טהרה אסור. וכן מבואר שם בש"ס נדה הנ"ל דתרנגול ברא הוא עוף טמא וכו', וכיון דאין אנו בקיאין בסימני טהרה איך אפשר לנו להתיר שום ראססע חדשה הבאה לפנינו בלי מסורת.

וכן כתב בשו"ת הרי"מ (יו"ד ס"ס ח) וזה לשונו:
בפרט בשם תרנגולים דמפורש בש"ס ופוסקים שיש בהם שהן אסורים עמוני וכו ע"ש חולין ס"ב ע"ב.

וכן כתב בשו"ת אבני חן (ח"ב עמ' רכה) וזה לשונו:
מאחר שכל חובת מסורת לא באה אלא בעקבות המכשול אצל תרנגולתא דאגמא (חולין סב:) מכאן מוכרח שגם לגבי זן משונה שבתוך המין גופיה, איכא חובת מסורת.
 
דומני שהבאתי מתוך דבריהם של האחרונים, על מה סמכו, ומבואר ברור בדבריהם שסמכו על המסורת, ואם יש לכבודו הערה על דברי, כבודו מוזמן לכותבה, ואפשר לדון בה.

אך באשר למה שהציע בעל הכל עוף למינהו, להתחיל לדון מה היו אומרים הפוסקים על מציאות אחרת, אילו לא היו עדויות על מסורת, על זה השבתי שזה הוא דיון תיאורטי, ומלבד זה שלעניות דעתי אין לנו יכולת לנבא בבירור מה היה מורה הפוסק במציאות שונה מהמציאות שנשאל עליה, לבד מזה, איני רואה שום צורך לדון בדבר תיאורטי, כי ברור מאיליו שהמנהג התפשט מכח מה שאירע בפועל, ומכח מה שכתבו הפוסקים בפועל, ולא נתפשט המנהג מכח שאלות תיאורטיות, ולכך איני רואה כל טעם לדון בזה.

וכבר ביארתי לעיל את כל זאת, ואיני יודע מפני מה לא נתבארו הדברים לכבודו.
במחילה מכבו', אין מה לדון בכזה צורה של מו"מ.
כזה מומחיות של התעלמות עדיין לא ראיתי.
כבר כתבו לכבו' וציטטו והראו לעין כל איך שגדולי האחרונים שהתירו את הקוצין, לא נמסכו על המסורת, אלא על דברים אחרים לחלוטין, אלא שחלקן הביאו את המסורת לרווחא דמילתא כפי שניכר מדבריהם לכל מבקש אמת, וכפי שסיכם את הדברים הדרכי תשובה [שוודאי נחת לעומק דבריהם והבין היטב מדבריהם ומה עיקר מה טפל], וברור מהדברים על מה סמך נתפשט המנהג.
ואף אחד לא ביקש לדון דיון תיארוטי מה "היו" אומרים על מציאות אחרת, אלא בסך הכל לדון דיון אמיתי מה הם "כבר" אמרו על נידונם, ואז לדון אם יש טעם לחלק בין נודנם לנידוננו, או שנידוננו שונה מאיזה טעם.
 
אכן כשרואים את כל דברי האחרונים שדנו על הבראמא, ועל הקוצ'ין, והתרנגולים בעלי חמש האצבעות, וכל שאר התרנגולים החדשים, שכולם טרחו לברר בכל מין ומין ממיני התרנגולים אם יש לו מסורת, מבואר בבירור שהבינו כולם שגם תרנגול חדש צריך מסורת, ואין שום היתר כללי על כל התרנגולים.

ואין כל חדש תחת השמש כי כבר היו כאלו שרצו לטעון כדברי כבודו כמו שהביא בשו"ת לבושי מרדכי (מהדו"ק יו"ד מד) וזה לשונו, "ימים לא כבירים היה במחיצתי אחד מהרבנים המתירים ושאלתיו על ההיתר, ואמר תרנגול אינו אלא תרנגול דא ודא אחת הוא, והוכחתיו על פניו, לא כן אלפן רבותינו הקדושים, הלא מקובלין אנחנו להחמיר במנהגי ישראל יותר מדברי תורה. וכי השם תרנגול גורם להתיר אותו הלא גם תרנגול דאגמא בשם תרנגול יקרא.

וכן כתב בשו"ת חבצלת השרון (תניינא סי' כו) וזה לשונו:
והנה פגיעתו בכבוד כל גדולי התורה הנ"ל גרם לו שחשד בכשרים לומר שטעו, ולקה בגופו שהוא טעה לגמרי בענין זה, דהנה כל המציאה שמצא בהעתקה מחכמי הטבע הוא שיש מינים חלוקים כמו מיני תרנגולים, אווזים, וכדומה, ויש במין אחד ראססען חלוקים שעשו על ידי הרכבה וכולם מין אחד הם, והנה מי יאמר לו שאנו מכחישים זאת, והרי הוא ש"ס מפורש חולין (סג:) דמאה מיני עופות טמאים יש במזרח וכולן מין איה הם, ועם כל זה אשאלהו, וכי לא מוכרח הוא להודות דאם נמצא ראססע אחת שאין לה סימני טהרה שהיא אסורה אף שהיא ממין הטהור, דאי אפשר לו להכחיש ש"ס מפורש בתרנגולא דאגמא בחולין (סה:) ונדה (נ:) דאסור, ובין לתירוץ ראשון שבתוס' שם שמין אחד הם לגמרי, ובין לתירוץ השני שבתוס' שם דתרנגול ותרנגולתא דשם שני מינים הם, על כל פנים נכנסים שניהם בסוג מין תרנגולים, דשמם מוכיח עליהם, רק בע"כ הכוונה דהם ראססען חלוקים, ואפילו הכי התרנגול שאין לו סימני טהרה אסור. וכן מבואר שם בש"ס נדה הנ"ל דתרנגול ברא הוא עוף טמא וכו', וכיון דאין אנו בקיאין בסימני טהרה איך אפשר לנו להתיר שום ראססע חדשה הבאה לפנינו בלי מסורת.

וכן כתב בשו"ת הרי"מ (יו"ד ס"ס ח) וזה לשונו:
בפרט בשם תרנגולים דמפורש בש"ס ופוסקים שיש בהם שהן אסורים עמוני וכו ע"ש חולין ס"ב ע"ב.

וכן כתב בשו"ת אבני חן (ח"ב עמ' רכה) וזה לשונו:
מאחר שכל חובת מסורת לא באה אלא בעקבות המכשול אצל תרנגולתא דאגמא (חולין סב:) מכאן מוכרח שגם לגבי זן משונה שבתוך המין גופיה, איכא חובת מסורת.
אינני מתכוון להמשיך לנהל מו"מ בצורה כזו,
רק בשביל הקוראים שלא יטעו, אדגיש את הדברים הפשוטים שהוזכרו לעיל, שאכן היו מגדולי הדורות שהחמירו, אבל רוב גדולי הדור התירו [כמבואר בשו"ת בית שלמה], וכן נתפשטה ההוראה לאוכלן בפשיטות גמור באין מפריע בכל המדינות כלשון הדרכי תשובה [סי' פב ס"ק לד].
ואמנם המחמירים חששו למיני תרנגולים טמאים, אבל ע"ז גופא חלקו המתירים מכמה טעמים, הן כי לדעת רמב"י [שעיקר ההלכה כוותיה], לא ייתכן שתרנגון שיש לו ג' סימני טהרה יהיה טמא, והן מצד שפרים ורבים זה עם זה, ומעוד טעמים, ולפי דבריהם אכן אין מין תרנגול טמא, ותרגולתא דאגמא צ"ל שאינו מין תרנגון כלל וכמו שהאריך בה בקונט' בטוט"ד.
[שו"ת אבני חן אינו מהאחרונים דאז, אלא ממחבר בן דורנו שכפי הנראה לא נחת לכך שגדולי האחרונים אינם סוברים כך].
 
איני יודע מאין הביא כבודו את כל הנידונים הללו.

יש נידון אחד שנדון כאן.

מרן בשלחן ערוך (פב ס"ב) והרמ"א (שם ס"ג) הורו שאין לאכול עוף אלא במסורת, וכן נהגו בכל קהילות ישראל כבר מתקופת הראשונים במשך מאות שנים.

בכל ויכוח אני משתדל לרדת לסוף דעתו של השני ולנסות להבין במה חלוק עלי וטעמו, אך הפעם לא זכיתי להבין כלל וכלל מהי כוונתו או רמיזותיו של כבודו.
הנידון האחד הזה שמזכיר כבודו לא נידון בפורום זה בכלל [אלא רק ד' הנידונים שהזכרתי לעיל נידונו בהרחבה]. מעולם לא באתי לחלוק על חיוב המסורת כדעת השו"ע והרמ"א.

כדי להפיק תועלת מן המשא והמתן, מן הראוי לסכם תחילה במה אנו מסכימים ובמה אנו חלוקים.

מסכימים: (א) יש חיוב מסורת ואי אפשר לסמוך על ג' סימני לבד [כדעת רש"י].

חלוקים: (א) מהו תוקף החיוב הנ"ל - מעיקר הדין, או מספק, או לחומרא, או ממנהג, וכו'. (ב) אם התרנגולים המשונים הנ"ל הם מכלל מין התרנגול שיש עליו מסורת [מכח כל מיני ראיות שונות], או שיש ביניהם שינויים גדולים המחייבים אותנו לומר שהם שני מינים נפרדים וממילא חייבים מסורת בפני עצמה.

כבודו יכול לחזור שוב ושוב על טענותיו בתוספת כל טענותיו הראשוניות מתחילת האשכול פעמים רבות ונוספות, אבל כדי שתהיה תועלת לקוראים מן הדיון, לכן הצעתי להתמקד בנקודה אחת יסודית בלבד.

שאיני רואה כל טעם בדיון תיאורטי

שאלה תיאורטית? זאת שאלה מעשית ביותר. האם מותר לאכול תרנגול קוצי'ן או לא? האם מי שבטוח [כמוני] שהמסורת הפרטית מא"י יסודה בטעות, או מי שעכ"פ חושש מאד לפקפוקים החמורים שכתבו רבים מגדולי האחרונים כנגד המסורת הפרטית הזו [לאחר ולמרות שנסמך עליה הדברי חיים ז"ל], האם מותר לו לאכול מזן תרנגול זה או לא? האם אפשר לסמוך על השואל ומשיב או המהרי"א שהיו מתירים לאכול ממנו או לא?

איני רואה כל טעם לאבד זמן יקר בדיון כזה

איבוד הזמן הוא בויכוח מיותר ובלתי ממוקד שבו צד אחד אינו מכיר כלל במה הוא חלוק על השני, מייחס אליו דעות בלתי נכונות ושמעולם לא השמיען, וחוזר בכל פעם על כל טענותיו הראשוניות מתחילת הדיון.

מלבד זה שלעניות דעתי אין לנו יכולת לנבא בבירור מה היה מורה הפוסק במציאות שונה מהמציאות שנשאל עלי

כאן כבודו כבר גילה במקצת תשובתו לשאלה "התיוארטית" הזו: אין לנו יכולת לנבא. וזו טענה תמוהה עד למאד, כי במקום להתנבא, אפשר לעיין בתשובותיהם ולקרוא המפורש בדבריהם שאפי' בלי מסורת פרטית היו מתירים.
 
במחילה מכבו', אין מה לדון בכזה צורה של מו"מ.
כזה מומחיות של התעלמות עדיין לא ראיתי.
כבר כתבו לכבו' וציטטו והראו לעין כל איך שגדולי האחרונים שהתירו את הקוצין, לא נמסכו על המסורת, אלא על דברים אחרים לחלוטין, אלא שחלקן הביאו את המסורת לרווחא דמילתא כפי שניכר מדבריהם לכל מבקש אמת, וכפי שסיכם את הדברים הדרכי תשובה [שוודאי נחת לעומק דבריהם והבין היטב מדבריהם ומה עיקר מה טפל], וברור מהדברים על מה סמך נתפשט המנהג.
כבודו יכול להגדיר את הדברים כ"מומחיות של התעלמות", או באיזה לשון שיחפוץ, דומני שכבר ביארתי את דברי למר פעמיים, ובזה די והותר.
 
אינני מתכוון להמשיך לנהל מו"מ בצורה כזו,
רק בשביל הקוראים שלא יטעו, אדגיש את הדברים הפשוטים שהוזכרו לעיל, שאכן היו מגדולי הדורות שהחמירו, אבל רוב גדולי הדור התירו [כמבואר בשו"ת בית שלמה], וכן נתפשטה ההוראה לאוכלן בפשיטות גמור באין מפריע בכל המדינות כלשון הדרכי תשובה [סי' פב ס"ק לד].
ואמנם המחמירים חששו למיני תרנגולים טמאים, אבל ע"ז גופא חלקו המתירים מכמה טעמים, הן כי לדעת רמב"י [שעיקר ההלכה כוותיה], לא ייתכן שתרנגון שיש לו ג' סימני טהרה יהיה טמא, והן מצד שפרים ורבים זה עם זה, ומעוד טעמים, ולפי דבריהם אכן אין מין תרנגול טמא, ותרגולתא דאגמא צ"ל שאינו מין תרנגון כלל וכמו שהאריך בה בקונט' בטוט"ד.
[שו"ת אבני חן אינו מהאחרונים דאז, אלא ממחבר בן דורנו שכפי הנראה לא נחת לכך שגדולי האחרונים אינם סוברים כך].
זו היא השערתו של כבודו, שהמתירים הסתמכו בעיקר על טעמים אחרים.

אך מדברי הפוסקים עצמם מבואר שלא כדבריו, וכפי שכבר הבאתי לעיל בפני כבודו, כי בשו"ת בית שלמה (יו"ד סי' קמו) כתב בזה הלשון "האמת הוא שרוב חכמי זמנינו במדינתינו הורו להקל בהם, ולמעשה איני מתיר, כי העיקר אשר סמכו עליו קצת גדולים, הוא על מה שהעידו בפניהם אנשים מארצינו הקדושה שאוכלין שם ממין התרנגולים ההם". וגם בשו"ת מחנה ישראל (ח"ב דף פח.) כתב, אודות התרנגולים אשר מארץ מרחק הובאו למדינתינו וכו', ועל פי עדות אנשי ארץ הקדושה אשר התגוררו לעת הזאת במדינתינו הותרו התרנגולים ההם, ואם לא שערום קדמונינו, עם כל זה אחרי אמרו שדומים המה לתרנגולים שבארץ הקדושה החזיקו איזה גדולים דגלילותינו בהיתרם.

הרי מפורש בדבריהם שהמסורת היא הסמך אשר עליו סמכו המתירים והעם, וכן מבואר מדברי כל הפוסקים שהבאתי בפני כבודו בתגובות הקודמות. נמצא שלא נטו ישראל חלילה מדין השלחן ערוך (פב ס"ב) שאין היתר לשום עוף חדש אלא אך ורק במסורת.
 
זו היא השערתו של כבודו, שהמתירים הסתמכו בעיקר על טעמים אחרים.

אך מדברי הפוסקים עצמם מבואר שלא כדבריו, וכפי שכבר הבאתי לעיל בפני כבודו, כי בשו"ת בית שלמה (יו"ד סי' קמו) כתב בזה הלשון "האמת הוא שרוב חכמי זמנינו במדינתינו הורו להקל בהם, ולמעשה איני מתיר, כי העיקר אשר סמכו עליו קצת גדולים, הוא על מה שהעידו בפניהם אנשים מארצינו הקדושה שאוכלין שם ממין התרנגולים ההם". וגם בשו"ת מחנה ישראל (ח"ב דף פח.) כתב, אודות התרנגולים אשר מארץ מרחק הובאו למדינתינו וכו', ועל פי עדות אנשי ארץ הקדושה אשר התגוררו לעת הזאת במדינתינו הותרו התרנגולים ההם, ואם לא שערום קדמונינו, עם כל זה אחרי אמרו שדומים המה לתרנגולים שבארץ הקדושה החזיקו איזה גדולים דגלילותינו בהיתרם.

הרי מפורש בדבריהם שהמסורת היא הסמך אשר עליו סמכו המתירים והעם, וכן מבואר מדברי כל הפוסקים שהבאתי בפני כבודו בתגובות הקודמות. נמצא שלא נטו ישראל חלילה מדין השלחן ערוך (פב ס"ב) שאין היתר לשום עוף חדש אלא אך ורק במסורת.
כפי שכבר כתבתי אינני מתכוון להמשיך לנהל מו"מ בצורה כזו,
והכל כבר נתבאר לעיל, שאדרבא מפורש בלשון הבית שלמה ש"רוב חכמי הזמן" התירו, ו"קצת גדולים" סמכו על המסורת, [ובהמשך הזמן נתרבו הפקפוקים על המסורת, כך שלא מסתבר כלל שהמשיכו לסמוך על זה].
וכן המחנה ישראל כתב ש"איזה גדולים" הסתמכו על המסורת,

אבל המעיין בשאר התשובות, השואל ומשיב, המהר"י אסאד, שערי ציון, אורי וישעי, ועוד, מבואר טעמים אחרים להיתר, וברור שעל פיהם נתפשט המנהג [מהטעמים שבאר באריכות בעל עוף כנף למינהו ומעוד טעמים].

והנה כל זה כבר נתבאר ולא היה צורך לחזור על הדברים שוב, רק רציתי להוסיף שמתוך הלשונות שציטט כבו' רואים ג"כ בבירור שהמתירים התירו לא מטעם המסורת אלא מטעם המסורת הכללית על מין התרנגול.

והנני מצטט את לשון כבו' 'ואין כל חדש תחת השמש כי כבר היו כאלו שרצו לטעון כדברי כבודו כמו שהביא בשו"ת לבושי מרדכי (מהדו"ק יו"ד מד) וזה לשונו, "ימים לא כבירים היה במחיצתי אחד מהרבנים המתירים ושאלתיו על ההיתר, ואמר תרנגול אינו אלא תרנגול דא ודא אחת הוא, והוכחתיו על פניו, לא כן אלפן רבותינו הקדושים, הלא מקובלין אנחנו להחמיר במנהגי ישראל יותר מדברי תורה. וכי השם תרנגול גורם להתיר אותו הלא גם תרנגול דאגמא בשם תרנגול יקרא'.
א"כ למדנו בהדיא שזה טעם המתירים [ולפחות אחד מהרבנים המתירים, ומסתבר שלא היה יחיד בזה], ואינו ממין הטענה להביא ע"ז מה שהלבושי מרכדי השיג ע"ז, שהלא הנידון אינו מה טעם האוסרים אלא מה טעם המתירים, וא"כ למדנו מזה להיפך [וקו' הלבושי מרדכי מתרנגולתא דאגמא כבר יישבו המתירים וכמו שהאריך בקונטרס כל עוף למינהו].

עוד כתב כבו' 'וכן כתב בשו"ת חבצלת השרון (תניינא סי' כו) וזה לשונו:
והנה פגיעתו בכבוד כל גדולי התורה הנ"ל גרם לו שחשד בכשרים לומר שטעו, ולקה בגופו שהוא טעה לגמרי בענין זה, דהנה כל המציאה שמצא בהעתקה מחכמי הטבע הוא שיש מינים חלוקים כמו מיני תרנגולים, אווזים, וכדומה, ויש במין אחד ראססען חלוקים שעשו על ידי הרכבה וכולם מין אחד הם, והנה מי יאמר לו שאנו מכחישים זאת, והרי הוא ש"ס מפורש חולין (סג:) דמאה מיני עופות טמאים יש במזרח וכולן מין איה הם, ועם כל זה אשאלהו, וכי לא מוכרח הוא להודות דאם נמצא ראססע אחת שאין לה סימני טהרה שהיא אסורה אף שהיא ממין הטהור, דאי אפשר לו להכחיש ש"ס מפורש בתרנגולא דאגמא בחולין (סה:) ונדה (נ:) דאסור, ובין לתירוץ ראשון שבתוס' שם שמין אחד הם לגמרי, ובין לתירוץ השני שבתוס' שם דתרנגול ותרנגולתא דשם שני מינים הם, על כל פנים נכנסים שניהם בסוג מין תרנגולים, דשמם מוכיח עליהם, רק בע"כ הכוונה דהם ראססען חלוקים, ואפילו הכי התרנגול שאין לו סימני טהרה אסור. וכן מבואר שם בש"ס נדה הנ"ל דתרנגול ברא הוא עוף טמא וכו', וכיון דאין אנו בקיאין בסימני טהרה איך אפשר לנו להתיר שום ראססע חדשה הבאה לפנינו בלי מסורת' וכו'.

ומבואר ג"כ בהדיא בלשונו שטעמם של המתירים הוא מחמת שיש הרבה מינים במין התרנגול וכולם מין תרנגול, וא"כ שוב למדנו גם מדבריו שזה טעמם של המתירים, ואין טעם להביא מה טענו האוסרים כשאנו דנים מה טעם המתירים.
ובאמת גם החבצלת השרון הסכים לעצם היסוד אלא שטען שבהכרח יש מיני תרנגולים שאין להם סימני טהרה, אבל כהיום שנבדקו מאות זני תרנגולים ונראה בחוש שאין דבר כזה, ייתכן מאוד שהיה מודה להיתר דלא חלק על עצם הדבר שאי"צ מסורת פרטית על כל זן וזן כמבואר בדבריט.
ועכ"פ איך שיהיה למדנו מדבריו שהמתירים התירו מטעם זה, [וכמו"כ בשאר המתירים הדבר מפורש, אלא שמתוך דברי כבו' נתעוררצי לראות שגם כאן הדברים מבוארים בהדיא.
 
הנידון האחד הזה שמזכיר כבודו לא נידון בפורום זה בכלל [אלא רק ד' הנידונים שהזכרתי לעיל נידונו בהרחבה]. מעולם לא באתי לחלוק על חיוב המסורת כדעת השו"ע והרמ"א.

זה הוא הנדון הראשון שכבודו הזכיר, שכך הוא לשונו:

א) אם היו אחרונים שהיו מתירים את הקוצ'ין בלי מסורת פרטית מא"י [שאף אם היתה מתבררת להם סתירת המסורת היו מתירים] או שכולם נסמכו רק על המסורת?

הרי כבודו בא לדון על מציאות תיאורטית, אילו היה מתברר לפוסקים שאין כאן מסורת כדין, האם היו מתירים.

ואילו במציאות אנו רואים שהמתירים הביאו את המסורות על הקוצ'ין ודומיו וסמכו עליהם.

כפי שאנו רואים בשו"ת בית שלמה (יו"ד סי' קמו) שכתב בזה הלשון "האמת הוא שרוב חכמי זמנינו במדינתינו הורו להקל בהם, ולמעשה איני מתיר, כי העיקר אשר סמכו עליו קצת גדולים, הוא על מה שהעידו בפניהם אנשים מארצינו הקדושה שאוכלין שם ממין התרנגולים ההם".

וכתב עוד בשו"ת בית שלמה (סי' קמח), הגיע לאזני, שכמה גדולים שכבר הורו להקל, חזרו בהם, כי באו להם מכתבים מארצינו הקדושה מכמה אנשים לומדי תורה ושוחטים שנסעו מכאן בעתים הללו לארצנו הקדושה, כי יש חילוק רב בין אלו שבכאן לאותן שאוכלים אותם שם. עד כאן לשונו. הרי מבואר מדבריו שכמה גדולים התירו רק על סמך המסורה, וכאשר הוכחשה המסורה חזרו ואסרום.

גם בשו"ת מחנה ישראל (ח"ב דף פח.) כתב, אודות התרנגולים אשר מארץ מרחק הובאו למדינתינו וכו', ועל פי עדות אנשי ארץ הקדושה אשר התגוררו לעת הזאת במדינתינו הותרו התרנגולים ההם, ואם לא שערום קדמונינו, עם כל זה אחרי אמרו שדומים המה לתרנגולים שבארץ הקדושה החזיקו איזה גדולים דגלילותינו בהיתרם.

גם בשו"ת דבר משה (תניינא סי' ג) כתב, יען כי אנכי העמדתי יסוד ההיתר שלי על המסורת מלונדן ועל המסורת מארץ הקדש, על פי הרב מוהר"ש ז"ל וכו', ואחר כך העבירו קול כי יש ביניהם שינויים וכו', ואחר שבע חקירות נתברר כי התרנגולים הללו אוכלים שם בארץ הצבי מאז ומלפנים. עד כאן לשונו. הרי ביאר בהדיא שהעמיד יסוד ההיתר שלו על סמך המסורת, וגם ביאר עוד דאף אחר שפקפקו במסורת, נתברר לו שהיא מסורת מעלייתא.

ובשו"ת מהר"ם שיק (ס"ס צט) כתב, והנה בתרנגולים הנ"ל לפי הנשמע קיבל הרב הגאון החסיד מסאנץ, עדות משני אנשים המסבבים ובאים מארץ ישראל להכא, והעידו שאוכלין אותם בארץ ישראל, ונקראים שם קיבריצר הונער, והתיר על פיהם.

ובשו"ת חידושי הרי"מ (חיו"ד סי' ח) כתב, אודות התרנגולים החדשים. מתחלה כשנראו במדינתינו היה ג"כ קשה עלי מאוד ששמעתי שאוכלין באיזה מקומות. גם הב"ד אסרו בווארשא. ואח"כ התיר הרב שהעיד שו"ב א' שחיבר ספר על שו"ב ונסע לא"י. שראה במדינה אחת שאוכלין אותם כמו אלו שרואה פה. ורציתי לחקור עוד. והעידו לי שבבית הרב הגאון אבד"ק טשעכנאווי אוכלים וגם הוא בעצמו אוכל ומפורסם לגדול וצדיק. ולא רציתי לחקור יותר. והעידו לי בני הרב הנ"ל שכשכתבו לו מלובלין ושאר עיירות. השיב שסומך על זקן אחד שהעיד שאוכלין במדינה אחת ונסע איש הנ"ל לא"י. ולדעתי שהוא זה שהעיד בווארשא. והנה עתה ראיתי מכתב קדשו שגם לפני רומ"כ העידו דיינים ובעלי הוראה שאוכלין בא"י אותן על פי מסורת ישנה. א"כ ע"פ דין א"י טעם האוסרין דמשמעות הפוסקים ורש"ל וש"ך סימן פ"ב דבכה"ג שלא היה נמצאים עופות אלו במדינה וכשבאו יכולין לסמוך על מסורת מדינה האוכלין. עד כאן לשונו. הרי שגם הוא נסמך להתיר על פי המסורת, וגם הביא מחכם אחר שהתיר על סמך עדותו של השו"ב מאר"י שנאכלים במדינה אחרת.

גם בשו"ת דברי חיים (ליקוטים והשמטות סי' מב) כתב, בנידון העופות החדשים, פה קהלתינו העיד דיין אחד שבארץ הקדושה אוכלים אותם, ולכן התרתי לבני עירי לאכול כמות אלו, לא זולת.

וכתב עוד בתשובה אחרת (חו"מ ח"ב ס"ס ל) כתב, אודות התרנגולים, הנה בגלילותינו נמצאים גם כן תרנגולים כאלו והמה באים מאיי הים הסמוך לארץ הקדושה כאשר הגידו לי הרבה אנשים מקהלתינו היודעים בבירור מקום תולדותם ואנשי ארץ הקדושה העידו בפני אנשים כשרים תלמידי חכמים שבארץ הקדושה גם כן באים התרנגולים מאותו האי ואוכלים שם מקדם קדמתה במסורה אולי עוד מימי התנאים ולכן התרתי בעירי.

גם הרב נתן אדלר התירם מכח המסורת כמו שהביא המהר"י אסאד בשו"ת יהודה יעלה (ח"א יו"ד צד) שכתב הרב נתן אדלר מלונדון, 'התרנגולים גדולים שקורין קאשין חינא, אשר לפנים היו בארץ קדם, ועכשיו נתגדלו במקומינו, עליהם נשאלתי מכבר מכמה מקומות, והשבתי להם כי במקומינו יש לעופות הנ"ל מסורת טהרה משנים קדמוניות, כי הם ממש כמו תרנגולים שלנו, רק הם גדולים מהן. גם אנשי נאמנים מהודו סמוכין לארץ קוצ'ין צ'ינו אומרים לי שאוכלים בלי שום פקפוק'.

גם בשו"ת יד הלוי (ח"ג סי' ס) כתב, "על ענין מין תרנגולין זר שבאו למדינתינו נקראים קוצ'ין צ'ינה, ונשאלתי על זה אם מותרים באכילה או לא, והשבתי על פי מה שכתב השלחן ערוך סימן פ"ב ס"ג שאין לאכול שום עוף אלא במסורת שקבלנו בו שהוא טהור וכו', על כן במטותא מיניה דמר להודיעני במוקדם דעתו הרמה על זה". ואחר כך הביא על זה תשובת הרב נתן אדלר הנ"ל שיש עליהם מסורת.

ובשו"ת גורן דוד (ח"ב סי' יב, אות ב) כתב, "ואתברר כזבייהו דהני בני פולין הבאים מארץ ישראל והעידו בכל המקומות שעברו שאוכלים אותם בארץ ישראל, והכשילו רבים וגדולים וטובים". עד כאן לשונו. הרי שרבים וגדולים וטובים סמכו רק על עדויות המסורת מארץ ישראל, להתירם על פי זה.

נמצא מבואר מדברי כל הפוסקים הללו, שהמתירים נסמכו להתיר על פי המסורת.
ומעתה שאלתו של כבודו, מה היו הפוסקים אומרים, ומה היה העם נוהג, אילו היה מתברר שאין לתרנגולים מסורת כדין, היא שאלה תיאורטית שאין כל סיבה לשון בה.
 
נערך לאחרונה:
(ב) אם התרנגולים המשונים הנ"ל הם מכלל מין התרנגול שיש עליו מסורת [מכח כל מיני ראיות שונות], או שיש ביניהם שינויים גדולים המחייבים אותנו לומר שהם שני מינים נפרדים וממילא חייבים מסורת בפני עצמה.
לפי המבואר בתלמוד ובדברי רבותינו הראשונים, ובדברי רוב האחרונים, בכל שינוי שהוא, אפילו שינוי מועט, אין מסורת עוף אחד מועילה לחבירו, אלא צריך מסורת נפרדת על כל אחד מהם, וכמו שהבאתי כמה פעמים בפורום זה באורך, ולפי שכבודו כותב
או שיש ביניהם שינויים גדולים המחייבים אותנו לומר שהם שני מינים נפרדים וממילא חייבים מסורת בפני עצמה
שנראה מזה שבשינוי קטן לכולי עלמא הם מין אחד, [וגם משתמע מדבריו שסבור שאף אני מודה לזה, וכל המחלוקת בינינו היא רק בענין שינויים גדולים], כפי הנראה לא ראה כבודו מה שהבאתי בענין זה, על כן אשוב להביא בפני כבודו מה שמתבאר מדברי חכמי התלמוד, ומדברי רבותינו הראשונים, ורוב האחרונים:

זה לשון הבית יוסף (יו"ד פב ד"ה מסקינן) 'מסקינן בגמרא (חולין סב.) דסנונית לבנה, אי ירוקא כריסה אסירא, ואי חיוורא כריסה שריא'. הרי לפנינו שני עופות ממין אחד הנקרא סנונית, וגם שניהם מאותו זן הנקרא סנונית לבנה, אלא שיש ביניהם הבדל בצבע הכרס, והירוק טמא והלבן טהור.

ובשו"ת מהרי"ק (סי' קנח) כתב 'סנונית הדרה בבית אסורה, ואם כריסה לבן מותרת. וכתב הרשב"א, במקומות הללו לא ראינו מי שנהג בהם היתר אף בכרס לבן. ונראה שנהגו כן מפני שהאסורה והמותרת נראין מין אחד ויבאו העולם לטעות'. הרי שהדמיון רב כל כך ביניהם, עד שיבואו לטעות בין זו לזו, ואף על פי כן זו טהורה וזו טמאה.

עוד כתב הבית יוסף (פב בענין ס"ה) בשם הרשב"א, 'היו נאכלין במקצת מקומות (כלומר, מין עופות שבחלק מהמקומות החזיקום כטהורים), ובמקצת מקומות אין נאכלין, יראה לי שסומכין על אותן מקומות שפשט בהם היתרן, שאלמלא שקבלו כן מאבות ראשונים הבקיאים בהם לא היו נוהגין בהם היתר. ואפשר דלאותן שנהגו בהם איסור, אוסרין, שאני אומר מותרין הם, אלא שנהגו בהם איסור מפני עופות טמאים הדומים לאלו הנמצאים באותן המקומות'.
הרי מבואר מדברי הרשב"א שעוף זה מותר הוא, אלא שנהגו בו איסור כדי שלא יבואו לטעות ולאכול עוף טמא הדומה לו. נמצא לפנינו שני מיני עופות, האחד טהור והשני טמא, והדמיון ביניהם רב כל כך עד כדי שיוכלו לטעות שהטמא הוא הטהור (וכעי"ז כתבו התוספות בחולין סג. ד"ה הא). ולפי זה בשני עופות דומים הבאים לפנינו, כל שיש ביניהם איזה חילוק, לא נוכל להתיר אחד על פי מסורת השני, דאף שהם דומים אפשר שזה טהור וזה טמא.

עוד אמרו במסכת חולין (סג.) שקיטנא אריכי שקי וסומקי, שריא, גוצי וסומקי, אסירי. אריכי שקי וירוקי אסירי. ופירש רש"י 'שקיטנא, שם העוף ויש בהן שני מינין אותם ששוקיהן ארוכין וגופו אדום שרי'. הרי מבואר שהעוף שקיטנא יש בו שני מינים שצבע שניהם סמוק, דהיינו אדום, אלא שהאחד שוקיו ארוכים והוא טהור, והשני שוקיו קצרים והוא טמא. וכן מתבאר שם דאפילו אותו ששוקיו ארוכים, דוקא אם צבעו אדום הוא טהור, אבל אם צבעו ירוק הוא טמא. נמצא שבשינוי אחד של צבע, או אורך השוקיים, נהפך מטהור לטמא. ולפי זה כל שיש איזה שינוי בין שני עופות לא נוכל להתיר אחד במסורת חבירו, שהרי אפשר שזה טהור וזה טמא.

עוד אמרו בחולין (סג:) נאמן הצייד לומר עוף זה טהור מסר לי רבי. ואמרינן התם דדוקא רבו צייד, אבל רבו חכם מי ידע להו. ופירש רש"י 'מי ידע בהו, כלום מכירן שלא יהא אחד דומה לזה והוא טמא'. הרי מבואר שיכולים להיות שני מינים דומים, אחד טמא ואחד טהור, והם דומים כל כך עד שהחכם שאינו בקי בכל מיני העופות יטעה ביניהם ויסבור שהטמא הוא ממין הטהור.

וכן כתב בשו"ת מהרי"ל (סי' צה) 'דבשינוי מועט מתהפך הענין.

וכן כתב הנודע ביהודה (תניינא, יו"ד כט) 'שבעופות הוא דבר מצוי שכמה מינים שוים זה לזה בתואר ובקומה, וצריך טביעת עין להכיר בין זה לזה, להבדיל בין טמא לטהור, ואין כל אדם יכול לבחון כי אם הציד'. וממילא כל שיש שינוי מועט בין שני המינים אין לטהר אחד על פי מסורת השני.

גם בכנסת הגדולה (הגב"י אות ל) הביא דברי מהרי"ל שהבאתי למעלה 'דבשינוי מועט מתהפך הענין'.

גם בדברי יחזקאל (הלברשטם, תשובות סי' כא) כתב, 'זה הכלל, כל עוד שאינו שווה לעופות שאנו אוכלין, הגם שדומין להם בתמונתו והשינוי מעט, אין אנו רשאין לאוכלן'. וכתב עוד (בראש ספר אילה שלוחה) 'בדבר הבר אווזות גדולות שבאו מחדש וכו', אם ירצה להתיר בטעם שאין זה שינוי מה שהם גדולים הרבה מאותם שאנו אוכלין עד עתה, גם זה טעות, כי גמרא מפורשת בפרק אלו טריפות, דהרבה עופות יש שדומין לטהורים, רק שהם בשינוי קטן, וטמאין הם, כמו דאיתא בדף ס"ג אמר רב יהודא אריכי שוקא שריא גיצי אסורי. יעוין ברש"י שם דיבור המתחיל אלא אינהו מי ידע בהו, שכתב וזה לשונו, כלום מכירן שלא יהא אחד דומה לזה והוא טמא. עד כאן לשונו.

גם בבית שלמה (דרימר יו"ד קמח, ד"ה ומבואר) כתב 'דכל שיש שינוי מועט אי אפשר להתיר רק על פי מסורת ממין זה ממש'.

גם במכתב סופר (יו"ד סי' ג) מתחילה צידד דשינוי מועט לא בעי מסורת, והזכיר גם הגמרא דבבא קמא הנ"ל, ואחר כך (בסי' ד) כתב 'באמת לעניות דעתי קשה להתיר בלי מסורת ברורה, דהיינו על פי בקי ורגיל ומכיר זה המין ובשמו, וקשה לסמוך על טביעת עין דמיון צורתם לצורת אותן שראה במקומו, כי בקל יש לטעות, יעיין בתשובת מהרי"ל סימן ק'.

גם בספר כמו השחר (אות ע', ס"ק כ) כתב בזה הלשון, 'כתב מהר"י כהן, אפשר מה שכתב רש"י שאין לאכול עוף אלא במסורת, מיירי במשונה הרבה מאותן שאנו אוכלין, אבל המשונה קצת אין לחוש. אלו דבריו. והשבתי, בחולין דף ס"ב (ע"א) סנונית לבנה חיורא כרסה שרי, ירוקה כרסה אסור. ושם (סב:) מרדו זגיד ואכל שרי סגיד ואכל אסור. ובדף ס"ג שקיטני אריכי שקי וסומקי שרי, גוצי וסומקי או אריכי וירוקי אסור. ושם תנו רבנן עורב זה עורב אוכמא, כל עורב להביא עורב העמקי, דהיינו עורב לבנה, עיין שם. מבואר שבמעט שינוי במראה, או בגודל וקוטן, תלי הטומאה והטהרה. ובשו"ת צמח צדק סימן כ"ט בקונטרס אחרון מבנו ז"ל, כתב דאפשר להיות שני עופות והמה מין אחד וזה טהור וזה טמא. ובחולין (סג.) בשקנאי ובטנאי דקאמר הא באתרא דשכיח פרס ועזניה, הא באתרא דלא שכיח. פירש רש"י, בשכיח פרס ועזניה דדמי חיישינן שמא ממינם הוא. ובלב אריה ביאר כוונת רש"י שהן דומין ולא לגמרי, אבל אין חלוקין רק בשינוי מועט, ומי ישער זה. הרי דבשינוי מועט זה טמא וזה טהור, לכך ודאי בעי מסורת על עוף זה דייקא'.

גם באגרות משה (יו"ד ח"א סי' לד) כתב 'צריך דוקא שהמעידים יראו ויכירו בטביעות עין שעוף זה הוא שאוכלין אותו במדינה ההיא, ויהיו אנשים מדקדקים שלא יאמרו בדדמי וכו', ובפרט שיש הרבה עופות הדומים לעוף זה, שצריך לזה דקדוק גדול, שאין לסמוך על סתם אנשים, ולא נחשב זה מסורת'.

ועיין עוד בדברי הרב יוסף טאוב (קונ' פולמוס עופות הפטם, אות ה) שהביא ראיה משכוי היער דבשינוי מועט מתהפך לטמא.

ולאחר אשר ראה כבודו כי הדין מוכרע באופן ברור שבשינוי מועט אין לסמוך על מסורת מין אחר, יבין לבבו כי מה שמורה כבודו להתיר תרנגולים שאין עליהם מסורת, הוא אכן נגד דין השלחן ערוך והרמ"א (פב ס"ב) שהורו שאין לאכול עוף שאין עליו מסורת.

וכל זה הוא לענין תרנגולים שיש ביניהם שינוי מועט, שלענין זה ישנם כמה אחרונים שכתבו לסמוך בזה על מסורת המין השני, [אם כי העיקר לדינא כדברי האוסרים בזה כמבואר], אמנם מה שבא כבודו להקל אפילו בתרנגולים שיש חילוק עצום ביניהם לבין התרנגול הטהור, כגון הקורניש והמלאי, בזה אף אותם שהקלו בשינוי מועט, אינם מודים לדברי כבודו, וקל וחומר בנדון זה שעופות הללו יש בהם סימני טומאה, שכל ביציהם כד וכד, ועוד שהודם כפות, אם כן קרוב הדבר ממש לומר שהם ממיני הדוכיפת הטמא, ואסורים מן התורה.
 
נערך לאחרונה:
כבודו יכול לחזור שוב ושוב על טענותיו בתוספת כל טענותיו הראשוניות מתחילת האשכול פעמים רבות ונוספות, אבל כדי שתהיה תועלת לקוראים מן הדיון, לכן הצעתי להתמקד בנקודה אחת יסודית בלבד.
כאשר שוב ושוב נכתבים דברים שאינם מכוונים אל האמת לפי עניות דעתי, סבורני שיש מקום לשוב ולהעיר עליהם.
 
שאלה תיאורטית? זאת שאלה מעשית ביותר. האם מותר לאכול תרנגול קוצי'ן או לא? האם מי שבטוח [כמוני] שהמסורת הפרטית מא"י יסודה בטעות, או מי שעכ"פ חושש מאד לפקפוקים החמורים שכתבו רבים מגדולי האחרונים כנגד המסורת הפרטית הזו [לאחר ולמרות שנסמך עליה הדברי חיים ז"ל], האם מותר לו לאכול מזן תרנגול זה או לא? האם אפשר לסמוך על השואל ומשיב או המהרי"א שהיו מתירים לאכול ממנו או לא?
כבר ביארתי באריכות בתגובה הזו מפני מה שאלתו של כת"ר היא תיאורטית.

איני רואה כל טעם לדון בענין מי שיבוא כיום לאכול תרנגול קוצ'ין, אלא מטרה אחת לנגד עיני, להפיץ ולפרסם בקהל היראים שידעו על מה הם סומכים באכילת הפטם, וישפוט כל אדם, האם באיסור תורה חמור כדוגמת מאכלות טמאים, הוא רוצה לסמוך על טענות קלושות למעשה. ולפי שבפורום זה נכתב כי כביכול עם ישראל והפוסקים פרצו גדר והתירו תרנגולים שאין עליהם מסורת, כנגד דין השלחן ערוך והרמ"א (פב ס"ב, וג'), ומכח זה חלילה להקל באכילת הפטם אף שאין לו מסורת, על כן אני טורח להעמיד הדברים על אמיתתם, אמנם איני רואה כל צורך לברר את דין הקוצ'ין עצמו, שאינו מצוי כיום למאכל בקהילות ישראל.
 
נערך לאחרונה:
כאן כבודו כבר גילה במקצת תשובתו לשאלה "התיוארטית" הזו: אין לנו יכולת לנבא. וזו טענה תמוהה עד למאד, כי במקום להתנבא, אפשר לעיין בתשובותיהם ולקרוא המפורש בדבריהם שאפי' בלי מסורת פרטית היו מתירים.

אכן כבר הבאתי בארוכה מה שמפורש בדברי הפוסקים שעיקר הסמך של המתירים היה על המסורת, ואם כבודו רוצה אוכל לשוב ולהביאם, רק שלא ילין עלי שאני חוזר על טענותיי.

באשר לענין הנבואה, כוונתי היתה למה שכתב כבודו לעיל, כי המתירים שהזכירו את המסורת והוסיפו עליה עוד טעמים להקל, היו סומכים על הטעמים האחרים גם אם לא היתה מסורת, ועל זה אמרתי כי קשה מאד להתנבא על זה, מה היה הפוסק מורה אילו היתה המציאות שונה מן המציאות שדן אודותיה.
 
והכל כבר נתבאר לעיל, שאדרבא מפורש בלשון הבית שלמה ש"רוב חכמי הזמן" התירו, ו"קצת גדולים" סמכו על המסורת, [ובהמשך הזמן נתרבו הפקפוקים על המסורת, כך שלא מסתבר כלל שהמשיכו לסמוך על זה].

אכן כבר נכתבה טענה זו לעיל
וכפי הנראה לא צדה עינו של כת"ר כי כבר השבתי כאן על טענה זו.
 
חזור
חלק עליון