• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

שאלה מעניינת בהלכות תפילה

זה מה שהשיב לי היום הג"ר בנימין חותה שליט"א:
כל מי שעושה לא כפי ההלכה אף שכלפי האמת לא טעה חטא עשה שלא שמע לדברי חכמים וכשאר סייג לדבריהם
ועתה שוב השיב לי הג"ר בנימין חותה על ההערה שכתבתי לעיל, בזה"ל: גם כן דהוי חטא בטעות
שוגג בדרבנן צריך כפרה?
 
שוגג בדרבנן צריך כפרה?
אכן דעת הנתיבות המשפט (באורים סימן רלד ס"ק ג) שמי שעבר בשוגג על איסור דרבנן אין צריך שום כפרה, וכאילו לא עבר.
אמנם הבנתי שיש פוסקים שחולקים עליו. ומסתמא כתב הרב חותה אליבא דכו"ע.
 
אכן דעת הנתיבות המשפט (באורים סימן רלד ס"ק ג) שמי שעבר בשוגג על איסור דרבנן אין צריך שום כפרה, וכאילו לא עבר.
לדבריו כיוונתי. וערבו עלי מאוד.
אמנם הבנתי שיש פוסקים שחולקים עליו. ומסתמא כתב הרב חותה אליבא דכו"ע.
 
זכורני שדין זה נכון רק בצירוף תנאי נוסף, והוא שבתחילת התפילה היה זכור שצריך לומר מוריד ה
לא זכור לי הוספת דברים אלו ברע"א אא"כ כוונתך לומר שהוא לא התכוין להפוך בתחילת התפילה
ובהבנת רע"א היא שאין להסתפק במאוחר שהרי זה ששכחת המצב שהיה בו ולא שזה מוליד ספק דיני
ואיך משהו פעם הגדיר לי שזה כבר יצר הרע שמכניס אותך לספקות חדשות שאתה לא זוכר
 
אכן מה שכתבתי מופיע בבפסק המשנה ברורה (סימן קיד ס"ק לח. וחזר על פסק זה שוב בסי' תכב סק"י)
בשם המור וקציעה והמגן גבורים (ולא רעק"א) וז"ל:
ואם ברור לו שהיה בדעתו לזכור מעין המאורע [לענין הזכרה ושאלה ויעלה ויבא וכה"ג] בתוך התפלה,
ולאחר זמן מופלג נפל ספק בלבו אם זכר בתפלה או לא,
אין צריך לחזור ואם נתעורר הספק מיד אחר התפלה יש לחזור, עכ"ל.​
 
חזור
חלק עליון