• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

הרב צבי קושלבסקי לא הופתע כלל שנולד לו ילד! היה ברור לו שהשם יביא לו ילד! כי ה' רוצה לשמח אותו!...

ב'ה יש לי בן תסמונת דאון, האם שייך שאבטח בבורא עולם חזק חזק, והתסמונת תיעלם????
יש דרגות בבטחון, יש את הדרגה שכתב החזו"א שבטחון הוא להאמין שהכל לטובה. אך גם החזו"א מודה (כפי שהאריך בספר שלוות הנפש) שיש דרגה גבוהה מזו בבטחון, והיא כרבנו בחיי ועוד ראשונים, שיכול לבטוח בה' שימלא מבוקשו לטובה ולברכה.

תראה, בטחון בה' זה דבר הכי חזק שיש, ואף יותר מהתפילה, ויש בזה כאמור דרגות, וכבר נאמר בפס' הבוטח בה' חסד יסובבנהו. ורבנו בחיי חיבר על זה חיבור "חובות הלבבות שער הבטחון" ושם הוא מבאר איך ניתן להגיע לדרגה זו, ויש 7 סיבות ואח"כ מביא עוד 5 סיבות שאם ידע אותם האדם, בטחונו יהיה שלם בקב"ה. [והגה"צ רבי יגאל כהן שליט"א חיבר על זה פירוש נפלא השווה לכל נפש].

ובספר שלוות הנפש מבואר שיתכן מקרים ובהם ואדם בטח ובכ"ז לא קיבל את מבוקשו, או בגלל שלא בטח מספיק, או בגלל שהקב"ה יודע שיותר טוב בעבור האדם אחרת. ויש בזה אריכות גדולה. ובספר שלוות הנפש האריך הרחיב בכל זה.
 
כל התולה תקוותו בנסים בלבד ללא התכשרות נאותה, ללא התגלות, ללא הרגשה אלוקית לאמיתה וללא סייעתא דשמיא, הריהו מתאווה למה שאיננו מתאים לו, וחוטא בחוצפה המביאה לחילול ה', ואין ספק שיבוא על עונשו (רבי אברהם בן הרמב"ם)
 
היכן הישיבה של הרב קושלבסקי? ומה השם של הישיבה?
 
פסוק מפורש
הבוטח בה' חסד יסובבנו
מחילה, אבל אין זה פשט הכתוב. אלא "רבים מכאובים לרשע והבוטח בה' חסד יסובבנו", היינו שהרשע מבעט ביסורין ולכך רבים מכאובים לו, שסובל כל מיני צרות ויסורים, אבל הבוטח בה' שיודע שהכל מאיתו ית"ש יודע שהם לטובתו להצילו מן החטא או לעוררו לתשובה.
 
מחילה, אבל אין זה פשט הכתוב. אלא "רבים מכאובים לרשע והבוטח בה' חסד יסובבנו", היינו שהרשע מבעט ביסורין ולכך רבים מכאובים לו, שסובל כל מיני צרות ויסורים, אבל הבוטח בה' שיודע שהכל מאיתו ית"ש יודע שהם לטובתו להצילו מן החטא או לעוררו לתשובה.
אז לדבריך מהו 'חסד יסובבנהו'?
 
הכל תלוי במדרגת בטחונו של האדם בקב"ה. ומבואר שם מראשונים ומדרשים שבטחון היינו לבטוח בה' שימלא מבוקשו, אבל לטובה ולברכה, כי יתכן ובאמת זה לא טוב בעבור האדם, אז מראש האדם מבקש "לטובה ולברכה".
אבל אה"נ אם הוא בוטח בה' שימלא מבוקשו, ולא מוסיף שזה "לטובה ולברכה", ה' ישמע לבקשתו, וכמו שמצינו בתענית כה עם ר"ח בן דוסא והרגל של השולחן מזהב שביקשו מהקב"ה שיחזיר בחזרה.
ומובא שם בספר שעפ"ז ביאר הגה"צ רבי יגאל כהן את הכפילות בפסוק באשרי יושבי ביתך, "רצון יראיו יעשה ואת שוועתם ישמע ויושיעם" כו' כפי שמבואר בספר.
לכאורה אם אדם יבטח בהשם שלא ימות אז לא ימות כשיגיע זמנו? ואולי ביטחון בהשם זה שמה שהוא עושה זה לטובה גם אם לא יקבל?
 
חוברת אור האמונה שיוצאת לאור ע"י תלמידי הרב מיכאל בוגנים שליט"א

נראה לי רק מה שמסומן ב " " - זה מהמלבי"ם. כל השאר זה מדברי הרב עצמו ככה זה נראה מניסוח הדברים.
במטותא, ראה נא בחוברת על איזה פסוק הביאו פירוש הרב מלבי"ם ז''ל.

ואגב, לא זכיתי להבין מש"כ שם "בפסוק שנאמר ונשנה בפי כל הנביאים והבוטח בה' חסד יסובבנו וכו'", היכן השנה פסוק זה בכל הנביאים? מה שאני יודע הוא מתהילים בלבד.

והא לך פירוש הרב מלבי"ם ז''ל לפסוק זה:
"רבים מכאובים לרשע והבוטח בה' חסד יסובבנו. "רבים", רק "לרשע" נמצא "רבים מכאובים", שדברים רבים הם מכאובים לו, הרשע יכאב עת יחלה, עת ירעב, וכן בכל מיני יסורים, אבל "הבוטח בה'" לא יכאב בכל אלה, כי המכאובים האלה הם אצלו "חסד יסובבנו", כי הם לשמירה מן הבהמה הפראיית בל תטה מן הדרך ובל תקרב אליו להזיקו".
 
נערך לאחרונה:
אז לדבריך מהו 'חסד יסובבנהו'?
יודע שהצרות והייסורים המקיפים אותו הם חסד, כדי שיתעורר לשוב בתשובה, או כדי שיהיה לו לכפרת עוונות וכו'.
אגב, זה לא לדבריי, זה דברי המפרשים שם בתהילים על אתר. עי"ש
הרב @פשוט לפ"ז איך תסביר את הנאמר במדרש (ילקוט שמעוני תהלים רמז תשיט) רבי אליעזר ורבי תנחום בשם רבי ירמיה אמרו אפילו רשע ובוטח בה' חסד יסובבנו.
?
 
חזור
חלק עליון