• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קורקינט בשבת

בני שיחיה שאל את מרן שליט"א בעניין, ואמר שמותר.
ואנכי הצעיר הבנתי שכל מה שאסרו באופניים זה מחמת דברים שנהגו בהם איסור, כנודע, ובקורקינט לא נהגו.
ואמנם הוא קטן. אך לא שמעתי ממנו לגבי גדול.
אופניים נאסרו בעיקר משני טעמים כיעוי' בחזו"ע שבת ח"ד הל' חורש [כמדומני]
דברים שנהגו בהם איסור
עובדין דחול

יש עוד טעמים לאיסור מחמת שמא יתקן וכו'
ובקורקינט לא שייך החשש דשמא יתקן וכו', ולכן נראה שיש להתיר, וכן המנהג פחמע"ד.
אלא שיש לדון מטעם עובדין דחול.
 
בני שיחיה שאל את מרן שליט"א בעניין, ואמר שמותר.
ואנכי הצעיר הבנתי שכל מה שאסרו באופניים זה מחמת דברים שנהגו בהם איסור, כנודע, ובקורקינט לא נהגו.
ואמנם הוא קטן. אך לא שמעתי ממנו לגבי גדול.
זה הוראה מסוכנת, זה דבר שהרבנים החרדים בארה"ב נלחמים בזה בכל הכח, אם תצא כזו שמועה בשם מרן זה יעשה נזק עצום. כדאי למחוק אלא א"כ יתברר שככה מרן מורה גם למבוגרים.

הרב מחשיב את זה עובדין דחול כי זה כלי שמיועד לריצה, וא"כ אין הבדל וה"ה קורקינט וזה זילותא דשבת עצום.
 
אופניים נאסרו בעיקר משני טעמים כיעוי' בחזו"ע שבת ח"ד הל' חורש [כמדומני]
דברים שנהגו בהם איסור
עובדין דחול

יש עוד טעמים לאיסור מחמת שמא יתקן וכו'
ובקורקינט לא שייך החשש דשמא יתקן וכו', ולכן נראה שיש להתיר, וכן המנהג פחמע"ד.
אלא שיש לדון מטעם עובדין דחול.
עיין תשובת רב פעלים
 
פניים נאסרו בעיקר משני טעמים כיעוי' בחזו"ע שבת ח"ד הל' חורש [כמדומני]
דברים שנהגו בהם איסור
עובדין דחול
ומטעם זה יש לאסור דמאי שנא?
יש עוד טעמים לאיסור מחמת שמא יתקן וכו'
ובקורקינט לא שייך החשש דשמא יתקן וכו',
למה אין חשש?
ולפום ריהטא אפש"ל דאופניים וקורקינט חדא גזירה היא?!
אמנם שונה מעט (אין שרשרת), אך שניהם רכב דו גלגלי רק בווריאציה שונה ובהחלט יכול להגיע לקלקול שבידו לתקן בלי אומן.
?!
בני שיחיה שאל את מרן שליט"א בעניין, ואמר שמותר.
ואנכי הצעיר הבנתי שכל מה שאסרו באופניים זה מחמת דברים שנהגו בהם איסור, כנודע, ובקורקינט לא נהגו.
ואמנם הוא קטן. אך לא שמעתי ממנו לגבי גדול.
זה הוראה מסוכנת, זה דבר שהרבנים החרדים בארה"ב נלחמים בזה בכל הכח, אם תצא כזו שמועה בשם מרן זה יעשה נזק עצום. כדאי למחוק אלא א"כ יתברר שככה מרן מורה גם למבוגרים.
קורקינט הוא כלי מסוכן מאוד ואין מה להוסיף.. פוק חזי כמה סכנות ה"י באו על ידו.
וכן אופניים.
אמנם, מרן שליט"א לכאורה התיחס לשאלה מהפן ההלכתי גרידא.

ואם השאלה היתה גבי קטן, אולי איירי בקורקינט שנוסעים בו בבית/חצר וכדו'. ואולי יש בזה פחות סכנה..

מו"ר הגרב"צ מוצפי שליט"א מזהיר ע"כ רבות שאין לקנות לילד כלי משחית כאלה ויבטיח לו דברים אחרים.

ולוואי ויפלו הדברים על אזניים שומעות!
 
נערך לאחרונה:
שאלתי זאת למורנו הרה''ג יצחק לוי שליט''א,
והורה לאסור על פי טעמי האיסור באופניים (שלא יהא הילוכך בשבת כהילוכך בחול).
אמנם יתכן ויהיה אפשר להקל לקטן (פחות מגיל שש), וכמו שהתיר מרן זיע''א בתלת אופן.
 
קורקינט הוא כלי מסוכן מאוד ואין מה להוסיף..
מדובר על קורקינט רגיל, לא חשמלי... לא אמור להיות כל בעיה בקורקינט רגיל..
שאלתי זאת למורנו הרה''ג יצחק לוי שליט''א,
והורה לאסור על פי טעמי האיסור באופניים (שלא יהא הילוכך בשבת כהילוכך בחול).
אמנם יתכן ויהיה אפשר להקל לקטן (פחות מגיל שש), וכמו שהתיר מרן זיע''א בתלת אופן.
מחילה מכבודו, אבל מי שיעיין בחזו"ע שבת ח"ד בהערות, יראה שהביא 2 טעמים, כפי שכתבתי, והטעם העיקרי הוא משום שנהגו בו איסור.
ונראה ששונה קורקינט שלא נהגו בו איסור בכל אופן לקטנים.
למה אין חשש?
איזה חשש תיקון יש בקורקינט פשוט?.. באופניים יש את השרשרת ועוד הרבה חלקים, אבל קורקינט לא שונה מבימבה פשוטה... ופשוט.
 
בני שיחיה שאל את מרן שליט"א בעניין, ואמר שמותר.
ואנכי הצעיר הבנתי שכל מה שאסרו באופניים זה מחמת דברים שנהגו בהם איסור, כנודע, ובקורקינט לא נהגו.
ואמנם הוא קטן. אך לא שמעתי ממנו לגבי גדול.
מעל גיל חינוך?
 
מרן שליט"א כתב בזה בכרך החדש ילקו"י שבת כרך ב' עמ' תקצא' - תקצב'
להתיר לקטן לרכב על קורקינט (לא חשמלי) בשבת, עד גיל 13 שנה.
חשוב להדגיש שמה שהרב כתב להתיר קורקינט וכן תלת אופן שזה מיוחד לקטנים וגם מיועד לקטנים אבל אופניים כמו שגדולים אף שיש להם גלגלי עזר זה כמו של גדולים אז אסור גם לקטן וכך הרב הסביר את דברי מרן זצוק''ל בחזו''ע שבת ד' עמ' מג לאסור גם לקטן בתלת אופניים היינו שהאופניים דומות גם לאופניים של גדולים לכן אסור גם לקטן ע''ש
 
חזור
חלק עליון