• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

תחנון בהולדת בת

אמנם באמת לא הוזכר בפוסקים לא לומר, אבל אולי כיוון שיש לאיש שמחה גדולה הוא עצמו לא יאמר (כמובן הציבור כן יאמרו)?
 
מישהו שמע על דבר כזה?
מה השאלה? שאלו אם אומרים תחנון, והרב ענה שכן. ופשוט.
 
כשנולד בן, לא אומרים תחנון?!
לא מכיר כזה מנהג/ הלכה.

(רק ביום הברית מחמת השמחה של המצוה)
מאיפה אתה מדייק דין זה? מי אמר שעל בן אומרים? שאלו על בת והתשובה היא שאומרים. אה"נ ה"ה בבן. (רק שאז, כפי שצויין, יש זמן שלא אומרים).
 
מאיפה אתה מדייק דין זה? מי אמר שעל בן אומרים? שאלו על בת והתשובה היא שאומרים. אה"נ ה"ה בבן. (רק שאז, כפי שצויין, יש זמן שלא אומרים).
מזה ששאלו על בת (כאן, לא השואל את הרב) משמע שהדיון הוא למה על בת לא אומרים
אני חדש כאן, אבל אני לא חושב שעל כל שאלה פשוטה באתר דורש ציון פותחים כאן דיון, אלא שיש מה לדון בשאלה/בתשובה ולכן הביאוה לכאן.......
 
מזה ששאלו על בת (כאן, לא השואל את הרב) משמע שהדיון הוא למה על בת לא אומרים
אני חדש כאן, אבל אני לא חושב שעל כל שאלה פשוטה באתר דורש ציון פותחים כאן דיון, אלא שיש מה לדון בשאלה/בתשובה ולכן הביאוה לכאן.......
כמדומני שפותח הנושא התכוון לשאול מה הצד בכלל שלא לומר? האם יש הו"א כזו, שבגלל זה שאל השואל.
 
האמת שהשאלה מפתיעה ומעניינת
כתבו כאן באתר כמה פעמים שהרב מאזוז סובר שאם יש שמחה גדולה אין לומר תחנון. כמו שנהג כשהגיע מרן לישיבה שלו שלא אמרו
ובאמת לא מצינו בפוסקים שלא אומרים כשנולד לאדם בת למרות שמסתמא יש שמחה גדולה בליבו (נראה לי שכוונת השואל היתה שרק אותו אדם לא יאמר, ולא שזה יפטור את כולם)
אמנם מצינו לגבי סיום מסכת שנוהגים לא לומר וכן בבר מצוה והכנסת ספר תורה. כל אלו הם לא הלכות פסוקות בש"ע ובפוסקים אלא יותר חידוש שבא מהדורות המאוחרים יותר. וכנראה כל מקרה לגופו, בסיום מסכת נקרא בגמ' יומא טבא לרבנן, בר מצוה יש בזה שמחת מצוה גדולה מאוד שבאותו יום הוא מתחייב במצוות שלפני כן היה פטור. והכנסת ספר תורה נוהגים להכניסו בשמחה גדולה בתופים ובמחולות
אבל לא לגבי כל שמחה גדולה שתהיה לאדם
 
האמת שהשאלה מפתיעה ומעניינת
כתבו כאן באתר כמה פעמים שהרב מאזוז סובר שאם יש שמחה גדולה אין לומר תחנון. כמו שנהג כשהגיע מרן לישיבה שלו שלא אמרו
ובאמת לא מצינו בפוסקים שלא אומרים כשנולד לאדם בת למרות שמסתמא יש שמחה גדולה בליבו (נראה לי שכוונת השואל היתה שרק אותו אדם לא יאמר, ולא שזה יפטור את כולם)
אמנם מצינו לגבי סיום מסכת שנוהגים לא לומר וכן בבר מצוה והכנסת ספר תורה. כל אלו הם לא הלכות פסוקות בש"ע ובפוסקים אלא יותר חידוש שבא מהדורות המאוחרים יותר. וכנראה כל מקרה לגופו, בסיום מסכת נקרא בגמ' יומא טבא לרבנן, בר מצוה יש בזה שמחת מצוה גדולה מאוד שבאותו יום הוא מתחייב במצוות שלפני כן היה פטור. והכנסת ספר תורה נוהגים להכניסו בשמחה גדולה בתופים ובמחולות
אבל לא לגבי כל שמחה גדולה שתהיה לאדם
עוד דוג'
1669061712749.png
 
במש"כ שאין מנשקים ס"ת אלא ביד. זה עיקר הדין?
מצינו שכתב רבינו הרש"ש בליל יום הכיפורים לנשקו בפיו ז' פעמים ויש ענין גדול בכך שזה מתקן עוונות.. ועי' מקרא בציון [צה-צח] במעלת הנישוק בפה דייקא. ובקיצור נמרץ בשיבת ציון [קל]
 
במש"כ שאין מנשקים ס"ת אלא ביד. זה עיקר הדין?
מצינו שכתב רבינו הרש"ש בליל יום הכיפורים לנשקו בפיו ז' פעמים ויש ענין גדול בכך שזה מתקן עוונות.. ועי' מקרא בציון [צה-צח] במעלת הנישוק בפה דייקא. ובקיצור נמרץ בשיבת ציון [קל]
מה שיש לנשק בפה הוא ספר תורה, ומה שהשיב לנשק ביד הוא ספר הפטרות.
 
במש"כ שאין מנשקים ס"ת אלא ביד. זה עיקר הדין?
מצינו שכתב רבינו הרש"ש בליל יום הכיפורים לנשקו בפיו ז' פעמים ויש ענין גדול בכך שזה מתקן עוונות.. ועי' מקרא בציון [צה-צח] במעלת הנישוק בפה דייקא. ובקיצור נמרץ בשיבת ציון [קל]
הרב סובר משום חידקים יש סכנה
 
חזור
חלק עליון