הסוף לבעיית הסמינרים בירושלים?

שמעתי כי בתו של הרב אריה דרעי פותחת סמינר ספרדי בחסות סמינר הישן, וגם מי שכבר התקבלה לישן מועברת לשם בעל כורחה. האם זה נכון?
האם לדעתכם זו דרך נכונה?
ובכלל האם הפתרון הוא להיות תחת סמינר אשכנזי ובהנהגת גדולי ישראל שלהם כהגר"ד כהן ועוד?
 
ובכלל האם הפתרון הוא להיות תחת סמינר אשכנזי ובהנהגת גדולי ישראל שלהם כהגר"ד כהן ועוד?
אם לא, מה היה רע בסמינרים הספרדיים הקיימים. יש שם מקומות לרווחה (עובדה שחלקם 'לא אהבו' את הקמת הסמינר). כנראה שעדיין זה מה שמשווק סמינר, לצערינו או שלא..
 
הסוף לבעיה לא יהיה, ואין פתרון, הפתרון היחיד שהסימנרים האשכנזים יכולים לעזור לנו. זה פשוט מאד, לא לקבל שום בת ספרדייה גם את "הבת של" ואז כל הבנות כולם, הטובות והטובות יותר, יבואו ברינה לסימינרים שלנו, והכל יבוא על מקומו בשלום, בלי זה אין שום תקווה ושום תקנה. נקודה.
 
הבעיה תפתר כשנרגיש שזה הכי חכם והכי מתאים שכל אחד לומד במוסדות שמותאמים לדרך חינוכו ע''פ אבותיו.
כל פתרון שמנכיח את החילוק בין ספרדים לאשכנזים בצורה שלילית הוא חלק מהבעיה.
 
הבעיה תפתר כשנרגיש שזה הכי חכם והכי מתאים שכל אחד לומד במוסדות שמותאמים לדרך חינוכו ע''פ אבותיו.
כל פתרון שמנכיח את החילוק בין ספרדים לאשכנזים בצורה שלילית הוא חלק מהבעיה.
אולי הפוך? שהפתרון יהיה שכולם ילמדו אצל כולם, ואולי נעשה גם מוסדות לתימנים ולאתיופים? אלא שכל החלוקה במוסדות לימוד לפי גזע מטופשת וצריכה לחלוף מהעולם, וכי בגלל כמה מילים שאני אומר שונה בסידור, בצירוף זה שאני אוכל קטניות צריכה להשפיע על החברה שלי או מוסדות הלימוד שלי? זו גזענות פסולה!
 
אולי הפוך? שהפתרון יהיה שכולם ילמדו אצל כולם, ואולי נעשה גם מוסדות לתימנים ולאתיופים? אלא שכל החלוקה במוסדות לימוד לפי גזע מטופשת וצריכה לחלוף מהעולם, וכי בגלל כמה מילים שאני אומר שונה בסידור, בצירוף זה שאני אוכל קטניות צריכה להשפיע על החברה שלי או מוסדות הלימוד שלי? זו גזענות פסולה!
המציאות היא שיש שינוי במנטליות!
המנטליות המזרחית, גם אצל המשפחות הספרדיות החשובות, שונה מאד [ולפעמים מאד מאד] מהסגנון האשכנזי.
העובדה שיש שיכולים להטמע ולהתמזג לא הופכת אותנו לשווים, ובדיוק כמו שאני לא מרגיש שמשהו לא בסדר בעובדה שאני לא לומד בת''ת חסידי, כי אני מבין באופן מאד פשוט שיש אותי ויש אותם, כך זה אמור להריג שטבעי ונורמלי כלפי האשכנזים.
דע לך שהרבה מאותם ש''זכו'' ללמוד אצל האשכנזים במוסדותיהם מגן ועד כולל, נושאים בליבם נחיתות מובנה במקום מאד פנימי, מן הכרת הטוב נצחית לאלה שגאלו אותם מקללת המזרחיות והכירו בהם כשווים מספיק להמנות על חברתם. זוהי נחיתות עמוקה שלפעמים צריך לגרד קצת עד שמגיעים אליה, אבל היא משפיעה משם על דפוס האישיות שלהם בהמון תחומים אחרים.
בדיוק כמו שאברך אשכנזי מתפלל ולומד במוסדות של בני עדתו, כך באופן טבעי לחלוטין אמור אברך ספרדי להרגיש בבית במוסד ספרדי.
אולי אחרי דור שלם שיחיה בצורה בריאה את מי שהוא בלי צורך להתחנן ולהתנצל על הולדת סב סבו במיקום גיאוגרפי שונה, אולי אז נהיה מספיק בריאים לשכוח את הבדלי המוצא. אבל לא נרצה. כמו שחסידים לא רוצים.
 
המנטליות המזרחית, גם אצל המשפחות הספרדיות החשובות, שונה מאד [ולפעמים מאד מאד] מהסגנון האשכנזי.
הבדלי מנטליות זה בודאי לא סיבה להפריד ואין שום סיבה שיהיו הבדלי מנטליות אחרי 4 דורות של חים משותפים כאן בארץ
 
נחיתי זה מי שחושב שיש הבדל שמצדיק הפרדה והגיע הזמן ללמוד להסתדר עם מי שקצת שונה, גם פרסים שונים מעירקים ששונים מתימנים ששונים ממרוקאים, למה רק אשכנזים צריכים מוסדות נפרדים? הכל שטויות תתעוררו מהחלום!
 
נחיתי זה מי שחושב שיש הבדל שמצדיק הפרדה והגיע הזמן ללמוד להסתדר עם מי שקצת שונה, גם פרסים שונים מעירקים ששונים מתימנים ששונים ממרוקאים, למה רק אשכנזים צריכים מוסדות נפרדים? הכל שטויות תתעוררו מהחלום!
להפך אם אני רוצה להתבדל זה מראה שאני מרגיש שאני למעלה משאר אנשים. אבל אם אני מנסה כל הזמן להיכנס אצלם כנראה שאני לא מרוצה ממה שיש אצלי
 
נחיתי זה מי שחושב שיש הבדל שמצדיק הפרדה
כל ימי גדלתי בין האשכנזים, ת''ת, יש''ק, יש''ג וכולל, אפילו לימדתי בישיבה אשכנזית כמה שנים.
אני יוצא ובא ביניהם, אהוב ונחמד, גם ילדי לומדים אצלם וסמוכים על שולחנם, וטוב לי שם - לא נרדפתי ולא הושפלתי.

אבל דווקא ממרחק השנים ועם כל ''הפינוק הגדול שהתפנקתי וזכיתי בזכות העצומה והגדולה ללמוד אצלם'' - אני אומר לך:
די לנו לצפות לשולחנם של אחרים! אדם צריך להיות במקום הכי טבעי שלו, איפה שהוא רצוי ואהוב בזכות ולא בחסד,
לא במקום של ''וואו! למדת במוסדות האשכנזיים הכי טובים?! אשריך! לימדת אצל האשכנזים?! מלך!''.
אם אדם שואב ולו גרגיר גדולה מכך שניצח את המערכת וזכה להכנס לישיבה אשכנזית הוא מחיה בליבו את ידיעה עצומה ונוראה -
הם הטובים ואני טפל אליהם, הם העיקר ואנו - אם נזכה - נהיה שותפים בעולמם, ואם לא - נחקה אותם...
והגיע הזמן ללמוד להסתדר עם מי שקצת שונה,
זה שאתה מוכן להסתדר איתם עדיין לא משך אותם למוסדותיך...
אני מניח שכשסורבת על ידי מוסד אשכנזי פניתי לבעלז או לויז'ניץ כדי להסתדר עם מי ששונה. הגיע הזמן, לא?!
גם פרסים שונים מעירקים ששונים מתימנים ששונים ממרוקאים, למה רק אשכנזים צריכים מוסדות נפרדים? הכל שטויות תתעוררו מהחלום!
אה''נ.
במקומות ששמרו על זהות עדתית מוצהרת ויש להם מוסדות שנפתחו בשבילם - למה שלא ילכו לשם?!
רק שהעובדה שהספרדים כולם בסל אחד היא לא בטעות, היא מציאות. למרות השינוי העצום בין הקהילות עצמם.
[ממליץ על קריאת 'ישראל השניה' של אבישי בן חיים בשביל להבין את בשורת הגישה הספרדית.]

אני יודע שלא כולם יבינו אותי, אבל מספיק לי שכמה ברי דעת יבינו את נקודת העומק שבזה וימשיכו להוביל את המהפך הנוכחי ביד רמה!
 
וכי בגלל כמה מילים שאני אומר שונה בסידור, בצירוף זה שאני אוכל קטניות צריכה להשפיע על החברה שלי או מוסדות הלימוד שלי?
עצוב לחשוב שיש אנשים שכל מה שמאפיין את המוצא הנפלא והמדהים שלהם זה נוסח התפילה ושינויים בצלחת.
תראה איך מחקו אותך ולא שמת לב!

לא אישי ח''ו.
 
צודק וטועה. נכון שבדיעבד הנכון זה לעשות הכל על טהרת הס''ט, אבל בעולם אוטופי צריך לשאוף שיהיוהבדלים אבל שלא יהיה אכפת לאף אחד מהם (הכונה לצורך לחיותבנפרד ולא למסורת)
והדרך לזה היא פשוט לא לעשות עיניין מאנחנו והם.
 
בודאי שלכתחילה ודאי היה צריך שכולם ילמדו יחד ספרדים ואשכנזים שבט אחים גם יחד, אבל מה נעשה שהם בוררים רק את הספרדים המוצלחים ביותר והמשפחות המיוחסות וכו' וכך גורמים להוריד את השם של המוסדות שלנו, ולא שאני חושב שהמוסדות שלנו פחותים מהם, אדרבה יש עדנה גדולה בישיבות והתתי"ם שלנו. אבל כל זה שהם מקבלים עם מכסות ופורטקציות זה גורם להלחם להכנס ללמוד אצלם, ונחיתות למי שלא התקבל אצלם כאילו הוא לא מוצלח, ואידך זיל גמור.
 
בודאי שלכתחילה ודאי היה צריך שכולם ילמדו יחד ספרדים ואשכנזים שבט אחים גם יחד, אבל מה נעשה שהם בוררים רק את הספרדים המוצלחים ביותר והמשפחות המיוחסות וכו' וכך גורמים להוריד את השם של המוסדות שלנו, ולא שאני חושב שהמוסדות שלנו פחותים מהם, אדרבה יש עדנה גדולה בישיבות והתתי"ם שלנו. אבל כל זה שהם מקבלים עם מכסות ופורטקציות זה גורם להלחם להכנס ללמוד אצלם, ונחיתות למי שלא התקבל אצלם כאילו הוא לא מוצלח, ואידך זיל גמור.
לפי הספר שהוזכר ליעיל של אבישי בן חים ההבדל העיקרי בין אליטה למי שאינה הוא בצורת החשיבה.
ולכן צורת החשיבה שהזכרת היא נכונה, אבל כדי באמת ליצור עולם טוב צריך להפסיק לחשוב כמו ישראל השניה ולהתחיל לחשוב כמו אליטה, וזו צורת החשיבהשהזכרתי, פשוט לא לשים לב שהם שונים או משהו כזה
 
חזור
חלק עליון