• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בדיקת תות שדה

שלום וברכה
רק עתה ראיתי תשובתכם מה 14.04.
יש לציין שרשום אצלי שרבנו שלי"טא הורה בשיעור במוצ"ש(כמדומני לפני כשנתיים)שדי לחתוך את העלה עם מעט מהפרי ולחצות לשנים ולהסתכל.
וצחק מאלה המצריכים לשרות במי ניקוי.
בברכה.
 
שלום וברכה
רק עתה ראיתי תשובתכם מה 14.04.
יש לציין שרשום אצלי שרבנו שלי"טא הורה בשיעור במוצ"ש(כמדומני לפני כשנתיים)שדי לחתוך את העלה עם מעט מהפרי ולחצות לשנים ולהסתכל.
וצחק מאלה המצריכים לשרות במי ניקוי.
בברכה.
כיון ששאלה זו מצויה אבקש את התיחסות הרב- האם ידוע לך שמרן חזר בו או לחילופין שמא יש איזה הכרח להשרות במי ניקוי ולשפשף
תודה ושבוע טוב.
 
ב"ה
במחילה, רק כעת ראיתי דבריכם כאן ובהודעה נוספת שפתחתם בזה.
ובכן איני זוכר שכך אמר בלוין, אולם אעתיק כאן ב' תשובות ממרן הראש"ל שליט"א בנידון:

תשובה א:

בס"ד, ‏כ"ה אב תשע"ו

1679-2/ע"ו
לכבוד היקר והנעלה, כש"ת כה"ר יעקב בקשי נ"י

שלום רב,

אודות אכילת תותים וכיוצא, האם יש לחוש לא לאוכלם, מחמת שיש בהם ריבוי תולעים.

הנה אם הם טריים וחדשים בעונתם, והם טובים ואינם רקובים, אפשר לאוכלם על ידי בדיקה, ואותם הכינמות שעל גבי הקליפות, אינם אסורים באכילה לדידן.

ותולעים שאינם נראים אפילו על ידי מגדלת, אלא רק על ידי מיקרוסקופ, מותרים, שהתורה לא אסרה אלא רק מה שנראה בעיני אדם, ואע"פ שיש מחמירים בזה עיקר ההלכה שמותר לאכלם, שלא ניתנה תורה למלאכי השרת. וראה בזה בספר יקלוט יוסף איסור והיתר כרך ב' (עמ' קצ"ג- קצ"ד).

ובענין התולעים בתותים, הנה תות הגדל בעצים, בודאי שמצוי בהם הרבה תולעים וקשה מאד לבודקן, ויש להמנע מלאוכלם, אבל בתות שדה, צריך לבודקן הדק היטב בדקדנות ובזהירות, בפרט אם הם קצת ישנים, ויש שמצריכים להשרותם ולשטוף אותם במי אמה או סבון, ולהוריד את הפרח החלק שהיה מחובר עם מקצת מן הפרי ששם מצוי תולעים, ולבדוק שהפרי לא נגוע, ואז מותר לאוכלו בלי לקולפו. ובאמת, שמעיקר הדין די בבדיקה הדק היטב כנ"ל, ובשטיפה במים בלבד. אך כל המחמיר בדברים כגון אלה קדוש יאמר לו.

.....

בברכת התורה,​

יצחק יוסף​

הראשון לציון הרב הראשי לישראל​

ונשיא בית הדין הרבני הגדול​

תשובה ב:
בס"ד, ‏כ"ד שבט תש"פ, 731-2/פ'​

לכבוד היקר והנעלה, כש"ת ה"ה ר' דביר רפאל רובין נ"י,

שלום רב,

לשאלתו וכו',,,

ולשאלתו אודות אכילת תאנים תותים וכיוצא, האם יש לחוש לא לאוכלם, מחמת שיש בהם ריבוי תולעים. הנה יש להבחין בין מעיקר הדין, לבין למעשה. לפי עיקר הדין אם הם טריים וחדשים בעונתם, והם טובים ולא רקובים, מועיל לבדוק אותם היטב היטב, וכל שאין רואים בהם שחרורית או תולעים אפשר לאוכלם, ואותם הטפילים שאין נראים בעין האדם בריאה, אלא רק ע"י זכוכית עם מגדלת גדולה ומיוחדת, מיקרוסקופ, תולעים אלו אינם אסורים באכילה, שהתורה לא אסרה אלא רק מה שנראה בעיני אדם, ואע"פ שיש מחמירים בזה עיקר להלכה שמותר לאכלם, שלא ניתנה תורה למלאכי השרת. וראה בזה בספר יקלוט יוסף איסור והיתר כרך ב' (עמ' קצ"ג- קצ"ד). וכן כינמות לדידן אין בהם איסור. והאשכנזים מחמירין בכינמות אף שאינם זזים כלל ולא נתקיים בהם שרץ השורץ על הארץ. אך אנו הספרדים מקילין בכינמות.

ולמעשה אומרים שכיום שיש ריסוס התולעים מרובים וקשה מאד לבודקן, וטוענים שהתולעים פירשו וזזו בתוך הפרי ונחשבים כפירש, ואין אלו כינמות בלבד, אלא תולעים ממש. והמציאות בשנים האחרונות השתנתה לגריעותא בענין זה בגלל הריסוס.

וכן לגבי תות הגדל בעצים, שבודאי שמצוי בהם הרבה תולעים וקשה מאד לבודקן, ויש להמנע מלאכול תות עץ. ובתות שדה, מעיקר הדין היה צריך לבודקן הדק היטב בדקדנות ובזהירות, בעין בריאה, בפרט אם הם קצת ישנים, אך כיום שיש ריסוס הגורם לריבוי תולעים, נכון להחמיר בדרך של חומרא חשובה להשרותם ולשטוף אותם במי אמה או סבון, ולהוריד את הפרח החלק שהיה מחובר עם מקצת מן הפרי ששם מצוי תולעים, ולבדוק היטב היטב שהפרי לא נגוע אחר הקליפה. וכל המחמיר בדברים כגון אלה קדוש יאמר לו.

ואם צריך לבדוק פירות יבשים בזכוכית מגדלתבברכת התורה,


יצחק יוסף​

הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא הרבנות הראשית לישראל​
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון